سیستمهای مکانیابی جهانی و ناوبری GPS)، GLONASS، GALILEO
محمد حسین شفیعی؛ میثم جوکار؛ بهروز صفری نژادیان
دوره 13، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 69-77
چکیده
در این مقاله ساختاری جدید برای یک واحد سنجش اینرسی ارائه میگردد که شامل سه دیسک دوار حول محورهای اصلی دستگاه بدنی است و روی هر دیسک یک شتابسنج نصب میشود. همچنین نشان داده میشود که ساختار پیشنهادی قابلیت کاهش اثر پارامترهای مزاحم شتابسنجها مثل بایاس ثابت و متغیر و همچنین تضعیف نویز را دارد. به علاوه، در این ساختار میتوان ...
بیشتر
در این مقاله ساختاری جدید برای یک واحد سنجش اینرسی ارائه میگردد که شامل سه دیسک دوار حول محورهای اصلی دستگاه بدنی است و روی هر دیسک یک شتابسنج نصب میشود. همچنین نشان داده میشود که ساختار پیشنهادی قابلیت کاهش اثر پارامترهای مزاحم شتابسنجها مثل بایاس ثابت و متغیر و همچنین تضعیف نویز را دارد. به علاوه، در این ساختار میتوان شتاب دوران وسیله را بدون استفاده از ژیروسکوپ اندازهگیری نمود. با توجه به ساختار دورانی این سامانه، نیاز است تا از شتابسنجها به صورت مداوم نمونهبرداری شود. جهت استفاده از اطلاعات نمونه برداری شده، باید محاسبات مربوطه در حالت گسسته-زمان انجام شود. در این مقاله روشی جهت ترکیب این اطلاعات ارائه گردیده و با بررسی معادلات مربوطه، عملکرد موفق این روش در کاهش اثر سه پارامتر بایاس ثابت و بایاس متغیر شتابسنجها و نویز اندازهگیری نشان داده میشود. همچنین کارایی روش پیشنهادی در اندازهگیری شتاب دوران وسیله توسط شبیهسازی عددی نشان داده میشود.
محمدولی ارباب میر؛ مسعود ابراهیمی کچویی
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1398، ، صفحه 43-54
چکیده
در چند دهه اخیر استفاده از سیستم ناوبری تصویری بهعنوان یک سیستم کمک ناوبری در کنار سیستم ناوبری اینرسی برای پرندههای بدون سرنشین مورد تحقیق بسیاری از محققان بوده است. در این تحقیق رویکردی جدید از الگوریتم ردیابی ویژگیها بهمنظور بهبود خطای سیستم ناوبری اینرسی ارائه شده است. در این رویکرد از اطلاعات سیستم ناوبری اینرسی، ویژگیهای ...
بیشتر
در چند دهه اخیر استفاده از سیستم ناوبری تصویری بهعنوان یک سیستم کمک ناوبری در کنار سیستم ناوبری اینرسی برای پرندههای بدون سرنشین مورد تحقیق بسیاری از محققان بوده است. در این تحقیق رویکردی جدید از الگوریتم ردیابی ویژگیها بهمنظور بهبود خطای سیستم ناوبری اینرسی ارائه شده است. در این رویکرد از اطلاعات سیستم ناوبری اینرسی، ویژگیهای تصویر قبلی و معادلات دینامیکی جهت پیش گویی نقاط ویژگی استفاده شده است. همچنین در این رویکرد بهمنظور بهبود دقت محاسبه نقاط شاخص زمینی، نقاط ویژگی پیشگویی شده نامطلوب در مقایسه با خروجی الگوریتم سیفت حذف میشوند. در این رویکرد جهت بهبود خطای ارتفاع از یک بارومتر در کنار سیستم تصویر استفاده شده است. نتایج شبیهسازی بیانگر دقت مطلوب مشاهدات سیستم تصویر و بارومتر در مرحله بهروزرسانی فیلتر کالمن توسعهیافته و عملکرد مطلوب سیستم ناوبری تلفیقی مذکور در تعیین پارامترهای ناوبری یک پرنده بدون سرنشین است.
