@article { author = {shahbazi, mohammad and razmjooei, mohammad and Ommi, Fatholah}, title = {Numerical simulation of complicated grains with 3D burnback and Quasi-One-Dimensional flow field of solid rocket motors}, journal = {Space Science and Technology}, volume = {12}, number = {2}, pages = {23-41}, year = {2019}, publisher = {Iranian Aerospace Society -Aerospace Research Institute}, issn = {2008-4560}, eissn = {2423-4516}, doi = {10.30699/jsst.2019.82282}, abstract = {In this research, the 3D grain burnback with quasi-one-dimensional internal ballistic in a solid rocket motor is simulated using the Level set theory and the utilization of Sections method, while achieving high accuracy in the simulation of green's post-back analysis time can also be significantly reduced. By using Section method, 3D grains are divided to many 2D grain, then 2D Level set is utilized to analyse grain burnback. Finally, the burning port of 3D grains are calculated by means of Interpolation. Also, to predict the internal pressure of the motor and the burning rate, a numerical code is written and coupled with grain burnback programme.}, keywords = {Solid Rocket Motor,numerical simulation,3D grain burnback,Level Set Method,Quasi-One-Dimensional}, title_fa = {شبیه‌سازی موتور پیشرانه جامد شامل گرین پیچیده با در نظر گرفتن پس‌روی سه‌بعدی و میدان جریان شبه‌ یک‌بعدی}, abstract_fa = {در این تحقیق، پس­روی سطح انواع گرین­های سه‌بعدی به همراه بالستیک داخلی شبه یک­بعدی موتورهای سوخت جامد با استفاده از تئوری مرز­های متحرک روش مجموعه سطح و بهره‌گیری از روش مقاطع شبیه‌سازی‌شده تا ضمن رسیدن به‌دقت بالا در شبیه­سازی از زمان تحلیل پس­روی گرین­ نیز به‌طور محسوسی کاسته شود. با استفاده از روش مقاطع، گرین­های سه‌بعدی به تعداد زیادی از سطح مقطع­های دوبعدی تبدیل‌شده و سپس با استفاده از تئوری منحنی­های تراز در دو بعد پس­روی گرین مورد بررسی قرارگرفته است. درنهایت با استفاده از روش درون­یابی، سطح سوزش گرین­های سه‌بعدی حاصل می­شود. همچنین برای پیش‌بینی فشار درون موتور و نرخ سوزش مورد­نظر یک کد بالستیک داخلی به‌صورت شبه یک­بعدی نوشته و با کد تحلیل پس‌روی گرین کوپل شده است. پدیدة سوزش فرسایشی نیز پدیده‌ای مهم در موتورهای سوخت جامد، به‌حساب می­آید. در این تحقیق، با در نظر گرفتن سوزش فرسایشی بر اساس مدل سادرهلم، محفظه‌ی احتراق به المان­هایی تقسیم‌بندی می­شود و روابط بالستیک داخلی شبه یک­بعدی برای محاسبه پارامترهایی از قبیل فشار محفظه احتراق، تراست، سطح سوزش، درجه حرارت محفظه، عدد ماخ و ... در هر المان اعمال و حل می‌‌گردد. این روش از نظر نحوه پیاده­سازی و میزان دقت با روش­های تحلیلی و آزمایشگاهی مقایسه شده است که بیانگر دقت بالای روش استفاده‌شده در تحلیل عملکرد موتور‌های سوخت جامد با گرین سه‌بعدی است.}, keywords_fa = {موتور راکت پیشرانه جامد,شبیه سازی عددی,پس روی گرین سه‌بعدی,روش مجموع سطح,شبه یک بعدی}, url = {https://jsst.ias.ir/article_82282.html}, eprint = {https://jsst.ias.ir/article_82282_ab6ee10337894556193303a2646fd5a3.pdf} }