رضا اسماعیل زاده؛ ابوالقاسم نقاش؛ مهدی مرتضوی
دوره 10، شماره 3 ، آذر 1396، ، صفحه 15-24
چکیده
در این مقاله یک قانون هدایت بهینه مبتنیبر همواری دیفرانسیلی برای بیشینهسازی سرعت نهایی وسایل پرنده توسعه داده میشود. معادلات حرکت با رویکرد همواری دیفرانسیلی کاهش مییابد و فرمانهای هدایت به سینماتیک مسیر وابسته میشود. مسیر بهینه توسط الگوریتم ژنتیک با کد حقیقی استخراج میشود. برای تولید مسیر برخط، یک مسیر نزدیک بهینه ...
بیشتر
در این مقاله یک قانون هدایت بهینه مبتنیبر همواری دیفرانسیلی برای بیشینهسازی سرعت نهایی وسایل پرنده توسعه داده میشود. معادلات حرکت با رویکرد همواری دیفرانسیلی کاهش مییابد و فرمانهای هدایت به سینماتیک مسیر وابسته میشود. مسیر بهینه توسط الگوریتم ژنتیک با کد حقیقی استخراج میشود. برای تولید مسیر برخط، یک مسیر نزدیک بهینه تخمین زده میشود. مسیر نزدیک بهینه با حل ژنتیک توافق بسیار خوبی دارد و نسبت به هدایت تناسبی خالص برتری قابلتوجهی را نشان میدهد. مزایایی نظیر تولید مسیر با حداقل پارامترها، قابلیت استفاده در انواع وسایل بازگشتی به جو با مکانیسمهای کنترلی متفاوت و استقلال از زمان اصابت، این رویکرد را متمایز کرده است. مقاومت این رویکرد نیز با شبیهسازی مونتکارلو بررسی شده است.
فرشاد شاملو؛ ابوالقاسم نقاش
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 1-8
چکیده
در این مقاله هدف ارائة دیدگاه متفاوتی در مبحث پیشبینی موقعیت مداری ماهواره است. دیدگاه روشهای فعلی دیدگاه جزئینگر است که عوامل مؤثر را بهصورت مجزا به محاسبات اعمال میکند. این روشها مبتنیبر معادلة حرکت کپلری و مهمترین اغتشاشات وارد به ماهواره میباشند. دیدگاه پیشنهادی این مقاله دیدگاه کلینگر است که دیدگاه متفاوت ...
بیشتر
در این مقاله هدف ارائة دیدگاه متفاوتی در مبحث پیشبینی موقعیت مداری ماهواره است. دیدگاه روشهای فعلی دیدگاه جزئینگر است که عوامل مؤثر را بهصورت مجزا به محاسبات اعمال میکند. این روشها مبتنیبر معادلة حرکت کپلری و مهمترین اغتشاشات وارد به ماهواره میباشند. دیدگاه پیشنهادی این مقاله دیدگاه کلینگر است که دیدگاه متفاوت و نوینی در این مبحث بهشمار میآید. این روش با استفاده از دادههای مشاهداتی و هوش مصنوعی محقق میشود که بهصورت غیرمستقیم و ضمنی معادلة حرکت کپلری و تمامی اغتشاشات موجود -چه آنهایی که قابل مدلسازی بوده و چه آنهایی که هنوز امکان مدلسازی ندارند- در محاسبات اعمال میشود. این روش علاوهبر داشتن مزیتهای روشهای موجود، مزیتهای دیگری هم دارد. مهمترین مزیت این روش عدم نیاز به محاسبة مدلهای اغتشاشات مداری است. با استفاده از این روش به نتیجههای قابل قبولی رسیدهایم بهطوریکه در پیشبینی چهارده روز برای المانهای دو خطی، میانگین درصد خطا در حد 1/0 درصد و کمتر بوده است و براین باور هستیم که میتوان به نتایج بهتری نیز رسید.
پیمان ترابی؛ ابوالقاسم نقاش
دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 77-83
چکیده
برای برخی ماهوارههای رصدزمین، مدار ایدهآل مداری است که رد زمینی تکرار شود تا این امکان را به وجود آورد که منطقه خاصی از زمین بهطور دورهای تحت نظر یا سنجش قرار گیرد. این مقاله، روشی سریع برای تعیین پارامترهای مداری ماهوارههایی با چنین مأموریتی است. این روش نیم قطر اصلی مدار را با توجه به زاویة میل مدار و همچنین دورة چرخش مدار ...
بیشتر
برای برخی ماهوارههای رصدزمین، مدار ایدهآل مداری است که رد زمینی تکرار شود تا این امکان را به وجود آورد که منطقه خاصی از زمین بهطور دورهای تحت نظر یا سنجش قرار گیرد. این مقاله، روشی سریع برای تعیین پارامترهای مداری ماهوارههایی با چنین مأموریتی است. این روش نیم قطر اصلی مدار را با توجه به زاویة میل مدار و همچنین دورة چرخش مدار بهدست میآورد. سپس تغیرات نیم قطر اصلی را براساس خروج از مرکز مدار محاسبه میکند . همچنین روش دیگری نیز پیشنهاد میگردد که اصلاح شده و بهبود یافته روش پیشین بهحساب میآید. از مزایای روش ارائه شده میتوان به عملکرد سریع و سهولت در محاسبات اشاره کرد. در پایان نیز، بهمنظور تصدیق و اطمینان از نحوة عملکرد برنامه از نرمافزار satellite tool kit کمک گرفته شده و نتایج مقایسه خواهد شد.
رضا جمیل نیا؛ ابوالقاسم نقاش
دوره 1، شماره 2 ، دی 1387، ، صفحه 35-42
چکیده
در مقالة حاضر، رویکرد جدیدی برای حل مسئلة انتقال مداری بهینه با تراست کم پیشنهاد میشود. در این رویکرد، مسئلة بهینهسازی مسیر انتقال مداری بهینه، با المانهای مداری اعتدالی اصلاحشده تعریف میگردد. برای حل این مسئله، از روش همنشانی مستقیم که یک روش عددی کارا برای حل مسائل کنترل بهینه است، استفاده میشود. با استفاده از این روش، ...
بیشتر
در مقالة حاضر، رویکرد جدیدی برای حل مسئلة انتقال مداری بهینه با تراست کم پیشنهاد میشود. در این رویکرد، مسئلة بهینهسازی مسیر انتقال مداری بهینه، با المانهای مداری اعتدالی اصلاحشده تعریف میگردد. برای حل این مسئله، از روش همنشانی مستقیم که یک روش عددی کارا برای حل مسائل کنترل بهینه است، استفاده میشود. با استفاده از این روش، مسئلة بهینهسازی مسیر بهطور کامل گسسته شده و تبدیل به یک مسئلة برنامهریزی غیرخطی میشود. این مسئلة گسسته که تعداد بسیار زیادی متغیر دارد، با یک حلکنندة برنامهریزی غیرخطی قدرتمند به نام IPOPTحل میشود. در نهایت، مقادیر بهینة حالت و کنترل برای انتقال مداری بهینه با حداقل مصرف سوخت بهدست میآیند.