انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
4
1
2011
07
01
مدل سازی سه بعدی تغییرات چگالی الکترونی شبکة GPS یونوسفر با استفاده از مشاهدات ژئودینامیک ایران در سه فصل مختلف
1
14
FA
میررضا
غفاری رزین
0000-0002-5579-5889
mr.ghafari@arakut.ac.ir
مسعود
مشهدی حسینعلی
توموگرافی بر اساس توابع پایه یکی از تکنیکهای موجود جهت مدلسازی سه بعدی چگالی الکترونی در لایه یونوسفر است که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. در این روش تغییرات افقی چگالی الکترونی توسط توابع هارمونیک و تغییرات عمودی آن بوسیله توابع متعامد تجربی مدلسازی می شوند.ناپایداری مساله به صورت عددی بررسی و از روش TIKHONOVجهت پایدارکردن مسئله استفاده شده است. مقدار بهینه پارامتر پایدارسازی از طریق مقایسه چگالی الکترونی بدست آمده از روش توموگرافی با چگالی الکترونی بدست آمده از ایستگاه یونوسوند تهران واقع در موقعیت و تعیین شده است. ماکزیمم خطای نسبی در بازسازی چگالی الکترونی به روش توموگرافی در منطقه مورد نظر 36.44+ درصد و مینیمم خطای آن 0.8503+ بدست آمده است. همچنین مقادیر VTECبدست آمده از این روش با مقادیر VTECحاصل از داده های شبکه IGSمقایسه شده که بیشترین مقدار اختلاف در این شبکه مقدار 52.320+ TECUوکمترین مقدار آن 1.268+ TECUاست.
توموگرافی یونوسفر,پارامتر پایدارسازی,ایستگاه یونوسوند,روشTIKHONOV
https://jsst.ias.ir/article_14412.html
https://jsst.ias.ir/article_14412_7c176db7ce05c144d315b419ea0a01b8.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
4
1
2011
07
01
آنالیز طیفی سری زمانی موقعیت ایستگاههای دائمیGPS با استفاده از HHT
15
22
FA
فریدون
نوبخت ارسی
fndr1361@gmail.com
محمدعلی
شریفی
sharifi@ut.ac.ir
عبدالرضا
صفری
asafari@ut.ac.ir
در این مقاله تبدیل هیلبرت هوانگ (HHT) برای آنالیز سری زمانی موقعیت ایستگاههای دائمی GPSارائه میشود. تبدیل هیلبرت هوانگ و طیف وابسته به آن، روشی جدید برای آنالیز فرآیندهای غیرخطی و غیرایستا به شمار میرود. این روش نه تنها یک تحلیل دقیق از وقایع خاص در فضای زمان- فرکانس ارائه میدهد بلکه تفاسیر معنیدار فیزیکی از فرآیندهای دینامیکی را نیز بیان میکند. روش مذکور برای آنالیز دادهها در دو مرحله انجام میشود: در مرحله اول؛ دادهها به تعدادی از مولفههایIMFبا استفاده از روشEMDتجزیه میشود و مرحله دوم؛ اعمال تبدیل هیلبرت به مولفههایIMFو ایجاد توزیع زمان- فرکانس- انرژی و سپس تعیین طیف هیلبرت میباشد. در این طیف، مکانهای زمانی رویدادها برای فرکانس و انرژی تعریف شده به وسیله تبدیل هیلبرت که مفهوم فیزیکی در هر نقطه دارد، محفوظ خواهند ماند. پدیدههایی مانند ناپیوستگی در یک سری زمانی، در مکانهایی از طیف فرکانس آن رخ میدهد که در این مکانها دارای فرکانس موضعی ماکزیمم باشد. بنابراین، فرکانس لحظهای نقش مهمی را در این روش خواهد داشت زیرا توابع پایهای که برای بسط دادهها استفاده میشوند مشخصههای مکانی دادهها را توصیف میکنند.
