شاهرخ مرزبان؛ کمال محامدپور؛ سمیه پیرزادی
دوره 5، شماره 3 ، مهر 1391
چکیده
پس از قرار گرفتن ماهوارة LEOدر مدار تعیین شده، سایت زمینی نیازمند ارتباط با آن برای دریافت اطلاعات و کنترل زیرسیستمهای آن است. با توجه به اینکه کانالهای ارتباط ماهوارهای تحت تأثیر شرایط سایه (Shadowing)قرار میگیرند، در صورت وجود سیگنال دید مستقیم(LOS) بین فرستنده و گیرنده شرایط کانال رادیویی خوب بوده و کانال با نویز گوسی سفید جمعشونده ...
بیشتر
پس از قرار گرفتن ماهوارة LEOدر مدار تعیین شده، سایت زمینی نیازمند ارتباط با آن برای دریافت اطلاعات و کنترل زیرسیستمهای آن است. با توجه به اینکه کانالهای ارتباط ماهوارهای تحت تأثیر شرایط سایه (Shadowing)قرار میگیرند، در صورت وجود سیگنال دید مستقیم(LOS) بین فرستنده و گیرنده شرایط کانال رادیویی خوب بوده و کانال با نویز گوسی سفید جمعشونده (AWGN)به صورت توزیع رایس (Rician)مدل میشود. ولی در شرایط نامناسب و نبود دیدمستقیم، مدل کانال، توزیع رایلی (Rayleigh) بوده که با توجه به شرایط لینک رادیویی، کانال بین این دو مدل سوئیچ میشود. در یک مدل مناسب باید رفتار متغییر با زمان لینک رادیویی ماهواره- ایستگاه در نظر گرفته شود. اهمیت این موضوع به لحاظ تأثیر زیاد آن در انتخاب نوع مدولاسیون، طراحی روش دستیابی به کانال و کنترل خطاست. بدین جهت در این مقاله تعیین حدود تغییرات احتمال خطا به صورت لحظهای مورد توجه بوده که با محاسبات و شبیهسازی، میزان خطای بیت دریافتی در طول مسیر عبور ماهواره به صورت لحظهای بهدست آمده و حدود تغییرات آن مشخص شده است.
شاهرخ مرزبان؛ کمال محامدپور
دوره 3، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
در اکثر سیستمهای تلهمتری فضایی از حداقل دو آنتن فرستنده برای ارسال سیگنال رادیویی بهسمت آنتن گیرنده استفاده میشود. دلیل آن تأثیر بدنة بزرگ و فلزی اجسام پرنده در قطع ارتباط رادیویی بین آنتن فرستنده و آنتن گیرنده در حین مانورهای پروازی است. نصب دو آنتن فرستنده برروی بدنة جسم پرنده ارتباط مناسب و دائم رادیویی بین فرستنده و گیرندة ...
بیشتر
در اکثر سیستمهای تلهمتری فضایی از حداقل دو آنتن فرستنده برای ارسال سیگنال رادیویی بهسمت آنتن گیرنده استفاده میشود. دلیل آن تأثیر بدنة بزرگ و فلزی اجسام پرنده در قطع ارتباط رادیویی بین آنتن فرستنده و آنتن گیرنده در حین مانورهای پروازی است. نصب دو آنتن فرستنده برروی بدنة جسم پرنده ارتباط مناسب و دائم رادیویی بین فرستنده و گیرندة تلهمتری را تضمین خواهد کرد، ولی در لحظاتی از پرواز که آنتن گیرنده سیگنال رادیویی را بهطور همزمان از دو آنتن فرستنده دریافت کند، پدیدة مخربی بهنام خودتداخلی بهوجود خواهد آمد. با ایجاد استقلال بین دو سیگنال ارسالی توسط آنتنهای فرستنده میتوان با این پدیدة مخرب مقابله کرد. در این مقاله، با استفاده از یکی از کُدهای بلوکی معروف بهنام کُد الموتی، استقلال بین دو سیگنال ارسالی از دو آنتن فرستنده در کل مسیر پرواز ایجاد میشود. با اعمال این کُد بر روی لینک رادیویی، میزان نوسانات منحنی احتمال خطای بیت در مسیر پرواز تا حد مناسبی کاهش مییابد و کیفیت ارتباط رادیویی تلهمتری فضایی افزایش مییابد.
شاهرخ مرزبان؛ کمال محامدپور
دوره 2، شماره 3 ، مهر 1388
چکیده
عملکرد بخشهای مختلف اجسام پرنده همچون هواپیما، موشک و فضاپیما در حین مانورهای واقعی پرواز با سیستم تلهمتری آزمایش میشود. به منظور بررسی و بهبود اثرات مخرب مانورهایی که جسم پرنده در حین پرواز بر روی لینک رادیویی تلهمتری فضایی دارد، نیاز به دانستن زوایای ارتباطی لحظهای بین آنتن گیرندة تلهمتری و آنتن فرستندة نصبشده برروی ...
بیشتر
عملکرد بخشهای مختلف اجسام پرنده همچون هواپیما، موشک و فضاپیما در حین مانورهای واقعی پرواز با سیستم تلهمتری آزمایش میشود. به منظور بررسی و بهبود اثرات مخرب مانورهایی که جسم پرنده در حین پرواز بر روی لینک رادیویی تلهمتری فضایی دارد، نیاز به دانستن زوایای ارتباطی لحظهای بین آنتن گیرندة تلهمتری و آنتن فرستندة نصبشده برروی جسم پرنده است. بر اساس مقدار این زوایای ارتباطی میزان بهرة آنتن فرستنده و آنتن گیرنده در طول مسیر پرواز بهدست خواهد آمد. البته در اکثر کارهای پژوهشی، بهدلیل مجهز بودن گیرندههای تلهمتری به سیستم ردیاب خودکار جسم پرنده، بهرة آنتن گیرنده در طول زمان تست، ثابت فرض میشود. برای بررسی میزان بهبود ناشی از روشهای کدینگ، مدولاسیون و سایر تکنیکهای مخابراتی برروی لینک رادیویی تلهمتری فضایی به یک مدل مناسب از کانال واقعی تلهمتری نیاز است. در این مقاله با بهکارگیری معادلات خاص ناوبری فضایی، ابتدا الگوریتمی برای محاسبة لحظهای زوایای ارتباطی بین جسم پرنده و آنتن گیرنده در طول پرواز ارائه شده است و سپس با حل این معادلات مقدار توان لحظهای دریافتی در گیرنده برای هر لحظه از پرواز بهدست میآید. بر پایة این الگوریتم پیشنهادی و با شبیهسازی لینک رادیویی، در کل مسیر پرواز یک جسم پرندة فرضی، میزان احتمال خطای دادة دریافتی برای چندین محیط انتشار رایج تلهمتری فضایی بهدست میآید.