فناوریهای نوین در فضا
حامد بابائی؛ سید امیر گوهری؛ پیمان محمدی
دوره 16، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 71-82
چکیده
: در این مقاله نوع جدیدی از ساختارهای EBG موسوم به سطوح انتخابی فرکانس (FSS) با قابلیت پیکربندی مجدد بررسی شدهاست. طرح پیشنهادی، یک فیلتر میان نگذر جدید با هدف کنترل فرکانس مرکزی با قابلیت پیکربندی مجدد مجهز به دیودهای پین(PIN)برای ساختار FSS را در باند فرکانسی C و دربازه فرکانسی 4GHz الی 8GHz با کاربرد فضایی معرفی میکند که در فرکانس مرکزی ...
بیشتر
: در این مقاله نوع جدیدی از ساختارهای EBG موسوم به سطوح انتخابی فرکانس (FSS) با قابلیت پیکربندی مجدد بررسی شدهاست. طرح پیشنهادی، یک فیلتر میان نگذر جدید با هدف کنترل فرکانس مرکزی با قابلیت پیکربندی مجدد مجهز به دیودهای پین(PIN)برای ساختار FSS را در باند فرکانسی C و دربازه فرکانسی 4GHz الی 8GHz با کاربرد فضایی معرفی میکند که در فرکانس مرکزی 4.75GHz، پهنای باند حدود 1GHz را در وضعیت روشن بودن دیود ارائه می دهد. فرکانس مرکزی این فیلتر در وضعیت خاموش بودن دیود به فرکانس 5.23GHz جابجا میشود. در واقع این ساختار قرار است به عنوان نوعی پوشش الکترومغناطیسی برای محموله فضایی در ماهواره های نسل آینده استفاده شود. پس از طراحی و شبیهسازی سلول حاصل، یک مدل مداری نیز برای تایید طراحی و شبیهسازی ارائه شده است. از کاربردهای مهم این ساختارها، استفاده از آنها در محافظت ماژول های الکترونیکی، محموله ماهوارهها در برابر تشعشعات الکترومغناطیسی، جنگ الکترونیک و کاهش سطح مقطع راداری(RCS) است.
فناوریهای نوین در فضا
پدرام حاجی پور؛ رقیه کریم زاده بائی؛ هومن ضرابی؛ رقیه دوست؛ لیلا محمدی
دوره 16، شماره 2 ، خرداد 1402، ، صفحه 27-42
چکیده
با توجه به مشخصات فنی نسل های آینده مخابرات ( نسل پنجم و بعد ازآن) که می بایست سرویس های نوین با نرخ داده بسیار بالارا در حداقل زمان و یک پوشش گسترده ارایه نماید و همچنین افزایش تصاعدی ترافیک، بکارگیری شبکه های ترکیبی فضایی- هوایی- زمینی امری ضروری است. باید توجه داشت که مدیریت این نوع شبکه های ترکیبی، دارای چالش هایی اساسی در ارایه چنین ...
بیشتر
با توجه به مشخصات فنی نسل های آینده مخابرات ( نسل پنجم و بعد ازآن) که می بایست سرویس های نوین با نرخ داده بسیار بالارا در حداقل زمان و یک پوشش گسترده ارایه نماید و همچنین افزایش تصاعدی ترافیک، بکارگیری شبکه های ترکیبی فضایی- هوایی- زمینی امری ضروری است. باید توجه داشت که مدیریت این نوع شبکه های ترکیبی، دارای چالش هایی اساسی در ارایه چنین سرویس هایی میباشند. این درحالی است که مدیریت هوشمند منابع در شبکه های ترکیبی مبتنی بر ماهواره، منجر به افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت ارائه سرویس خواهد شد. به همین منظور در این مقاله به بررسی جامع بکارگیری هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات ماهواره ای پرداخته خواهد شد. در حوزه افزایش هوشمند ظرفیت، عوامل مختلفی مانند نحوه پیکربندی شبکه، نحوه تخصیص منابع از قبیل طیف، انرژی و توان با ملاحظه مدیریت هوشمند تداخل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نهایتا در حوزه بهبود کیفیت سرویس عواملی مانند نحوه مدل سازی و پیش بینی هوشمند ترافیک و همچنین نحوه مقابله با شرایط مخرب محیطی ارائه خواهد شد.
