شبیه سازی عددی دو بعدی پیرولیز و فرسایش در نازل همگرا-واگرای راکت سوخت جامد

محمد رزمجویی؛ محمد شهبازی؛ فتح الله امی

دوره 14، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 1-26

http://dx.doi.org/10.22034/jsst.2021.1142

چکیده
  این مقاله شامل گسسته ­سازی معادلات و تهیه یک برنامه کامپیوتری برای آنالیز جریان گاز در محفظه و نازل همگرا-واگرا با دیواره عایق فناشونده می­ باشد. شرایط مرزی فرض شده در نازل کاملاً مشابه یک نازل واقعی می­باشد. به این منظور ابتدا با روابط ریاضی مربوطه پروفیل نازل مخروطی و رائو طراحی شده است و برای حل جریان در نازل همگرا-واگرا از ...  بیشتر

بررسی عددی مشخصات افشانه حاصل از انژکتور دوپایه ترکیب داخلی دو فاز به کمک روش لاگرانژی

علیرضا محمدی؛ فتح الله امی

دوره 13، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 15-24

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2021.1139

چکیده
   در این پژوهش، مطالعه عددی بر روی مشخصات افشانه یک انژکتور دوپایه ترکیب داخلی دو فاز به کمک روش لاگرانژی در فضای گسسته صورت گرفته­ است. برای بررسی انژکتور، معادلات اویلری برای جریان دوفازی داخل انژکتور و معادلات لاگرانژی برای مدلسازی جریان دوفازی خارج انژکتور به کار گرفته­شده و از روش توربولانسیK-ɛ برای تعیین انرژی توربولانس ...  بیشتر

طراحی سامانه‌‌های فضایی: فضاپیماها، ماهواره‌ها، ایستگاه‌های فضایی وتجهیزات آنها
شبیه سازی عددی دو بعدی عایق های حرارتی فناشونده در محفظه احتراق راکت سوخت جامد

محمد رزمجویی؛ محمد شهبازی؛ فتح الله امی

دوره 13، شماره 2 ، تیر 1399، ، صفحه 13-35

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2020.1138

چکیده
  در این مقاله، به بررسی انتقال حرارت و فناشوندگی عایق­ های حرارتی در بدنه­ راکت موتور­های سوخت جامد پرداخته شده است. بنابراین با گردآوری و حل معادلات مربوط به عایق­ های فناشونده، یک برنامه کامپیوتری با استفاده از نرم افزار متلب تهیه شده که قادر است تحت شرایط عملیاتی مختلف، پاسخ­دهی حرارتی عایق­ ها را پیش­ بینی کرده و عملکرد ...  بیشتر

علوم و فناوری فضایی
تخمین توزیع قطر و سرعت اسپری به روش ماکزیمم انتروپی با استفاده از تحلیل غیر خطی ناپایداری و شبیه‌سازی توربولانس جریان بالا دست

فتح اله امی؛ دومان پوررجب صوفیانی؛ داوود دومیری گنجی؛ سید حسین موسوی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 1-11

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2020.1122

چکیده
  در این تحقیق سعی شده با توجه به مشخصات جریان بالادست و بدون نیاز به اندازه‌گیری تجربی، توزیع قطر و سرعت تعیین -گردد. در ابتدا با استفاده از نرم افزار فلوئنت، جریان توربولانس داخل نازل به وسیله مدل دو معادله‌ای k-ε شبیه‌سازی شده و انرژی توربولانس نازل در خروجی نازل تعیین می‌گردد، سپس با استفاده از تحلیل رشد غیرخطی اغتشاشات طول ...  بیشتر

طراحی سامانه‌‌های فضایی: فضاپیماها، ماهواره‌ها، ایستگاه‌های فضایی وتجهیزات آنها
تحلیل حساسیت مبتنی بر اَبَرمکعب لاتین پیش‌رونده مطالعه موردی : طراحی بستر کاتالیست هیدرازینی

محمد ندافی پور میبدی؛ حسن ناصح؛ فتح الله امی

دوره 12، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 35-46

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2020.1143

چکیده
  در حال حاضر، تعداد نمونه مورد نیاز برای رسیدن به دقت تحلیل حساسیت معین در طراحی، براساس روش­های سعی و خطا در طراحی صورت می­پذیرد. هدف این مقاله، توسعه روشی است برای تعیین تعداد نمونه مورد نیاز براساس معیار مشخص برای رسیدن به دقت تحلیل حساسیت معین می­باشد. لذا در این مقاله، یک روش  تحلیل حساسیت جدید مبتنی بر طرح آزمایشات ابرمکعب ...  بیشتر

شبیه‌سازی موتور پیشرانه جامد شامل گرین پیچیده با در نظر گرفتن پس‌روی سه‌بعدی و میدان جریان شبه‌ یک‌بعدی

