سعیده یعقوب نژاد؛ سید حامد هاشمی مهنه
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 73-89
چکیده
یکی از بخشهای اصلی حلقه کنترل راکتهای کاوشی که مسیرشان نسبت به مسیر شبیهسازی در هر لحظه به کمک تغییر در زوایای پنلهای کانارد کنترل میشود، محاسبه سریع ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات پایداری در مودهای آیرودینامیکی مختلف راکت کاوش است که به دلیل تغییر زاویه پنلهای کانارد و پارامترهای پروازی و محیطی ایجاد میشوند. در این مقاله ...
بیشتر
یکی از بخشهای اصلی حلقه کنترل راکتهای کاوشی که مسیرشان نسبت به مسیر شبیهسازی در هر لحظه به کمک تغییر در زوایای پنلهای کانارد کنترل میشود، محاسبه سریع ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات پایداری در مودهای آیرودینامیکی مختلف راکت کاوش است که به دلیل تغییر زاویه پنلهای کانارد و پارامترهای پروازی و محیطی ایجاد میشوند. در این مقاله سعی شده است با استفاده از روش طراحی آزمایش رویه پاسخ که از اسلوب آمار استنباطی پیروی میکند، روابط ریاضی ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات پایداری یک راکت کاوش خاص به عنوان توابعی از زاویه حمله، زاویه اسلیپ، ارتفاع پروازی و عدد ماخ و زوایای انحراف چهار پنل کانارد بهدست آورده شود. برای ایجاد فضای طرح پیشنهادی توسط روش رویه پاسخ، باید ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات پایداری متناظر با متغیرهای ورودی پیش گفته در تیمارهایی که طرح رویه پاسخ مشخص میکند، محاسبه شوند. بدین منظور از نرمافزار میسایل دتکام استفاده شده است. ابتدا طرح مرکب مرکزی CCF با 90 تیمار و مدل درجه دو ایجاد شده است. در ادامه با بهکارگیری دو روش محدود نمودن دامنه سطوح متغیرهای ورودی و استفاده از مدلهای درجه بالاتر، سعی شده است دقت توابع افزایش یابد. برای بررسی کفایت مدلها از روشهای آماری استفاده شده است. مقایسه بین مقادیر اصلی ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات پایداری که از کد میسایل دتکام بهدست آمدهاند با مقادیر تخمین زده شده توسط مدلهای رویه پاسخ، از دقت بالای این مدلها حکایت دارد.
محمد علی فارسی؛ نادر آریاییفر؛ رضا کلانترینژاد؛ محسن بهرامی
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1389، ، صفحه 15-23
چکیده
سیستم جدایش از ارکان اصلی وسایل و تجهیزات فضایی است. این سیستم وظیفة جداسازی دو بخش فعال و غیرفعال از مجموعة راکت، نظیر جداکردن محموله از موتور و مخزن را برعهده داردکه این مسئله باید با دقت انجام شود. در این مقاله، ضمن بررسی انواع سیستمهای جدایش، سیستم جدایش جدیدی بر مبنای مأموریت پروازی، هندسة دو بخش جداشونده و همچنین فناوری داخلی، ...
بیشتر
سیستم جدایش از ارکان اصلی وسایل و تجهیزات فضایی است. این سیستم وظیفة جداسازی دو بخش فعال و غیرفعال از مجموعة راکت، نظیر جداکردن محموله از موتور و مخزن را برعهده داردکه این مسئله باید با دقت انجام شود. در این مقاله، ضمن بررسی انواع سیستمهای جدایش، سیستم جدایش جدیدی بر مبنای مأموریت پروازی، هندسة دو بخش جداشونده و همچنین فناوری داخلی، طراحی و ساخته شده است که آزمایشهای میدانی و پروازی نیز بر روی آن انجام شده است. در طراحی این مکانیزم از مکانیزم پیچ انفجاری و شتابدهندة فنری بهره گرفته شده است که محموله را با سرعت و دقت مناسب از موتور جدا میسازد. برای بررسی استحکام سازه، اثر نیروهای آیرودینامیکی لحاظ شده و سازهای با حداقل نیروی پسا و وزن، طراحی و ساخته شد؛ که نتایج شبیهسازی و آزمایش، عملکرد موفق آن را تأیید میکند.
فاطمه صادقی کیا؛ سمانه امینی؛ کامران رئیسی؛ محسن بهرامی
دوره 1، شماره 2 ، دی 1387، ، صفحه 57-60
چکیده
در این مقاله، روش طراحی و ساخت آنتن Fمعکوس (Inverted F antenna)، که بهمنظور برقراری ارتباط بین فرستندة تلهمتری راکت کاوش با ایستگاه زمینی، بر روی راکت کاوش نصب میشود تشریح میگردد. الگوی (pattern) تشعشعی آرایهای و میزان انرژی برگشتی (Return loss) آنتنهای Fمعکوس روی یک سطح استوانهای فلزی با دماغة مخروطی شبیهسازی و اندازهگیری شده است. شبیهسازی ...
بیشتر
در این مقاله، روش طراحی و ساخت آنتن Fمعکوس (Inverted F antenna)، که بهمنظور برقراری ارتباط بین فرستندة تلهمتری راکت کاوش با ایستگاه زمینی، بر روی راکت کاوش نصب میشود تشریح میگردد. الگوی (pattern) تشعشعی آرایهای و میزان انرژی برگشتی (Return loss) آنتنهای Fمعکوس روی یک سطح استوانهای فلزی با دماغة مخروطی شبیهسازی و اندازهگیری شده است. شبیهسازی آنتن با نرمافزار HFSS)High Frequency Structure Simulator) که بر پایة روش المان محدود است، انجام گرفته است. اندازهگیری مشخصات آنتنهای ساخته شده نشان میدهد که تطبیق خوبی بین نتایج شبیهسازی و اندازه گیری وجود دارد.
ب. بهشتی برومند؛ ا. قنبریان؛ ز. صادقی گیوی؛ ا. احمدلو؛ ک. رئیسی؛ م. بهرامی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1387، ، صفحه 81-86
چکیده
در این مقاله استفاده از سیستم موقعیتیاب جهانی تجاری و سیستم تلهمتری در یک محمولة تحقیقاتی راکت کاوش مورد بررسی قرار گرفته است. سیستم موقعیتیاب جهانی عبارت است از دریافتکنندة جیپیاس و سیستمهای آنتن خاص این مأموریت. سیستم تلهمتری عبارت است از فرستندة داده، گیرندة داده، آنتنها و غیره. هر سیستمی پس از طراحی و ساخت، تحت ...
بیشتر
در این مقاله استفاده از سیستم موقعیتیاب جهانی تجاری و سیستم تلهمتری در یک محمولة تحقیقاتی راکت کاوش مورد بررسی قرار گرفته است. سیستم موقعیتیاب جهانی عبارت است از دریافتکنندة جیپیاس و سیستمهای آنتن خاص این مأموریت. سیستم تلهمتری عبارت است از فرستندة داده، گیرندة داده، آنتنها و غیره. هر سیستمی پس از طراحی و ساخت، تحت آزمایشهایی قرار میگیرد تا عملکرد آن برای شرایط پروازی محموله بررسی شده و تأیید گردد که در این مقاله، این آزمایشها نیز شرح داده شدهاند.