مقالة تحقیقی (پژوهشی)
فرشاد شاملو؛ ابوالقاسم نقاش
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1396، صفحه 1-8
چکیده
در این مقاله هدف ارائة دیدگاه متفاوتی در مبحث پیشبینی موقعیت مداری ماهواره است. دیدگاه روشهای فعلی دیدگاه جزئینگر است که عوامل مؤثر را بهصورت مجزا به محاسبات اعمال میکند. این روشها مبتنیبر معادلة حرکت کپلری و مهمترین اغتشاشات وارد به ماهواره میباشند. دیدگاه پیشنهادی این مقاله دیدگاه کلینگر است که دیدگاه متفاوت ...
بیشتر
در این مقاله هدف ارائة دیدگاه متفاوتی در مبحث پیشبینی موقعیت مداری ماهواره است. دیدگاه روشهای فعلی دیدگاه جزئینگر است که عوامل مؤثر را بهصورت مجزا به محاسبات اعمال میکند. این روشها مبتنیبر معادلة حرکت کپلری و مهمترین اغتشاشات وارد به ماهواره میباشند. دیدگاه پیشنهادی این مقاله دیدگاه کلینگر است که دیدگاه متفاوت و نوینی در این مبحث بهشمار میآید. این روش با استفاده از دادههای مشاهداتی و هوش مصنوعی محقق میشود که بهصورت غیرمستقیم و ضمنی معادلة حرکت کپلری و تمامی اغتشاشات موجود -چه آنهایی که قابل مدلسازی بوده و چه آنهایی که هنوز امکان مدلسازی ندارند- در محاسبات اعمال میشود. این روش علاوهبر داشتن مزیتهای روشهای موجود، مزیتهای دیگری هم دارد. مهمترین مزیت این روش عدم نیاز به محاسبة مدلهای اغتشاشات مداری است. با استفاده از این روش به نتیجههای قابل قبولی رسیدهایم بهطوریکه در پیشبینی چهارده روز برای المانهای دو خطی، میانگین درصد خطا در حد 1/0 درصد و کمتر بوده است و براین باور هستیم که میتوان به نتایج بهتری نیز رسید.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
سهند مجیدی؛ مصطفی اسماعیلی
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1396، صفحه 9-21
چکیده
در مقالة حاضر، پدیدة تلاطم سیال در یک مخزن نیمهپر تحت اثر شتابهای جانبی (سرج) و زاویهای (پیچ) بهصورت عددی مورد بررسی قرار گرفته است. یک الگوریتم عددی براساس تکنیک کسر حجمی استفاده شده تا رفتار غیرخطی تلاطم سیال و درنتیجه تعقیب سطح آزاد سیال و نحوة اثر شتابهای جانبی و زاویهای بر روی آن شبیهسازی شود. به منظور بهبود کیفیت ...
بیشتر
در مقالة حاضر، پدیدة تلاطم سیال در یک مخزن نیمهپر تحت اثر شتابهای جانبی (سرج) و زاویهای (پیچ) بهصورت عددی مورد بررسی قرار گرفته است. یک الگوریتم عددی براساس تکنیک کسر حجمی استفاده شده تا رفتار غیرخطی تلاطم سیال و درنتیجه تعقیب سطح آزاد سیال و نحوة اثر شتابهای جانبی و زاویهای بر روی آن شبیهسازی شود. به منظور بهبود کیفیت تسخیر سطح مشترک دو فاز از روش افزایش انسجام THINC در کد عددی موجود بهره گرفته شده است. ضمناً، به منظور اعتبار سنجی حل عددی، جابجایی سطح آزاد برای تلاطم سیال تحت اثر شتاب جانبی با در نظر گرفتن فرکانس ارتعاشات در دو حالت تشدید و دور از تشدید با نتایج آزمایشگاهی و حل تحلیلی مقایسه شده است. ضمناً، فشار بر روی دیواره برای تلاطم سیال تحت اثر شتاب زاویهای برای دو حالت با و بدون صفحات میراکننده با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شدهاند.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
حسین مهدوی مقدم؛ محمد هادی حامدی
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1396، صفحه 23-32
چکیده
استفاده از نازلهای دارای دو گلوگاه و تزریق جریان ثانویه از بالادست گلوگاه، روشی نوین برای کنترل بردار تراست است. بهطوریکه، این روش بدون تأثیر منفی در عملکرد نازل، از بازدهی بالایی برخوردار است. هدف این تحقیق، طراحی سیستم کنترل بردار تراست با استفاده از این روش برای میکروتوربین «تیتان» است. با توجه به کاربرد وسیع این موتور ...
