محمدرضا حیدری؛ امیرحسین آدمی
دوره 5، شماره 3 ، مهر 1391، ، صفحه 67-80
چکیده
این مقاله با رویکردی جدید به تدوین نرمافزار تحلیل برخی گرینهای خاص موتور سوخت جامد، مانند گرین چرخ واگن و گرین شیاردار، میپردازد، این روش سریعتر و عمومیتر از روشهای موجود، که بر اساس تقسیسمبندی هندسی و تشخیص شروط مرزی عمل مینمایند، میباشد. در این روش با معرفی نقاط تعریف هندسه و تشکیل گرین، با استفاده از حل تحلیلی، به ...
بیشتر
این مقاله با رویکردی جدید به تدوین نرمافزار تحلیل برخی گرینهای خاص موتور سوخت جامد، مانند گرین چرخ واگن و گرین شیاردار، میپردازد، این روش سریعتر و عمومیتر از روشهای موجود، که بر اساس تقسیسمبندی هندسی و تشخیص شروط مرزی عمل مینمایند، میباشد. در این روش با معرفی نقاط تعریف هندسه و تشکیل گرین، با استفاده از حل تحلیلی، به محاسبه سطح سوزش و عقبنشینی هندسی سطح پرداخته شده است. برتری این روش تشخیص تداخل سطوح و نقاط برخورد بدون نیاز به تشخیص ناحیهبندی و یا نوع گرین و نیز استخراج مستقیم عقبنشینی سطح با استفاده از حل معادلات دکارتی میباشد. این تکنیک امکان مدلسازی انواع گرین را فراهم میسازد. با استفاده از این روش میتوان به ترکیبات جدید هندسی دست یافت که در قالب هیچ یک از مدلهای هندسی قرار نمیگیرند، لذا در مقایسه با نرمافزارهای موجود حجم برنامه کاهش یافته و سرعت پردازش و تحلیل، بالا رفته است. برای توضیح بهتر، گرین استوانهای نیز در این پژوهش مدلسازی گردیده است. نرمافزار نوشته شده به زبان ویژوال فرترن، علاوه بر امکان تعیین نحوه عقبنشینی سطح نسبت به جان سوخته شده، حل صفر بعدی بالستیک داخلی موتور سوخت جامد با انواع گرین را نیز میسر میسازد. در این مدلسازی، سرعت سوزش فرسایشی و تغییرات دمایی نیز مدل شده است. نحوه تغییر سطح سوزش نسبت به زمان، تغییرات پیشرانش موتور درحالت استاندارد، تغییرات دما و تغییرات فشار محفظه احتراق موتور در طول مدت سوزش نمونهای از خروجیهای این نرمافزار است. نتایج نرمافزار با سایر نتایج مهندسی و تجربی مقایسه شده و به خوبی مطابقت یافته است.