داود رمش؛ سجاد خدادادیان؛ حسن کریمی
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 1-11
چکیده
هدف اصلی این مقاله، ارائة روش تکاملی الگوریتم ژنتیک برای بهینهیابی پارامترهای اصلی موتور سوخت مایع سیکل بسته است. بر مبنای همین الگوریتم بهینهیابی، مدارهای جدید با سیکلهای ترمودینامیکی بهبود یافته و تعیین میزان کارآیی آنها مشخص شدهاند. هدف اصلی این بهینهیابی، دستیابی به بالاترین سرعت نهایی ماهوارهبر است که با ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، ارائة روش تکاملی الگوریتم ژنتیک برای بهینهیابی پارامترهای اصلی موتور سوخت مایع سیکل بسته است. بر مبنای همین الگوریتم بهینهیابی، مدارهای جدید با سیکلهای ترمودینامیکی بهبود یافته و تعیین میزان کارآیی آنها مشخص شدهاند. هدف اصلی این بهینهیابی، دستیابی به بالاترین سرعت نهایی ماهوارهبر است که با دقت بسیار بالایی همارز با نسبت ضربة ویژه است. در این تحقیق، راهبرد استفاده از بوستر توربوپمپ و پمپ سوخت مرحلة دوم به عنوان مدارهای مختلف موتور به چالش کشیده شده است. استفاده از بوستر توربوپمپ و پمپ سوخت مرحلة دوم از یک طرف باعث افزایش وزن مجموعة موتور و از طرف دیگر با افزایش فشار ورودی پمپها و کاهش فشار مخازن، کاهش جرم مخازن و در نهایت کاهش جرم مجموعه موتور را به دنبال دارد. همین تعارض در بهکارگیری این زیرسیستمها، منجر به ارائة یک مسئلة بهینهیابی بر مبنای مدار موتور میشود. برای این مسئله بهینهیابی قیودی چون، محدودیت افزایش فشار محفظه، دور توربین و به تبع آن فشار خروجی پمپها وجود دارند که در الگوریتم بهینهیابی اعمال شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که تأمین دبی سوخت مولد گاز از پمپ سوخت مرحلة دوم و تقسیم دبی خروجی بوستر توربین سوخت به پمپ سوخت مرحلة دوم و محفظة احتراق در افزایش سرعت نهایی ماهوارهبر نقش بسزایی دارد.
A. Jafarsalehi؛ M. Mirshams؛ R. Emami
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 1-12
چکیده
This paper focuses upon the development of an efficient method for conceptual design optimization of a satellite. There are many option for a satellite subsystems that could be choice, as acceptable solution to implement of a space system mission. Every option should be assessment based on the different criteria such as cost, mass, reliability and technology contraint (complexity). In this research, mass and technology constraints, which have a direct impact on the satellite life cycle cost, are considerd as system level objective function to obtain the system optimal solution during the coceptual ...
بیشتر
This paper focuses upon the development of an efficient method for conceptual design optimization of a satellite. There are many option for a satellite subsystems that could be choice, as acceptable solution to implement of a space system mission. Every option should be assessment based on the different criteria such as cost, mass, reliability and technology contraint (complexity). In this research, mass and technology constraints, which have a direct impact on the satellite life cycle cost, are considerd as system level objective function to obtain the system optimal solution during the coceptual design phase. The approach adopted in this paper is based on a distributed collaborative optimization (CO) framework. At system level, multiobjective optimization goal is to minimize the dry mass of the satellite and, simultaneously, minimize the system technology complexity which is subject to equality constraints. The use of equality constraints at the system level in CO to represent the disciplinary feasible regions, introduces numerical and computational difficulties as the discipline level optima are non-smooth and noisy functions of the system level optimization parameters.To address these difficulties robust optimization algorithms such as genetic algorithms (GA) are used at the system level. The results show that the CO framework has the same level of accuracy as the conventional All-At-Once approaches.
م. ابراهیمی؛ ج. جدی؛ ج. روشنی یان
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1387، ، صفحه 47-56
چکیده
در این پژوهش روش تحلیل حساسیت سیستم برای بهینهسازی طراحی مفهومی چندموضوعی یک ماهوارهبر دومرحلهای سوخت جامد توسعه یافته است. بدین منظور از میان ساختارهای گوناگون، ساختاری با سه موضوع مسیر، پیشرانش و هندسه با چیدمان مناسب انتخاب شده است. همچنین تابع هدف، قیود و متغیرهای طراحی در سطح سیستم و موضوعات معرفی شدهاند. برای ساختار ...
بیشتر
در این پژوهش روش تحلیل حساسیت سیستم برای بهینهسازی طراحی مفهومی چندموضوعی یک ماهوارهبر دومرحلهای سوخت جامد توسعه یافته است. بدین منظور از میان ساختارهای گوناگون، ساختاری با سه موضوع مسیر، پیشرانش و هندسه با چیدمان مناسب انتخاب شده است. همچنین تابع هدف، قیود و متغیرهای طراحی در سطح سیستم و موضوعات معرفی شدهاند. برای ساختار به دست آمده معادلة عمومی حساسیت استخراج و حل شده است. پس از محاسبة گرادیان تابع یک روش شبهنیوتن برای محاسبه جهت جستجو و روش درونیابی درجة دوم برای جستجوی خطی به کار رفته و برای نقطة شروع از اطلاعات آماری استفاده شده است. در نهایت نتایج بهینهسازی ارائه شده که حاکی از کارایی روش تحلیل حساسیت سیستم است.