مقالة تحقیقی (پژوهشی)
وحید بهنام گل؛ احمدرضا ولی؛ علی محمدی
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 1-10
چکیده
در این مقاله هدایت مد لغزشی نهایی غیر سینگولار برای برخورد با زاویه خط دید مطلوب در فاز نهایی پیشنهاد شده است. به منظور دستیابی به زاویه خط دید از پیش تعریف شده و برخورد با هدف، یک متغیر لغزش نهایی غیر سینگولار تعریف شده است. در فاز رسیدن در حضور نامعینیهایی از قبیل مانورهای هدف، هدایت مد لغزشی نهایی غیر سینگولار برای صفر کردن متغیر ...
بیشتر
در این مقاله هدایت مد لغزشی نهایی غیر سینگولار برای برخورد با زاویه خط دید مطلوب در فاز نهایی پیشنهاد شده است. به منظور دستیابی به زاویه خط دید از پیش تعریف شده و برخورد با هدف، یک متغیر لغزش نهایی غیر سینگولار تعریف شده است. در فاز رسیدن در حضور نامعینیهایی از قبیل مانورهای هدف، هدایت مد لغزشی نهایی غیر سینگولار برای صفر کردن متغیر لغزش در مدت زمان رسیدن محدود طراحی شده است. سپس در فاز لغزش به دلیل تعریف متغیر لغزش به صورت نهایی غیرسینگولار، پایداری زمان محدود خط دید و نرخ چرخش خط دید بدون رخ دادن سینگولاریتی در دستور شتاب به عنوان سیگنال کنترل تضمین میشود. نتایج شبیهسازی عددی برای نشان دادن پتانسیل قانون هدایت پیشنهادی ارائه شده است.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
محمد گوهرخواه؛ مصطفی اسماعیلی؛ مهدی اشجعی
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 11-19
چکیده
در مقاله حاضر، تأثیر یک منبع میدان خارجی غیریکنواخت بر انتقال حرارت جابجایی اجباری نانوسیال مگنتیت (فروسیال) داخل کانالی با سطح گرم، بهصورت عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف اصلی تأکید بر اهمیت موقعیت میدان مغناطیسی و بررسی احتمال افزایش انتقال حرارت از طریق یافتن مکان بهینه منبع میدان مغناطیسی است. مشاهده شد که میدان مغناطیسی ...
بیشتر
در مقاله حاضر، تأثیر یک منبع میدان خارجی غیریکنواخت بر انتقال حرارت جابجایی اجباری نانوسیال مگنتیت (فروسیال) داخل کانالی با سطح گرم، بهصورت عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف اصلی تأکید بر اهمیت موقعیت میدان مغناطیسی و بررسی احتمال افزایش انتقال حرارت از طریق یافتن مکان بهینه منبع میدان مغناطیسی است. مشاهده شد که میدان مغناطیسی گردابههایی ایجاد کرده و بر ضخامت لایه مرزی حرارتی و تغییرات عدد ناسلت تاثیر میگذارد. نتایج نشان می دهد تاثیر موقعیت میدان مغناطیسی وابسته به نوع شرط مرزی حرارتی است. همچنین نشان داده شده است که میتوان میدان دما و جریان سیال را با چند منبع میدان مغناطیسی کنترل نمود. با استفاده از الگوریتم ژنتیک، چیدمانی بهینه برای هشت منبع میدان مغناطیسی بدست آمده است که در مقایسه با حالت بدون میدان، منجر به 27% افزایش انتقال حرارت میگردد.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
سید علی اکبر کسائیان؛ مسعود ابراهیمی کچویی
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 21-31
چکیده
هدف از مقاله حاضر ارایه یک الگوریتم هدایت ملاقات مداری سریع، مقاوم و ایمن است. طرح حاضر نرخ همگرایی به نقطه تعادل را تا زمان رسیدن فضاپیمای تعقیب کننده به همسایگی هدف بهبود میبخشد. سپس، ساختار هدایت مد لغزشی مقاوم طوری تغییر میکند که از تکینگی در زمان رسیدن به هدف جلوگیری کند و یک ملاقات مداری ایمن انجام پذیرد. این تغییرات در ساختار ...
