سعیده یعقوب نژاد؛ سید حامد هاشمی مهنه
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 73-89
چکیده
یکی از بخشهای اصلی حلقه کنترل راکتهای کاوشی که مسیرشان نسبت به مسیر شبیهسازی در هر لحظه به کمک تغییر در زوایای پنلهای کانارد کنترل میشود، محاسبه سریع ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات پایداری در مودهای آیرودینامیکی مختلف راکت کاوش است که به دلیل تغییر زاویه پنلهای کانارد و پارامترهای پروازی و محیطی ایجاد میشوند. در این مقاله ...
بیشتر
یکی از بخشهای اصلی حلقه کنترل راکتهای کاوشی که مسیرشان نسبت به مسیر شبیهسازی در هر لحظه به کمک تغییر در زوایای پنلهای کانارد کنترل میشود، محاسبه سریع ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات پایداری در مودهای آیرودینامیکی مختلف راکت کاوش است که به دلیل تغییر زاویه پنلهای کانارد و پارامترهای پروازی و محیطی ایجاد میشوند. در این مقاله سعی شده است با استفاده از روش طراحی آزمایش رویه پاسخ که از اسلوب آمار استنباطی پیروی میکند، روابط ریاضی ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات پایداری یک راکت کاوش خاص به عنوان توابعی از زاویه حمله، زاویه اسلیپ، ارتفاع پروازی و عدد ماخ و زوایای انحراف چهار پنل کانارد بهدست آورده شود. برای ایجاد فضای طرح پیشنهادی توسط روش رویه پاسخ، باید ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات پایداری متناظر با متغیرهای ورودی پیش گفته در تیمارهایی که طرح رویه پاسخ مشخص میکند، محاسبه شوند. بدین منظور از نرمافزار میسایل دتکام استفاده شده است. ابتدا طرح مرکب مرکزی CCF با 90 تیمار و مدل درجه دو ایجاد شده است. در ادامه با بهکارگیری دو روش محدود نمودن دامنه سطوح متغیرهای ورودی و استفاده از مدلهای درجه بالاتر، سعی شده است دقت توابع افزایش یابد. برای بررسی کفایت مدلها از روشهای آماری استفاده شده است. مقایسه بین مقادیر اصلی ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات پایداری که از کد میسایل دتکام بهدست آمدهاند با مقادیر تخمین زده شده توسط مدلهای رویه پاسخ، از دقت بالای این مدلها حکایت دارد.
مهدی نقی خانی؛ حمیدرضا علی محمدی
دوره 4، شماره 1 ، تیر 1390، ، صفحه 61-67
چکیده
یکی از مسائل مهم و پیچیده در طراحی قطعات و محصولات بخصوص در صنایع حساس و دقیق (مانند صنایع هوایی، فضایی و ... ) انتخاب مقدار بهینه تلرانس برای اجزاء تشکیل دهنده، می باشد. عموماً مهندسین طراحی تمایل دارند تلرانس ها را بسته در نظر گیرند تا محصول از لحاظ عملکردی و قابلیت اطمینان در سطح بالایی قرار گیرد و این در حالی است که مهندسین ساخت و تولید ...
بیشتر
یکی از مسائل مهم و پیچیده در طراحی قطعات و محصولات بخصوص در صنایع حساس و دقیق (مانند صنایع هوایی، فضایی و ... ) انتخاب مقدار بهینه تلرانس برای اجزاء تشکیل دهنده، می باشد. عموماً مهندسین طراحی تمایل دارند تلرانس ها را بسته در نظر گیرند تا محصول از لحاظ عملکردی و قابلیت اطمینان در سطح بالایی قرار گیرد و این در حالی است که مهندسین ساخت و تولید تمایل دارند تا از تلرانسهای باز استفاده کنند تا فرایند تولید راحتتر، ارزان تر و عملیاتی تر باشد. در این مواقع مهمترین مساله مطالعه توازنبین دو مقوله تلرانس و سایر عوامل متاثر از آن از قبیل کیفیت ، هزینه، تولید و .... می باشد. در این زمینه مقالات و روشهای متعددی وجود دارد. در این مقاله سعی داریم با استفاده از یکی از ابزارهای آمار و ریاضی تحت عنوان روش رویه پاسخ(RSM) ابتدا طریقه تشخیص تلرانسهای بحرانی را تشریح کرده و در ادامه طریقه تخصیص بهینه تلرانس در حالتی که هزینه تولید و یا مشخصه کیفی بهینه می شود مورد بررسی قرار می گیرد.