انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
5
2
2012
07
01
طراحی الگوریتم تشخیص، جداسازی و جبرانسازی عیب حسگرها در زیرسیستم تعیین وضعیت یک ماهوارة سه محوره
1
13
FA
سیدسعید
نصرالهی
ss_nasrolahi@elec.iust.ac.ir
حسین
بلندی
دانشگاه علم و صنعت ایران
h_bolandi@iust.ac.ir
مصطفی
عابدی
دانشگاه شهید بخشتی - برق و کامپیوتر
mo_abedi@sbu.ac.ir
هدف از این مقاله، طراحی زیرسیستم تعیین وضعیت تحملپذیر عیب بوده که قابلیتهای تشخیص، جداسازی و اصلاح عیب در این زیرسیستم را ایجاد میکند. راهکار پیشنهاد شده بر مبنای استخراج کلیه دورانهای ممکن بین دستگاههای مختصات مداری و بدنة ماهواره و مقایسة زوایای اویلر حاصل از هر یک از این دورانهاست. بر این اساس، تغییرات زیادی در پراکندگی مجموعة زوایای اویلر بهدست آمده که بهعنوان معیاری برای آشکارسازی عیب استفاده شده است. مکانیزم جداسازی و اصلاح عیب نیز بر مبنای دستهبندی ماتریسهای دورانی است که زوایای اویلر حاصل از آنها تحت تأثیر مؤلفة معیوب حسگر قرار نمیگیرند. قابلیتهای فوق، راهکاری کاملاً تحلیلی و محاسباتی محسوب میشود که بدون نیاز به حسگرهای افزونه و تحمیل هرگونه جرم، توان مصرفی و هزینة مضاعف، دستیابی به یک زیرسیستم تعیین وضعیت تحملپذیر عیب را مقدور میسازد. شبیهسازیهای صورت گرفته عملکرد الگوریتمهای طراحی شده را تأیید میکنند.
زیرسیستم تعیین وضعیت ماهواره,تشخیص عیب,جداسازی عیب,اصلاح عیب,ماتریس دوران,زوایای اویلر
https://jsst.ias.ir/article_14436.html
https://jsst.ias.ir/article_14436_47359a7d8ef06e1ee7c987097a37e37d.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
5
2
2012
07
01
ملاحظاتی در پیادهسازی الگوریتم شناسایی بدون بعد برای نوعی سامانة ستارهیاب آزمایشگاهی
15
23
FA
جعفر
روشنی یان
0000-0001-7490-8116
استاد، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
roshanian@kntu.ac.ir
شبنم
یزدانی
دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
syazdani@kntu.ac.ir
سیدمهدی
حسنی
دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
مسعود
ابراهیمی کچویی
0000-0002-0970-1394
دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
ebrahimikm@modares.ac.ir
ستارهیاب یا سامانه ناوبری نجومی، یکی از دقیقترین ابزارهای تعیین وضعیت ماهواره به شمار میرود. این سامانه قادر است با شناسایی ستارگان موجود در محدوده دید اقدام به تعیین وضعیت ماهواره نماید. یکی از بخشهای مهم این سامانه، نرم افزار شناسایی الگوی ستارگان است. در پژوهش حاضر یکی از جدیدترین الگوریتمهای شناسایی الگوی ستارگان با عنوان الگوریتم شناسایی بدون بعد مورد بررسی قرار گرفته است. این الگوریتم بدون وابستگی به متغیرهای تنظیم دوربین قادر است ستارگان موجود در تصویر را شناسایی نماید. در این راستا ابتدا پایگاه دادهای شامل اطلاعات ستارگان و مشخصه شناسایی آنها تهیه شده است. سپس یک روش جستجوی سریع به عنوان ابزار جستجو در این پایگاه بکار رفته و در نهایت بین اندازه پایگاه داده و سرعت بهروزرسانی اطلاعات وضعیت مصالحهای برقرار گشته است.
