مهران نصرت الهی؛ علیرضا نوینزاده؛ مصطفی ذاکری
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1394، ، صفحه 53-60
چکیده
هدف از این مقاله، طراحی یک سامانة فضایی با شیوهای جدید به منظور انتقال بین سیارهای از مدار پارک به مدار هذلولی مقصد با کمترین وزن و در حالت غیر ایده آل است. وظیفة بلوک انتقال مداری (مدارگرد) هدایت ماهواره به مدار مقصد است، بدین صورت که ابتدا بلوک در مدار پارک قرار گرفته و سپس با روشن شدن موتور سوخت جامد در مدت زمان مشخصی وارد مدارهذلولی ...
بیشتر
هدف از این مقاله، طراحی یک سامانة فضایی با شیوهای جدید به منظور انتقال بین سیارهای از مدار پارک به مدار هذلولی مقصد با کمترین وزن و در حالت غیر ایده آل است. وظیفة بلوک انتقال مداری (مدارگرد) هدایت ماهواره به مدار مقصد است، بدین صورت که ابتدا بلوک در مدار پارک قرار گرفته و سپس با روشن شدن موتور سوخت جامد در مدت زمان مشخصی وارد مدارهذلولی مقصد میشود. برای قرار دادن بلوک در مدار انتقال مورد نظر و با توجه به دوعامل کنترلی که شامل کنترل بردار پیشران و تغییرات اندازة پیشران استاز الگوریتمهای کنترل بهینه برای بهینهسازی تابع هدف استفاده میشود. از آنجا که مکان اولیه و زمان روشن شدن موتور، زمان و مکان خاموش شدن موتور، زمان سوزش، تاریخچة بردار پیشران و همچنین تاریخچة اندازة پیشران برای انجام مانور مشخص نیست، مجدداً با مسئلهای بهینه در ابتدا و انتها مواجه هستیم. به دلیل اینکه، وزن سوخت در بلوکهای مداری تأثیر بسیار زیادی در عملکرد و هزینه دارند، بنابراین، در این مقاله، روشی برای ترکیب طراحی موتور سوخت جامد، مکانیک مداری و الگوریتمهای بهینهسازی ارائه میشود تا به موجب آن وزن سوخت بهینه شود.این فرایند شامل طراحی موتور، مشخص کردن الزامات طراحی، استفاده از الگوریتمهای بهینهسازی و مشخص کردن قیود طراحی است.
محمدرضا حیدری؛ امیرحسین آدمی
دوره 5، شماره 3 ، مهر 1391، ، صفحه 67-80
چکیده
این مقاله با رویکردی جدید به تدوین نرمافزار تحلیل برخی گرینهای خاص موتور سوخت جامد، مانند گرین چرخ واگن و گرین شیاردار، میپردازد، این روش سریعتر و عمومیتر از روشهای موجود، که بر اساس تقسیسمبندی هندسی و تشخیص شروط مرزی عمل مینمایند، میباشد. در این روش با معرفی نقاط تعریف هندسه و تشکیل گرین، با استفاده از حل تحلیلی، به ...
بیشتر
این مقاله با رویکردی جدید به تدوین نرمافزار تحلیل برخی گرینهای خاص موتور سوخت جامد، مانند گرین چرخ واگن و گرین شیاردار، میپردازد، این روش سریعتر و عمومیتر از روشهای موجود، که بر اساس تقسیسمبندی هندسی و تشخیص شروط مرزی عمل مینمایند، میباشد. در این روش با معرفی نقاط تعریف هندسه و تشکیل گرین، با استفاده از حل تحلیلی، به محاسبه سطح سوزش و عقبنشینی هندسی سطح پرداخته شده است. برتری این روش تشخیص تداخل سطوح و نقاط برخورد بدون نیاز به تشخیص ناحیهبندی و یا نوع گرین و نیز استخراج مستقیم عقبنشینی سطح با استفاده از حل معادلات دکارتی میباشد. این تکنیک امکان مدلسازی انواع گرین را فراهم میسازد. با استفاده از این روش میتوان به ترکیبات جدید هندسی دست یافت که در قالب هیچ یک از مدلهای هندسی قرار نمیگیرند، لذا در مقایسه با نرمافزارهای موجود حجم برنامه کاهش یافته و سرعت پردازش و تحلیل، بالا رفته است. برای توضیح بهتر، گرین استوانهای نیز در این پژوهش مدلسازی گردیده است. نرمافزار نوشته شده به زبان ویژوال فرترن، علاوه بر امکان تعیین نحوه عقبنشینی سطح نسبت به جان سوخته شده، حل صفر بعدی بالستیک داخلی موتور سوخت جامد با انواع گرین را نیز میسر میسازد. در این مدلسازی، سرعت سوزش فرسایشی و تغییرات دمایی نیز مدل شده است. نحوه تغییر سطح سوزش نسبت به زمان، تغییرات پیشرانش موتور درحالت استاندارد، تغییرات دما و تغییرات فشار محفظه احتراق موتور در طول مدت سوزش نمونهای از خروجیهای این نرمافزار است. نتایج نرمافزار با سایر نتایج مهندسی و تجربی مقایسه شده و به خوبی مطابقت یافته است.