محمد شهبازی؛ محمد رزمجویی؛ فتح الله امی

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 23-41

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2019.82282

چکیده
  در این تحقیق، پس­روی سطح انواع گرین­های سه‌بعدی به همراه بالستیک داخلی شبه یک­بعدی موتورهای سوخت جامد با استفاده از تئوری مرز­های متحرک روش مجموعه سطح و بهره‌گیری از روش مقاطع شبیه‌سازی‌شده تا ضمن رسیدن به‌دقت بالا در شبیه­سازی از زمان تحلیل پس­روی گرین­ نیز به‌طور محسوسی کاسته شود. با استفاده از روش مقاطع، گرین­های ...  بیشتر

طراحی و تحلیل عملکرد میکروموتور سوخت مایع دو پیشرانه‌ی اکسیژن مایع-کراسین

امیرحسین عدالت پور؛ فتح الله امی؛ زهیر صبوحی

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 23-40

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2019.1121

چکیده
  در میکروموتورهای سوخت مایع دو پیشرانه از ترکیبات سوخت متعددی می­توان استفاده کرد که در این پژوهش از ترکیب احیاکننده کراسین و اکسنده­ی سرمازای اکسیژن مایع استفاده شده است. هدف، تحلیل عملکرد یک میکروموتور با تراست پایین به منظور امکان­سنجی اولیه­ی استفاده از آن به عنوان پیشرانش کمکی در ماموریت­های فضایی است. به همین منظور ...  بیشتر

آزمون ذره سنجی یک انژکتور گریز از مرکز به کمک عکس برداری پرسرعت

حدیثه کریمایی؛ سید مصطفی حسینعلی پور؛ فتح الله امی؛ احسان موحدنژاد؛ رضا شریف زاده

دوره 10، شماره 4 ، اسفند 1396، ، صفحه 1-7

چکیده
  در این مقاله، به منظور بررسی ناپایداری سطح لایة سیال خروجی از انژکتور و به‌دست آوردن مشخصه­ های اصلی میکروسکوپیک اسپری، یک انژکتور گریز از مرکز مورد آزمون تجربی قرار داده شد. این انژکتور از نوع جریان چرخشی می­باشد و حین کارکرد، یک حفره هوا در مرکز انژکتور شکل می­گیرد. بنابراین انژکتوری یک پایه اما با عملکرد دوفازی بوده و از این‌رو ...  بیشتر

بررسی پارامترهای مؤثر بر سیکلون جداکنندة ذرات آلومینیوم موجود در سوخت‌های جوشان

جواد وزیری نایین نژاد؛ فتح الله امی؛ سید حسین موسوی

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 35-45

چکیده
  افزودن ذرات فلزی با قطر بهینه به سوخت­های جوشان موجب افزایش چگالی گازهای خروجی از دهانه موتور و در نهایت افزایش تراست سیستم می­شود. از سوی دیگر، در صورت بهینه نبودن قطر ذرات افزوده، ناپایداری احتراق ایجاد می­شود. از این رو جداسازی ذرات با قطر مناسب اهمیت بالایی دارد. در این پژوهش از میان روش­های مختلف جداسازی ذرات آلومینیوم ...  بیشتر

بررسی نحوة عملکرد انژکتور دوپایة گریز از مرکز با استفاده از آزمایش گرم آن در یک میکروموتور ضربه‌ای تک انژکتور پیش‌رانة مایع آزمایشگاهی

علی مهرابی؛ فتح اله امی

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 59-72

چکیده
  با توجه به کاربرد وسیع موتورهای پیشرانه مایع در موشک‌ها و اهمیت تعیین پارامترهای اصلی مثل میزان پیشران ، ضربه مخصوص و میزان مصرف پیشرانه در میزان کارایی موشک‌ها، قبل از اینکه این موتورها در شرایط عملیاتی قرار گیرند، آنها را در شرایط مختلف کارکردی مورد آزمایش قرار می دهند. از تجزیه و تحلیل نتایج این آزمایش‌ها برای بهبود طراحی و رفع ...  بیشتر

مطالعة تجربی مشخصات اسپری یک نوع صفحه انژکتور موتور موشک سوخت مایع با استفاده از نتایج تست سرد

فتح اله امی؛ امیر کارگر؛ سید مصطفی حسینعلی پور

دوره 2، شماره 3 ، مهر 1388

چکیده
  پاششبهینةانژکتورهاوتوزیعیکنواختدبیسوختدر صفحةانژکتورموتور موشک سوخت مایعازپارامترهای اساسی درتعییننیروی پیشرانشو پایداری احتراقاست. عبور هر دو سیال عامل احیاکننده و اکسیدکننده در انژکتورهای دو مؤلفه باعث می شود که بتوان بدون افزایش قطر صفحة انژکتور دبی سیال سوخت را افزایش داد که این امر موجب بالارفتن فشار گازهای حاصل از احتراق ...  بیشتر