TY - JOUR ID - 14484 TI - مدل‌سازی فرآیند قطع در موتور پیشران مایع JO - علوم و فناوری فضایی JA - JSST LA - fa SN - 2008-4560 AU - شفیعی‌دهج, محمد AU - ابراهیمی, رضا AU - کریمی, حسن AU - جلالی, علیرضا AU - نادری, مهیار AD - AD - دانشکده خواجه نصیرالدین طوسی - دانشکده هوافضا Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - 4 SP - 1 EP - 11 KW - موتور پیشران مایع KW - خاموشی KW - ضربه پس از قطع KW - مدل‌سازی DO - N2 - زمان خاموشی موتور و کاهش نیروی رانش یکی از مهمترین مراحل کنترل موشک‌های بالستیک، جدایش بوسترها و حامل‌های فضایی می‌باشد. در این مقاله با توجه به فیزیک مساله و رفتار اجزای موتور، یک مدل ریاضی برای پیش بینی تغییرات فشار محفظه احتراق، کاهش نیروی رانش و تعیین ضربه پس از قطع ایجاد شده است. این مد‌‌ل‌سازی از لحاظ زمانی به چهار بخش تقسیم‌بندی شده است: (1) زمان صدور فرمان قطع تا شروع بسته شدن شیر، (2) مدت زمان عملکرد شیر قطع، (3) بعد از اتمام عملکرد شیر‌های قطع تا تخلیه محفظه از محصولات احتراق و (4) مدت دوفازی شدن و بجوش آمدن مؤلفه‌های پیشران در مسیر‌ خنک‌کاری بعد از شیرهای قطع. نتایح حاکی از آن است که مدت زمان دو بخش اول تاثیر زیادی بر افزایش و یا کاهش میزان نیروی رانش دارد و زمان چهارم کمتر از 10 درصدِ نیروی رانش، سهم دارد، این درحالی است که در این زمان بیشترین نوسانات در نیروی رانش دیده می‌شود UR - https://jsst.ias.ir/article_14484.html L1 - https://jsst.ias.ir/article_14484_7d73bc3d270a9d968e91e4195e52f168.pdf ER -