%0 Journal Article %T ارزیابی سه روش طراحی بهینه، مقاوم و بهینه مقاوم چندموضوعی سامانه پیشرانش دومولفه ای %J علوم و فناوری فضایی %I انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا %Z 2008-4560 %A آدمی, امیرحسین %A طائی, حجت %A حضوری, منصور %D 2019 %\ 03/21/2019 %V 12 %N 1 %P 41-53 %! ارزیابی سه روش طراحی بهینه، مقاوم و بهینه مقاوم چندموضوعی سامانه پیشرانش دومولفه ای %K طراحی بهینه چندموضوعی %K سامانه پیشرانش دومولفه‌ای %K عدم قطعیت %K طراحی بهینه مقاوم %R 10.30699/jsst.2019.1123 %X  با توجه به اهمیت حضور عدم قطعیت­ ها در طراحی سیستم ­های پیچیده مهندسی، در این پژوهش، روند طراحی بهینه چندموضوعی سیستم پیشرانش دومولفه­ای در حضور عدم قطعیت­ ها ارائه می­گردد که علاوه بر کمینه نمودن جرم سیستم از مقاومت مطلوبی نسبت به عدم ­قطعیت­ ها برخوردار باشد. براین اساس روندنمای طراحی چندموضوعی سیستم پیشرانش دومولفه ­ای در دو حالت طراحی بهینه و طراحی بهینه مقاوم نشان ­داده می­شود. سپس با اعمال عدم قطعیت­ ها، نتایج جرمی، عملکردی و هندسی سیستم پیشرانش به تفکیک برای طراحی بهینه، طراحی مقاوم و طراحی بهینه مقاوم بیان می­گردد. با توجه به نتایج نشان داده می­شود که کمترین جرم در حالت طراحی بهینه اتفاق می­افتد. اما با اعمال عدم قطعیت­ ها در این­ نقطه مشاهده می­ گردد که کمترین مقاومت و قابلیت اطمینان را دارا می­ باشد. همچنین سعی می­شود تفاوت مفاهیم طراحی مقاوم و طراحی بهینه مقاوم به کمک نتایج تشریح ­شود. %U https://jsst.ias.ir/article_81954_a1841e1a1cf6e43506d251dbf2441c49.pdf