محمد امین اسکندری؛ حسن کریمی؛ داود رمش؛ محمد رضا علی خانی
دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 39-48
چکیده
موتورهای انبساطی، موتورهایی هستند که از نظر دینامیکی رفتار بسیار پیچیده و حساسی دارند. در این موتورها برخلاف سایر موتورها، از دبی مولفه سوخت برای به تولید توان مورد نیاز پمپ ها بهره برده می شود. همین امر فرآیند راه اندازی را در این نوع موتورها را بسیار دشوار و پیچیده نموده است. عملکرد شیرآلات کنترلی فرآیند دینامیکی پیچیده ای است و ...
بیشتر
موتورهای انبساطی، موتورهایی هستند که از نظر دینامیکی رفتار بسیار پیچیده و حساسی دارند. در این موتورها برخلاف سایر موتورها، از دبی مولفه سوخت برای به تولید توان مورد نیاز پمپ ها بهره برده می شود. همین امر فرآیند راه اندازی را در این نوع موتورها را بسیار دشوار و پیچیده نموده است. عملکرد شیرآلات کنترلی فرآیند دینامیکی پیچیده ای است و پیش بینی اثر آن با اجرای آزمون های تجربی بسیار پیچیده و هزینه بر خواهد بود از این رو مدل سازی دینامیکی در توسعه این نوع موتورها از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند از بسیاری از هزینه های آتی جلوگیری کند. در این مقاله اقدام به مدل سازی غیر خطی موتور سوخت مایعRL-10 پرداخته می شود. هدف این پژوهش بررسی رفتار دینامیکی موتور انبساطی با استفاده از مدل های ریاضی غیر خطی است. نتایج شبیه سازی نشان داد که مدل غیر خطی ارائه شده برای این موتور از اعتبار کافی برخوردار است.
داود رمش؛ سجاد خدادادیان؛ حسن کریمی
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 1-11
چکیده
هدف اصلی این مقاله، ارائة روش تکاملی الگوریتم ژنتیک برای بهینهیابی پارامترهای اصلی موتور سوخت مایع سیکل بسته است. بر مبنای همین الگوریتم بهینهیابی، مدارهای جدید با سیکلهای ترمودینامیکی بهبود یافته و تعیین میزان کارآیی آنها مشخص شدهاند. هدف اصلی این بهینهیابی، دستیابی به بالاترین سرعت نهایی ماهوارهبر است که با ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، ارائة روش تکاملی الگوریتم ژنتیک برای بهینهیابی پارامترهای اصلی موتور سوخت مایع سیکل بسته است. بر مبنای همین الگوریتم بهینهیابی، مدارهای جدید با سیکلهای ترمودینامیکی بهبود یافته و تعیین میزان کارآیی آنها مشخص شدهاند. هدف اصلی این بهینهیابی، دستیابی به بالاترین سرعت نهایی ماهوارهبر است که با دقت بسیار بالایی همارز با نسبت ضربة ویژه است. در این تحقیق، راهبرد استفاده از بوستر توربوپمپ و پمپ سوخت مرحلة دوم به عنوان مدارهای مختلف موتور به چالش کشیده شده است. استفاده از بوستر توربوپمپ و پمپ سوخت مرحلة دوم از یک طرف باعث افزایش وزن مجموعة موتور و از طرف دیگر با افزایش فشار ورودی پمپها و کاهش فشار مخازن، کاهش جرم مخازن و در نهایت کاهش جرم مجموعه موتور را به دنبال دارد. همین تعارض در بهکارگیری این زیرسیستمها، منجر به ارائة یک مسئلة بهینهیابی بر مبنای مدار موتور میشود. برای این مسئله بهینهیابی قیودی چون، محدودیت افزایش فشار محفظه، دور توربین و به تبع آن فشار خروجی پمپها وجود دارند که در الگوریتم بهینهیابی اعمال شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که تأمین دبی سوخت مولد گاز از پمپ سوخت مرحلة دوم و تقسیم دبی خروجی بوستر توربین سوخت به پمپ سوخت مرحلة دوم و محفظة احتراق در افزایش سرعت نهایی ماهوارهبر نقش بسزایی دارد.
سجاد خدادادیان؛ رضا فرخی؛ داوود رمش
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 75-83
چکیده
هدف اصلی این مقاله، ارائة روشی مبتنی بر شبکة عصبی هوشمند همراه با شبیهسازی دینامیکی برپایة تحلیلهای ریاضی برای عیبیابی موتور سوخت مایعی است که امکان وجود اختلال در سامانة دادهبرداری آن وجود دارد. عیب، به شکل وقوع گرفتگی در مسیرهای متفاوت موتور و اختلال در سامانة دادهبرداری به صورت وجود اغتشاش در اندازهگیری یک پارامتر ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، ارائة روشی مبتنی بر شبکة عصبی هوشمند همراه با شبیهسازی دینامیکی برپایة تحلیلهای ریاضی برای عیبیابی موتور سوخت مایعی است که امکان وجود اختلال در سامانة دادهبرداری آن وجود دارد. عیب، به شکل وقوع گرفتگی در مسیرهای متفاوت موتور و اختلال در سامانة دادهبرداری به صورت وجود اغتشاش در اندازهگیری یک پارامتر خروجی از موتور مدل میشود. نقطة کلیدی این طرح، بهکارگیریشبکههای عصبی موازی چند لایة «پیشخور» در تشخیص محل وقوع و میزان عیب،با استفاده از پارامترهای خروجی سامانة دادهبرداری معیوب است. شبیهسازی دینامیکی موتور انجام شده است تا بهوسیلة آن بتوان به دادههای مورد نیاز برای آموزش شبکة عصبی دست یافت. از یک الگوریتم فیلترینگ برای شناسایی و حذف داده اغتشاشی استفاده شده است. الگوریتم، ماتریس دادة تشکیل شده را به عنوان ورودی برای شبکة عصبی در نظر میگیرد که با دادههایی از همان جنس آموزش دیده است. روش عیبیابی مورد نظر، بهوسیلة دادههای آزمایشگاهی یک موتور سوخت مایع اعتبارسنجی شده است.
