طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
کنترل مانور و ارتعاشات فضاپیمای انعطاف پذیر با رویکرد ترکیبی مود لغزشی تطبیقی فراپیچشی-ترمینال غیرتکین

ولی اله شاه بهرامی؛ میلاد عظیمی؛ علیرضا علیخانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1400

https://doi.org/10.30699/jsst.2021.300935.1365

چکیده
  در این مقاله الگوریتم کنترل مقاومی تطبیقی مبتنی بر ترکیب قوانین مود لغزشی فراپیچشی و ترمینال غیرتکین برای مانور وضعیت و ارتعاشات فضاپیمای انعطاف‌پذیر با دینامیک کاملا کوپل صلب-انعطافپذیر توسعه داده شده‌ است. قانون تطبیق توسعه داده شده در وهله اول نیاز به دانش اغتشاشات خارجی و نامعینی ها را حذف کرده، سپس با رویکرد فراپیچشی، قانون ...  بیشتر

زیر ساخت ها (آزمایشگاه‌ها، سنسورها، نرم‌افزارها و..)
Design, Construction and Performance Evaluation of a Cold Gas Thruster Test Stand

علیرضا علیخانی؛ محمد رضا سلیمی

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 55-64

https://doi.org/10.30699/jsst.2021.1305

چکیده
  The cold gas thruster is one of the significant components of a satellite and its application possesses a marked impact on the entire system performance. The nonlinear function and order of magnitude, lead to increasing the importance of thruster function. Therefore, pre-mission performance assessment has a considerable effect on the risk reduction of space missions. In this article, an uncomplicated and efficient pendulum scheme for development and implementation of a Thruster Test Stand (TTS), to measure the thrust produced at the end of the nozzle is proposed. The TTS is capable of measuring ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
طراحی مسیر بهینه حرارتی وسایل ورود به جو با استفاده از روش مدیریت پایگاه داده‌های ایرودینامیکی

سید معین محمودزاده انتظاری؛ علیرضا علیخانی؛ میثم محمدی امین

دوره 13، شماره 2 ، تیر 1399، ، صفحه 51-61

https://doi.org/10.30699/jsst.2020.1183

چکیده
  در این مطالعه، روشی برای طراحی مسیر بهینه وسایل بازگشت به جو بر پایه مدیریت پایگاه داده ایرودینامیکی با استفاده از روش کریجینگ و کو-کریجینگ توسعه داده شده است.برای طراحی مسیر بازگشتی در فاز طراحی مفهومی، هر چه مدل دینامیکی وسیله بازگشتی دقیق‌تر باشد، مسیر طراحی شده به واقعیت نزدیک‌تر است. یکی از مسایل تاثیرگذار بر دقت مدل دینامیکی ...  بیشتر

کنترل مد لغزشی دینامیکی نهایی برای یک سیستم حامل هوافضایی

علیرضا علیخانی؛ سیدعلی اکبر کسائیان

دوره 8، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 1-7

چکیده
  در این مقاله، به تعقیب فرامین هدایت برای یک سیستم حامل متغیر با زمان در طی پرواز داخل جو پرداخته شده است. به همین منظور یک کنترل مد لغزشی دینامیکی نهایی بر پایه کنترل مد لغزشی دینامیکی ارائه شده است. کنترل مد لغزشی نهایی موجب همگرایی زمان محدود مد لغزشی دینامیکی می‌شود. در مدل سیستم حامل دینامیک عملگر و ژایروی نرخی نیز در نظر گرفته ...  بیشتر

هدایت و کنترل فضاپیما در فازبازگشت با عدم قطعیت در مدل دینامیکی

علیرضا علیخانی؛ یوسف شامدی

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1394

چکیده
  از موضوعات مهمی که در رابطه با طراحی کنترلر در فاز بازگشت به جو مطرح است عدم قطعیت­های مربوط به محیط و تغییرات سریع اتمسفر بر حسب ارتفاع و عدم قطعیت­های مربوط به محموله از جمله ضرایب آیرودینامیکی، جرم، ممان­های اینرسی و . . . است. از دیگر موضوعات چالشی در کنترل محموله­های بازگشتی، بررسی و طراحی یکپارچه­ قانون هدایت و کنترل در ...  بیشتر

کنترل بهینة یک فضاپیمایالاستیک در انجام مأموریت مجاورتی با استفاده از روش معادلة ریکاتی وابسته به حالت

محمدرضا مرتضوی؛ علی‌رضا علیخانی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1394

چکیده
  این مقاله، به طراحی کنترلر مناسب برای فضاپیمایی با سازة الاستیک‌، در انجام مأموریت‌های مجاورتی اختصاص دارد‌. هدف آن است که فضاپیمای تعقیب‌کننده‌، خود را به فاصلة نسبی مشخصی از هدف برساند و سپس در شرایطی که وضعیت آنها با یکدیگر هماهنگ باشد‌، درگاه ارتباطی خود را بر درگاه ارتباطی هدف منطبق سازد‌. اجرای فرآیند ذکر شده اغلب مستلزم ...  بیشتر