@article { author = {Taei, Hojat and Hozuri, Mansour and Adami, Amirhossain}, title = {Monopropellant Propulsion System Design using Multidisciplinary Design Optimization, Sequential Design Method, and Comparing Results}, journal = {Space Science and Technology}, volume = {10}, number = {2}, pages = {53-63}, year = {2017}, publisher = {Iranian Aerospace Society -Aerospace Research Institute}, issn = {2008-4560}, eissn = {2423-4516}, doi = {}, abstract = {The hydrazine propulsion system is one of the most widely used monopropellantpropulsion systems. This low-cost and low mass system is used for the attitude control ofsatellites due to its high specificity and rapid response.For this purpose, in the presentstudy, an optimal design of a hydrazine monopropellant propulsion system with the aim ofminimization of total mass and maximization of total impulse in the framework ofmultidisciplinary design optimization and sequential design method is considered. Inaddition, the principles of multidisciplinary and sequential design are described in thispaper. It has been tried to examine the impact of different elements on design goals andcompare the optimal value obtained in each of the design structures from differentaspects. It should be noted that the design process is accomplished in two ways, i.e.single-objective and multi-objective, and the optimal multidisciplinary design method iscompared with the sequential design method for the hydrazine monopropellant propulsionsystem.}, keywords = {Hydrazine monopropellant propulsion system,Multidisciplinary design optimization,Sequential design}, title_fa = {طراحی سامانة پیشرانش تک‌مؤلفه‌ای به کمک روش بهینه‌سازی طراحی چندموضوعی و روش طراحی ترتیبی و مقایسة نتایج}, abstract_fa = {سامانة پیشرانش هیدرازینی از پرکاربردترین سامانه­های پیشرانش تک‌مؤلفه­ای است. این سامانه هزینة پایین و جرم کمی دارد و به دلیل ضربة مخصوص بالا و واکنش­پذیری سریعی که از خود نشان می­دهد در کنترل ماهواره­ها و ماهواره­برها استفاده ­می­شود. در پژوهش حاضر به طراحی بهینة یک سامانة پیشرانش تک‌مؤلفه‌ای هیدرازینی با اهداف به حداقل رساندن جرم و حداکثر کردن ضربه کل در چارچوب روش بهینه‌سازی­ طراحی چندموضوعی و روش ترتیبی پرداخته شده است. ضمن اینکه اصول روش­ طراحی چندموضوعی و ترتیبی در این مقاله بیان شده است؛ سعی شده تا تأثیر المان‌های مختلف را روی اهداف طراحی بررسی کرده و مقدار بهینه به‌دست آمده در هر کدام از ساختارهای طراحی را از جوانب مختلف مقایسه کنیم. شایان ذکر است روند طراحی به دو صورت تک هدفی و دو هدفی صورت گرفته است؛ که از این زاویه نیز روش طراحی بهینه چند موضوعی با روش طراحی ترتیبی برای سامانة پیشرانش تک­‌مؤلفه­ای هیدرازینی مقایسه می‌شود.}, keywords_fa = {سامانة پیشرانش تک‌مؤلفه‌ای هیدرازینی,بهینه‌سازی طراحی چندموضوعی,طراحی ترتیبی}, url = {https://jsst.ias.ir/article_53680.html}, eprint = {https://jsst.ias.ir/article_53680_1b065181d47779adf7724042872e8ea1.pdf} }