2024-03-28T14:52:21Z
https://jsst.ias.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14949
علوم و فناوری فضایی
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2008-4560
1399
13
1
تخمین توزیع قطر و سرعت اسپری به روش ماکزیمم انتروپی با استفاده از تحلیل غیر خطی ناپایداری و شبیهسازی توربولانس جریان بالا دست
فتح اله
امی
دومان
پوررجب صوفیانی
داوود
دومیری گنجی
سید حسین
موسوی
در این تحقیق سعی شده با توجه به مشخصات جریان بالادست و بدون نیاز به اندازهگیری تجربی، توزیع قطر و سرعت تعیین -گردد. در ابتدا با استفاده از نرم افزار فلوئنت، جریان توربولانس داخل نازل به وسیله مدل دو معادلهای k-ε شبیهسازی شده و انرژی توربولانس نازل در خروجی نازل تعیین میگردد، سپس با استفاده از تحلیل رشد غیرخطی اغتشاشات طول شکست افشانه و فرکانس حداکثر ناپایداری تعیین گشته و در نتیجه آن قطر میانگین شکست اولیه تعیین میگردد. همچنین مدل ماکزیمم انتروپی چهارمعادلهای با توجه به ورودی جریان بالادست توسعه یافته و در ادامه ترمهای چشمه ممنتوم و انرژی مدل ماکزیمم انتروپی با استفاده ازنتایج شبیهسازی جریان توربولانس نازل و تحلیل ناپایداری تعیین میگردد. در ادامه نتایج مدل ماکزیمم انتروپی ابتدا با ورودیهای تجربی ارزیابی شده و سپس نتایج مدل با ورودی جریان بالادست تعیین میگردد. این نتایج نیز با نتایج تجربی مقایسه گردیده که همخوانی مناسبی را نشان میدهد
شبیهسازی دو معادلهای
توزیع قطر
تحلیل غیرخطیناپایداری
ماکزیمم انتروپی
2020
03
20
1
11
https://jsst.ias.ir/article_86063_710d561da144ba88a5b2cffc2ab15313.pdf
علوم و فناوری فضایی
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2008-4560
1399
13
1
طراحی و تحلیل سیستمی سامانه لغو پرتاب فضاپیمای سرنشیندار در ماموریت زیرمداری
میثم
محمدی امین
نیما
کریمی
محمد علی
فارسی
در مقاله حاضر، فرآیند طراحی سامانه لغو پرتاب یک فضاپیمای سرنشیندار در ماموریت زیرمداری ارائه شده است. به همین منظور با مطالعه آماری سامانه لغو پرتاب سایر فضاپیماهای سرنشیندار، تعدادی پارامتر بدون بعد برای سامانه لغو پرتاب و فضاپیما تولید شده است. با استفاده از این پارامترها، با توجه به داشتن مشخصات جرمی و ابعادی فضاپیما، مشخصات جرمی، هندسی- ابعادی، تراست موتور فرار و شتاب سامانه لغو پرتاب تخمین زده شده است. برای استخراج پیکره بندی بیرونی از تحلیل آیرودینامیکی عددی استفاده شده و نتایج تحلیل در کنار سایر پارامترهای موثر در طراحی، یک چارچوب طراحی را ایجاد نموده است. برای انتخاب پیکره بندی بهینه از یک تحلیل سلسه مراتبی استفاده شده است و به منظور اطلاع از صحت طراحی، یک مدل تحلیلی بر پایه معادله مومنتوم برای طراحی موتور فرار به کار گرفته شده که مقایسه نتایج حاصل از این مدل و طراحی آماری صورت گرفته حاکی از صحت دادههای تولید شده میباشد.
سامانه لغو پرتاب
برج فرار اضطراری
فضاپیمای سرنشین دار
مأموریت زیرمداری
2020
03
20
13
23
https://jsst.ias.ir/article_184926_a9852e25b9b5635a98e2b7ac92a7e44d.pdf
علوم و فناوری فضایی
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2008-4560
1399
13
1
رویکرد چارچوب کنونی حقوق فضا به فعالیتهای فضاییِ تجاری: تجویزی یا تحدیدی
سیدهادی
محمودی
روح اله
رهامی
حمید
حیدری
با درج مقرراتی در اسناد حقوق فضا، دریچهای برای فعالیتهای فضاییِ تجاری مفتوح گردید. از عصر معاهدات فضا، همواره استفادههای تجاری از فضا بواسطه تزاید بازیگران و توسعهی فناوریهای نوینِ فضاپایه سرعت بیشتری گرفتهاند. هر چند چارچوب کنونی در همگامی با مسائل حقوقی ناشی از این فرایند سریع و مستمر تکافو نمیکند، لکن مقررات همین اسناد تاکنون مبنای عمل دولتها و نهادهای غیردولتی در انجام فعالیتهای فضاییِ تجاری بوده است. این نوشتار با مفروض گرفتن نیاز به توسعهی بیشتر حقوق فضا با لحاظ بُعد تجاری آن، لکن در نظر دارد از ظرفیتهای چارچوب موجود، امکان یا امتناع فعالیتهای تجاری را مورد بررسی قرار دهد و اینکه چه اندازه توسعهی حقوق نرم از طریق همکاریهای بینالمللی و توسعهی قوانین فضاییِ ملّی به هنجارگرایی نسبی فضا و پر کردن کاستیهای نظام معاهدهای کمک کرده است. بررسی اولیه حاکی از تجویز این فعالیتها علیرغم توقف هنجارسازیِ قراردادی و وجود محدودیتهای منبعث از اصولی همچون منع تصاحب، میراث مشترک بشریت و تسهیم عادلانه است.