فناوریهای نوین در فضا
حسن ناصح؛ علی عالیپور
دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 23-34
چکیده
هدف از ارائه این مقاله، معرفی روش طراحی سیستمی و بهینه سازی عملکرد نازل آیروسپاک برای شرایط مختلف هوایی- فضایی می باشد. برای این منظور، برخی از پارمترهای مهم ساختار نازل آیروسپاک و آزمون های شرایط جریان سرد در بهینه سازی نازل مورد مطالعه قرار می گیرد. در این مقاله، برای بهبود مشکلات ساختاری، ساختار نازل آیروسپاک پیشنهاد می شود. در ...
بیشتر
هدف از ارائه این مقاله، معرفی روش طراحی سیستمی و بهینه سازی عملکرد نازل آیروسپاک برای شرایط مختلف هوایی- فضایی می باشد. برای این منظور، برخی از پارمترهای مهم ساختار نازل آیروسپاک و آزمون های شرایط جریان سرد در بهینه سازی نازل مورد مطالعه قرار می گیرد. در این مقاله، برای بهبود مشکلات ساختاری، ساختار نازل آیروسپاک پیشنهاد می شود. در ادامه، روش های طراحی نازل آیروسپاک و معادلات حاکم بر آن تشریح و مدل طراحی پیشنهادی توصیف می شود. بر همین اساس، طراحی یک نازل کامل با آیروسپاک صورت می پذیرد و با یک نمونه طراحی شده موجود صحه گذاری می شود. معیار مقایسه و بهینه سازی، عدد ماخ جریان خروجی می باشد. نتایج در این مقایسه نشان می دهد که بهینه ترین نازل آیروسپاک از نظر کارآیی، نازل با برش 40% می باشد که برهمین اساس نمودارها و کانتورهای جریان مربوط به این نازل آیروسپاک ارائه و صحه گذاری شده است.
فناوریهای نوین در فضا
سجاد سمیع پور؛ علیرضا طلوعی؛ والادیمیر باتراکف
دوره 15، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 31-43
چکیده
توسعه صنعت هوافضا مستلزم تلاش دائم برای طراحی و ساخت سازههای سبکتر و کارآمدتر است. سازههای کامپوزیتی شبکهای، کاربرد نوین و فناورانه از کامپوزیتها برای کاهش وزن سازههای هوافضایی است. استفاده از روشهای کارآمد و پیشرفته مانند بافت دورانی در ساخت سازههای استوانهای کامپوزیتی شبکهای مورد نیاز است. در این مقاله یک سازه ...
بیشتر
توسعه صنعت هوافضا مستلزم تلاش دائم برای طراحی و ساخت سازههای سبکتر و کارآمدتر است. سازههای کامپوزیتی شبکهای، کاربرد نوین و فناورانه از کامپوزیتها برای کاهش وزن سازههای هوافضایی است. استفاده از روشهای کارآمد و پیشرفته مانند بافت دورانی در ساخت سازههای استوانهای کامپوزیتی شبکهای مورد نیاز است. در این مقاله یک سازه استوانهای شبکهای کامپوزیتی تقویت شده با الیاف کربن بافته شده با کاربرد هوافضایی مورد مطالعه قرار گرفته است. یک روش برای تعیین پارامترهای ساختاری پیشسازه، یک فرآیند جدید برای تولید سازه شبکهای و همچنین یک روش برای تعیین پارامترهای تکنولوژیکی دستگاه بافت دورانی به منظور تولید پیشسازه توسعه داده شده است. یک سازه نمونه ساخته شده و مورد آزمایش قرار گرفته است. مطالعات نرم افزاری و تجربی نمونههای سازه شبکهای به منظور صحت سنجی روشهای تعیین پارامترهای مکانیکی، سازهای و تکنولوژیکی انجام شده است.