ستارهیاب,الگوریتمهای شناسایی الگو,روش بدون بعد,روش بردار k
https://jsst.ias.ir/article_14437.html
https://jsst.ias.ir/article_14437_7879a0fbdf5317e99ce5495231d4b490.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
5
2
2012
07
01
مدلسازی دینامیکی ربات انعطافپذیر با استفاده از روش المان محدود و کنترل مسیر بهینة آن
25
34
FA
محرم
حبیب نژاد کورایم
hkorayem@iust.ac.ir
مصطفی
ناظمی زاده
حامد
رحیمینهوجی
رباتهای انعطاف پذیر به دلیل وزن کم و قابلیت مانور پذیری بالا، کاربردهای فراوانی در صنایع فضایی دارند. در حقیقت نسبت بالای ظرفیت حمل بار به وزن اینگونه رباتها موجب برتری آنها نسبت به نوع صلبشان گردیده است. همچنین مصرف انرژی کمتر، داشتن عملگرهای کوچکتر و همچنین سرعت عملکرد بالاتر این رباتها را بهعنوان انتخابی مناسب در کاربردهای فضایی معرفی کرده است. در این مقاله به مدلسازی دینامیکی ربات انعطافپذیر با استفاده از روش المان محدود (finite element method) و طراحی مسیر حرکت نقطه به نقطه آن به روش کنترل بهینه پرداخته میشود. به منظور مدلسازی دینامیکی منیپولاتور(Manipulator) انعطافپذیر، هر لینک آن به تعداد کافی المان تقسیم گردیده، و بردار جابجایی هر المان ربات به صورت مجموع یک حرکت صلب گونه، و یک جابجایی ناشی از انعطافپذیری آن در نظر گرفته میشود. سپس با استفاده از اصل لاگرانژ معادلات دینامیکی ربات انعطافپذیر استخراج شده، وتحلیل رفتار دینامیکی آن تحت اثر افزایش تعداد المانهای لینک ربات مورد مطالعه قرارمیگیرد. همچنین به منظور طراحی مسیر بهینه نقطه به نقطه منیپولاتور الاستیک، معادلات دینامیکی به عنوان قیود غیرخطی مسئله کنترل بهینه در نظر گرفته شده، و با تعریف تابعی هزینه مناسب شامل ترمهای گشتاور و سرعت، فرمولاسیون مسئله انجام میشود. سپس با استفاده از روش حساب تغییرات، معادلات بهینگی ربات انعطافپذیر به صورت یک مجموعه معادلات دیفرانسیل غیرخطی استخراج میگردد، که به کمک روشهای عددی قابل حل است. مزیت استفاده از روش کنترل بهینه در طراحی مسیر بهینه ربات انعطافپذیر، و همچنین کاهش حجم معادلات دینامیکی غیر خطی ربات، مورد توجه بیشتری قرار گرفته، و شبیهسازی انجام شده برای یک ربات تکلینکی الاستیک نشاندهنده کارایی روش پیشنهادی است.
ربات انعطافپذیر,مدلسازی دینامیکی,روش المان محدود,کنترل مسیر,حرکت نقطه به نقطه,کنترل بهینه
https://jsst.ias.ir/article_14438.html
https://jsst.ias.ir/article_14438_9ab7b040b5a7bd5e6784751c70c4073c.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
5
2
2012
07
01
بررسی فرایند اصول و مبانی مسئولیت فضایی در حقوق بینالملل
35
48
FA
حمید
کاظمی
h.kazemi@ari.ac.ir
علیاکبر
گلرو
موضوع مسئولیت برای جبران خسارت در بهرهبرداریهای فضایی در کنوانسیون مسئولیت 1972 بحث شده است. جامعة بینالمللی در دهة 1960 و 1970 میلادی متمرکز بر کنترل فعالیت دولتها، مخصوصاً فعالیت ایالات متحده آمریکا و شوروی سابق در اکتشافات و بهرهبرداریهای فضایی بود. تدوین مقررات بینالمللی برای فعالیت بخش خصوصی مستقل از دولت در آن دو دهه کمتر مورد توجه دولتها قرار گرفت زیرا بخش خصوصی بهطور جدی در این حوزه به فعالیت نمی پرداخت. کنوانسیون مسئولیت 1972، تنها به موضوع مسئولیت و جبران خسارت توسط دولتها توجه کرد و بحث مسئولیت و جبران خسارت توسط بخش خصوصی به قانون ملی دولتها احاله شد. با توسعه و تداوم فعالیتهای فضایی بعد از دهة هشتاد مخصوصاً در دو دهة اخیر ، فعالیت بخش خصوصی در بهرهبرداریها و اکتشافات فضایی در حوزة بینالملل گسترش یافت، بهطوریکه با فعالتر شدن بخش خصوصی در فعالیتهای فضایی، جنبههای حقوق بینالملل خصوصی مسئولیت و جبران خسارت اشخاص غیر دولتی بیش از پیش مورد توجه فعالان بخش فضایی قرار گرفت. از آنجا که کنوانسیون مسئولیت 1972 که به موضوع جبران خسارت نیز اشاره داشت، پاسخگوی جبران خسارت و مسئولیت بخش خصوص نبود و از طرف دیگر اجرای قانون ملی دولت پرتابگر نسبت به بخش خصوصی که تابعیت دولتهای دیگر را داشتند باعث شد، طرفهای درگیر فعالیتهای فضایی با انعقاد قراردادهای بینالمللی به تعیین مسئولیتها و جبران خسارتهای احتمالی بخش خصوصی مبادرت کنند. این قراردادهای بینالمللی برای تعیین وظایف و حقوق بخش خصوصی و جبران خسارت اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد شدهاند که این کمبود را در حقوق بینالملل فضایی بر طرف کنند. لکن این رویه تنها برای طرفهای قرارداد یک پروژه در یک دورة مشخص الزامی است و هنوز رویة متحدالشکل بینالمللی در خصوص مسئولیت و جبران خسارت در حقوق فضایی نشده است. نویسنده در این مقاله، درصدد بیان این موضع است که با توجه به تجربة حاصل از قراردادهای بینالمللی خدمات پرتاب شئ فضایی، نظام حقوق بینالملل در شرایط حاضر میتواند بهمنظور تقویت یکنواختی مقررات بینالمللی مسئولیت، در کنار کنوانسیون مسئولیت 1972، کنوانسیون مسئولیت در حوزة حقوق بینالملل خصوصی فضایی را تدوین کند.
