ارتباطات
پیمان محمدی؛ مهدی عالمی رستمی
دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 37-48
چکیده
از مهمترین مسائل مربوط به تامین توان لامپ های TWTA در ماهواره ها داشتن ریپل پایین ، بازده بالا، قابلیت اطمینان بالا ، حجم و وزن بهینه می باشد. در این مقاله راندمان و قابلیت اطمینان مبدل الکترونیک-قدرت DC/DC ولتاژ بالا برای کاربرد در سامانههای ماهواره و فرستنده آن بهینه میشود. هدف بهینه سازی، حداقل سازی تابع هدف که شامل راندمان و قابلیت ...
بیشتر
از مهمترین مسائل مربوط به تامین توان لامپ های TWTA در ماهواره ها داشتن ریپل پایین ، بازده بالا، قابلیت اطمینان بالا ، حجم و وزن بهینه می باشد. در این مقاله راندمان و قابلیت اطمینان مبدل الکترونیک-قدرت DC/DC ولتاژ بالا برای کاربرد در سامانههای ماهواره و فرستنده آن بهینه میشود. هدف بهینه سازی، حداقل سازی تابع هدف که شامل راندمان و قابلیت اطمینان است به کمک الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA-II) می باشد. بمنظور ارزیابی قابلیت اطمینان از مدل مارکوف استفاده می شود که در آن خطاهای اتصال کوتاه و مدار باز برای کلیدها و دیودهای مدار و خطای اتصال کوتاه برای المانهای پسیو مدار در نظر گرفته شده است. برای بهینه سازی ابتدا متغیرهای ورودی الگوریتم به عنوان ورودی تابع هدف تعیین میشوند تا به کمک آنالیز حساسیت پارامترهایی که دارای حساسیت پایینی هستند و تغییراتشان بر تابع هدف تاثیر عمده ندارد، حذف شوند. همچنین پارامترهای الگوریتم NSGA-II شامل تعداد تکرار، تعداد جمعیت و احتمال تقاطع و جهش برای محاسبه دقیق متغیرهای مدار، تعیین شدهاند. همانگونه که در بخش نتایج آورده شده است در این روش علاوه بر حفظ راندمان بالا با انتخاب بهینه المان ها می توان به قابلیت اطمینان بالا برای این مبدل دست یافت.
طراحی سامانههای فضایی: فضاپیماها، ماهوارهها، ایستگاههای فضایی وتجهیزات آنها
حجت طائی؛ امیرحسین آدمی؛ منصور حضوری
دوره 14، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 85-98
چکیده
نیاز به افزایش قابلیت اطمینان و الزامات ایمنی، باعث شده است روش طراحی مبتنی برقابلیت اطمینان به طور فزایندهای مورد استفاده قرارگیرد. در این پژوهش، طراحی بهینه چندموضوعی مبتنی برقابلیت اطمینان برای سامانه پیشرانش دومولفهای مورد بررسی قرار گرفته است. تابع هدف مسئله کمینه نمودن جرم سیستم و قیود طراحی، ضربه کل و دمای دیواره محفظهاحتراق ...
بیشتر
نیاز به افزایش قابلیت اطمینان و الزامات ایمنی، باعث شده است روش طراحی مبتنی برقابلیت اطمینان به طور فزایندهای مورد استفاده قرارگیرد. در این پژوهش، طراحی بهینه چندموضوعی مبتنی برقابلیت اطمینان برای سامانه پیشرانش دومولفهای مورد بررسی قرار گرفته است. تابع هدف مسئله کمینه نمودن جرم سیستم و قیود طراحی، ضربه کل و دمای دیواره محفظهاحتراق است. جهت اعمال عدم قطعیتها و نشان دادن قابلیت اطمینان مسئله نسبت به آنها از روش شبیهسازی مونت کارلو استفاده شدهاست. در این مقاله بعد از طراحی سامانه پیشرانش دومولفهای نتایج جرمی، عملکردی و هندسی به تفکیک برای طراحی بهینه، طراحی مبتنی بر قابلیت اطمینان و طراحی بهینه مبتنی بر قابلیت اطمینان بیان میگردد. در ادامه با توجه نتایج، مفاهیم و تعاریف روشهای طراحی مورد مقایسه و بحث قرار می گیرد و نشان داده میشود که روش طراحی بهینه مبتنی بر قابلیت اطمینان ضمن داشتن جرم مطلوب دارای قابلیت اطمینان لازم است.
اشکان محمود اقدمی؛ فرهاد فرهنگ لاله؛ محمد قهرمانی
دوره 9، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 37-51
چکیده
در این مقاله، طراحی مکانیزم رهایش پین پولر نوع قرقره از طرح مفهومی تا نمونۀ مهندسی آن بهتفصیل تشریح شده است. ابتدا نمونهها و طرحهای مشابه خارجی بررسی شد. براساس مشاهدات و تجمیع طرحهای خارجی و استفاده از نقاط قوت هر یک از طرحها طراحی مفهومی اجرا و نمونۀ آزمایشگاهی در مقیاس پنج برابر برای بررسی بهتر عملکرد اولیۀ مکانیزم طراحی ...
