نوع مقاله : مقالة تحقیقی (پژوهشی)
نویسندگان
دانشگاه جامع امام حسین (ع) دانشکده فنی و مهندسی، تهران، ایران
چکیده
بهدست آوردن ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات کنترل و پایداری نقش مهمی را در طراحی وسایل پرنده ایفا مینماید. بیشترین کاربرد این ضرایب در شبیهسازی مسیر پروازی و تعیین تغییرات سرعت دورانی راکت و طراحی سیستم هدایت و کنترل پرندههای هدایتشونده میباشد. در این مقاله، به نحوة محاسبة ضریب دمپینگ چرخش مدل استاندارد بِیسیک فینِر در ماخها و زوایای حملة مختلف با استفاده از روش عددی شبکه سرشی پرداخته شده است. همچنین، اثر پارامترهای تأثیر گذار مانند دامنه و دورة تناوب (فرکانس) نوسان، گام زمانی حل عددی و تعداد تکرار در هر گام زمانی برای تعیین ضرایب میرایی گشتاور چرخش بررسی شده است. مدلسازی و شبکهبندی هندسه توسط نرم افزار آی سی اِم سیافدی و تحلیل جریان بهوسیلة نرمافزار انسیس فلوئنت انجام شده است. در این شبیهسازی از معادلات جریان اویلر، تراکمپذیر و ناپایا استفاده و برای حل عددی از روش حجم محدود و حلکنندة بر مبنای چگالی با فرمولبندی صریح و دقت مرتبة اول بهره گرفته شده است. برای ارزیابی صحت نتایج حاصل از روش عددی، مقایسهای با دادههای تست تجربی و کد مهندسی MD صورت گرفته است که نشان میدهد، نتایج بهدست آمده از دقت خوبی نسبت به دادههای تجربی برخوردار است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Effective Numerical Solution Parameters in Calculating the Roll Damping Coefficient
نویسندگان [English]
- Mohammad Moumivand
- hasan mohammadkhani
- javad heydari
- mohammad hosein vaezi
Imam Hossein University, Faculty of Engineering, Tehran, Iran
چکیده [English]
Determining aerodynamic coefficients and control and stability derivatives play an
important role in the development of flight vehicles. In this paper, roll damping coefficient
of BASIC FINNER standard model is determined at different attack angles and with
various Mach numbers using numerical Sliding Mesh method. Also, the impact of the
effective parameters such as amplitude and frequency of oscillation, time step and number
of iteration in each step in numerical solution are investigated to determine the roll
damping coefficients. Geometry modeling and grid generation and the flow analysis are
done by ANSYS CFX and ANSYS FLUENT software, respectively. In this simulation,
Euler’s flow equations, compressible and unsteady flow, finite volume method and density
based solver with explicit formulation and first-order accuracy for a numerical solution
are used. To evaluate the results of a numerical study, a comparison is made between the
experimental data and MD results, indicating that the results have a good accuracy.
کلیدواژهها [English]
- Numerical analysis
- Roll damping coefficient
- Amplitude and frequency of oscillation
- Time step
- Experimental data