انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456012320190923Design of a Diffuser for a Subsonic Wind Tunnel Using CFDطراحی دیفیوزر برای یک تونل باد زیرصوت مکشی به کمک دینامیک سیالات محاسباتی11311918210.30699/jsst.2019.119182FAزهیر صبوحیپژوهشکده علوم و فناوری هوایی، پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایرانJournal Article20180824In this paper, the design of a diffuser for a suction type subsonic wind tunnel equipped with three axial fans has been taken into account by CFD. The tunnel test section has a 140 cm height and 195cm width. For numerical modeling the axial fans that contains 10 rotor blades and 13 stator blades 3D modeling to simulate the impeller have been used. The 3D modeling to simulate the impeller method provides an adequate means for simulating the swirl effects of air flow. The best geometrical characteristics have been selected for designing the optimal performance for the diffuser. The final design includes a circular diffuser which incorporates a 4 degree equivalent cone angle. This study also suggests that the circular scheme is superior to the triangular and fitted design aspect of the total pressure loss and the volumetric flow rate.در این مقاله طراحی دیفیوزر یک تونل باد زیرصوت مکشی که سه فن محوری نیروی رانش آن را تأمین می-کنند، به کمک دینامیک سیالات عددی مورد توجه قرار گرفته است. اتاق آزمون تونل باد یاد شده به ابعاد cm140x cm195 است. برای مدلسازی فن محوری یاد شده که شامل 10 پره روتور و 13 پره استاتور می-باشد، از روش مدلسازی سه بعدی پرهها استفاده شده است. در روند طراحی دیفیوزر و مدلسازی تونل باد از مدلسازی سهبعدی پرهها استفاده شده است. این روش به بهترین شیوه اثرات چرخش جریان را مدل میکند. در بخش طراحی دیفیوزر سعی شد تا با بررسی حالات مختلف هندسی، دیفیوزری با بهترین عملکرد انتخاب شود. طرح نهایی دیفیوزری با زاویه مخروط معادل 4 درجه و طرح دایروی میباشد. همچنین نشان داده شد که طرح دایروی در مقایسه با طرحهای سهگوش و محاطی عملکرد بهتری از لحاظ افت فشار کل تونل باد و دبی عبوری از آن را دارا میباشد.https://jsst.ias.ir/article_119182_026cbcf3e0aba09d57b5626f7d1e5453.pdfانجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456012320190923Numerical and Experimental Location Detection of Through Defect in Homogenized Plates using Tomography of Surface Wave Methodعیبیابی تجربی و عددی محل عیب راه به در صفحات همگن به روش توموگرافی امواج ورقی153018492510.30699/jsst.2019.1141FAسعید ظهوریدانشکده مهندسی مکانیک، پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهرانسعید شاخصیپژوهشگاه فضایی ایرانJournal Article20181002Using surface guided wave is one of the most reliable methods of structural health monitoring. Mostly the bulk wave is preferred for identification of internal defects, which is inefficient in localizing the surface cracks. In this paper the procedure of ultrasonic surface wave tomography for crack detection in an aluminum plate is investigated and applied for three cracks with the length of 4, 7 and 10 milimeters. Analytical equations and numerical simulations are used to extract dispersion curves as a means for selection of plate thickness and piezoelectric characteristics. Layout selection for transducers and providing numerical and experimental models are the next steps of inspection procedure. All the piezoelectric discs are actuated respectively. Meanwhile, other piezoelectric elements are used as sensors and their received signal is stored in both healthy and defected structures for both numerical and experimental models. Definition of signal difference criteria, signal reconstruction and tomogram generation are the last steps of the procedure presented in this paper.