انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456014320210923Maximum Likelihood-Based Worst-Case Optimization Design of Hydrazine Propulsion System for aSatellite Orbital Transfer System under Uncertaintyطراحی بهینه بدترین حالت سامانه پیشرانش هیدرازین برای یک سامانه انتقال مداری تحت عدم قطعیت مبتنی بر حداکثر درستنمایی11412245910.22034/jsst.2021.1202FAعلیرضا طلوعیدانشیار، گروه مهندسی هوافضا، دانشکده فناوری های نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0002-1927-1412محمد فاتحیگروه مهندسی هوافضا ،دانشکده فناوری های نوین،دانشگاه شهید بهشتی،تهران ،ایرانبهروز کشته گرگروه عمران دانشکده فنی مهندسی دانشگاه زابل، زابل، ایرانJournal Article20190523In this paper, a design of a hydrazine monopropellant system is proposed based on the maximum likelihood for the presentation of uncertainties, without any specific assumptions about the type of distribution and even uncertainty in distribution parameters by the johnson distributions family. The maximum likelihood method for the combination of spars point and interval data has been added to a separate formulation for design variables and parameters. This formulation is also suitable for both epistemic and aleatory uncertainty with three presentation types of spars points, single interval, and multi-interval.در مسائل طراحی واقعی و صنعتی متغیرها همیشه به صورت معین نمیباشند زیرا عدم قطعیتها در بسیاری از بخشهای مختلف طراحی خودنمایی میکنند که میتوانند منجر به شکست و یا ناکارآمدی طراحی گردند. با پیشرفت فنّاوری در دهه های گذشته، روش های مختلفی برای مقابله با اثرات عدم قطعیت ورودی در مسائل بهینه سازی طراحی، ارائه شده است. یکی از این روشها روش بهینهسازی بدترین حالت است. در پژوهش حاضر به طراحی یک سیستم کنترل عکس العملی هیدرازینی با سه نوع مختلف این روش، مبتنی بر حداکثر درست نمایی برای بیان عدم قطعیتها بدون هیچ فرض خاصی بر روی نوع توزیع و حتی عدم قطعیت در پارامترهای توزیع توسط مجموعه خانواده جانسون پرداخته شده است. همچنین یک فرمول بندی جداسازی شده برای متغیرها و پارامترهای طراحی پیشنهاد شده که سازگار با هر دو نوع عدم قطعیت شناختی و غیرشناختی با هر سه نوع داده تنک، چند بازهای و تک بازهای است.انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456014320210923The Turbulence Model in the Spacecraft by using A Moving Pulsed Ball Modelمدل سازی تلاطم در فضاپیما با استفاده از مدل توپ پالسی متحرک152213123410.22034/jsst.2021.1298FAمحمد نوابیدانشیار، دانشکده فناوری های نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-4801-9918احمد ابراهیمیدانشکده فناوری های نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20200831Turbulence in the spacecraft tanks has undesirable effects during maneuvers. Therefore, considering the importance of the correct orbit maneuver to reach the target orbit, it is necessary to model and select a proper method to control it before performing the orbital maneuvers. In this paper, by using a new method for modeling turbulence in reservoirs and for the first time, spacecraft attitude control and turbulence control are simulated using this model. Fuel turbulence is modeled using a moving pulsed ball model, and the whole system's dynamic equations are derived using Krishehoff equations. The maneuver of the spacecraft and the motion of the moving pulsed ball is considered in the plane; therefore, the spacecraft and pulsed ball system will have four degrees of freedom. simulation results show successful modeling and simultaneous control of turbulence and situationتلاطم در مخازن فضاپیما در حین انجام مانور مداری اثرات نامطلوبی دارد. بنابراین با توجه اهمیت مانور مداری صحیح برای رسیدن به