TY - JOUR ID - 81954 TI - ارزیابی سه روش طراحی بهینه، مقاوم و بهینه مقاوم چندموضوعی سامانه پیشرانش دومولفه ای JO - علوم و فناوری فضایی JA - JSST LA - fa SN - 2008-4560 AU - آدمی, امیرحسین AU - طائی, حجت AU - حضوری, منصور AD - مدیر مرکز ماهواره و فضاپیما، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران AD - عضو هیئت علمی مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران AD - مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر،تهران،ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 1 SP - 41 EP - 53 KW - طراحی بهینه چندموضوعی KW - سامانه پیشرانش دومولفه‌ای KW - عدم قطعیت KW - طراحی بهینه مقاوم DO - 10.30699/jsst.2019.1123 N2 -  با توجه به اهمیت حضور عدم قطعیت­ ها در طراحی سیستم ­های پیچیده مهندسی، در این پژوهش، روند طراحی بهینه چندموضوعی سیستم پیشرانش دومولفه­ای در حضور عدم قطعیت­ ها ارائه می­گردد که علاوه بر کمینه نمودن جرم سیستم از مقاومت مطلوبی نسبت به عدم ­قطعیت­ ها برخوردار باشد. براین اساس روندنمای طراحی چندموضوعی سیستم پیشرانش دومولفه ­ای در دو حالت طراحی بهینه و طراحی بهینه مقاوم نشان ­داده می­شود. سپس با اعمال عدم قطعیت­ ها، نتایج جرمی، عملکردی و هندسی سیستم پیشرانش به تفکیک برای طراحی بهینه، طراحی مقاوم و طراحی بهینه مقاوم بیان می­گردد. با توجه به نتایج نشان داده می­شود که کمترین جرم در حالت طراحی بهینه اتفاق می­افتد. اما با اعمال عدم قطعیت­ ها در این­ نقطه مشاهده می­ گردد که کمترین مقاومت و قابلیت اطمینان را دارا می­ باشد. همچنین سعی می­شود تفاوت مفاهیم طراحی مقاوم و طراحی بهینه مقاوم به کمک نتایج تشریح ­شود. UR - https://jsst.ias.ir/article_81954.html L1 - https://jsst.ias.ir/article_81954_a1841e1a1cf6e43506d251dbf2441c49.pdf ER -