محمدولی ارباب میر؛ مسعود ابراهیمی کچویی
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1398، ، صفحه 43-54
چکیده
در چند دهه اخیر استفاده از سیستم ناوبری تصویری بهعنوان یک سیستم کمک ناوبری در کنار سیستم ناوبری اینرسی برای پرندههای بدون سرنشین مورد تحقیق بسیاری از محققان بوده است. در این تحقیق رویکردی جدید از الگوریتم ردیابی ویژگیها بهمنظور بهبود خطای سیستم ناوبری اینرسی ارائه شده است. در این رویکرد از اطلاعات سیستم ناوبری اینرسی، ویژگیهای ...
بیشتر
در چند دهه اخیر استفاده از سیستم ناوبری تصویری بهعنوان یک سیستم کمک ناوبری در کنار سیستم ناوبری اینرسی برای پرندههای بدون سرنشین مورد تحقیق بسیاری از محققان بوده است. در این تحقیق رویکردی جدید از الگوریتم ردیابی ویژگیها بهمنظور بهبود خطای سیستم ناوبری اینرسی ارائه شده است. در این رویکرد از اطلاعات سیستم ناوبری اینرسی، ویژگیهای تصویر قبلی و معادلات دینامیکی جهت پیش گویی نقاط ویژگی استفاده شده است. همچنین در این رویکرد بهمنظور بهبود دقت محاسبه نقاط شاخص زمینی، نقاط ویژگی پیشگویی شده نامطلوب در مقایسه با خروجی الگوریتم سیفت حذف میشوند. در این رویکرد جهت بهبود خطای ارتفاع از یک بارومتر در کنار سیستم تصویر استفاده شده است. نتایج شبیهسازی بیانگر دقت مطلوب مشاهدات سیستم تصویر و بارومتر در مرحله بهروزرسانی فیلتر کالمن توسعهیافته و عملکرد مطلوب سیستم ناوبری تلفیقی مذکور در تعیین پارامترهای ناوبری یک پرنده بدون سرنشین است.
سید علی اکبر کسائیان؛ مسعود ابراهیمی کچویی
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 21-31
چکیده
هدف از مقاله حاضر ارایه یک الگوریتم هدایت ملاقات مداری سریع، مقاوم و ایمن است. طرح حاضر نرخ همگرایی به نقطه تعادل را تا زمان رسیدن فضاپیمای تعقیب کننده به همسایگی هدف بهبود میبخشد. سپس، ساختار هدایت مد لغزشی مقاوم طوری تغییر میکند که از تکینگی در زمان رسیدن به هدف جلوگیری کند و یک ملاقات مداری ایمن انجام پذیرد. این تغییرات در ساختار ...
بیشتر
هدف از مقاله حاضر ارایه یک الگوریتم هدایت ملاقات مداری سریع، مقاوم و ایمن است. طرح حاضر نرخ همگرایی به نقطه تعادل را تا زمان رسیدن فضاپیمای تعقیب کننده به همسایگی هدف بهبود میبخشد. سپس، ساختار هدایت مد لغزشی مقاوم طوری تغییر میکند که از تکینگی در زمان رسیدن به هدف جلوگیری کند و یک ملاقات مداری ایمن انجام پذیرد. این تغییرات در ساختار هدایت توسط یک تابع سوییچینگ صورت میپذیرد. علاوه بر این، یک تابع اشباع اصلاح شده در ساختار هدایت در بخش گسسته مد لغزشی به کار رفته است. با استفاده از تابع لیاپانوف همگرایی مجانبی تضمین شدهاست. شبیهسازیهای عددی برای هر دو مدل خطی و غیرخطی حرکت نسبی صورت گرفته است. آنومالی میانگین، سرعت زاویهای و خروج از مرکزیت نیز به عنوان عدم قطعیتهای مساله در نظر گرفته شدهاند. در نهایت، نتایج شبیهسازیهای عددی کارایی و قوام الگوریتم هدایت پیشنهادی در حضور اغتشاشات، عدم قطعیتها و غیرخطیگری را در مقایسه با مد لغزشی متداول نشان می دهد.
