فرید تاجی هروی؛ علی رضا با صحبت نوین زاده
دوره 10، شماره 3 ، آذر 1396، ، صفحه 41-57
چکیده
هدف از ارائه این مقاله اثبات و تشریح روش کنترل بهینه بدون مدل است. این تئوری از اصول روش برنامهریزی دینامیکی استخراج شده است. روش کنترل بهینه بدون مدل برای سیستمهای گسسته در زمان، تولید شده است. در طراحی کنترلر نیازی به مدل سیستم نیست، و تنها از دادههای ورودی و خروجی برای طراحی کنترلر استفاده شده است. برای ارزشسنجی ...
بیشتر
هدف از ارائه این مقاله اثبات و تشریح روش کنترل بهینه بدون مدل است. این تئوری از اصول روش برنامهریزی دینامیکی استخراج شده است. روش کنترل بهینه بدون مدل برای سیستمهای گسسته در زمان، تولید شده است. در طراحی کنترلر نیازی به مدل سیستم نیست، و تنها از دادههای ورودی و خروجی برای طراحی کنترلر استفاده شده است. برای ارزشسنجی روش کنترلی بدون مدل دو عمل صورت گرفته است. اولین عمل طراحی این روش کنترلی برای کنترل وضعیت ماهواره بوده است. هدف از انجام آن تولید روش کنترل بهینه بدون مدل برای مدلی فضایی و سنجش کارایی آن برای سیستم ماهواره است. دومین عمل صورت گرفته برای ارزشسنجی، طراحی کنترلر تنظیمکنندة خطی درجه دوم (LQR) برای سیستم گسسته در زمان ماهواره است. علت طراحی این کنترلر مقایسهی آن با روش کنترلی بدون مدل خواهد بود. در نهایت با انجام این دو عمل، به این نتیجه رسیده شده است که روش کنترل بهینه بدون مدل قابل قبول و ارزشمند است.
مهدی جعفریندوشن؛ علیرضا نوینزاده
دوره 6، شماره 3 ، مهر 1392، ، صفحه 49-54
چکیده
در این مقاله به طراحی مسیر رفت از مدار پارک زمینی به مدار هالهای حول نقطة لاگرانژی سیستم زمین- ماه و مسیر بازگشتی آن از مدار هالهای به زمین پرداخته شده است. از نکات مهم در طراحی مسیر در مسئله سه جسم، برآورده شده قیدها و شرایط مرزی در ابتدا و انتهای مسیر است، لذا با یک مسئله با شروط مرزی مواجه هستیم. قیدهای درنظر گرفته شده در این مقاله، ...
بیشتر
در این مقاله به طراحی مسیر رفت از مدار پارک زمینی به مدار هالهای حول نقطة لاگرانژی سیستم زمین- ماه و مسیر بازگشتی آن از مدار هالهای به زمین پرداخته شده است. از نکات مهم در طراحی مسیر در مسئله سه جسم، برآورده شده قیدها و شرایط مرزی در ابتدا و انتهای مسیر است، لذا با یک مسئله با شروط مرزی مواجه هستیم. قیدهای درنظر گرفته شده در این مقاله، شامل ارتفاع، عمود بودن بردار موقعیت بر بردار سرعت به منظور کاهش تغییر سرعت مورد نیاز جهت انتقال مداری و زاویة مسیر پرواز مشخصی است.به واسطة دینامیک پیچیدة مسئله سه جسم و نیز به جهت ارضای این قیود و طراحی مسیر مناسب، از روش پرتابهای چندگانه مبتنی بر تصحیح دیفرانسیلی استفاده شده است.