حجت طائی؛ منصور حضوری؛ امیرحسین آدمی
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 53-63
چکیده
سامانة پیشرانش هیدرازینی از پرکاربردترین سامانههای پیشرانش تکمؤلفهای است. این سامانه هزینة پایین و جرم کمی دارد و به دلیل ضربة مخصوص بالا و واکنشپذیری سریعی که از خود نشان میدهد در کنترل ماهوارهها و ماهوارهبرها استفاده میشود. در پژوهش حاضر به طراحی بهینة یک سامانة پیشرانش تکمؤلفهای هیدرازینی با اهداف به ...
بیشتر
سامانة پیشرانش هیدرازینی از پرکاربردترین سامانههای پیشرانش تکمؤلفهای است. این سامانه هزینة پایین و جرم کمی دارد و به دلیل ضربة مخصوص بالا و واکنشپذیری سریعی که از خود نشان میدهد در کنترل ماهوارهها و ماهوارهبرها استفاده میشود. در پژوهش حاضر به طراحی بهینة یک سامانة پیشرانش تکمؤلفهای هیدرازینی با اهداف به حداقل رساندن جرم و حداکثر کردن ضربه کل در چارچوب روش بهینهسازی طراحی چندموضوعی و روش ترتیبی پرداخته شده است. ضمن اینکه اصول روش طراحی چندموضوعی و ترتیبی در این مقاله بیان شده است؛ سعی شده تا تأثیر المانهای مختلف را روی اهداف طراحی بررسی کرده و مقدار بهینه بهدست آمده در هر کدام از ساختارهای طراحی را از جوانب مختلف مقایسه کنیم. شایان ذکر است روند طراحی به دو صورت تک هدفی و دو هدفی صورت گرفته است؛ که از این زاویه نیز روش طراحی بهینه چند موضوعی با روش طراحی ترتیبی برای سامانة پیشرانش تکمؤلفهای هیدرازینی مقایسه میشود.
سید مجتبی هاشمی دولابی؛ حسین دارابی؛ جعفر روشنییان
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 61-72
چکیده
یکی از مهمترین مسائلی که در حال حاضر در سطح محافل هوافضایی مطرح است و در کشور ما نیز از موضوعات بهروز است، بحث بهینه سازی طراحـی اجسام پرنـده است. از آنجا که اجسام پـرنـده و بهطـور مثال ماهوارهبـرهایی که مـورد بحـث ایـن پژوهش هستند، از چندین زیرسیستم با تأثیر متقابل بر یکدیگر تشکیل شدهاند، برای انجام بهینهسازی طراحی آنها ...
بیشتر
یکی از مهمترین مسائلی که در حال حاضر در سطح محافل هوافضایی مطرح است و در کشور ما نیز از موضوعات بهروز است، بحث بهینه سازی طراحـی اجسام پرنـده است. از آنجا که اجسام پـرنـده و بهطـور مثال ماهوارهبـرهایی که مـورد بحـث ایـن پژوهش هستند، از چندین زیرسیستم با تأثیر متقابل بر یکدیگر تشکیل شدهاند، برای انجام بهینهسازی طراحی آنها از ساختارهای مختلف بهینهسازی طراحی چندموضوعی (MDO)، استفاده میشود. در استفاده از روشهای چند موضوعی برای بهینهسازی موضوعات کاری مختلف یکی از مسائل مهم که بسیار تأثیـر گـذار است، انتخاب الگوریتم بهینهسازی مناسب است. در این پژوهش، الگوریتم طراحی ماهوارهبر سبک سوخت مایع در فاز طراحی مفهومی به روش همه در یک مرتبه (AAO)، با درنظرگرفتن چهار موضوع سازه، آیرودینامیک، مسیر پرواز و پیشرانش با هدف کمینهسازی جرم لحظة برخاست مدلسازی شــده و عملکــرد الگوریتمهای بهینـهسازی گرادیانـی (SQP)، و تکاملی (GA)، بر روی آن از نظر سرعت رسیدن به جواب با حل یک مسئله طراحی مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج با روش طراحی سنتی (روش طراحی آماری) مورد مقایسه واقع شده است و نشان داده شده است که چنانچه از جواب طراحی آماری بهعنوان نقطة شروع در بهینهسازی با الگوریتم گرادیانی استفاده شود، میتوان به بهینه سراسری رسید.