آرمان صمدی؛ مسعود ابراهیمی کچویی؛ حسین جهانبخش
دوره 10، شماره 3 ، آذر 1396، ، صفحه 25-39
چکیده
هدف از این پژوهش بهبود توزیع پتانسیل الکتریکی بر روی سطوح فضاپیما با تغییر پوشش آنها بهمنظور کاهش خطر تخلیة الکترواستاتیک در فضاپیما میباشد. بدین منظور از نرمافزار SPIS که نرمافزار استاندارد اتحادیة اروپا برایمدلسازی و شبیهسازی برهم کنش پلاسمای فضا با فضاپیمامیباشد، استفاده شده است. در این راستا، بهترینپوششهای استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بهبود توزیع پتانسیل الکتریکی بر روی سطوح فضاپیما با تغییر پوشش آنها بهمنظور کاهش خطر تخلیة الکترواستاتیک در فضاپیما میباشد. بدین منظور از نرمافزار SPIS که نرمافزار استاندارد اتحادیة اروپا برایمدلسازی و شبیهسازی برهم کنش پلاسمای فضا با فضاپیمامیباشد، استفاده شده است. در این راستا، بهترینپوششهای استفاده شده در فضاپیماهای اخیر، جهت کاهش آرک انتخاب شده است. بر روی فضاپیما هشت سطح مجزا تعریف و برای هر سطح پوشش مختص به آن انتخاب میشود.شبیهسازیها با تغییر پوشش این سطوح مجزا از لحاظ اختلاف پتانسیل الکتریکی دیفرانسیلی و شناوری با هم مقایسه و پوشش مناسب انتخاب میشود. نتایج به طور متوسط حدود 11 درصد بهبود پتانسیل الکتریکی بر روی سطوح را نشان میدهد.
مسعود ابراهیمی کچویی؛ محمدولی ارباب میر؛ محمد نوروز
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 33-52
چکیده
خطای سیستم ناوبری اینرسی به علت خطاهای حسگرهای آن، با افزایش زمان، زیاد میشود. معمولاً برای جلوگیری از رشد خطای سیستم ناوبری، این سیستم را با حسگر یا سامانههای کمکی تلفیق میکنند؛ که مهمترین سامانة کمکی، سامانه ماهوارهای ناوبری جهانی است. به دلیل امکان قطع سامانه ماهوارهای ناوبری جهانی یا معتبر نبودن اطلاعات آن، از حسگرهای ...
بیشتر
خطای سیستم ناوبری اینرسی به علت خطاهای حسگرهای آن، با افزایش زمان، زیاد میشود. معمولاً برای جلوگیری از رشد خطای سیستم ناوبری، این سیستم را با حسگر یا سامانههای کمکی تلفیق میکنند؛ که مهمترین سامانة کمکی، سامانه ماهوارهای ناوبری جهانی است. به دلیل امکان قطع سامانه ماهوارهای ناوبری جهانی یا معتبر نبودن اطلاعات آن، از حسگرهای کمکی دیگر در زمان قطع سامانه ماهوارهای ناوبری جهانی برای افزایش دقت سیستم ناوبری اینرسی استفاده میشود. در این مقاله، به بررسی انواع روشهای استفادهشده از دوربین تصویربردار برای ناوبری یا افزایش دقت سیستم ناوبری اینرسی انواع پرندههای بدون سرنشین، پرداخته شده است. پس از مرور مقالات در حوزه ناوبری تصویری در پرندههای بدون سرنشین، دستهبندی مناسبی برای انواع روشهای ناوبری تصویری ارائه شده و روند توسعه این روشها بررسی شده است. در پرندههای بدون سرنشین ناوبری تصویری بیشتر بر اساس تکنیکهای: نقشه متریک، شار نوری، ردیابی مشخصهها، ادومتری و سیستمهای ناوبری تصویری مبتنی بر تشکیل و استفاده همزمان نقشه، انجام شده است.
جعفر روشنییان؛ سیدمحمدمهدی حسنی؛ شبنم یزدانی؛ مسعود ابراهیمی
دوره 5، شماره 4 ، دی 1391، ، صفحه 1-8
چکیده
سامانة ستارهیاب، دقیقترین ابزار ناوبری قادر است با تطبیق اطلاعات موقعیت ستارگان در دستگاه اینرسی و اطلاعات تصویر، وضعیت جسم پرنده را تعیین کند. موقعیت ستارگان به همراه مشخصات دیگری از آنها در مجموعهای موسوم به کاتالوگ ستاره گردآوری میشود. هدف از این مقاله، انتخاب یک کاتالوگ ستاره برای استفاده در یک سامانة ستارهیاب نمونه ...