الهام رضائیانپارسا؛ سیدمهدی میرساجدی
دوره 5، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 69-74
چکیده
در این تحقیق شبیهسازی بالستیک داخلی راکت موتور سوخت جامد بررسی شده است. میدان جریان شامل فضای داخل گرین و نازل است. معادلات متقارن محوری، تراکمپذیر و گذرای اویلر بهعنوان معادلات حاکم و پدیدة سوزش فرسایشی نیز پدیدهای مهم در موتورهای سوخت جامد، در نظر گرفته شدهاند. به منظور شبیهسازی جریان از نرمافزار فلوئنت با درنظرگرفتن ...
بیشتر
در این تحقیق شبیهسازی بالستیک داخلی راکت موتور سوخت جامد بررسی شده است. میدان جریان شامل فضای داخل گرین و نازل است. معادلات متقارن محوری، تراکمپذیر و گذرای اویلر بهعنوان معادلات حاکم و پدیدة سوزش فرسایشی نیز پدیدهای مهم در موتورهای سوخت جامد، در نظر گرفته شدهاند. به منظور شبیهسازی جریان از نرمافزار فلوئنت با درنظرگرفتن قابلیت شبکة متحرک استفاده شده است. فرض شبیهسازی سوزش فرسایشی مستلزم بهرهگیری ویژه از UDFاست که برای اولینبار مورد استفاده قرار میگیرد. نتایج بهدست آمده و مقایسة آنها با سایر روشهای عددی، نشاندهندة دقت فرضیات بهکاررفته است.
حسین مهدویمقدم؛ محمدمجتبی جوادی
دوره 5، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 75-83
چکیده
موشکهای بالستیک که در خارج جو پرواز میکنند، به علت عدم کارایی سطوح آیرودینامیکی خارجی در جو رقیق، از سیستمهای کنترل بردار پیشران thrust vector control (T.V.C.)استفاده میکنند. یکی از اصلیترین روشهای T.V.C.استفاده از نازلهای متحرک است. مفصل انعطافپذیر پرکاربردترین نوع سیستم کنترل بردار پیشران در حاملهای ماهواره و موشکهای هدایتشونده ...
بیشتر
موشکهای بالستیک که در خارج جو پرواز میکنند، به علت عدم کارایی سطوح آیرودینامیکی خارجی در جو رقیق، از سیستمهای کنترل بردار پیشران thrust vector control (T.V.C.)استفاده میکنند. یکی از اصلیترین روشهای T.V.C.استفاده از نازلهای متحرک است. مفصل انعطافپذیر پرکاربردترین نوع سیستم کنترل بردار پیشران در حاملهای ماهواره و موشکهای هدایتشونده بر پایة سوخت جامد است. متداولترین نوع مواد بهکاررفته در صفحات انعطافپذیر، انواع لاستیکها، بهخصوص لاستیک طبیعی است که نیازمند فرآیندهای آمادهسازی و پخت خاص است. هدف از این پژوهش، معرفی فرآیندی است که تا حد زیادی تولید را ساده میکند. با مبنا قراردادن طراحی مفصل انعطافپذیر بوستر جامد موشک MVژاپن، در این مقاله، یک نوع الاستومر بر پایة رزین پلیاورتان که به صورت مایع و دوجزئی بوده و به سهولت قابل استفاده است، به عنوان جایگزین لاستیک پلیایزوپرن بررسی و بهکارگرفته شده است. آزمایشهای مختلف شامل آزمایش آببندی با هوا در فشار 8 بار، آزمایش هیدرواستاتیک در فشار 70 بار و آزمایش گرم بر روی مفصل انعطافپذیر اجرا و نتایج آن مثبت ارزیابی شده است.