انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
10
3
2017
11
22
نرم افزار استخراج مشخصات فنی- اصلی ماهواره های مخابراتی زمین آهنگ
1
14
FA
مهران
میرشمس
0000-0003-2323-4662
دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
mirshams@kntu.ac.ir
احسان
ذبیحیان
0000-0002-8589-5944
دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
e.zabihian@isrc.ac.ir
در این مقاله ابزار "آزمین" معرفی شده است. این ابزار با استفاده از روش مطآ (مدل طراحی آماری) برای طراحی ماهوارههای مخابراتی زمین آهنگ در آزمایشگاه تحقیقات فضایی طراحی، تهیه و ارائه شده است. ویژگی و هدف اصلی این نرمافزار، تعیین مشخصات فنی-مهندسی ماهواره در مدت زمان کوتاه با دقت قابل قبول است. مشخصات در سطح ماهواره شامل جرم، توان، ابعاد و هزینه هستند و در سطح زیرمجموعه شامل جرم، توان و پیشنهاد برای ترکیب المانهای هر زیرمجموعه میباشند. استفاده از این نرم افزار سبب کاهش زمان و به تبع آن هزینه، خواهد شد.. در این مقاله سه بخش اصلی نرم افزار آزمین تشریح شده اند. پایگاه دادهی مورد استفاده در نرم افزار شامل 462 ماهواره مخابراتی زمین آهنگ از سال 2000 تا 2017 است. پس از تشریح بخشهای مختلف نرمافزار، روابط استفاده شده در آن معرفی شدهاند. دقت "آزمین" به دو روش پیادهسازی و آماری صحهگذاری شده است. میانگین خطای نتایج به دست آمده 15% است.
ابزار" آزمین",ماهواره مخابراتی,مدار زمین آهنگ,طراحی آماری,کاهش زمان طراحی
https://jsst.ias.ir/article_54730.html
https://jsst.ias.ir/article_54730_333bc9db92bc0bb12ed7d4a4c13edcbc.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
10
3
2017
11
22
هدایت صریح نزدیک بهینه مبتنیبر همواری دیفرانسیلی
15
24
FA
رضا
اسماعیل زاده
0000-0002-8067-1394
مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
rsmael@gmail.com
ابوالقاسم
نقاش
دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
naghash@aut.ac.ir
مهدی
مرتضوی
0000-0003-4326-8114
دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
mortazavi@aut.ac.ir
در این مقاله یک قانون هدایت بهینه مبتنیبر همواری دیفرانسیلی برای بیشینهسازی سرعت نهایی وسایل پرنده توسعه داده میشود. معادلات حرکت با رویکرد همواری دیفرانسیلی کاهش مییابد و فرمانهای هدایت به سینماتیک مسیر وابسته میشود. مسیر بهینه توسط الگوریتم ژنتیک با کد حقیقی استخراج میشود. برای تولید مسیر برخط، یک مسیر نزدیک بهینه تخمین زده میشود. مسیر نزدیک بهینه با حل ژنتیک توافق بسیار خوبی دارد و نسبت به هدایت تناسبی خالص برتری قابلتوجهی را نشان میدهد. مزایایی نظیر تولید مسیر با حداقل پارامترها، قابلیت استفاده در انواع وسایل بازگشتی به جو با مکانیسمهای کنترلی متفاوت و استقلال از زمان اصابت، این رویکرد را متمایز کرده است. مقاومت این رویکرد نیز با شبیهسازی مونتکارلو بررسی شده است.
