%0 Journal Article %T طراحی و شبیه‎سازی انژکتور سوخت یک میکرورانشگر تک‎مؤلفه‎ای هیدرازینی با پیشران 10 نیوتن %J علوم و فناوری فضایی %I انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا %Z 2008-4560 %A کریمایی, حدیثه %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 11 %N 3 %P 9-19 %! طراحی و شبیه‎سازی انژکتور سوخت یک میکرورانشگر تک‎مؤلفه‎ای هیدرازینی با پیشران 10 نیوتن %K انژکتور %K رانشگر تک‌مؤلفه‎ای %K مخروط اسپری %K کم‎پیشران %R %X رانشگرهای هیدرازینی، پرکاربردترین رانشگرهای سامانه‌هایِ هدایت و کنترل محموله‌های بازگشتی و محموله‌های سرنشین‌دار محسوب می‌شوند. در این مقاله، طراحی و محاسبات یک انژکتور اسپری مخروطی با دو ورودی مماسی به عنوان انژکتور سوخت یک رانشگر تک‎مولفه‎ای هیدرازینی با پیشران 10 نیوتن، ارائه شده است. این انژکتور براساس روش بازارف، به ­گونه­ ای طراحی شد که یک زاویه پاشش متوسط (نه چندان بزرگ) و ضخامت لایه خیلی کم به­ دست می­ دهد که با توجه به محدودیت طول محفظه­ کاتالیستی مناسب بوده و پودرسازی ریزتری به­ دست ­دهد. پدیده ایجاد و توسعه حفره هوا در جریان داخلی این نوع انژکتورها و شبیه‌سازی آن، به ­دلیل وجود دو جریان پیچشی آشفته در دو فاز مختلف مایع و گاز که دارای سطح آزاد مشترک اند، پیچیده است. برای این انژکتور، شبیه‎سازی جریان داخلی به­ منظور پیش­ بینی مشخصه­ های جریان خروجی و اطمینان از شکل‎گیری حفره گاز درون آن انجام گرفت. این مشخصه­ ها شامل زاویه مخروط پاشش، ضخامت لایه سیال خروجی، توزیع سرعت خروجی و غیره است. بدین منظور از روش حجم سیال (VOF) استفاده شد و آشفتگی جریان نیز با استفاده از مدل k-e شبیه‌سازی شد. شبیه‎سازی به کمک نرم‎افزارهای انسیس- ورک‎بنچ و انسیس- فلوئنت انجام شد. با بررسی نتایج، این اطمینان حاصل شد که انژکتور طراحی شده، دبی جرمی مورد نظر را در اختلاف فشار معین طراحی می‏تواند تامین کند و حفره هوا نیز به طور کامل تا انتها شکل می‌گیرد. همچنین زاویه پاشش مورد نظر نیز توسط آن تامین می‌شود. از این‌رو ابعاد نهایی برای ساخت و استفاده در رانشگر تک‎مولفه 10 نیوتنی انتخاب شدند. %U https://jsst.ias.ir/article_81061_c6ca24a9c1433a20651efd90af1cac06.pdf