استفاده از امواج هدایت شده ورقی، یکی از قابل اطمینانترین روشهای پایش سلامت است. اغلب به منظور شناسایی عیوب داخلی از امواج حجمی استفاده میگردد که در تشخیص موقعیت ترکهای سطحی ناکارآمد است. در این مقاله، فرآیند استفاده از روش توموگرافی امواج ورقی جهت تشخیص ترک در یک ورق آلومینیومی بررسی گردیده و برای سه ترک با طولهای 4، 7 و 10 میلیمتر پیادهسازی شده است. روابط تحلیلی و شبیهسازیهای عددی جهت استخراج منحنی دیسپرژن به عنوان ابزاری جهت انتخاب ضخامت ورق و مشخصات پیزوالکتریک، مورد استفاده قرار گرفته است. تعیین چیدمان قرارگیری تراگذرها و ایجاد مدلهای عددی و تجربی، گامهای بعدی در فرآیند بازرسی است. سپس تمام پیزوالکتریکها به ترتیب تحریک شدهاند و سایز تراگذرها به عنوان حسگر مورد استفاده قرار گرفتهاند و سیگنال خروجی آنها در هر دو حالت سالم و معیوب در مدلهای عددی و تجربی ذخیره گردیده است. تعیین معیار اختلاف سیگنالها، بازسازی سیگنالها و ایجاد توموگرام، مراحل نهایی فرآیند ارائه شده در این مقاله میباشند.https://jsst.ias.ir/article_184925_f8cb220254eb2466e97c2cf2149a18c7.pdfانجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456012320190923Improvement of Forest Canopy Density Model Using Remote Sensing Data Integrationتلفیق دادههای سنجش از دوری به منظور بهینهسازی مدل تراکم تاج پوشش جنگلی (مطالعه موردی: جنگلهای هیرکانی، سنجنده لندست)314218487710.30699/jsst.2019.86091FAمسعود طایفی فیجانیگروه پژوهشی سیستمهای فضایی، پژوهشکده فضانوردی، پژوهشگاه هوافضا، تهران، ایرانعباس علیمحمدی سرابدانشکده ژئوماتیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانمحمد جواد ولدان زوجدانشکده ژئوماتیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانJournal Article20181118Forest Canopy Density Mapper is a method based on spectral indexes integration in forest canopy density classification. In this paper, a data integration procedure is used to improve the result. In this respect, SFIM method and spectral response algorithm is utilized without a bad effect on the spectral and radiometric properties of bands. In the following, Landsat images of Hyrcanian forests in the north of Iran were used to implement the conventional and improved methods. Also, the ground measurements including grass-land, thin forest, semi-dense forest and forest is utilized for evaluation. The result shows that the forest canopy density model is inefficient in the thin and semi-dense forests. Alternatively, the results in the dense forest and grass land is reliable. Additionally, the improvement of the proposed method in these two areas is clearly seen. It seems that a high resolution image should be used to improve the accuracy of the forest density classification in the semi-dense and thin forests.هدف از این پژوهش دستیابی به مدلی کارآ، ساده و با دقت مناسب برای پایش روند تغییرات تراکمی جنگلهای هیرکانی است. مبنای نگارگر تاج پوشش جنگل تلفیق شاخصهای طیفی است. در این پژوهش، به منظور بهبود نتایج، از تلفیق دادهها استفاده میشود. بدین منظور، با حفظ مشخصههای طیفی و رادیومتریکی، از دو الگوریتم پاسخ طیفی و smoothing filter based intensity modulation به اختصار SFIM استفاده شد. حوزه آبخیز هراز به منظور پیادهسازی، و ارزیابی نتایج انتخاب گردید. نقشه مرجع به تفکیک کلاسهای تراکمی تنک، نیمه انبوه، انبوه و فاقد پوشش جنگل، مورد استفاده قرار گرفت. مدل در برآورد تاجپوششهای میانی تنک و نیمهانبوه ضعیف بوده و در تشخیصپوششهای متراکم و مناطق فاقد تاجپوشش دقت مطلوبی دارد. این نتیجه از تصاویر حاصل از همافزایی باندها نیز احصاء شد. از اینروی مدل مناسبی برای پایش جنگلهای هیرکانی