@article { author = {Navabi, M. and Davodi, A.}, title = {Modeling and Control of Fuel Sloshing and its Effect on Spacecraft Attitude}, journal = {Space Science and Technology}, volume = {11}, number = {4}, pages = {11-22}, year = {2019}, publisher = {Iranian Aerospace Society -Aerospace Research Institute}, issn = {2008-4560}, eissn = {2423-4516}, doi = {}, abstract = {Sloshing phenomenon in spacecraft fuel tank during orbital maneuver, causes adverse effects on spacecraft attitude. Therefore, before orbital maneuvers, modeling fuel sloshing and determining appropriate method for controlling it has to be carried out. The aim of this paper is to model slosh dynamics by using double pendulum model in two-dimensional space. Spacecraft maneuver and pendulums motion are considered in 2D-coordinate, so coupled spacecraft and pendulums dynamic system are 5 degrees of freedom systems. Here, linear control methods (PD and LQR), and also nonlinear control methods (Lyapunov and fuzzy) are determined to stabilize dynamic parameters of the introduced system. Simulation results show that designed controllers have good performance to achieve stabilization of the parameters.}, keywords = {Sloshing,spacecraft attitude,Orbital maneuver,double pendulum model,linear control methods,nonlinear control methods,Stabilization}, title_fa = {مدل سازی و کنترل تلاطم سوخت و اثر آن روی وضعیت فضاپیما}, abstract_fa = {سوخت موجود درمخزن فضاپیما در حین انجام مانور مداری دچار پدیده تلاطم می­شود و این پدیده روی وضعیت فضاپیما اثر نامطلوبی می‌گذارد. بنابراین باید قبل از انجام مانور­های مداری تلاطم سوخت مدل­سازی و روشی مناسب برای کنترل آن انتخاب شود. در این مقاله به مدل‌سازی دینامیک تلاطم با استفاده از مدل دو پاندولی در فضای دو بعدی پرداخته شده است. مانور فضاپیما و حرکت پاندول­ها در صفحه در نظر گرفته شده و بنابراین سیستم فضاپیما و پاندول­ها سیستمی پنج درجه آزادی خواهد شد. برای پایدار سازی معادلات دینامیکی سیستم معرفی شده هم از کنترلر­های خطی (کلاسیک و LQR) و هم از کنترلر­های غیرخطی (لیاپانوف و فازی) استفاده شده است، که البته برای استفاده از کنترلر­های خطی معادلات دینامیکی با استفاده از تقریب مناسب خطی شده­اند. نتایج شبیه سازی موفقیت آمیز بودن کنترلر­های طراحی شده بر روی وضعیت فضاپیما و پاندول­ها را نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {مدل سازی تلاطم,دینامیک ترکیب شده تلاطم و فضاپیما,کنترل وضعیت,کنترل تلاطم,کنترلر خطی,کنترلر غیرخطی}, url = {https://jsst.ias.ir/article_81881.html}, eprint = {https://jsst.ias.ir/article_81881_b54b34591d4b6caa29d1edfd2fbb0751.pdf} }