بیشتر
هدف از مقاله حاضر ارایه یک الگوریتم هدایت ملاقات مداری سریع، مقاوم و ایمن است. طرح حاضر نرخ همگرایی به نقطه تعادل را تا زمان رسیدن فضاپیمای تعقیب کننده به همسایگی هدف بهبود میبخشد. سپس، ساختار هدایت مد لغزشی مقاوم طوری تغییر میکند که از تکینگی در زمان رسیدن به هدف جلوگیری کند و یک ملاقات مداری ایمن انجام پذیرد. این تغییرات در ساختار هدایت توسط یک تابع سوییچینگ صورت میپذیرد. علاوه بر این، یک تابع اشباع اصلاح شده در ساختار هدایت در بخش گسسته مد لغزشی به کار رفته است. با استفاده از تابع لیاپانوف همگرایی مجانبی تضمین شدهاست. شبیهسازیهای عددی برای هر دو مدل خطی و غیرخطی حرکت نسبی صورت گرفته است. آنومالی میانگین، سرعت زاویهای و خروج از مرکزیت نیز به عنوان عدم قطعیتهای مساله در نظر گرفته شدهاند. در نهایت، نتایج شبیهسازیهای عددی کارایی و قوام الگوریتم هدایت پیشنهادی در حضور اغتشاشات، عدم قطعیتها و غیرخطیگری را در مقایسه با مد لغزشی متداول نشان می دهد.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
وحید بهنام گل؛ احمدرضا ولی؛ علی محمدی؛ اشکناز اورعی
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 33-39
چکیده
در این مقاله یک کنترل مد لغزشی مرتبه دوم هموار تطبیقی جدید برای سیستمهای غیرخطی نامعین ارائه شده است. پایداری زمان محدود با استفاده از تکنیک لیاپانوف اثبات شده است. کنترل کننده پیشنهادی شامل یک جمله تطبیقی برابر با نامعینی در یک مدت زمان محدود است. این الگوریتم برای طراحی قانون هدایت فاز نهایی یک رهگیر آشیانهیاب برای برخورد با ...
بیشتر
در این مقاله یک کنترل مد لغزشی مرتبه دوم هموار تطبیقی جدید برای سیستمهای غیرخطی نامعین ارائه شده است. پایداری زمان محدود با استفاده از تکنیک لیاپانوف اثبات شده است. کنترل کننده پیشنهادی شامل یک جمله تطبیقی برابر با نامعینی در یک مدت زمان محدود است. این الگوریتم برای طراحی قانون هدایت فاز نهایی یک رهگیر آشیانهیاب برای برخورد با اهداف مانوردار طراحی شده است. این قانون هدایت دستورات هدایت همواری صادر کرده و سیگنال کنترل قادر به پایدارسازی سرعت نسبی جانبی در یک مدت زمان محدود میباشد. در نهایت، قانون هدایت پیشنهادی با قانون هدایت مد لغزشی مرتبه دوم در شبیهسازی مقایسه گردیده است.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
حامد چنارانی؛ طاهره بینازاده؛ محمد حسین شفیعی
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 41-46
چکیده
در این مقاله مسئله پایداری مجانبی برای متغیرهای حالت سرعت و سرعت زاویهای یک فضاپیما در حضور عدم قطعیتها و اغتشاشات خارجی مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از مهمترین روشها در طراحی کنترلکننده برای سیستمهای غیرخطی طراحی بر اساس مفهوم غیرفعال بودن است. این مفهوم ابزار مناسبی برای آنالیز سیستمهای غیرخطی فراهم میآورد، ...