است. استفاده از تصاویر با قدرت تفکیک مکانی بالاتر منجر به افزایش دقت مکانیابی مدل و بالطبع دقت طبقهبندی خواهد شد.https://jsst.ias.ir/article_184877_3dd441ede428312b15c638600279cef1.pdfانجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456012320190923Visual-Inertial Navigation System based on a New approach in Tracking and Investigating the Image Feature Pointsسیستم ناوبری اینرسی-تصویری مبتنی بر رویکردی جدید در ردیابی و ارزیابی ویژگیهای تصویر435418492110.30699/jsst.2019.1152FAمحمدولی ارباب میردانشکده مکانیک،دانشگاه تربیت مدرسمسعود ابراهیمی کچوییدانشکده مکانیک ، دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-0970-1394Journal Article20181130In the last decades, the visual navigation system has been investigated by many researchers as an aided navigation system for Inertial Navigation System (INS) in the Unmanned Aerial Vehicles (UAV). In this research, for improving the INS errors a new approach based on feature tracking algorithm is used. In this approach, in order to estimate the feature points in the current image, the INS states, the feature points of the previous image and dynamic equations are used. Also, in this approach, for improving the estimation of terrain points, the outlier estimated feature points delete. Furthermore, in this article, for improving the altitude error, a barometer is used by the mentioned vision navigation system. The simulation results illustrate the desirable accuracy of the vision system and barometer observations in the update step of Extended Kalman Filter (EKF) and remarkable performance of integrated navigation system for calculating the UAV navigation parameters.در چند دهه اخیر استفاده از سیستم ناوبری تصویری بهعنوان یک سیستم کمک ناوبری در کنار سیستم ناوبری اینرسی برای پرندههای بدون سرنشین مورد تحقیق بسیاری از محققان بوده است. در این تحقیق رویکردی جدید از الگوریتم ردیابی ویژگیها بهمنظور بهبود خطای سیستم ناوبری اینرسی ارائه شده است. در این رویکرد از اطلاعات سیستم ناوبری اینرسی، ویژگیهای تصویر قبلی و معادلات دینامیکی جهت پیش گویی نقاط ویژگی استفاده شده است. همچنین در این رویکرد بهمنظور بهبود دقت محاسبه نقاط شاخص زمینی، نقاط ویژگی پیشگویی شده نامطلوب در مقایسه با خروجی الگوریتم سیفت حذف میشوند. در این رویکرد جهت بهبود خطای ارتفاع از یک بارومتر در کنار سیستم تصویر استفاده شده است. نتایج شبیهسازی بیانگر دقت مطلوب مشاهدات سیستم تصویر و بارومتر در مرحله بهروزرسانی فیلتر کالمن توسعهیافته و عملکرد مطلوب سیستم ناوبری تلفیقی مذکور در تعیین پارامترهای ناوبری یک پرنده بدون سرنشین است.https://jsst.ias.ir/article_184921_5537cb1ea15c6656b3dfac4b0a85b17b.pdfانجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456012320190923Robust Three-Dimensional Guidance Law Design against Maneuvering Targets with Approach of Discrete-time Partial Stabilizationطراحی قانون هدایت سه بعدی مقاوم در برابر مانورهای هدف با رویکرد پایدارسازی جزئی گسسته زمان556118492210.30699/jsst.2019.1157FAمحمد حسین شفیعیدانشگاه صنعتی شیرازنگین وزیرپوردانشگاه صنعتی شیرازJournal Article20181215In this paper, the approach of discrete-time partial stabilization is employed to design a robust three-dimensional guidance law against maneuvering targets. In the partial stabilization method, the considered system is divided into two sub-systems which achieving to asymptotic stability is desirable only for the first one. One of the advantages of this paper is to design a discrete-time guidance law even with limitations and difficulties in discrete-time Lyapunov theorem. The Lyapunov function has been chosen based on the physics of the guidance problem (making the rate of line of sight (LOS) rotation close to zero). In this paper, it is shown that there is no possibility for asymptotic stabilization of the guidance problem in the case of maneuvering targets. Thus, it has been sufficed to limit the rotation rate of LOS to a small value which will guarantee the missile hit to the target in a short time. Simulations results show the appropriate performance of the proposed guidance law.