محمد مومیوند؛ حسن محمدخانی؛ جواد حیدری؛ سیدمحمدحسین واعظی
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 65-72
چکیده
بهدست آوردن ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات کنترل و پایداری نقش مهمی را در طراحی وسایل پرنده ایفا مینماید. بیشترین کاربرد این ضرایب در شبیهسازی مسیر پروازی و تعیین تغییرات سرعت دورانی راکت و طراحی سیستم هدایت و کنترل پرندههای هدایتشونده میباشد. در این مقاله، به نحوة محاسبة ضریب دمپینگ چرخش مدل استاندارد بِیسیک فینِر در ماخها ...
بیشتر
بهدست آوردن ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات کنترل و پایداری نقش مهمی را در طراحی وسایل پرنده ایفا مینماید. بیشترین کاربرد این ضرایب در شبیهسازی مسیر پروازی و تعیین تغییرات سرعت دورانی راکت و طراحی سیستم هدایت و کنترل پرندههای هدایتشونده میباشد. در این مقاله، به نحوة محاسبة ضریب دمپینگ چرخش مدل استاندارد بِیسیک فینِر در ماخها و زوایای حملة مختلف با استفاده از روش عددی شبکه سرشی پرداخته شده است. همچنین، اثر پارامترهای تأثیر گذار مانند دامنه و دورة تناوب (فرکانس) نوسان، گام زمانی حل عددی و تعداد تکرار در هر گام زمانی برای تعیین ضرایب میرایی گشتاور چرخش بررسی شده است. مدلسازی و شبکهبندی هندسه توسط نرم افزار آی سی اِم سیافدی و تحلیل جریان بهوسیلة نرمافزار انسیس فلوئنت انجام شده است. در این شبیهسازی از معادلات جریان اویلر، تراکمپذیر و ناپایا استفاده و برای حل عددی از روش حجم محدود و حلکنندة بر مبنای چگالی با فرمولبندی صریح و دقت مرتبة اول بهره گرفته شده است. برای ارزیابی صحت نتایج حاصل از روش عددی، مقایسهای با دادههای تست تجربی و کد مهندسی MD صورت گرفته است که نشان میدهد، نتایج بهدست آمده از دقت خوبی نسبت به دادههای تجربی برخوردار است.