بیشتر
در این مقاله مسئله پایداری مجانبی برای متغیرهای حالت سرعت و سرعت زاویهای یک فضاپیما در حضور عدم قطعیتها و اغتشاشات خارجی مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از مهمترین روشها در طراحی کنترلکننده برای سیستمهای غیرخطی طراحی بر اساس مفهوم غیرفعال بودن است. این مفهوم ابزار مناسبی برای آنالیز سیستمهای غیرخطی فراهم میآورد، همچنین برای پایدارسازی مجانبی سیستمهای دینامیکی غیرخطی، بهخصوص سیستمهای مکانیکی مورد استفاده قرار میگیرد. قانون کنترل مبتنی بر نظریه غیرفعال بودن، یک فیدبک خروجی استاتیکی است که دارای ویژگیهای ارزشمندی است. به دلیل وجود عدم قطعیتها و اغتشاشات خارجی در معادلات فضای حالت سیستمهای فیزیکی، ابتدا نسخه مقاوم روش کنترل مبتنی بر نظریه غیرفعال بودن ارائه میشود و قانون کنترل برای سیستمهای غیرخطی دارای عدم قطعیت با ساختار آفاین ارائه خواهد شد. سپس از این روش برای طراحی قانون کنترلی برای یک فضاپیما استفاده میشود. از آنجا که در این مقاله پایدارسازی فقط برای متغیرهای حالت سرعت و سرعت زاویهای فضاپیما انجام شده است، لذا مدل کاهش مرتبه یافته از فرم فضای حالت یک فضاپیمای شش درجه آزادی استخراج شده است و سپس قانون کنترلی مقاوم برای آن طراحی شده است. شبیهسازیهای کامپیوتری کارایی کنترلکننده پیشنهادی را در مورد پایدارسازی مجانبی مقاوم متغیرهای حالت سرعت و سرعت زاویهای فضاپیما در حضور عدم قطعیتها و اغتشاشات خارجی نشان می دهد.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
حسن ناصح؛ مهران میرشمس؛ الیاس فداکار؛ مهدی جعفری ندوشن
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 47-53
چکیده
هدف اصلی مقاله، معرفی روش طراحی مأموریت اکتشافی به ماه براساس فناوری موجود در کشور است. طراحی مأموریت اکتشافی ماه شامل مدار انتقالی بهینه و حامل فضایی میشود. مدار انتقالی بهینه براساس مسئله سه جسم محدود دایروی (CRTBP) برای مدلسازی حرکت یک فضاپیما در سیستم زمین/ ماه طراحی شده است. برای این منظور، مدار انتقالی بهینه روش CRTBP را به عنوان ...
بیشتر
هدف اصلی مقاله، معرفی روش طراحی مأموریت اکتشافی به ماه براساس فناوری موجود در کشور است. طراحی مأموریت اکتشافی ماه شامل مدار انتقالی بهینه و حامل فضایی میشود. مدار انتقالی بهینه براساس مسئله سه جسم محدود دایروی (CRTBP) برای مدلسازی حرکت یک فضاپیما در سیستم زمین/ ماه طراحی شده است. برای این منظور، مدار انتقالی بهینه روش CRTBP را به عنوان مدل دینامیکی اتخاذ نمودهو مسیر انتقالی سه بعدی زمین به ماه را با هزینه پایین به دست میدهد. این روش بدلیل هزینه و قابلیت دسترسی به شیبهای مداری مختلف در عزیمت از زمین و تقرب به ماه، دارای ارجحیت و انعطاف بیشتر نسبت به روش انتقال هاهمن است. روندنمای بهینه طراحی مفهومی حامل فضایی (LVCD) بر مبنای بهینهسازی پارامترهای اصلی طراحیاست. روندنمای مذکور (LVCD) در بستر نرمافزاری به منظور ایجاد امکان برای جستجوی فضای طراحی و همچنین کاهش زمان و هزینه برای فاز طراحی مفهومی کدنویسی شده است. فرآیند بهینهسازی نسبت به تابع هدف و قیود طراحی در یک حلقه تکرار صورت گرفته است. در نهایت، قابلیت حامل فضایی طراحی شده برای ارضا الزامات ماموریتی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
فاطمه صادقی کیا؛ علی کرمی هردستانی
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 55-59
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی اثرات قطر صفحه زمین آنتن هلیکال مود محوری بر مشخصات تشعشعی آنتن است. بررسیها نشان میدهند که انتخاب مناسب نسبت قطر صفحه زمین نسبت به قطر هلیکس میتواند مصالحهای منطقی میان عملکرد مطلوب آنتن و جرم آن برقرار نماید. تحلیلهای عددی نشان میدهند که این نسبت برابر با 5/1 است. نتایج این پژوهش نشان میدهند ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی اثرات قطر صفحه زمین آنتن هلیکال مود محوری بر مشخصات تشعشعی آنتن است. بررسیها نشان میدهند که انتخاب مناسب نسبت قطر صفحه زمین نسبت به قطر هلیکس میتواند مصالحهای منطقی میان عملکرد مطلوب آنتن و جرم آن برقرار نماید. تحلیلهای عددی نشان میدهند که این نسبت برابر با 5/1 است. نتایج این پژوهش نشان میدهند که با افزایش این نسبت، جرم آنتن افزایش چشمگیری خواهد داشت؛ حالآنکه در عملکرد آن بهبود قابل ملاحظهای ایجاد نمیشود. براساس نتایج حاصل از شبیهسازی، نسبت معرفی شده در این پژوهش، مستقل از تعداد دورهای هلیکس است. پس از استخراج نتایج اندازهگیری شده از نمونههای ساخته شده در اتاق آنتن، مشاهده شد که انطباق قابل توجهی میان این نتایج با نتایج حاصل از شبیه سازی وجود دارد.