الگوریتم ژنتیک,کد حقیقی,هدایت صریح,همواری دیفرانسیلی,ورود به جو
https://jsst.ias.ir/article_54767.html
https://jsst.ias.ir/article_54767_1910c7e48afb515d430315530bf3f66d.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
10
3
2017
11
22
بهبود توزیع پتانسیل الکتریکی روی سطوح ماهواره زمین آهنگ با استفاده از پوشش
25
39
FA
آرمان
صمدی
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
arman.samadi@modares.ac.ir
مسعود
ابراهیمی کچویی
0000-0002-0970-1394
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ebrahimikm@modares.ac.ir
حسین
جهانبخش
دانشکده علوم کاربردی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
hjahan58@gmail.com
هدف از این پژوهش بهبود توزیع پتانسیل الکتریکی بر روی سطوح فضاپیما با تغییر پوشش آنها بهمنظور کاهش خطر تخلیة الکترواستاتیک در فضاپیما میباشد. بدین منظور از نرمافزار SPIS که نرمافزار استاندارد اتحادیة اروپا برایمدلسازی و شبیهسازی برهم کنش پلاسمای فضا با فضاپیمامیباشد، استفاده شده است. در این راستا، بهترینپوششهای استفاده شده در فضاپیماهای اخیر، جهت کاهش آرک انتخاب شده است. بر روی فضاپیما هشت سطح مجزا تعریف و برای هر سطح پوشش مختص به آن انتخاب میشود.شبیهسازیها با تغییر پوشش این سطوح مجزا از لحاظ اختلاف پتانسیل الکتریکی دیفرانسیلی و شناوری با هم مقایسه و پوشش مناسب انتخاب میشود. نتایج به طور متوسط حدود 11 درصد بهبود پتانسیل الکتریکی بر روی سطوح را نشان میدهد.
شارژینگ فضاپیما,تخلیة الکترواستاتیک,پتانسیل الکتریکی دیفرانسیلی,پتانسیل الکتریکی شناوری,SPIS
https://jsst.ias.ir/article_54769.html
https://jsst.ias.ir/article_54769_69f65419ab5983887ab2a024c5fd6329.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
10
3
2017
11
22
طراحی کنترل وضعیت ماهواره به روش کنترل بهینه بدون مدل
41
57
FA
فرید
تاجی هروی
گروه مهندسی هوافضا، دانشکدة مهندسی مکانیک و هوافضا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
tajiheravifarid@yahoo.com
علی رضا
با صحبت نوین زاده
0000-0001-7898-6330
دانشکدة مهندسی هوافضا، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
novinzadeh@kntu.ac.ir
هدف از ارائه این مقاله اثبات و تشریح روش کنترل بهینه بدون مدل است. این تئوری از اصول روش برنامهریزی دینامیکی استخراج شده است. روش کنترل بهینه بدون مدل برای سیستمهای گسسته در زمان، تولید شده است. در طراحی کنترلر نیازی به مدل سیستم نیست، و تنها از دادههای ورودی و خروجی برای طراحی کنترلر استفاده شده است. برای ارزشسنجی روش کنترلی بدون مدل دو عمل صورت گرفته است. اولین عمل طراحی این روش کنترلی برای کنترل وضعیت ماهواره بوده است. هدف از انجام آن تولید روش کنترل بهینه بدون مدل برای مدلی فضایی و سنجش کارایی آن برای سیستم ماهواره است. دومین عمل صورت گرفته برای ارزشسنجی، طراحی کنترلر تنظیمکنندة خطی درجه دوم (LQR) برای سیستم گسسته در زمان ماهواره است. علت طراحی این کنترلر مقایسهی آن با روش کنترلی بدون مدل خواهد بود. در نهایت با انجام این دو عمل، به این نتیجه رسیده شده است که روش کنترل بهینه بدون مدل قابل قبول و ارزشمند است.