مدار هدف، باید قبل از انجام مانورهای مداری تلاطم مدلسازی و روشی مناسبی برای کنترل آن انتخاب شود. در این مقاله با استفاده از یک روش جدید به مدلسازی تلاطم در مخازن پرداخته و همچنین برای اولین بار کنترل وضعیت فضاپیما و کنترل تلاطم به طور همزمان با استفاده از این مدل شبیهسازی شده است. تلاطم سوخت با استفاده از مدل توپ پالسی متحرک مدلسازی و معادلات دینامیکی کل سیستم با استفاده از معادلات کرشهف استخراج شده است. مانور فضاپیما و حرکت توپ پالسی متحرک در صفحه در نظر گرفته شده و در نتیجه سیستم فضاپیما و توپ پالسی دارای چهار درجه آزادی خواهد شد. نتایج شبیهسازی نشان دهنده موفقیتآمیز بودن مدلسازی ارائه شده و کنترل همزمان تلاطم و وضعیت میباشد.انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456014320210923A method for determining the optimum parameter of the soft filters to image fusion in the frequency domainروشی جهت تعیین پارامتر بهینهی فلیترهای نرم بهمنظور تلفیق تصاویر در فضای فرکانس233711928810.22034/jsst.2020.1262FAکبری یعقوبی ترکیگروه ژئودزی و مهندسی نقشه برداری، دانشگاه تفرش، تفرش، ایرانعلیرضا صفدری نژاداستادیار، گروه ژئودزی و مهندسی نقشه برداری دانشگاه تفرش، تفرش، ایران0000-0003-3512-4727مرضیه جعفریاستادیار گروه ژئودزی و مهندسی نقشه برداری دانشگاه تقرش، تفرش، ایرانJournal Article20200307Image fusion is known as a synergetic process for merging multispectral and panchromatic images contents. So far, various methods have been developed in which the usage of the frequency domain is one of them. The frequency-based image fusion techniques are performed using high and low pass filters. So, the determination of the sizes of these filters would be a challenge. In this paper, a weighted index is proposed to determine the sizes and shapes of the low and high filters in fusion of the panchromatic and multispectral images. In the proposed method, the weights of the spectral and spatial indicators are independently estimated for each image. So, the effects of the differentiation of the image contents and different range of the indicators are properly adjusted to reach the optimum filtering. The comparison of the best results obtained from the proposed method with the other well-known fusion methods, in the used datasets, was indicated an average improvement of 58% in RMSEs.تلفیق تصویر راهکاری رایج بهمنظور ایجاد همافزایی در محتوای تصاویر چندطیفی و پانکروماتیک محسوب میشود. تاکنون راهکارهای مختلفی بهمنظور انجام فرایند تلفیق توسعه یافتهاند که بهکارگیری فضای فرکانس یکی از این راهکارها بشمار میرود. تلفیق تصاویر در فضای فرکانس به کمک فیلترهای بالاگذر و پایین گذر انجام شده که تعیین ابعاد بهینهی فیلترها مهمترین چالش آن محسوب میشود. در این مقاله بهمنظور بهرهمندی توأمان از محتوای طیفی و جزئیات مکانی تصاویر، شاخصی وزندار متشکل از دو شاخص رنگپذیری و جزئیات مکانی پیشنهاد شده است. شاخص مذکور توانسته با اتکا به معیارهای هندسی و آماری فضای ویژگی در کنار بهکارگیری فیلترهای نرم، نتایج مطلوبی را در شناسایی ابعاد بهینهی فیلترگذاری تأمین سازد. در سازوکار پیشنهادی، وزن شاخصهای رنگپذیری و جزئیات مکانی با در نظر گرفتن تمایز در محتوای تصاویر، برای هر تصویر بهطور مستقل برآورد میگردد. مقایسهی بهترین نتایج کسبشده از روش پیشنهادی با روشهای رایج تلفیق حاکی از بهبود بهطور متوسط 58 درصدی در دقت (RMSE) فرایند تلفیق میباشد.انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456014320210923Applying a Novel Comprehensive Preference-based Design (CPD) Approach to Conceptual Design of Space Transportation Systemبهکارگیری یک رویکرد جامع ترجیح محور نوین در طراحی مفهومی سامانه حامل فضایی395012246410.22034/jsst.2021.1251FAحجت طائیاستادیار، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران0000-0000-0000-0000محمود حقیقت اصفهانیمجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانسجاد یادگاری دهکردیدانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانJournal Article20191215In this paper, a novel Comprehensive Preference-based Design (CPD) approach is presented which attempts to achieve subjective attributes that are defined in the concept of maximization of designer/customer's satisfaction in addition to objective goals which are formulated in the form of minimization of a performance criterion in a two-phase structure using two nested optimizers.In the first phase of CPD,using the concept of satisfaction,the subjective preferences of the designer/customer are defined in terms of fuzzy relationships and operators.Whereas the results of this phase are inaccurate,in the second phase,it is attempted to define a performance criterion and in order to achieve an optimal operational plan,attitude parameters and the compromises needed to meet the designer/customer's preferences are implemented.The methodology is utilized to design of a space launch vehicle for delivering 1200 kg payload to a 750 km orbit.Comparison of the results shows that despite the higher mass of launch vehicle designed by CPD,overall design satisfaction is higher and designer/customer's preferences have been satisfied.در طراحی، ایجاد یک زبان مشترک میان موضوعات مختلف مهندسی، درنظر گرفتن ترجیحات ذهنی طراح/مشتری و بهرهگیری کامل از مزایای روشهای MDO؛ ازمهمترین فاکتورهابرای دستیابی به نتایج منطقی میباشد.دراین مقاله،یک رویکرد جامع ترجیحمحور طراحی ارائه میشودکه تلاش دارددرساختاری دومرحلهای و با بهرهگیری از دوبهینهساز تودرتو،شاخصهای انتزاعی راکه درقالب بیشینهسازی مفهوم رضایت طراح/مشتری بیان میگردند،درکناراهداف عملیاتی که درقالب یک معیار کارایی فرمولبندی میشود؛تامین نماید.درمرحله اول روشCPD، بابهرهگیری ازمفهوم رضایت،ترجیحات ذهنی طراح/مشتری درقالب روابط فازی بهشکل شاخصهای الزامی و آرمانی تعریف میگردند.از آنجایی که نتایج حاصل از این مرحله، غیردقیق هستند؛درمرحله دوم تلاش میشودتاباتعریف یک معیارکارایی و تبیین پارامترهای نگرش،مصالحههای لازم درجهت ارضای ترجیحات طراح/مشتری بهمنظور دستیابی به یک طرح بهینه انجام پذیرد.روش مذکوردرطراحی یک حامل برای ارسال محموله 1200کیلوگرمی به مدار 750 کیلومتری پیادهسازی شده است.برای ارزیابی پاسخها، فرآیند طراحی حامل با استفاده از رویکردMDOوچارچوب همهباهم(AAO) نیز انجام گرفته است.مقایسه نتایج نشان میدهد که علیرغم بیشتر بودن جرم حامل طراحی شده به روشCPD،رضایت سراسری این طرح بیشتربوده وترجیحات طراح/مشتری ارضا شدهاند.انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456014320210923Dynamic and Stability Analysis of a Cracked Rotating Flexible Beamتحلیل دینامیکی و بررسی پایداری تیر انعطاف پذیر ترک دار متصل به پایه چرخان516311929010.22034/jsst.2021.1296FAمیلاد عظیمیاستادیار گروه پژوهشی طراحی وسایل فضایی، پژوهشکده سامانه های فضانوردی، پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم تحقیقات و فناوری0000-0002-6828-9870صمد مرادیدانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانJournal Article20200821The free and forced vibration analysis of a rotating large flexible structure with a single crack is investigated using the Homotopy Perturbation Method (HPM). The crack is modeled with a torsional spring element on a structure that follows the Euler-Bernoulli theory. The nonlinear equations of motion of the co-rotational system considering centrifugal forces are derived using the calculus of variation and the Assumed Mode Method (AMM). Applying the Galerkin method, the spatial domain is extracted and the time domain is transformed into a second-order nonlinear differential equation. The results of time response, phase plane, and bifurcation diagrams for different functional parameters variations such as base angular velocity, crack position and stiffness have been analyzed. Moreover, it is shown that as the base angular velocity increases, a tensile force appears along the cracked structure axis, stiff it, and shifts the backbone to the right, this can highly affect the nonlinear features of the system.