نوع مقاله : مقالة تحقیقی (پژوهشی)
نویسندگان
1 دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری، دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، تهران، ایران
چکیده
استفاده از نازلهای دارای دو گلوگاه و تزریق جریان ثانویه از بالادست گلوگاه، روشی نوین برای کنترل بردار تراست است. بهطوریکه، این روش بدون تأثیر منفی در عملکرد نازل، از بازدهی بالایی برخوردار است. هدف این تحقیق، طراحی سیستم کنترل بردار تراست با استفاده از این روش برای میکروتوربین «تیتان» است. با توجه به کاربرد وسیع این موتور در پروژههای تحقیقاتی و دانشگاهی، مطالعة حاضر موجب کسب دانش و تجربه برای طراحی سیستم کنترل بردار تراست موتورهای بزرگتر شود. بدین منظور نازل دارای دو گلوگاه برای این موتور بر مبنای آنالوژی هندسی با نازل بهینه ناسا طراحی شد. همچنین، پارامترهای اساسی سیستم کنترل بردار تراست از جمله ضریب تخلیه، ضریب تراست، مقدار زاویة انحراف جریان و بازدهی سیستم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند. نتایج بهدست آمده از هندسة طراحی شده، صحت عملکرد این سیستم را در منحرف کردن بردار تراست مطابق با نیازمندیهای طراحی نشان میدهد. نازل دارای دو گلوگاه طراحی شده قادر است با تزریق 10% جریان ثانویه نسبت به جریان اولیه، بردار تراست خروجی موتور را به مقدار 18 درجه منحرف نماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
2D Simulation of Designed Dual Throat Nozzle using Geometrical Analogy
نویسندگان [English]
- Hossein Mahdavy-Moghaddam 1
- mohammad hadi Hamedi 2
1 Department of Aerospace Engineering, K. N. Toosi, University of Technology, Tehran, IRAN
2 Aerospace Engineering Department, KN Toosi University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Recently, a novel technique using dual throat nozzles is introduced for thrust
vectoring applications. The present paper discusses this new technique. All thrust
vectoring techniques are evaluated with some common parameters: nozzle discharge
coefficient, system thrust ratio, thrust vector angle and thrust vectoring efficiency. For a
given micro turbine nozzle geometry, a double throat nozzle is designed using
dimensional scaling or geometrical analogy. Then, by comparing the results obtained
from a designed geometry for discharge coefficient, thrust vector angle and thrust vector
efficiency, the DTN performance is reported. The designed DTN deflected the vector
angle of 18 degrees with the fluidic injection flow rate equal to 10 percent of the primary
flow rate.
کلیدواژهها [English]
- Thrust vector control
- Geometrical analogy
- Micro-turbine
- Dual throat nozzle