طراحی زیرمجموعههای فضایی: (هدایت، کنترل، سازه و...)
احسان معانی؛ پیمان نیک پی؛ احسان ذبیحیان
دوره 14، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 23-33
چکیده
در ماهوارههای مخابراتی زمین آهنگ برای انجام ماموریتهای از تراستر استفاده شده و نیاز به سوخت مصرفی میباشد. در این مقاله بر اساس یک روش جدید و بدون نیاز به روابط ریاضی حاکم بر دینامیک ماهواره و تنها بر اساس دادههای موجود برای ماهوارههای پیشین به تعیین جرم سوخت ماهوارههای مخابراتی پرداخته میشود. برای این منظور از روش حداقل ...
بیشتر
در ماهوارههای مخابراتی زمین آهنگ برای انجام ماموریتهای از تراستر استفاده شده و نیاز به سوخت مصرفی میباشد. در این مقاله بر اساس یک روش جدید و بدون نیاز به روابط ریاضی حاکم بر دینامیک ماهواره و تنها بر اساس دادههای موجود برای ماهوارههای پیشین به تعیین جرم سوخت ماهوارههای مخابراتی پرداخته میشود. برای این منظور از روش حداقل مربعات خطا و شبکه عصبی مصنوعی استفاده شده و دو روش از نظر دقت مقایسه شده و دو مدل ریاضی برای تشخیص جرم سوخت ماهواره بر اساس پارامترهای طراحی آن ارائه شده است. با مقایسه خروجی مدل برای چندین ماهواره واقعی و مقایسه با جرم سوخت واقعی آنها مشخص شد که روابط ارائه شده دارای دقت بالای 95 درصد است و برای امکانسنجی و طراحی مفهومی پروژههای ماهواره بسیار مناسب و کارا میباشند. همچنین برای مدل خطی به دست آمده تحلیل حساسیت انجام شده و در نهایت روش ارائه شده برای به محاسبه حجم ماهواره نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است
دانیال بوستان؛ ناصر پریز؛ سید کمال حسینی ثانی
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1393، ، صفحه 43-49
چکیده
در این مقاله، هدف ارائة دیدگاه نوینی در مبحث پیشبینی موقعیت ماهواره است. از آنجا که تمامی روشهای فعلی مبتنی بر معادلات کپلر هستند، به دلیل سادهسازی در محاسبات، اغتشاشات مداری، توفانهای خورشیدی، گرانش اجرام سماوی و غیره در نظر گرفته نمیشود. روش پیشنهادی این مقاله، استفاده از روشهای هوش مصنوعی در پیشبینی سریهای ...
بیشتر
در این مقاله، هدف ارائة دیدگاه نوینی در مبحث پیشبینی موقعیت ماهواره است. از آنجا که تمامی روشهای فعلی مبتنی بر معادلات کپلر هستند، به دلیل سادهسازی در محاسبات، اغتشاشات مداری، توفانهای خورشیدی، گرانش اجرام سماوی و غیره در نظر گرفته نمیشود. روش پیشنهادی این مقاله، استفاده از روشهای هوش مصنوعی در پیشبینی سریهای زمانی، برای پیشبینی موقعیت ماهواره با استفاده از دادههای واقعی است. مزیت استفاده از دادههای واقعی، درنظرگرفتن تمامی اغتشاشات مؤثر بر مدار است. برای این منظور استفاده از پارامترهای TLE، به عنوان در دسترسترین دادههای واقعی در دستور کار قرار گرفته است. مقایسة نتایج روش پیشنهادی با دادههای واقعی، نشان از دقت بالای روش پیشنهادی دارد.