TY - JOUR ID - 125234 TI - طراحی چندموضوعی سامانه پیشرانش دومولفه‌ای به سه روش بهینه، مبتنی بر قابلیت اطمینان و بهینه مبتنی بر قابلیت اطمینان JO - علوم و فناوری فضایی JA - JSST LA - fa SN - 2008-4560 AU - طائی, حجت AU - آدمی, امیرحسین AU - حضوری, منصور AD - استادیار، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 14 IS - 4 SP - 85 EP - 98 KW - طراحی بهینه چندموضوعی KW - سامانه پیشرانش دومولفه‌ای KW - قابلیت اطمینان KW - عدم قطعیت DO - 10.22034/jsst.2021.1281 N2 - نیاز به افزایش قابلیت اطمینان و الزامات ایمنی، باعث شده است روش طراحی مبتنی برقابلیت اطمینان به طور فزاینده‌ای مورد استفاده قرارگیرد. در این پژوهش، طراحی بهینه چندموضوعی مبتنی برقابلیت اطمینان برای سامانه پیشرانش دومولفه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. تابع هدف مسئله کمینه نمودن جرم سیستم و قیود طراحی، ضربه کل و دمای دیواره محفظه‌احتراق است. جهت اعمال عدم قطعیت‌ها و نشان دادن قابلیت اطمینان مسئله نسبت به آن‌ها از روش شبیه‌سازی مونت کارلو استفاده شده‌است. در این مقاله بعد از طراحی سامانه پیشرانش دومولفه‌ای نتایج جرمی، عملکردی و هندسی به تفکیک برای طراحی بهینه، طراحی مبتنی بر قابلیت اطمینان و طراحی بهینه مبتنی بر قابلیت اطمینان بیان می‌گردد. در ادامه با توجه نتایج، مفاهیم و تعاریف روشهای طراحی مورد مقایسه و بحث قرار می گیرد و نشان داده می‌شود که روش طراحی بهینه مبتنی بر قابلیت اطمینان ضمن داشتن جرم مطلوب دارای قابلیت اطمینان لازم است. UR - https://jsst.ias.ir/article_125234.html L1 - https://jsst.ias.ir/article_125234_9dfcafb4b2b43221567f77368cc75c33.pdf ER -