@article { author = {Navabi, M. and Ebrahimi, Ahmad}, title = {The Turbulence Model in the Spacecraft by using A Moving Pulsed Ball Model}, journal = {Space Science and Technology}, volume = {14}, number = {3}, pages = {15-22}, year = {2021}, publisher = {Iranian Aerospace Society -Aerospace Research Institute}, issn = {2008-4560}, eissn = {2423-4516}, doi = {10.22034/jsst.2021.1298}, abstract = {Turbulence in the spacecraft tanks has undesirable effects during maneuvers. Therefore, considering the importance of the correct orbit maneuver to reach the target orbit, it is necessary to model and select a proper method to control it before performing the orbital maneuvers. In this paper, by using a new method for modeling turbulence in reservoirs and for the first time, spacecraft attitude control and turbulence control are simulated using this model. Fuel turbulence is modeled using a moving pulsed ball model, and the whole system's dynamic equations are derived using Krishehoff equations. The maneuver of the spacecraft and the motion of the moving pulsed ball is considered in the plane; therefore, the spacecraft and pulsed ball system will have four degrees of freedom. simulation results show successful modeling and simultaneous control of turbulence and situation}, keywords = {turbulence modeling,Moving pulsed ball,Turbulence control,State control,Dynamics,Combined turbulence and spacecraft}, title_fa = {مدل سازی تلاطم در فضاپیما با استفاده از مدل توپ پالسی متحرک}, abstract_fa = {تلاطم در مخازن فضاپیما در حین انجام مانور مداری اثرات نامطلوبی دارد. بنابراین با توجه اهمیت مانور مداری صحیح برای رسیدن به مدار هدف، باید قبل از انجام مانورهای مداری تلاطم مدل‌سازی و روشی مناسبی برای کنترل آن انتخاب شود. در این مقاله با استفاده از یک روش جدید به مدل‌سازی تلاطم در مخازن پرداخته و همچنین برای اولین بار کنترل وضعیت فضاپیما و کنترل تلاطم به طور همزمان با استفاده از این مدل شبیه‌سازی شده است. تلاطم سوخت با استفاده از مدل توپ پالسی متحرک مدل‌سازی و معادلات دینامیکی کل سیستم با استفاده از معادلات کرشهف استخراج شده است. مانور فضاپیما و حرکت توپ پالسی متحرک در صفحه در نظر گرفته شده و در نتیجه سیستم فضاپیما و توپ پالسی دارای چهار درجه آزادی خواهد شد. نتایج شبیه‌سازی نشان دهنده موفقیت‌آمیز ‌بودن مدل‌سازی ارائه شده و کنترل همزمان تلاطم و وضعیت می‌باشد.}, keywords_fa = {مدل‌سازی تلاطم,توپ پالسی متحرک,کنترل تلاطم,کنترل وضعیت,دینامیک ترکیب شده تلاطم و فضاپیما}, url = {https://jsst.ias.ir/article_131234.html}, eprint = {https://jsst.ias.ir/article_131234_1011a1228a269e529ccf5ef1a097fbd2.pdf} }