فناوریهای نوین در فضا
حسن ناصح؛ مصطفی جعفرپناه
دوره 15، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 79-92
چکیده
هدف از این مقاله، ارائه روشی به منظور تخمین و بهینهسازی هزینهی سامانههای پیشرانش فضایی میباشد. در این راستا، انتخاب سامانه پیشرانش بهینه (از منظر نوع سوخت و اکسیدکننده) با هدف افزایش کارآیی و کاهش هزینه صورت پذیرفته است. همچنین هزینه نیروی انسانی و زمان توسعه فناوری سامانه پیشرانش براساس میزان تاثیر حقوق در انگیزهی نیروی ...
بیشتر
هدف از این مقاله، ارائه روشی به منظور تخمین و بهینهسازی هزینهی سامانههای پیشرانش فضایی میباشد. در این راستا، انتخاب سامانه پیشرانش بهینه (از منظر نوع سوخت و اکسیدکننده) با هدف افزایش کارآیی و کاهش هزینه صورت پذیرفته است. همچنین هزینه نیروی انسانی و زمان توسعه فناوری سامانه پیشرانش براساس میزان تاثیر حقوق در انگیزهی نیروی انسانی بهینهسازی شده است. برای این منظور، در این مقاله، روندنمای تخمین هزینه سامانه پیشرانش و بهینهسازی هزینه نیروی انسانی با توابع هدف زمان و هزینه تدوین و پیشنهاد شده است. روندنمای پیشهادی دارای دو گام اصلی میباشد. در گام نخست این روندنما، تخمین هزینه برای هفت نمونه از زوجهای سوخت و اکسیدکنندهی صورت میپذیرد. در گام دوم نیز، با توجه به سامانه پیشرانش بهینه مستخرج از گام قبلی طراحی، هزینه نیروی انسانی و زمان انجام پروژه تخمین و بهینهسازی میشود. توابع هدف در این بهینهسازی زمان و هزینهی توسعه فناوری سامانه پیشرانش میباشد.
فناوریهای نوین در فضا
رضا کهندانی؛ علی داور؛ محسن حیدری بنی؛ جعفر اسکندری جم؛ مجید اسکندری شهرکی
دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 1-20
چکیده
در این مقاله به تحلیل ارتعاشات آزاد پوستههای مشبک کامپوزیتی دوانحنائی با استفاده از یک تئوری مرتبه بالای اصلاحشده، تحت شرایط تکیهگاهی ساده پرداخته شده است. مزیت تئوری حاضر نسبت به دیگر تئوریهای مرتبه بالا، احتساب اثر عبارت ضریب شکل ذوزنقهای مقطع پوسته در روابط میدان جابهجایی و کرنش است که سبب افزایش دقت نتایج میگردد. ...
بیشتر
در این مقاله به تحلیل ارتعاشات آزاد پوستههای مشبک کامپوزیتی دوانحنائی با استفاده از یک تئوری مرتبه بالای اصلاحشده، تحت شرایط تکیهگاهی ساده پرداخته شده است. مزیت تئوری حاضر نسبت به دیگر تئوریهای مرتبه بالا، احتساب اثر عبارت ضریب شکل ذوزنقهای مقطع پوسته در روابط میدان جابهجایی و کرنش است که سبب افزایش دقت نتایج میگردد. معادلات تعادل و شرایط مرزی حاکم بر مسئله به کمک اصل هامیلتون استخراج شده و به کمک روش گالرکین حل میشود. در پوستههای مشبک، توزیع ناپیوسته سفتی و جرم پوسته در ریبهای تقویتکننده و مواد پرکننده فضای بین ریبها به کمک تابع توزیع مناسب بیان شده است. اعتبارسنجی این پژوهش، با نتایج تحقیقات سایر محققین یا نتایج حل عددی بهدستآمده به کمک نرمافزار آباکوس صورت گرفته است، درنهایت، مطالعه پارامتری صورت پذیرفته است که در آن اثر تغییر در پارامترهای مختلف هندسی، جنس ماده و نوع لایهچینی در پوستههای ایزوتروپیک و کامپوزیتی موردبررسی واقع شده است.