حقوق بینالملل فضایی,شیء فضایی,مسئولیت,صلاحیت
https://jsst.ias.ir/article_14439.html
https://jsst.ias.ir/article_14439_6b076df691d448fa33ad3c24b650aa2b.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
5
2
2012
07
01
تخصیص قابلیت اطمینان زیرسامانه های ماهواره بر با تحلیل سلسله مراتبی در فاز طراحی مفهومی
49
57
FA
مهران
میرشمس
0000-0003-2323-4662
صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
mirshams@kntu.ac.ir
سعید
ایرانی
irani@kntu.ac.ir
امیرمهدی
اخلاقی
حسن
ناصح
0000-0002-7896-0189
پژوهشگاه هوافضا - پژوهشکده سامانه های فضانوردی
hnaseh@ari.ac.ir
هدف از این مقاله، ارائة متدلوژی تخصیص قابلیت اطمینان زیرسامانههای ماهوارهبر با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی در فاز طراحی مفهومی است. تابع هدف در استفاده از این متدلوژی، قابلیت اطمینان است و معیارهای اصلی، فناوری، پیچیدگی، زمان عملکرد هر زیرسامانه و هزینه درنظرگرفته شدهاند. برای بهکارگیری روش تحلیل سلسله مراتبی در تخصیص قابلیت اطمینان زیرسامانههای ماهوارهبر، از لینک کد مطلب (بهمنظور بررسی سازگاری و تعیین وزنهایتخصیص با استفاده از روش بردارهای ویژة ماتریسی) و نرمافزار اکسل(برای تشکیل ماتریسهای مقایسة زوجی) استفاده میشود. برای این منظور، با استفاده از خروجیهای نرمافزار طراحی مفهومی ماهوارهبر سوخت مایع (LVCD)که توسط نویسندگان مقاله توسعه یافته است، مشخصههای زیرسامانههای ماهوارهبر و زمان عملکرد هر زیرسامانه استخراج میشود و به عنوان ورودی این متدلوژی قرار خواهد گرفت. نتایج بهدست آمده برای تخصیص قابلیت اطمینان به زیرسامانههای بلوک مرحلة دوم یک ماهوارهبر سوخت مایع، میزان خطای روش را کمتر از 2% برآورد میکند که در بحث قابلیت اطمینان در فاز طراحی مفهومی قابل قبول است.