در این مقاله، با استفاده از رویکرد پایدارسازی جزئی گسستهزمان، یک قانون هدایت مقاوم در برابر مانورهای هدف، به صورت سه بعدی طراحی میشود. در پایدارسازی جزئی، سیستم به دو زیرسیستم تقسیم میشود که تنها در زیرسیستم اول دستیابی به پایداری مجانبی مطلوب است. از طرف دیگر باوجود پیشرفتهای گسترده در پیادهسازی دیجیتال کنترلکنندهها، تاکنون طراحی قانون هدایت با رویکرد پایدارسازی جزئی گسستهزمان انجام نشده است. کنترلکننده پیشنهادی در این مقاله، علیرغم محدودیتهای گسستهسازی و توابع لیاپانوف گسستهزمان متغیرهای حالت سیستم را به خوبی پایدار میسازد. همچنین با توجه به اینکه تابع لیاپانوف بر مبنای فیزیک مسئله هدایت (صفر شدن نرخ چرخش خط دید) انتخاب شده است، نشان داده میشود که امکان پایدارسازی مجانبی با فرض مانورهای بالای هدف وجود ندارد. بنابراین به محدود نمودن نرخ چرخش خط دید به یک مقدار قابل تنظیم، به نحوی که برخورد موشک به هدف در زمان کوتاه تضمین شود، اکتفا میشود. نتایج شبیه سازیها عملکرد مطلوب قانون هدایت پیشنهادی را نشان میدهد.https://jsst.ias.ir/article_184922_0a97a5bf137093ccd4c53110617e6e53.pdfانجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456012320190923Study of Modeling Parameters in Determination of TID, DD, and SEE Radiation Damages for Satellite in LEO Orbit Using OMERE Softwareبررسی پارامترهای مدلسازی در تعیین آسیبهای پرتویی TID، DD و SEEبرای ماهواره در مدار LEO با استفاده از نرم افزار OMERE637110235410.30699/jsst.2019.1158FAحمیده دانشورگروه دزیمتری، پژوهشکده کاربرد پرتوها، پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، سازمان انرژی اتمی ایران، تهران، ایران0000-0001-5951-7336مسعود خوش سیماپژوهشکده سامانه های ماهواره، پژوهشگاه فضایی، تهران، ایران0009-0006-6181-9388ابوالفضل دیانیپژوهشکده سامانه های ماهواره، پژوهشگاه فضایی ایران، تهران، ایرانJournal Article20181212One of the important issues to be considered in the design of space systems is the attention to the difference between the terrestrial and space environment. This issue changes the design and affects all subsystems of space systems. Radiation damage due to space radiation can cause disturbances in the functioning of space systems. In this paper, with a computational approach examines the most important radiation damage involving TID, DD and SEU in two satellites that have missions in LEO orbit. The calculations were performed using the OMERE software and finally, a comparison was made between different models for achieving different types of radiation damage.یکی از مسائل مهمی که باید در طراحی سامانههای فضایی مد نظر قرار گیرد، توجه به اختلاف محیط زمینی با محیط فضا میباشد. این مسئله باعث تغییر در طراحی شده و بر همه زیرسیستمهای سامانههای فضایی تأثیر میگذارد. آسیبهای پرتویی ناشی از تشعشعات فضایی میتواند موجب اختلال و خرابی در عملکرد سیستمهای فضایی شود. در مقاله حاضر با رویکرد محاسباتی به بررسی مهمترین آسیبهای پرتویی شامل TID، DD و SEU در ماهوارهای که دارای ماموریت در مدار LEO میباشد، پرداخته میشود. محاسبات با استفاده از نرم افزار OMERE انجام شده و در نهایت بین مدلهای مختلف دستیابی به انواع آسیب پرتویی مقایسه صورت گرفته است.https://jsst.ias.ir/article_102354_25540f118fab29fc6a11d700cf1dfa17.pdf