علیرضا شریفی؛ مهدی فروغی؛ هادی نوبهاری
دوره 10، شماره 4 ، اسفند 1396، ، صفحه 9-17
چکیده
زیرسیستم کنترل دمای یک ماهواره وظیفه حفظ دمای سایر زیرسیستمها را در محدودة مجاز بر عهده دارد. هدف از این مقاله، طراحی و پیادهسازی کنترلکنندة دما مبتنی بر شناسایی مدل در یک سیستم کنترل دما با استفاده از ابزار تولید خودکار کد است. کنترلکنندة پیشنهادی این مقاله، کنترلکنندة فازی- عصبی- تطبیقی است. بهمنظور طراحی کنترلکننده، ...
بیشتر
زیرسیستم کنترل دمای یک ماهواره وظیفه حفظ دمای سایر زیرسیستمها را در محدودة مجاز بر عهده دارد. هدف از این مقاله، طراحی و پیادهسازی کنترلکنندة دما مبتنی بر شناسایی مدل در یک سیستم کنترل دما با استفاده از ابزار تولید خودکار کد است. کنترلکنندة پیشنهادی این مقاله، کنترلکنندة فازی- عصبی- تطبیقی است. بهمنظور طراحی کنترلکننده، مدل دینامیکی محفظة آزمایشگاهی با اعمال ورودیهای مختلف با استفاده از مولد حرارتی و همچنین قرائت دمای محفظه توسط حسگر دما شناسایی میشود. کنترلکننده با دریافت دمای محفظه، فرمان کنترلی مناسب را تولید و به مولد حرارتی ارسال میکند. سپس، بلوک دیاگرامهای طراحی شده در محیط سیمولینک به کد C ترجمه شده و بر سختافزار میکروکنترلر که قابلیت پشتیبانی توسط محیط سیمولینک را دارد، پیادهسازی میشود. در نهایت، با نصب این سختافزار در محفظه آزمایشگاهی، عملکرد کنترلکنندة دما در تعقیب دمای مطلوب و حذف اغتشاش ورودی بررسی و با عملکرد کنترلکنندة تناسبی- مشتقی- انتگرالی مقایسه میشود.
سید محسن صالحیامیری؛ امیرعلی نیکخواه؛ هادی نوبهاری
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1393، ، صفحه 1-8
چکیده
در این مقاله، به کمک تخمین حالت درسیستمهای استاتیکی و روشهای بهینهسازی ابتکاری، حالتهای مشاهدهناپذیر در فرایند کالیبراسیون و توجیه اولیة سیستم ناوبری اینرسی با صفحه پایدار استخراج شده است. حالتهای مشاهدهناپذیر در فرایند توجیه شامل بایاس شتابسنجهای افقی و ژیروسکوپ آزیموت هستند، بهمنظور بهکارگیری روشهای تخمین ...
بیشتر
در این مقاله، به کمک تخمین حالت درسیستمهای استاتیکی و روشهای بهینهسازی ابتکاری، حالتهای مشاهدهناپذیر در فرایند کالیبراسیون و توجیه اولیة سیستم ناوبری اینرسی با صفحه پایدار استخراج شده است. حالتهای مشاهدهناپذیر در فرایند توجیه شامل بایاس شتابسنجهای افقی و ژیروسکوپ آزیموت هستند، بهمنظور بهکارگیری روشهای تخمین در سیستمهای استاتیک، از مشاهدات سیستم در یک بازه زمانی مشخص بهمنظور تبدیل سیستم دینامیک به سیستم استاتیک استفاده شده است. نتایج شبیهسازی بیانگر دقت مناسب روش ارائه شده است. هر چند که مورد خاص مطالعه شده برای سیستم ناوبری اینرسی با صفحة پایدار از نوع نیمهتحلیلی بوده است، لیکن روش پیشنهادی و فرمولاسیون کلی مسئله میتواند در مورد انواع دیگر سیستمهای ناوبری اینرسی حتی سیستمهای بدون سکو نیز مورد استفاده قرار گیرد. در این تحقیق از روش بهینة فراابتکاری تکاملی (ژنتیکی) استفاده شده است.