تبدیل هیلبرت هوانگ,سری زمانی,طیف,GPS
https://jsst.ias.ir/article_14413.html
https://jsst.ias.ir/article_14413_98a9e4d2f6cd1875921b69f52a36973e.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
4
1
2011
07
01
کنترل بهینة مدت زمان انتقال مداری پیشرانه کم
23
28
FA
اصغر
ابراهیمی
ebrahimi@mut.ac.ir
حمیدرضا
فیاض بخش
در طول عمر مفید ماهواره ها بسته به ماموریت تعریف شده نیاز به تغییر مدار کاری ماهواره خواهد شد. این تغییر میتواند شامل تغییر ارتفاع ، تغییر شیب و یا تغییر زاویهRAANمدار ماهواره باشد. برای انجام این هدف باید از تراستر های هایی استفاده کرد . با توجه به وزن کم تراسترهای الکتریکی در مواردی که محدودیت وزنی برای انتقال ماهواره به مدار وجود دارد از این تراستر استفاده میشود . در این تراسترها ضربه ویژه بالا و مصرف سوخت پایین بوده و مدت زمان این نوع انتقال زیاد میباشد. زمانی که قدرت تراستر کافی باشد تغییر شیب مدار در گره ها انجام میشود ولی در مانورهای تراست کم تغییر صفحه مدار به طور همزمان با تغییر ارتفاع انجام میشود. برای بهینه سازی مدت زمان این مانورها میتوان از روش های میانگین گیری استفاده کرد. در این مقاله از این روش به منظور کنترل بهینه مدت زمان انجام انتقال در مواقعی که از تراسترهای الکتریکی برای انجام این هدف به کار برده میشود، استفاده میکنیم. در مانور تراست کم با تراست مداوم، مانور تغییر شیب مدار و تغییر زاویه Ωمدار باید به طور همزمان با تغییر ارتفاع صورت پذیرد که این مستلزم استفاده از برنامه ای برای کنترل این مانور ترکیبی و یافتن متغیری برای کنترل این مانور میباشد. متغیر کنترلی در اینجا زاویه خارج از صفحه تراست میباشد.با تعیین مشخصات تراستر (راندمان تراستر، توان الکتریکی ورودی و ضربه مخصوص پیشران مورد استفاده) تراست خروجی را تعیین و با استفاده از این روش، مانور را در حداقل زمان انجام میدهیم. مدار اولیه و نهایی دایروی در نظر گرفته شده ، همچنین فرض می شود موتور بشکل پیوسته کار کرده و شتاب تراستی در طول انتقال ثابت است.
انتقال تراست کم,کنترل مدت زمان,روش میانگین گیری,زاویه تراست,هامیلتونین
https://jsst.ias.ir/article_14414.html
https://jsst.ias.ir/article_14414_5b75bb35e56328392c2b1c15a6a1b772.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
4
1
2011
07
01
مدل سازی اتمیزاسیون اولیه اسپری چرخان لزج
39
48
FA
فتح اله
امی
ommi@ari.ac.ir
سید
عسکری مهدوی
askari1978@yahoo.com
سید مصطفی
حسینعلی پور
احسان
موحدنژاد
در مقاله حاضر تلاش شده است تا اثر ویسکوزیته و سرعت چرخشی مایع روی اتمیزاسیون یک اسپری حلقوی توخالی لزج چرخان تحت نوسانات سینوسی و جریان هوای غیر لزج مورد بررسی قرار گیرد. این کار به روش تئوری پایداری خطی انجام شده و در نهایت معادله توزیع بدون بعد نرخ رشد موج که بر ناپایداری لایه حلقوی مایع حاکم است بدست می آید. این معادله غیر خطی با روش عددی حل و اثر لزجت و سرعت چرخشی مایع روی ماکزیمم نرخ رشد موج و عدد موج معادلش بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که کاهش ویسکوزیته مایع موجب افزایش ماکزیمم نرخ رشد موج و عدد موج معادلش می شود. چرخش مایع در اعداد وبر چرخشی پایین موجب کاهش ناپایداری و در اعداد وبر چرخشی بالا موجب افزایش ناپایداری لایه مایع می شود. نرخ رشد موج با طول شکست اولیه اسپری مرتبط بوده و در اثر افزایش آن طول شکست اولیه جت کوتاهتر می شود. قطر قطرات نیز به عدد موج معادل ماکزیمم نرخ رشد موج بستگی داشته و با افزایش عدد موج، کاهش می یابد که نتیجه آن بهبود احتراق و کاهش مصرف سوخت ویژه می باشد.