برنامه ریزی دینامیکی,روش کنترل تنظیم کنندة خطی درجه دوم,کنترل بدون مدل,کنترل وضعیت ماهواره
https://jsst.ias.ir/article_54771.html
https://jsst.ias.ir/article_54771_df15ba9b68ade95f8037920d2e166419.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
10
3
2017
11
22
استخراج یک مدل نظری انرژی-مبنا به منظور تخمین قطر میانگین قطرات اسپری خروجی از یک انژکتور گریز از مرکز
59
65
FA
حدیثه
کریمایی
0000-0002-3874-9573
پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران
karimaei@ari.ac.ir
سید مصطفی
حسینعلی پور
دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
alipour@iust.ac.ir
پیش بینی نحوة توزیع قطر و سرعت قطرات اسپری به پارامترهای مختلفی چون خصوصیات فیزیکی، سرعت سیال و محیط گازی اطراف و هندسة داخلی انژکتور بستگی دارد. مرحلة تشکیل قطرات که دارای تنوع فراوان از نظر قطر و سرعت قطرات است، با یک دیدگاه آماری قابل پیش بینی است. از آنجا که روشهای نظری موجود برای تخمین توزیع قطر و سرعت قطرات نیازمند دادههای تجربی نظیر قطر میانگین و سرعت میانگین قطرات به عنوان ورودی هستند، در این مقاله، تلاش شده است تا با پیشنهاد یک روش نظری بر پایة معادلة بقای انرژی، قطر میانگین قطرات را بهدست آورد و به جای دادة تجربی در مدلهای پیشبینیکننده توزیع قطر قطرات نظیر مدل ماکزیمم آنتروپی استفاده کرد. بدین ترتیب با حفظ دقت خوب، آن مدلهای پیشبینیکنندة توزیع قطر قطرات نیز میتوانند به دادههای تجربی وابستگی کمتری پیدا کنند. پارامترهای لازم این مدل نظیر راندمان اتمیزاسیون و عدد وبر نیز از مدل دینامیک سیالات محاسباتی تأمین شده اند. سپس یک مطالعه پارامتریک به منظور بررسی ارتباط میان راندمان اتمیزاسیون و سرعت اسپری با قطر میانگین قطرات انجام شده است. این مدل پیشنهادی جدید، به عنوان یک مدل سریع و ساده، در مقایسه با داده های تجربی در دسترس، پیشبینی خوبی از قطر میانگین قطرات بهدست داده است.
انژکتور گریز از مرکز,قطر میانگین قطره,مخروط اسپری,بقای انرژی,راندمان اتمیزاسیون
https://jsst.ias.ir/article_54772.html
https://jsst.ias.ir/article_54772_f4950a8d170f3b120bf51b581d89501a.pdf
انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضا
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2423-4516
10
3
2017
11
22
مشارکت زیان دیده در ورود یا تشدید خسارت ناشی از اشیای فضایی
67
75
FA
قاسم
زمانی
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
drghzamani@gmail.com
وحید
بذّار
دانشجوی دکتری حقوق بین الملل عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
vahidbazzar@gmail.com
مشارکت زیان دیده از فعالیتهای فضایی در ورود یا تشدید خسارت، در تعیین مسئولیت بینالمللی ناشی از خسارت وارده تأثیرگذار است. این مشارکت که تنها در قبال خسارتهای ناشی از اشیای فضایی که در مکانی غیر از فضای ماورای جو _زمین و هوا_ وارد میشود، پذیرفته شده است، بسته به میزان مشارکت زیان دیده، سبب کاهش یا معافیت از مسئولیت بینالمللی خواهد شد. با این حال، در مواردی که خسارت به واسطه ارتکاب یک عمل مغایر حقوق بینالملل ایجاد میگردد، قاعده مزبور اعمال نخواهد شد. در راستای اعمال این قاعده، مشارکت زیان دیده اصلی که مسئولیت بینالمللی در قبال ورود خسارت به آن مطرح میگردد، مدنظر قرار خواهد گرفت و مشارکت دولتی که در حمایت از تبعه خود اقدام میکند یا مشارکت دولتهای عضو سازمان بینالمللی زیان دیده در این خصوص مورد توجه قرار نمیگیرد. این مقاله تلاش دارد تا ضمن بررسی قاعده تأثیر مشارکت زیان دیده، مسائل مرتبط با این قاعده در حقوق بینالملل فضا را مورد مداقه و بررسی قرار دهد.
مشارکت زیان دیده,حقوق فضا,مسئولیت بینالمللی,تعهد به کاهش خسارت,فرض وجود خطر
https://jsst.ias.ir/article_54773.html
https://jsst.ias.ir/article_54773_7067f2e34bad5e86bec252e1382a0c1c.pdf