مهدی فتحی؛ علی محمدی؛ نعمت الله قهرمانی
دوره 8، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 45-51
چکیده
In this paper the feasibility of rapid alignment and calibration of a static strapdown inertial navigation system (INS) is evaluated. Resting conditions including zero-velocity update and a known initial heading direction as virtual external measurement data are integrated with INS data. By comparing the virtual external measurements with the estimates of those generated by the aligning INS, estimates of the velocity and heading errors can be obtained and these errors will be propagated in the INS as a result of alignment inaccuracies. An extended Kalman filter based on an augmented process model ...
بیشتر
In this paper the feasibility of rapid alignment and calibration of a static strapdown inertial navigation system (INS) is evaluated. Resting conditions including zero-velocity update and a known initial heading direction as virtual external measurement data are integrated with INS data. By comparing the virtual external measurements with the estimates of those generated by the aligning INS, estimates of the velocity and heading errors can be obtained and these errors will be propagated in the INS as a result of alignment inaccuracies. An extended Kalman filter based on an augmented process model and a measurement model is designed to estimate alignment attitudes and biases of inertial sensors. Monte Carlo simulation results show that the integration of INS with rest conditions is very effective in rapid and fine leveling and azimuth alignment of INS, but this type of data fusion due to poor acceleration and angular rates of static condition has no chance of valuable calibration of all inertial sensor biases.
جمال عسگری؛ علیرضا امیری سیمکویی؛ فرزانه زنگنهنژاد
دوره 5، شماره 3 ، مهر 1391، ، صفحه 49-57
چکیده
امروزه، از سیستم ناوبری اینرسی (INS)و سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS)، در کاربردهای مختلف ناوبری و تعیین موقعیت استفاده میشود. هر کدام از دو سیستم نامبرده مزایا و معایبی دارند؛ تلفیق GPS/INS، در طول دو دهة اخیر، برای غلبه بر معایب هر یک از دو سیستم (مشکل لزوم وجود دید آسمانی بین آنتن گیرنده و ماهواره در GPSو مشکل افزایش سریع خطا با زمان در INS) ...
بیشتر
امروزه، از سیستم ناوبری اینرسی (INS)و سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS)، در کاربردهای مختلف ناوبری و تعیین موقعیت استفاده میشود. هر کدام از دو سیستم نامبرده مزایا و معایبی دارند؛ تلفیق GPS/INS، در طول دو دهة اخیر، برای غلبه بر معایب هر یک از دو سیستم (مشکل لزوم وجود دید آسمانی بین آنتن گیرنده و ماهواره در GPSو مشکل افزایش سریع خطا با زمان در INS) توسعه داده شده است. در سیستمهای تلفیق از مشاهدات دقیق GPS، به منظور برآورد و تصحیح خطاهای INS، توسط فیلتر کالمن استفاده میشود. در یک سیستم تلفیق با دقت بالا انتظار میرود همة مجهولات فیلترکالمن (شامل بردار خطایINS، موقعیت، سرعت و پارامترهای دلخواه دیگر) به طور دقیق برآورد شوند. در این مقاله، نتایج یک آزمایش میدانی ارائه شده است. هدف از این آزمایش، مقایسة مختصات حاصل از یکINSنسبتًا ارزان قیمت و مختصات حاصل از GPSRTKو نیز تلفیق GPS/INSبه روش غیرمتمرکز، بوده است.پردازش انجام شده، توانایی INSغیرمکانیکی را که از فناوری میکروالکترومکانیکی بهره میبرد در زمانهای کوتاه نشان میدهد. هر چند برای دقتهای بالاتر و همینطور مطالعات مرتبط با میدانثقل باید از سیستمهای اینرسی مکانیکی (دارای واحدهای اینرسی سنتی مکانیکی با دقتبالا) استفاده کرد.