ناپایداری خطی,نرخ رشد,اتمیزاسیون,شکست اولیه,جت چرخشی
https://jsst.ias.ir/article_14415.html
https://jsst.ias.ir/article_14415_a9f309ba33da9421b590596253e331c7.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
4
1
2011
07
01
روش کنترل بهینه برای تعیین مسیر بهینه موشک ماهوارهبر، برپایه جرم بار محموله ماکزیمم
49
60
FA
صدیقه
شاهمیرزائی جشوقانی
shahmirzaee2000@yahoo.com
مهران
نصرتاللهی
0000-0001-8023-594X
mnosratollahi@gmail.com
در این مقاله به یافتن مسیر بهینه موشک ماهوارهبر با هدف بیشینهسازی بار محموله پرداخته شدهاست. در ابتدا به مدلسازی کامل حرکت موشک پرداخته میشود که شامل؛ مدلسازی محیط، اتمسفر، جاذبه و شکل زمین، مدلسازی جرمی، مدلسازی معادلات حرکت و در نهایت مدلسازی ضرایب آیرودینامیکی موشک است.سپس مراحل تدوین یک روش طراحی بهینه بهکمک تئوری کنترل بهینه شرح داده میشود. با استفاده از حساب تغییرات، مدلسازی ریاضی مسائل بهینهسازی، منجر به خلق یک مساله شرایط مرزی دو نقطهای مجزا میشود و برای حل آن از روشهای عددی و از جمله روش سریعترین سقوط استفاده میشود. در نهایت نرمافزاری تهیه شدهاست که در آن با استفاده از روش غیرمستقیم کنترل بهینه و حل عددی سریعترین سقوط، مسیر بهینه موشک ماهوارهبر، تعیین میشود. یکی از شرایط جالب توجه در این مقاله، آن است که تعدادی از متغیرها هم بهعنوان متغیر حالت و هم کنترل ظاهر شدهاند. بنابراین در اینجا متغیرهای حالت به دو دسته متغیرهای حالت کند، شامل متغیرهایی که فقط متغیر حالتاند و متغیرهای حالت سریع شامل متغیرهایی که هم متغیر حالت و هم متغیر کنترلیاند، تقسیم میشوند. حل این نوع مساله کنترل بهینه در این مقاله ارائه شدهاست.
تئوری کنترل بهینه,موشک ماهوارهبر چند مرحلهای,برنامه پیچ,متغیر حالت سریع,متغیر حالت کند
https://jsst.ias.ir/article_14416.html
https://jsst.ias.ir/article_14416_9d028d65f320516717fbf27017ec28f3.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
4
1
2011
07
01
استفاده از طرح رویه پاسخ(RSM) در تخصیص بهینه تلرانس
61
67
FA
مهدی
نقی خانی
naghikhani_m@yahoo.com
حمیدرضا
علی محمدی
0000-0003-3908-2608
hataf1353@gmail.com
یکی از مسائل مهم و پیچیده در طراحی قطعات و محصولات بخصوص در صنایع حساس و دقیق (مانند صنایع هوایی، فضایی و ... ) انتخاب مقدار بهینه تلرانس برای اجزاء تشکیل دهنده، می باشد. عموماً مهندسین طراحی تمایل دارند تلرانس ها را بسته در نظر گیرند تا محصول از لحاظ عملکردی و قابلیت اطمینان در سطح بالایی قرار گیرد و این در حالی است که مهندسین ساخت و تولید تمایل دارند تا از تلرانسهای باز استفاده کنند تا فرایند تولید راحتتر، ارزان تر و عملیاتی تر باشد. در این مواقع مهمترین مساله مطالعه توازنبین دو مقوله تلرانس و سایر عوامل متاثر از آن از قبیل کیفیت ، هزینه، تولید و .... می باشد. در این زمینه مقالات و روشهای متعددی وجود دارد. در این مقاله سعی داریم با استفاده از یکی از ابزارهای آمار و ریاضی تحت عنوان روش رویه پاسخ(RSM) ابتدا طریقه تشخیص تلرانسهای بحرانی را تشریح کرده و در ادامه طریقه تخصیص بهینه تلرانس در حالتی که هزینه تولید و یا مشخصه کیفی بهینه می شود مورد بررسی قرار می گیرد.