بیشتر
استفاده از نازلهای دارای دو گلوگاه و تزریق جریان ثانویه از بالادست گلوگاه، روشی نوین برای کنترل بردار تراست است. بهطوریکه، این روش بدون تأثیر منفی در عملکرد نازل، از بازدهی بالایی برخوردار است. هدف این تحقیق، طراحی سیستم کنترل بردار تراست با استفاده از این روش برای میکروتوربین «تیتان» است. با توجه به کاربرد وسیع این موتور در پروژههای تحقیقاتی و دانشگاهی، مطالعة حاضر موجب کسب دانش و تجربه برای طراحی سیستم کنترل بردار تراست موتورهای بزرگتر شود. بدین منظور نازل دارای دو گلوگاه برای این موتور بر مبنای آنالوژی هندسی با نازل بهینه ناسا طراحی شد. همچنین، پارامترهای اساسی سیستم کنترل بردار تراست از جمله ضریب تخلیه، ضریب تراست، مقدار زاویة انحراف جریان و بازدهی سیستم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند. نتایج بهدست آمده از هندسة طراحی شده، صحت عملکرد این سیستم را در منحرف کردن بردار تراست مطابق با نیازمندیهای طراحی نشان میدهد. نازل دارای دو گلوگاه طراحی شده قادر است با تزریق 10% جریان ثانویه نسبت به جریان اولیه، بردار تراست خروجی موتور را به مقدار 18 درجه منحرف نماید.
مقالة مروری
مسعود ابراهیمی کچویی؛ محمدولی ارباب میر؛ محمد نوروز
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1396، صفحه 33-52
چکیده
خطای سیستم ناوبری اینرسی به علت خطاهای حسگرهای آن، با افزایش زمان، زیاد میشود. معمولاً برای جلوگیری از رشد خطای سیستم ناوبری، این سیستم را با حسگر یا سامانههای کمکی تلفیق میکنند؛ که مهمترین سامانة کمکی، سامانه ماهوارهای ناوبری جهانی است. به دلیل امکان قطع سامانه ماهوارهای ناوبری جهانی یا معتبر نبودن اطلاعات آن، از حسگرهای ...
بیشتر
خطای سیستم ناوبری اینرسی به علت خطاهای حسگرهای آن، با افزایش زمان، زیاد میشود. معمولاً برای جلوگیری از رشد خطای سیستم ناوبری، این سیستم را با حسگر یا سامانههای کمکی تلفیق میکنند؛ که مهمترین سامانة کمکی، سامانه ماهوارهای ناوبری جهانی است. به دلیل امکان قطع سامانه ماهوارهای ناوبری جهانی یا معتبر نبودن اطلاعات آن، از حسگرهای کمکی دیگر در زمان قطع سامانه ماهوارهای ناوبری جهانی برای افزایش دقت سیستم ناوبری اینرسی استفاده میشود. در این مقاله، به بررسی انواع روشهای استفادهشده از دوربین تصویربردار برای ناوبری یا افزایش دقت سیستم ناوبری اینرسی انواع پرندههای بدون سرنشین، پرداخته شده است. پس از مرور مقالات در حوزه ناوبری تصویری در پرندههای بدون سرنشین، دستهبندی مناسبی برای انواع روشهای ناوبری تصویری ارائه شده و روند توسعه این روشها بررسی شده است. در پرندههای بدون سرنشین ناوبری تصویری بیشتر بر اساس تکنیکهای: نقشه متریک، شار نوری، ردیابی مشخصهها، ادومتری و سیستمهای ناوبری تصویری مبتنی بر تشکیل و استفاده همزمان نقشه، انجام شده است.