در این مقاله رفتار ارتعاشات آزاد، اجباری و پایداری یک سازه انعطافپذیر بلند ترک دار با پایه دوار با استفاده از روش هوموتوپی پرتوربیشن بررسی شده است. ترک در مسئله حاضر با استفاده از المان فنر پیچشی بر روی سازه ای که از تئوری اویلر برنولی تبعیت میکند مدلسازی شده است. معادلات غیرخطی حرکت سیستم با لحاظ تغییرشکلهای خارج صفحه ای و نیروهای گریز از مرکز و با بکارگیری حساب تغییرات و روش مودهای فرضی استخراج شده است. با اعمال روش گلرکین بعد زمانی به صورت یک معادله دیفرانسیل مرتبه دوم غیرخطی در حوزه زمان تبدیل میشود. نتایج به ازاء تغییر پارامترهایی از جمله سرعت دوران، موقعیت و سفتی ترک در قالب نمودارهای پاسخ زمانی، نمودار فازی و دوشاخگی بررسی و تحلیل شده است. نشان داده شده است که با افزایش سرعت زاویه ای، یک نیروی کششی در امتداد محور سازه ایجاد شده که منجر به استحکام تیر ترکدار، حرکت نمودار دوشاخگی بسمت راست و تغییر رفتار غیرخطی سیستم میشود.انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456014320210923Usinge The qEKF Algorithm for Satellite Attitude Estimation with Two Magnetometer & Sun Sensorsکاربرد الگوریتم qEKF در تخمین وضعیت ماهواره با استفاده از حسگرهای مغناطیسی و خورشید657312801910.22034/jsst.2021.1128FAعباس سعیدیمجتمع دانشگاهی برق و کامیپوتر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانناصر رهبرمجتمع دانشگاهی برق و الکترونیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران ، ایرانمحمدعلی علیرضاپوریمجتمع دانشگاهی برق و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی ملاک اشتر، تهران، ایرانJournal Article20180705In recent years, according to progress of aerospace industries particularly satellites it has been paying much attention to attitude determination of satellite. Attitude determination of satellite in various ways, such as: radio, radar, optical methods and using GPS, q and kalman filter is done, that each of these methods has advantages and disadvantages. Due to disturbance in space, high accuracy in attitude determination, various algorithms to obtain properly accurately attitude, desirable access to position, velocity and time of satellite to achieve desired attitude determination satellite are considered a top priority. However in this Paper, first we review the various methods for attitude determination satellite and then examine of operation and relations of algorithms discussed. This Paper focus on the advantages and disadvantages of qEKF algorithm in compare to other methods are available.با توجه به پیشرفت روزافزون صنایع هوافضایی به خصوص صنعت ماهوارهای کشور در سالهای اخیر توجه زیادی به مسئله تعیین وضعیت ماهواره صورت گرفته است. تعیین وضعیت ماهواره به روشهای گوناگونی از قبیل: رادیویی، راداری، روش نوری، روش GPS، روش q، و روش فیلتر کالمن انجام میگیرد که هرکدام از این روشها مزایا و معایبی دارند. با توجه به اختلالات موجود در فضا، دقت بالا در تعیین وضعیت، روشهای مختلف برای بهدست آوردن دقت تعیین وضعیت مناسب ماهواره، دستیابی مطلوب به موقعیت و سرعت و زمان ماهواره جزء اولویتهای تعیین وضعیت ماهواره به شمار میآیند. با این اوصاف، در این مقاله ابتدا مروری بر انواع روش های تخمین وضعیت ماهواره صورت گرفته است و سپس به بررسی عملکرد و روابط روشها پرداخته شده است. تأکید این مقاله بر روی بررسی مزایا و معایب روش qEKFبا سایر روشهای موجود میباشد.انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456014320210923Inertial navigation position error estimation, using vision systemتخمین خطای موقعیت سیستم ناوبری اینرسی از طریق تلفیق با سامانه تصویری759011929910.22034/jsst.2020.1270FAمحسن شامیرزاییآزمایشگاه تحقیقات فضایی، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانمهران میرشمسدانشیار، آزمایشگاه تحقیقات فضایی، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران0000-0003-2323-4662Journal Article20200425The main task of the study is to estimate the position error in an inertial navigation system by integrating it with the visual system. The case study is a spacecraft that must accurately measure its position relative to a predetermined landing point. The spacecraft is assumed to be augmented GNSS navigation. Therefore, when satellite signals are dropped out or when landing on a moving marine platform, the data of the vision navigation system replaces the information of the satellite navigation system and improves the accuracy of the spacecraft navigation system. An Extended Kalman filter has been used to integrate inertial and vision navigation system information. In addition, the output data of the vision system, in order to be used in the Kalman filter measurement equations, is first processed by the recursive least square filter. The relevant relations are given and based on the results of software simulation, the efficiency of the proposed method is shown.مسئله اصلی مورد مطالعه در این مقاله، تخمین خطای موقعیت سیستم ناوبری اینرسی از طریق تلفیق با دادههای سامانهی بینایی است. بستر مورد مطالعه، یک فضاپیمای بازگشتی است که باید موقعیت خود را نسبت به یک نقطه فرود از پیش تعیین شده، بطور دقیق اندازهگیری کند. فرض شده است که فضاپیما از یک سیستم ناوبری ماهوارهای کمکی بهره میگیرد. بنابراین در مواقعی که سیگنال ماهوارهها قطع شوند یا در حالتی که فرود بر یک سکوی دریایی متحرک موردنظر باشد، دادههای سیستم ناوبری تصویری، جایگزین اطلاعات سیستم ناوبری ماهوارهای شده و باعث بهبود دقت سیستم ناوبری فضاپیما میشوند. برای تلفیق اطلاعات سیستم ناوبری اینرسی و دادههای سیستم تصویری از فیلترکالمن توسعهیافته استفاده شده است. ضمن آن که دادههای خروجی سیستم تصویری به منظور استفاده در معادلات اندازهگیری فیلتر کالمن، ابتدا به وسیله فیلتر حداقل مربعات بازگشتی مورد پردازش قرار میگیرند. روابط مربوطه آورده شده و براساس نتایج شبیهسازی نرمافزاری، کارایی روش پیشنهادی نشان داده شده است.انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456014320210923SAR Ground Moving Target Imaging based on Sparse Representationتصویربرداری از هدف زمینی در حال حرکت توسط رادار دهانه مصنوعی مبتنی بر نمایش تنک9110011930010.22034/jsst.2021.1272FAسیده اندیشه معزیدانشکده مهندسی برق و کامپیوتر ,دانشگاه شیراز,شیراز,ایرانمحمدعلی مسندی شیرازیاستاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر،دانشگاه شیراز،شیراز،ایرانJournal Article20200507synthetic aperture radar (SAR) for ground moving target indication (GMTI) and imaging (GMTIm) have been gaining increasing interests for both civilian and military applications. Because SAR is generally designed for imaging a stationary scene, the SAR image of a moving target will be both displaced and smeared.<br />More specifically, by exploiting the inherent sparsity of the moving targets in the clutter-suppressed SAR image domain, in this article. the intended SAR-GMTIm problem is solve by a sparse Bayesian perspective.