@article { author = {Shefaee Roshan, Maziar and Ghobadi, Mahdi and jafari Nadoushan, Mahdi}, title = {Control Allocation for Redundant Thruster of a Spacecraft via Direction-Preserving Approach in Simplex Algorithm}, journal = {Space Science and Technology}, volume = {13}, number = {1}, pages = {71-82}, year = {2020}, publisher = {Iranian Aerospace Society -Aerospace Research Institute}, issn = {2008-4560}, eissn = {2423-4516}, doi = {10.30699/jsst.2020.1187}, abstract = {Using linear programming method in control allocation for attitude control subsystem of spacecraft with redundant thrusters is studied in this paper. The simplex algorithm is utilized as a solver and the Direction Preserving and Bodson’s Reduced size Direction preserving approaches are used as optimal approaches to deal with non admissible solutions. Also, proper functioning of these approaches against thrusters fault phenomenon is evaluated. The results show that the Direction Preserving approache has less computational time and less fuel consuming. However, the Bodson’s Reduced size Direction preserving approache has more computational time and more fuel consuming but less tri-axis tracking error. It should be noted that the PD controller has been used as a spacecraft control rule, and simulations have been made for the number and configuration of the specific thrusters.}, keywords = {Thruster,redundancy,Control Allocation,Linear Programing,Simplex Algorithm,Direction-Preserving Approach,Bodson Approach}, title_fa = {تخصیص کنترلی تراسترهای افزونه فضاپیما با رویکرد حفظ راستا در الگوریتم سیمپلکس}, abstract_fa = {در این مقاله استفاده از روش برنامه‌ریزی خطی در تخصیص‌گر کنترلی جهت استفاده در زیرسیستم کنترل وضعیت فضاپیما با تراسترهای افزونه مورد مطالعه قرار گرفته است. از الگوریتم سیمپلکس به ‌عنوان حل‌کننده برتر و از دو رویکرد حفظ راستا و حفظ راستای اصلاحی بودسون به ‌عنوان رویکردهای برگزیده در مواجهه با جواب‌های غیرقابل دستیابی استفاده شده است. همچنین کارکرد مناسب این رویکردها با پدیده خرابی تراسترها نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بیانگر آن هستند که رویکرد حفظ راستا دارای زمان پردازش و مصرف سوخت کمتر است؛ اما روش حفظ راستای اصلاحی بودسون زمان پردازش و مصرف سوخت بیشتر داشته و البته دارای خطای ردگیری سه محوره کمتری است. لازم به ذکر است کنترلر PD به‌عنوان قانون کنترلی فضاپیما استفاده شده و شبیه‌سازی برای تعداد و چیدمان تراستر مشخص صورت پذیرفته است.}, keywords_fa = {تراستر,افزونگی,تخصیص کنترلی,برنامه‌ریزی خطی,الگوریتم سیمپلکس,رویکرد حفظ راستا,رویکرد بودسون}, url = {https://jsst.ias.ir/article_102353.html}, eprint = {https://jsst.ias.ir/article_102353_9d7ed44fdcf1224d0a4e6a5880aea5a1.pdf} }