بیشتر
در این مقاله، طراحی مکانیزم رهایش پین پولر نوع قرقره از طرح مفهومی تا نمونۀ مهندسی آن بهتفصیل تشریح شده است. ابتدا نمونهها و طرحهای مشابه خارجی بررسی شد. براساس مشاهدات و تجمیع طرحهای خارجی و استفاده از نقاط قوت هر یک از طرحها طراحی مفهومی اجرا و نمونۀ آزمایشگاهی در مقیاس پنج برابر برای بررسی بهتر عملکرد اولیۀ مکانیزم طراحی و ساخته شد. بعد از این نمونه، مرحلۀ طراحی و ساخت نمونۀ پیشمهندسی در مقیاس یک به یک با نیروی کشش N350 آغاز شد. در نمونۀ پیش مهندسی سعی شده است که مشکلاتی مشاهدهشده در عملکرد نمونۀ آزمایشگاهی مانند عملکرد فیوز رهایش و نحوۀ گسیختگی سیم اتصال مرتفع شود. مونتاژ نهایی توسط فیکسچر مخصوص اجرا و تست عملکرد در دمای محیط با موفقیت انجام شد. در نمونۀ مهندسی نیروی کشش به N500 افزایش یافت و جنس بعضی از اجزای پین پولر به دلیل شرایط خاص الکتریکی و مکانیکی تغییر کرد. در این طرح، فاکتور دما و تستهای محیطی نیز وارد طراحی شد و طرح با هدف گذراندن تمامی شرایطی محیطی در حد تستهای کیفیت طراحی و ساخته شد. سپس، نمونۀ کیفی ساخته و تستهای ارتعاشی و تست سیکل حرارتی در محفظۀ خلأ در محدودۀ تستهای فضایی اجرا شد. قابلیت اطمینان برای اجزای تشکیل دهندۀ پین پولر محاسبه شد و در نهایت، قابلیت اطمینان پین پولر به دست آمد.
سید محمدمهدی شریفی؛ حسن غلامی مزینان؛ کامران شهانقی؛ مهدی کرباسیان
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 73-80
چکیده
شناسایی انواع خرابی سیستمها به خصوص در مورد محصولات حیاتی و حساس و محاسبة قابلیت اطمینان آنها قبل از بهکارگیری، نقش مؤثری در بهبود طراحی این سیستمها ایفا میکند. از سویی دیگر، تخمین قابلیت اطمینان برخی از سیستمها مانند اکثر محصولات فضایی به علت فقدان یا کمبود داده بسیار مشکل و بعضًا نشدنی است. روش شبکههای بیزین روش گرافیکی ...
بیشتر
شناسایی انواع خرابی سیستمها به خصوص در مورد محصولات حیاتی و حساس و محاسبة قابلیت اطمینان آنها قبل از بهکارگیری، نقش مؤثری در بهبود طراحی این سیستمها ایفا میکند. از سویی دیگر، تخمین قابلیت اطمینان برخی از سیستمها مانند اکثر محصولات فضایی به علت فقدان یا کمبود داده بسیار مشکل و بعضًا نشدنی است. روش شبکههای بیزین روش گرافیکی بسیار قوی و کارآ برای تخمین قابلیت اطمینان سیستمهای پیچیده است که مشکل کمبود داده را نیز از بین میبرد. بر همین اساس، در این مقاله، ابتدا درخت خطای مربوط به شکست سازة یک ماهوارهبر سوخت مایع طراحی و سپس به شبکة بیزین تبدیل شده است. در نهایت با استفاده از نظرات خبرههای سیستم و تخمین پارامترهای شرطی مدل با استفاده از زنجیرة ماکوف مونت کارلو، قابلیت اطمینان کارکرد صحیح سازة یک ماهوارهبر تخمین زده شده است.
مهدی کرباسیان؛ احمد باقری
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1388، ، صفحه 69-73
چکیده
شناسایی انواع خرابی سیستمها بهخصوص در مورد محصولات حیاتی و حساس و محاسبة قابلیت اطمینان آنها قبل از بهکارگیری، نقش مؤثری در بهبود طراحی این سیستمها ایفا میکند. روش تحلیل درخت خطا FTAیک ابزار تشخیصی بسیار قوی برای تحلیل سیستمهای پیچیده است که به عنوان یک روش کمککننده در اصلاح طراحی به کار میرود.بر همین اساس، در این مقاله ...
بیشتر
شناسایی انواع خرابی سیستمها بهخصوص در مورد محصولات حیاتی و حساس و محاسبة قابلیت اطمینان آنها قبل از بهکارگیری، نقش مؤثری در بهبود طراحی این سیستمها ایفا میکند. روش تحلیل درخت خطا FTAیک ابزار تشخیصی بسیار قوی برای تحلیل سیستمهای پیچیده است که به عنوان یک روش کمککننده در اصلاح طراحی به کار میرود.بر همین اساس، در این مقاله ابتدا بلوک دیاگرام یک موتور راکت رسم گردیده و بر پایة آن درخت خطای احتراق نابهنگام موتور به دست آمده است و در نهایت قابلیت اطمینان کارکرد درست موتور راکت حین بهکارگیری محاسبه گردیده است.