<br />The theory of CS has been successfully applied to SAR/ISAR imagery to achieve high cross-range resolution with a limited number of pulses<br />In order to evaluate the quality of images, we apply the target-to-clutter ratio (TCR), which is commonly used in synthetic<br />aperture radar (SAR) image assessment.<br />The proposed algorithm shows a 10-dB higher TCR compared to the conventional algorithm.امروزه علاقه روزافزونی مبنی بر استفاده از رادار دهانه مصنوعی(SAR) در کاربرد آشکارسازی اهداف متحرک زمینی (GMTI ) و تصویربرداری از اهداف متحرک زمینی ( (GMTIm برای هر دو کاربرد نظامی و غیر نظامی وجود دارد.از آنجا که SAR برای تصویربرداری از صحنه ثابت طراحی شده است، تصویر SAR از هدف در حال حرکت مات و جابهجا میشود. از اینرو برای به دست آوردن تصویر با وضوح بالا در این مقاله از یک الگوریتم جدید استفاده شده است که چارچوب آن مبتنی بر یادگیری بیزی تنک (SBL) است. برای ارزیابی کیفیت تصاویر، از نسبت هدف به کلاتر (TCR) و آنتروپی شانون استفاده شده است که معمولاً برای ارزیابی تصویر رادار دهانه مصنوعی استفاده میشود. الگوریتم پیشنهادی TCR تصویر را در مقایسه با روشهای متداول در حدود 10dB افزایش و آنتروپی تصویر را به مقدار 60%کاهش میدهد.انجمن هوافضای ایران- پژوهشگاه هوافضاعلوم و فناوری فضایی2008-456014320210923Kinematic Standard Point Positioning (SPP) based on Kalman Filter and C/A Code Observations Under Intense Geomagnetic Storm Conditionsتعیین موقعیت نقطه ای استاندارد (SPP) کینماتیکی در شرایط طوفان ژئو مغناطیسی شدید با استفاده از فیلتر کالمن و مشاهدات کد C/A10110811928910.22034/jsst.2020.1280FAفریدون نوبخت ارسیدانشکده مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعبدالرضا صفریاستاد، دانشکده مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانامیر خدابندهمرکز تحقیقات GNSS، دانشکده علوم زمین، دانشگاه صنعتی کرتین، پرث استرالیاJournal Article20200524In this paper, we discussed standard point positioning technique based on the single frequency code-based (C/A) receivers. Then, we presented its performance by means of different measures. However, the use of one single frequency GPS receiver to obtain high-precision positioning make a major challenge due to the environmental biases, in particular the ionospheric effects are handled. The main objective of the present study is to integrate a inospheric model such as Klobuchar Inospheric Model (KIM) with imprecise code (C/A) observations under intense geomagnetic storm conditions, then, to obtain dm level positioning accuracy using Kalman filter. For this purpose we used code (C/A) observations on two different days (February 26, 2018 and December 20, 2015) at Tehran station. The results show that we could obtain multi-dm level positioning accuracy under geomagnetic storm condition by using Kalman filter that will be important in the field of kinematic applications.در این مقاله، تعیین موقعیت نقطهای استاندارد (SPP) با یک گیرنده تک فرکانسه-کد مبنا (C/A) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و کارایی آن به وسیله سنجههای مختلف نشان داده شده است. استفاده از یک گیرنده تک فرکانسه GPS برای بدست آوردن موقعیتهای دقیق با یک چالش اصلی به خاطر بایاسهای محیطی (بخصوص تاثیرات یونسفری) مواجه است که باید مورد بررسی قرار گیرد. هدف اصلی در این مقاله، آن است که یک مدل یونسفری غیر دقیق مانند مدل کلابچر را با مشاهدات غیر دقیق کد (C/A) در شرایط ژئومغناطیسی شدید تلفیق نماید و با استفاده از الگوریتم فیلتر کالمن به دقتهایی در سطح dm برسد. برای این منظور مشاهدات کد C/A را در روزهای 26 فوریه 2018 و 20 دسامبر 2015 در ایستگاه دائمی تهران انتخاب کردیم. نتایج حاصل، نشان میدهد که در شرایط طوفان ژئومغناطیسی شدید می-توان با بکارگیری فیلتر کالمن به دقتی در سطح چند دسی متر دست یافت که در بسیاری از کاربردهای کینماتیکی میتواند پراهمیت باشد.