بیشتر
سامانة ستارهیاب، دقیقترین ابزار ناوبری قادر است با تطبیق اطلاعات موقعیت ستارگان در دستگاه اینرسی و اطلاعات تصویر، وضعیت جسم پرنده را تعیین کند. موقعیت ستارگان به همراه مشخصات دیگری از آنها در مجموعهای موسوم به کاتالوگ ستاره گردآوری میشود. هدف از این مقاله، انتخاب یک کاتالوگ ستاره برای استفاده در یک سامانة ستارهیاب نمونه است. بدین منظور ابتدا، انواع کاتالوگهای ستاره معرفی میشوند، سپس معیارهای مختلفی برای انتخاب کاتالوگ ستاره تعیین شده و به هر یک از کاتالوگهای مورد بررسی امتیازی تعلق میگیرد. در ادامه با وزندهی مناسب به معیارهای معرفی شده- با توجه به ضرورتهای سامانة ستارهیاب مورد نظر و جمع امتیازات- کاتالوگ مناسب انتخاب میشود. نتایج نشان میدهد برای سامانة مورد نظر کاتالوگ هیپارکوس بالاترین امتیاز را دارد و مناسب است. در انتها با بهروزرسانی و تصحیح موقعیت ستارگان برای کاتالوگ منتخب، کاتالوگ مأموریت برای سامانة ستارهیاب نمونه تهیه و تدوین میشود.
جعفر روشنی یان؛ شبنم یزدانی؛ سیدمهدی حسنی؛ مسعود ابراهیمی کچویی
دوره 5، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 15-23
چکیده
ستارهیاب یا سامانه ناوبری نجومی، یکی از دقیقترین ابزارهای تعیین وضعیت ماهواره به شمار میرود. این سامانه قادر است با شناسایی ستارگان موجود در محدوده دید اقدام به تعیین وضعیت ماهواره نماید. یکی از بخشهای مهم این سامانه، نرم افزار شناسایی الگوی ستارگان است. در پژوهش حاضر یکی از جدیدترین الگوریتمهای شناسایی الگوی ستارگان با عنوان ...
بیشتر
ستارهیاب یا سامانه ناوبری نجومی، یکی از دقیقترین ابزارهای تعیین وضعیت ماهواره به شمار میرود. این سامانه قادر است با شناسایی ستارگان موجود در محدوده دید اقدام به تعیین وضعیت ماهواره نماید. یکی از بخشهای مهم این سامانه، نرم افزار شناسایی الگوی ستارگان است. در پژوهش حاضر یکی از جدیدترین الگوریتمهای شناسایی الگوی ستارگان با عنوان الگوریتم شناسایی بدون بعد مورد بررسی قرار گرفته است. این الگوریتم بدون وابستگی به متغیرهای تنظیم دوربین قادر است ستارگان موجود در تصویر را شناسایی نماید. در این راستا ابتدا پایگاه دادهای شامل اطلاعات ستارگان و مشخصه شناسایی آنها تهیه شده است. سپس یک روش جستجوی سریع به عنوان ابزار جستجو در این پایگاه بکار رفته و در نهایت بین اندازه پایگاه داده و سرعت بهروزرسانی اطلاعات وضعیت مصالحهای برقرار گشته است.
جعفر روشنی یان؛ مسعود ابراهیمی؛ علی اصغر بطالبلو
دوره 4، شماره 2 ، دی 1390، ، صفحه 23-34
چکیده
هدف از این مقاله معرفی مفهوم طراحی بهینة نامعین یا طراحی بهینه در حضور عدم قطعیت بر مبنای فعالیتهای تحقیقاتی صورت گرفته در دو دهة اخیر است. بدین منظور پس از بیان مقدمهای در مورد عدم قطعیتها، تعریف عدم قطعیت و روشهای مدلسازی عدم قطعیتها بیان شدهاند. پس از آن روش مقابله با عدم قطعیتها در طراحی سنتی تشریح شده است. در ادامه ...
بیشتر
هدف از این مقاله معرفی مفهوم طراحی بهینة نامعین یا طراحی بهینه در حضور عدم قطعیت بر مبنای فعالیتهای تحقیقاتی صورت گرفته در دو دهة اخیر است. بدین منظور پس از بیان مقدمهای در مورد عدم قطعیتها، تعریف عدم قطعیت و روشهای مدلسازی عدم قطعیتها بیان شدهاند. پس از آن روش مقابله با عدم قطعیتها در طراحی سنتی تشریح شده است. در ادامه به اهمیت توجه به عدم قطعیتها در طراحی سیستمهای امروزی پرداخته شده و نمونههای مختلفی از مزایای آن در پروژهها و شرکتهای مختلف بیان میشود. قسمت سوم، به معرفی روشهای تحلیل بازه، منطق فازی و تحلیل احتمالی که در تحلیل عدم قطعیتها کاربرد دارند، اختصاص دارد. در ادامه دو دسته کلی مسائل طراحی نامعین، یعنی مسائل طراحی بهینة مقاوم و طراحی بهینه بر مبنای قابلیت اطمینان مورد بررسی قرار میگیرند. بخش بعد به معرفی کاربردهای موضوعی روشهای طراحی نامعین و تحقیقات روز دنیا در این زمینه میپردازد. در نهایت چالشها و چشمانداز روشهای طراحی نامعین بیان میشوند.