تجاریسازی
بازیگران فضایی
عدم قطعیت حقوقی
هنجارگرایی نسبی
منع تصاحب
میراث مشترک بشریت
تسهیم عادلانه
استخراج منابع طبیعی
حقوق نرم
قانون فضایی ملّی
2020
03
20
25
38
https://jsst.ias.ir/article_102351_e5e07f40c3a08bf16298e22e602ad700.pdf
علوم و فناوری فضایی
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2008-4560
1399
13
1
دینامیک و مدل سازی غیر خطی موتور سیکل انبساطی
محمد امین
اسکندری
حسن
کریمی
داود
رمش
محمد رضا
علی خانی
موتورهای انبساطی، موتورهایی هستند که از نظر دینامیکی رفتار بسیار پیچیده و حساسی دارند. در این موتورها برخلاف سایر موتورها، از دبی مولفه سوخت برای به تولید توان مورد نیاز پمپ ها بهره برده می شود. همین امر فرآیند راه اندازی را در این نوع موتورها را بسیار دشوار و پیچیده نموده است. عملکرد شیرآلات کنترلی فرآیند دینامیکی پیچیده ای است و پیش بینی اثر آن با اجرای آزمون های تجربی بسیار پیچیده و هزینه بر خواهد بود از این رو مدل سازی دینامیکی در توسعه این نوع موتورها از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند از بسیاری از هزینه های آتی جلوگیری کند. در این مقاله اقدام به مدل سازی غیر خطی موتور سوخت مایعRL-10 پرداخته می شود. هدف این پژوهش بررسی رفتار دینامیکی موتور انبساطی با استفاده از مدل های ریاضی غیر خطی است. نتایج شبیه سازی نشان داد که مدل غیر خطی ارائه شده برای این موتور از اعتبار کافی برخوردار است.
RL-10
شبیه سازی
موتور سوخت مایع
تحلیل دینامیکی
2020
03
20
39
48
https://jsst.ias.ir/article_102349_08556b3e8618e20da7f70b2f2af4707b.pdf
علوم و فناوری فضایی
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2008-4560
1399
13
1
تحلیل عملکرد عملگرهای مومنتوم سیالی در مدیریت دمایی میکروماهواره براساس چیدمان هرمی و سه محوره
مهران
نصرت الهی
احمد
سلیمانی
در تحقیق حاضر، عملکرد عملگرهای مومنتوم سیالی در مدیریت دمایی ماهواره براساس دو چیدمان پیشنهادی هرمی و سه محوره مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور دمای دیوارههای ماهواره با حضور عملگرها و بدون عملگرها در یک دور چرخش مداری ماهواره مورد بررسی قرار گرفته و نتایج با یکدیگر مقایسه شدهاند. برای عملگرهای مومنتوم سیالی که به صورت یک حلقه بسته هستند از قاب مرجع چرخان استفاده شده و جریان سیال در داخل عملگرها آرام در نظر گرفته شده است. میزان تاثیر سرعت دورانی سیال در داخل عملگرها بر دمای دیوارههای ماهواره تحت دو سرعت دورانی مختلف بررسی و شار گرمایی وابسته به زمان بر دیوارهها استخراج شده است. نتایج بیانگر این است که در چیدمان هرمی، کاهش دمای سطوح دیواره ماهواره متاثر از دو پارامتر سرعت دورانی سیال و میزان چرخش مداری ماهواره بوده، اما در شرایط بحرانی، چیدمان سه محوره سریعتر میتواند این مدیریت دمایی را انجام دهد.