تخصیص قابلیت اطمینان,ماهوارهبر,تحلیل سلسله مراتبی
https://jsst.ias.ir/article_14440.html
https://jsst.ias.ir/article_14440_13e0c661b7e5070de77fd92ae51a912b.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
5
2
2012
07
01
ارزیابی عملکرد شبیهساز سه درجه آزادی ماهواره با پیادهسازی کنترلرهای وضعیت سهمحوری
59
68
FA
امیرحسین
توکلی
am_h_tavakoli@mut.ac.ir
احمد
کلهر
سیدمحمدمهدی
دهقان
در این مقاله عملکرد و کارآیی یک شبیهساز سه درجه آزادی مورد بررسی قرار گرفته است. این پلتفرم یک ابزار آزمایشگاهی مهماست که برای بررسی عملکرد زیر سیستم تعیین و کنترل وضعیت ماهواره مورد استفاده قرار میگیرد. در این دستگاه از یاتاقان هوایی نیمکرهای برای ایجاد شرایط تعلیق و جاذبة صفر و از چرخ عکسالعملی نمونهسازی شده به عنوان عملگر کنترل وضعیت استفاده شده است. یک حسگر ترکیبی یکپارچه نیز برای تعیین وضعیت به کار میرود. امکان ارسال فرمان و مشاهدة پارامترهای عملکردی پلتفرم در ایستگاه مانیتورینگ با استفاده از کارت شبکة بیسیم امکانپذیر است. برای ارزیابی عملکرد و کارآیی سیستم، کنترلرهای وضعیت PD، QEFو LQR برای سیستم طراحی شده و مانور تغییر وضعیت با استفاده از آنها انجام شده است. نتایج آزمایشهای عملی علاوه بر اثبات عملکرد مناسب کنترلرهای طراحی شده، قابلیت و کارآیی سیستمطراحی شده را به عنوان شبیهساز برای پیادهسازی و ارزیابی کنترلرهای وضعیت ماهواره نشان می دهد
تعیین و کنترل وضعیت,یاتاقان هوایی,چرخ عکسالعملی,حسگر تعیین وضعیت,کنترلر,مانور تغییر وضعیت
https://jsst.ias.ir/article_14441.html
https://jsst.ias.ir/article_14441_6b1f8048c8fee73725c0607e419938c4.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
5
2
2012
07
01
مدلسازی بالستیک داخلی موتور سوخت جامد با درنظرگرفتن اثرات سوزش فرسایشی
69
74
FA
الهام
رضائیانپارسا
سیدمهدی
میرساجدی
m_mirsajedi@sbu.ac.ir
در این تحقیق شبیهسازی بالستیک داخلی راکت موتور سوخت جامد بررسی شده است. میدان جریان شامل فضای داخل گرین و نازل است. معادلات متقارن محوری، تراکمپذیر و گذرای اویلر بهعنوان معادلات حاکم و پدیدة سوزش فرسایشی نیز پدیدهای مهم در موتورهای سوخت جامد، در نظر گرفته شدهاند. به منظور شبیهسازی جریان از نرمافزار فلوئنت با درنظرگرفتن قابلیت شبکة متحرک استفاده شده است. فرض شبیهسازی سوزش فرسایشی مستلزم بهرهگیری ویژه از UDFاست که برای اولینبار مورد استفاده قرار میگیرد. نتایج بهدست آمده و مقایسة آنها با سایر روشهای عددی، نشاندهندة دقت فرضیات بهکاررفته است.
موتور سوخت جامد,بالستیک داخلی,سوزش فرسایشی
https://jsst.ias.ir/article_14442.html
https://jsst.ias.ir/article_14442_467f8ff61c836ba60a8de0a9a107c835.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
5
2
2012
07
01
ساخت و آزمایش مفصل انعطافپذیر با الاستومر پلیاورتان برای نازل موتور سوخت جامد
75
83
FA
حسین
مهدویمقدم
mahdavy@srbiau.ac.ir
محمدمجتبی
جوادی
موشکهای بالستیک که در خارج جو پرواز میکنند، به علت عدم کارایی سطوح آیرودینامیکی خارجی در جو رقیق، از سیستمهای کنترل بردار پیشران thrust vector control (T.V.C.)استفاده میکنند. یکی از اصلیترین روشهای T.V.C.استفاده از نازلهای متحرک است. مفصل انعطافپذیر پرکاربردترین نوع سیستم کنترل بردار پیشران در حاملهای ماهواره و موشکهای هدایتشونده بر پایة سوخت جامد است. متداولترین نوع مواد بهکاررفته در صفحات انعطافپذیر، انواع لاستیکها، بهخصوص لاستیک طبیعی است که نیازمند فرآیندهای آمادهسازی و پخت خاص است. هدف از این پژوهش، معرفی فرآیندی است که تا حد زیادی تولید را ساده میکند. با مبنا قراردادن طراحی مفصل انعطافپذیر بوستر جامد موشک MVژاپن، در این مقاله، یک نوع الاستومر بر پایة رزین پلیاورتان که به صورت مایع و دوجزئی بوده و به سهولت قابل استفاده است، به عنوان جایگزین لاستیک پلیایزوپرن بررسی و بهکارگرفته شده است. آزمایشهای مختلف شامل آزمایش آببندی با هوا در فشار 8 بار، آزمایش هیدرواستاتیک در فشار 70 بار و آزمایش گرم بر روی مفصل انعطافپذیر اجرا و نتایج آن مثبت ارزیابی شده است.
مفصل انعطافپذیر,موتور سوخت جامد,آزمایش هیدرواستاتیک,کنترل بردار پیشران,پلیاورتان
https://jsst.ias.ir/article_14443.html
https://jsst.ias.ir/article_14443_c2a3c87d74bc7ab9a33d72bca35e9cdc.pdf