حجت طائی؛ منصور حضوری؛ امیرحسین آدمی
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1396، صفحه 53-63
چکیده
سامانة پیشرانش هیدرازینی از پرکاربردترین سامانههای پیشرانش تکمؤلفهای است. این سامانه هزینة پایین و جرم کمی دارد و به دلیل ضربة مخصوص بالا و واکنشپذیری سریعی که از خود نشان میدهد در کنترل ماهوارهها و ماهوارهبرها استفاده میشود. در پژوهش حاضر به طراحی بهینة یک سامانة پیشرانش تکمؤلفهای هیدرازینی با اهداف به ...
بیشتر
سامانة پیشرانش هیدرازینی از پرکاربردترین سامانههای پیشرانش تکمؤلفهای است. این سامانه هزینة پایین و جرم کمی دارد و به دلیل ضربة مخصوص بالا و واکنشپذیری سریعی که از خود نشان میدهد در کنترل ماهوارهها و ماهوارهبرها استفاده میشود. در پژوهش حاضر به طراحی بهینة یک سامانة پیشرانش تکمؤلفهای هیدرازینی با اهداف به حداقل رساندن جرم و حداکثر کردن ضربه کل در چارچوب روش بهینهسازی طراحی چندموضوعی و روش ترتیبی پرداخته شده است. ضمن اینکه اصول روش طراحی چندموضوعی و ترتیبی در این مقاله بیان شده است؛ سعی شده تا تأثیر المانهای مختلف را روی اهداف طراحی بررسی کرده و مقدار بهینه بهدست آمده در هر کدام از ساختارهای طراحی را از جوانب مختلف مقایسه کنیم. شایان ذکر است روند طراحی به دو صورت تک هدفی و دو هدفی صورت گرفته است؛ که از این زاویه نیز روش طراحی بهینه چند موضوعی با روش طراحی ترتیبی برای سامانة پیشرانش تکمؤلفهای هیدرازینی مقایسه میشود.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
محمد مومیوند؛ حسن محمدخانی؛ جواد حیدری؛ سیدمحمدحسین واعظی
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1396، صفحه 65-72
چکیده
بهدست آوردن ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات کنترل و پایداری نقش مهمی را در طراحی وسایل پرنده ایفا مینماید. بیشترین کاربرد این ضرایب در شبیهسازی مسیر پروازی و تعیین تغییرات سرعت دورانی راکت و طراحی سیستم هدایت و کنترل پرندههای هدایتشونده میباشد. در این مقاله، به نحوة محاسبة ضریب دمپینگ چرخش مدل استاندارد بِیسیک فینِر در ماخها ...
بیشتر
بهدست آوردن ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات کنترل و پایداری نقش مهمی را در طراحی وسایل پرنده ایفا مینماید. بیشترین کاربرد این ضرایب در شبیهسازی مسیر پروازی و تعیین تغییرات سرعت دورانی راکت و طراحی سیستم هدایت و کنترل پرندههای هدایتشونده میباشد. در این مقاله، به نحوة محاسبة ضریب دمپینگ چرخش مدل استاندارد بِیسیک فینِر در ماخها و زوایای حملة مختلف با استفاده از روش عددی شبکه سرشی پرداخته شده است. همچنین، اثر پارامترهای تأثیر گذار مانند دامنه و دورة تناوب (فرکانس) نوسان، گام زمانی حل عددی و تعداد تکرار در هر گام زمانی برای تعیین ضرایب میرایی گشتاور چرخش بررسی شده است. مدلسازی و شبکهبندی هندسه توسط نرم افزار آی سی اِم سیافدی و تحلیل جریان بهوسیلة نرمافزار انسیس فلوئنت انجام شده است. در این شبیهسازی از معادلات جریان اویلر، تراکمپذیر و ناپایا استفاده و برای حل عددی از روش حجم محدود و حلکنندة بر مبنای چگالی با فرمولبندی صریح و دقت مرتبة اول بهره گرفته شده است. برای ارزیابی صحت نتایج حاصل از روش عددی، مقایسهای با دادههای تست تجربی و کد مهندسی MD صورت گرفته است که نشان میدهد، نتایج بهدست آمده از دقت خوبی نسبت به دادههای تجربی برخوردار است.