عملگر مومنتوم سیالی
شبیه سازی عددی
چیدمان هرمی و سه محوره
مدیریت دمایی
سرعت دورانی سیال
روش SIMPLE
2020
03
20
49
60
https://jsst.ias.ir/article_102350_993648f650470fcf89bdc19024a7294d.pdf
علوم و فناوری فضایی
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2008-4560
1399
13
1
مقایسه پارامترهای اتصال نانوذرات نقره به ماکرومولکول DNA در شرایط جاذبه و ریزجاذبه
آزاده
حکمت
بهار
حاجتی
زهرا
حاج ابراهیمی
بسیاری از اکتشافات فضایی جهت بررسی تغییرات در ساختارهای زیستی و عملکردی موجودات در شرایط ریزجاذبه انجام شده است. امروزه بررسی شرایط ریزجاذبه از دیدگاه نانو مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. نانوذرات نقره یکی از پرکاربردترین مواد نانویی میباشد. در این پژوهش تاثیر ریزجاذبه بر ساختار DNA مورد بررسی قرار گرفت. همچنین اتصال نانوذرات نقره به DNA در گرانش زمین و ریزجاذبه شبیه سازی شده توسط دستگاههای مختلف طیفسنجی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد ریزجاذبه موجب تغییر در ساختار DNA میگردد و نانوذرات نقره در شرایط ریزجاذبه بیشتر به DNA اتصال مییابد. ریزجاذبه موجب تغییر در اندازه و بار سطحی DNA میگردد و موجب تغییر ساختار DNA از فرم B به فرم C میشود. بنابراین براساس نتایج حاضر، ریزجاذبه به نحوی ساختار DNA را تغییر میدهد که میزان تمایل نانوذرات نقره به آن افزایش مییابد. این مطالعه میتواند افق جدیدی را در پژوهشهای بیولوژی و بیوفیزیک باز نماید.
نانوذرات نقره
DNA
ریزجاذبه (میکروگراویته)
طیفسنجی
پتانسیل زتا
پراکندگی نور پویا (DLS)
2020
03
20
61
70
https://jsst.ias.ir/article_184927_3816fa5afe6d0982aa63438440d2aca9.pdf
علوم و فناوری فضایی
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2008-4560
1399
13
1
تخصیص کنترلی تراسترهای افزونه فضاپیما با رویکرد حفظ راستا در الگوریتم سیمپلکس
مازیار
شفائی روشن
مهدی
قبادی
مهدی
جعفری ندوشن
در این مقاله استفاده از روش برنامهریزی خطی در تخصیصگر کنترلی جهت استفاده در زیرسیستم کنترل وضعیت فضاپیما با تراسترهای افزونه مورد مطالعه قرار گرفته است. از الگوریتم سیمپلکس به عنوان حلکننده برتر و از دو رویکرد حفظ راستا و حفظ راستای اصلاحی بودسون به عنوان رویکردهای برگزیده در مواجهه با جوابهای غیرقابل دستیابی استفاده شده است. همچنین کارکرد مناسب این رویکردها با پدیده خرابی تراسترها نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بیانگر آن هستند که رویکرد حفظ راستا دارای زمان پردازش و مصرف سوخت کمتر است؛ اما روش حفظ راستای اصلاحی بودسون زمان پردازش و مصرف سوخت بیشتر داشته و البته دارای خطای ردگیری سه محوره کمتری است. لازم به ذکر است کنترلر PD بهعنوان قانون کنترلی فضاپیما استفاده شده و شبیهسازی برای تعداد و چیدمان تراستر مشخص صورت پذیرفته است.
تراستر
افزونگی
تخصیص کنترلی
برنامهریزی خطی
الگوریتم سیمپلکس
رویکرد حفظ راستا
رویکرد بودسون
2020
03
20
71
82
https://jsst.ias.ir/article_102353_9d7ed44fdcf1224d0a4e6a5880aea5a1.pdf
علوم و فناوری فضایی
علوم و فناوری فضایی
2008-4560
2008-4560
1399
13
1
ارائه راهکار و طراحی مفهومی پایگاه پرتاب راهبردی چابهار در راستای توسعه صنعت فضایی کشور
مقداد
پایان
حنیف
کازرونی
نیاز به حضور در فضا و استفاده از مزایای آن سبب شده است تا کشور ما نیز گامهای خود را در استفاده از فناوری ماهواره بردارد. در این راستا، ساخت یک پایگاه پیشرفته پرتاب ماهواره با کلیه امکانات مدرن موردنیاز از جمله مسائل اساسی میباشد. پایگاه فضایی حضرت امام خمینی (ره)، نخستین پایگاه سکوی ثابت جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود. در سال 1389 اعلام شد که بنابر محدودیتهای جغرافیایی موجود، تحقیقاتی برای ساخت دومین مرکز فضایی در شهر چابهار صورت گرفته است. در این مقاله، با استفاده از مطالعات پیشین روی کلیه زیرساختهای پایگاههای پرتاب پیشرفته در سراسر دنیا و روشهای مختلف شبیه سازی، یک طراحی مفهومی برای پایگاه پرتاب چابهار ارائه میگردد. در این راستا، به توصیف کاملی از سکوهای پرتاب، مجتمع پردازش، تجهیزات آماده سازی و مونتاژ ماهواره ها و ... پرداخته میشود. طراحی و ساخت پایگاه فضایی چابهار با امکانات تشریح شده، گام بلندی در توسعه صنعت فضایی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
پایگاه پرتاب چابهار
سکوی پرتاب
صنعت فضایی
ماهواره و ماهوارهبر
مجتمع پردازش
2020
03
20
83
98
https://jsst.ias.ir/article_110863_9df84d4e01c603d620b23cebf6cbd002.pdf