حمیدرضا علیمحمدی؛ داوود رمش؛ محمدرضا حیدری؛ رضا فرخی؛ حسن کریمی
دوره 6، شماره 3 ، مهر 1392، ، صفحه 1-13
چکیده
در این پژوهش یک سامانة پیشران فضایی خاص که شامل موتور سوخت مایع، مخازن سوخت و اکسید کننده و سیستم فشار گذاری مربوطه است، به صورت دینامیکی و غیرخطی مدلسازی و شبیهسازی شده است. در یک سامانة پیشران، شناخت عملکرد سامانه بسیار ضروری است، چراکه اگر بتوان با شبیهسازی دینامیکی سامانه به صورت قابل قبولی رفتار اجزا را در رژیم گذرا و ...
بیشتر
در این پژوهش یک سامانة پیشران فضایی خاص که شامل موتور سوخت مایع، مخازن سوخت و اکسید کننده و سیستم فشار گذاری مربوطه است، به صورت دینامیکی و غیرخطی مدلسازی و شبیهسازی شده است. در یک سامانة پیشران، شناخت عملکرد سامانه بسیار ضروری است، چراکه اگر بتوان با شبیهسازی دینامیکی سامانه به صورت قابل قبولی رفتار اجزا را در رژیم گذرا و نامی توصیف کرد، امکان کاهش تعداد آزمایشهای گرم و در نتیجه کاهش هزینههای مربوطه در مراحل طراحی اولیه، بهینهسازی و حتی عیبیابی بهوجود خواهد آمد. برای دستیابی به این هدف، مدل ریاضی موتور و سیستم فشارگذاری مخازن سوخت و اکسیدکننده تهیه شد. سامانه مورد بررسی دارای چهار زیرسامانة اصلی: موتور سوخت مایع، مخزن سوخت، مخزن اکسیدکننده و لولههاست. در ادامه رفتار سیستم، با استفاده از مجموعه معادلات حاصل، در محیط سیمولینک نرمافزار متلب شبیهسازی شده و در نهایت پاسخهای حاصل از مدل شبیهساز با آزمونهای واقعی انجام شده بر روی سامانه، مورد مقایسه قرارگرفت. اضافه بر این در تحقیق پیشرو، چگونگی بهرهگیری از این مدل برای شناسایی عامل یا عوامل خرابی نشان داده میشود. تطابق نتایج تحلیل با آزمایش و سازگاری مشاهدات عینی بعد از دمونتاژ حاکی از کارایی درخور توجه مدل شبیهساز برای کاربردهای مشابه است
حمیدرضا علیمحمدی؛ داود رمش؛ محمدرضا حیدری؛ رضا فرخی؛ حسن کریمی
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1392، ، صفحه 11-19
چکیده
مأموریت سامانة فشارگذاری، تحت فشار قراردادن مخازن سوخت و اکسیدکننده برای تأمین فشار ورودی پمپهاست. در ساختار سامانة پیشران مورد بررسی، سیستم فشارگذاری مخرن سوخت از نوع دمش گرم است و با سیال عامل برگرفته از مدار پنوموهیدرولیکی موتور تغذیه میشود که این مسئله موجب وابستگی عملکردی این دو به یکدیگر خواهد بود. در این پژوهش تحلیل تأثیر ...
بیشتر
مأموریت سامانة فشارگذاری، تحت فشار قراردادن مخازن سوخت و اکسیدکننده برای تأمین فشار ورودی پمپهاست. در ساختار سامانة پیشران مورد بررسی، سیستم فشارگذاری مخرن سوخت از نوع دمش گرم است و با سیال عامل برگرفته از مدار پنوموهیدرولیکی موتور تغذیه میشود که این مسئله موجب وابستگی عملکردی این دو به یکدیگر خواهد بود. در این پژوهش تحلیل تأثیر متقابل موتور و سیستم فشارگذاری مخزن سوخت یک سامانه پیشران فضایی خاص مورد بررسی قرار گرفته است. برای دستیابی به این هدف، مدل ریاضی موتور و سیستم فشارگذاری مخزن سوخت تهیه شده است. سامانة مورد بررسی دارای چهار زیرسامانة اصلی: موتور سوخت مایع، مخزن سوخت، محفظة اختلاط و لولههاست. همچنین رفتار سیستم، با استفاده از مجموعه معادلات حاصل، در محیط سیمولینک نرمافزار متلب شبیهسازی شده و پاسخهای حاصل از مدل شبیهساز با آزمونهای واقعی انجامشده بر سامانه، مقایسه شدهاند. در نهایت اثر برهمکنش موتور و سامانة دمش گرم در پیکرة سامانة پیشران مورد نظر با مدل دینامیکی، ارائه شده است.