رضا اسماعیل زاده؛ ابوالقاسم نقاش؛ مهدی مرتضوی
دوره 10، شماره 3 ، آذر 1396، ، صفحه 15-24
چکیده
در این مقاله یک قانون هدایت بهینه مبتنیبر همواری دیفرانسیلی برای بیشینهسازی سرعت نهایی وسایل پرنده توسعه داده میشود. معادلات حرکت با رویکرد همواری دیفرانسیلی کاهش مییابد و فرمانهای هدایت به سینماتیک مسیر وابسته میشود. مسیر بهینه توسط الگوریتم ژنتیک با کد حقیقی استخراج میشود. برای تولید مسیر برخط، یک مسیر نزدیک بهینه ...
بیشتر
در این مقاله یک قانون هدایت بهینه مبتنیبر همواری دیفرانسیلی برای بیشینهسازی سرعت نهایی وسایل پرنده توسعه داده میشود. معادلات حرکت با رویکرد همواری دیفرانسیلی کاهش مییابد و فرمانهای هدایت به سینماتیک مسیر وابسته میشود. مسیر بهینه توسط الگوریتم ژنتیک با کد حقیقی استخراج میشود. برای تولید مسیر برخط، یک مسیر نزدیک بهینه تخمین زده میشود. مسیر نزدیک بهینه با حل ژنتیک توافق بسیار خوبی دارد و نسبت به هدایت تناسبی خالص برتری قابلتوجهی را نشان میدهد. مزایایی نظیر تولید مسیر با حداقل پارامترها، قابلیت استفاده در انواع وسایل بازگشتی به جو با مکانیسمهای کنترلی متفاوت و استقلال از زمان اصابت، این رویکرد را متمایز کرده است. مقاومت این رویکرد نیز با شبیهسازی مونتکارلو بررسی شده است.
زهرا صمدی خوشخو؛ مهدی مرتضوی بک؛ فرهاد فانی صابری
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 47-56
چکیده
در این مقاله، یک کنترلکننده تطبیقی مبتنی بر سنتز کنترل کمینه غیرمتمرکز DMCS (Decentralized Minimal Control Synthesis) برای کنترل وضعیت ماهواره سنجش از دور نمونه طراحی شده است. هدف از طراحی این کنترلکننده، انجام مانورهای چرخشی سه محوره با زوایای بزرگ، دستیابی به سیستم پایدار و ردیابی مسیر مرجع وضعیت درحضور عدمقطعیت پارامترهای ممان اینرسی ماهواره ...
بیشتر
در این مقاله، یک کنترلکننده تطبیقی مبتنی بر سنتز کنترل کمینه غیرمتمرکز DMCS (Decentralized Minimal Control Synthesis) برای کنترل وضعیت ماهواره سنجش از دور نمونه طراحی شده است. هدف از طراحی این کنترلکننده، انجام مانورهای چرخشی سه محوره با زوایای بزرگ، دستیابی به سیستم پایدار و ردیابی مسیر مرجع وضعیت درحضور عدمقطعیت پارامترهای ممان اینرسی ماهواره است. در طراحی این کنترلکننده اثر اغتشاشات داخلی و خارجی، کوپلینگهای غیرخطی در دینامیک ماهواره و مدل دقیق عملگرها مدنظر قرار گرفته است. عملگرهای کنترلی مورد استفاده برای اجرای مانور وضعیت ماهواره چهار چرخ عکسالعملی و با ساختار هرمیاست. لذا مدل دقیق چرخهای عکسالعملی با در نظر گرفتن حداکثر ولتاژ، جریان، سرعتهای زاویهای مجاز و توان چرخ در طراحی کنترلکننده منظور شده است. عملکرد کنترلکننده طراحی شده از طریق شبیهسازی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. نتایج شبیهسازی بیانگر کارایی مطلوب کنترلکننده وضعیت طراحی شده در حضور مدل دقیق چرخهای عکسالعملی، اغتشاشات داخلی و خارجی و عدمقطعیت در پارامترهای مدل ماهواره است.