روش رویه پاسخ, تخصیص تلرانس,هزینه,طرح آزمایشها
https://jsst.ias.ir/article_14417.html
https://jsst.ias.ir/article_14417_4a8817ee8821a9c19ff872c57dbefe44.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
4
1
2011
07
01
محاسبه سرعت لازمه حول مسیر نامی با احتساب اثر اتمسفر در ماتریس C
69
78
FA
آیدین
محمدی
mohammadi@ari.ac.ir
احسان
طاهری
جعفر.
روشنییان
محسن
بهرامی
mohsen.bahrami12@yahoo.com
در این پژوهش روش هدایت اغتشاشیبر پایه ماتریس انتقال حالت برای مسئلهای غیر کپلری که شامل نیروها و شتابهای غیر جاذبهای قابل پیشبینی باشد توسعه یافته است. در این رویکرد خطیسازیها و فرآیند تولید ماتریسهای پایه با فرض حضور نیروی آیرودینامیک علاوه بر نیروی گرانش غیر کپلری انجام شده است و بر اساس این رویکرد عملکرد روش هدایت C*را برای مسائل که نیرویی غیر از گرانش در آن دخیل است اصلاح شده است. در نهایت نیز هدایت C*توسعه یافته برای هدایت ماموریت فرود یک محموله به روی یک سیاره توسعه یافته و از آن برای اصلاح مسیر مدول و افزایش دقت فرود بهرهگیری شده است. نتایج نشان دهنده افزایش قابل توجه دقت نسبت به حلهای غیر کپلری است.
ماتریس انتقال حالت,ماتریس هدایت,هدایت C,مسئله مقدار مرزی فضایی
https://jsst.ias.ir/article_14418.html
https://jsst.ias.ir/article_14418_87bd268177d1f1fad598b0077672bfeb.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
4
1
2011
07
01
اثر سرعت دورانی و تقویت کننده ها بر فرکانس طبیعی روتورهای کامپوزیتی
FA
علی اصغر
جعفری
علی
مظفری
مهدی
مقصودی مهربانی
mmehraban@ymail.com
در این مقاله، اثر سرعت دورانی و تقوی تکنند هها بر ارتعاشات روتورهای کامپوزیتی بررسی شده است. در استخراج معادلة فرکانسی از روش انرژی ریلی– ریتز استفاده شده است. در این روش، از تئوری سندرز برای روابط کرنش- تغییر مکان پوست هها و از شیوة متوسط گیری خواص تقوی تکنند هها روی سطح پوسته جهت اعمال اثر تقویت کنند هها در آنالیز ارتعاشات استفاده شده است. در استخراج معادلات اثرات نیروهای ناشی از حرکت دورانی لحاظ شده است. توابع تغییر مکان برای شرایط مرزی دو سر ساده ب هصورت مثلثاتی فرض شده است. با ب هکارگیری روابط سادة تئوری سندرز باعث صرف هجویی بسیار در زمان تحلیل شده و در واقع امکان تحلیل و طراحی ب هویژه در بهین هسازی ساز ههای کامپوزیتی را مقدور ساخته است. از خواص مواد کامپوزیت تک جهته ب هعنوان تقوی تکننده استفاده شده است. برخی اشکال تقوی تکننده متداول در صنعت هوا فضا برای بهین هسازی نسبت فرکانس طبیعی به وزن درنظرگرفته شده است.
ارتعاشات,کامپوزیت,روتور,تئوری سندرز,انواع شکل تقویت کننده
https://jsst.ias.ir/article_14419.html
https://jsst.ias.ir/article_14419_719f162689b60d19b61ad9fc0487f905.pdf