علیرضا علیخانی؛ سیدعلی اکبر کسائیان
دوره 8، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 1-7
چکیده
در این مقاله، به تعقیب فرامین هدایت برای یک سیستم حامل متغیر با زمان در طی پرواز داخل جو پرداخته شده است. به همین منظور یک کنترل مد لغزشی دینامیکی نهایی بر پایه کنترل مد لغزشی دینامیکی ارائه شده است. کنترل مد لغزشی نهایی موجب همگرایی زمان محدود مد لغزشی دینامیکی میشود. در مدل سیستم حامل دینامیک عملگر و ژایروی نرخی نیز در نظر گرفته ...
بیشتر
در این مقاله، به تعقیب فرامین هدایت برای یک سیستم حامل متغیر با زمان در طی پرواز داخل جو پرداخته شده است. به همین منظور یک کنترل مد لغزشی دینامیکی نهایی بر پایه کنترل مد لغزشی دینامیکی ارائه شده است. کنترل مد لغزشی نهایی موجب همگرایی زمان محدود مد لغزشی دینامیکی میشود. در مدل سیستم حامل دینامیک عملگر و ژایروی نرخی نیز در نظر گرفته شده است. کنترل مد لغزشی دینامیکی اغتشاشات ناسازگار را جبران میسازد، در حالیکه کنترل مد لغزشی نهایی برای سرعت بخشیدن به سیستم برای رسیدن به منیفلد لغزش دینامیکی استفاده شده است. در نهایت، کارایی کنترل ارائه شده در مقایسه با مد لغزشی دینامیکی در حضور اغتشاشات ناسازگار نشان داده شده است.
داود رمش؛ سجاد خدادادیان؛ حسن کریمی
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 1-11
چکیده
هدف اصلی این مقاله، ارائة روش تکاملی الگوریتم ژنتیک برای بهینهیابی پارامترهای اصلی موتور سوخت مایع سیکل بسته است. بر مبنای همین الگوریتم بهینهیابی، مدارهای جدید با سیکلهای ترمودینامیکی بهبود یافته و تعیین میزان کارآیی آنها مشخص شدهاند. هدف اصلی این بهینهیابی، دستیابی به بالاترین سرعت نهایی ماهوارهبر است که با ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، ارائة روش تکاملی الگوریتم ژنتیک برای بهینهیابی پارامترهای اصلی موتور سوخت مایع سیکل بسته است. بر مبنای همین الگوریتم بهینهیابی، مدارهای جدید با سیکلهای ترمودینامیکی بهبود یافته و تعیین میزان کارآیی آنها مشخص شدهاند. هدف اصلی این بهینهیابی، دستیابی به بالاترین سرعت نهایی ماهوارهبر است که با دقت بسیار بالایی همارز با نسبت ضربة ویژه است. در این تحقیق، راهبرد استفاده از بوستر توربوپمپ و پمپ سوخت مرحلة دوم به عنوان مدارهای مختلف موتور به چالش کشیده شده است. استفاده از بوستر توربوپمپ و پمپ سوخت مرحلة دوم از یک طرف باعث افزایش وزن مجموعة موتور و از طرف دیگر با افزایش فشار ورودی پمپها و کاهش فشار مخازن، کاهش جرم مخازن و در نهایت کاهش جرم مجموعه موتور را به دنبال دارد. همین تعارض در بهکارگیری این زیرسیستمها، منجر به ارائة یک مسئلة بهینهیابی بر مبنای مدار موتور میشود. برای این مسئله بهینهیابی قیودی چون، محدودیت افزایش فشار محفظه، دور توربین و به تبع آن فشار خروجی پمپها وجود دارند که در الگوریتم بهینهیابی اعمال شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که تأمین دبی سوخت مولد گاز از پمپ سوخت مرحلة دوم و تقسیم دبی خروجی بوستر توربین سوخت به پمپ سوخت مرحلة دوم و محفظة احتراق در افزایش سرعت نهایی ماهوارهبر نقش بسزایی دارد.
عبدالله مددکار؛ احمد کلهر؛ امیررضا کوثری
دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 1-9
چکیده
به دلیل حضور برخی ترمهای غیر خطی در معادلات پرواز یک ماهوارهبر باید یک راهبرد مناسب و پایدار کنترلی برای غلبه بر این ترمها و در نتیجه، فرایند ردیابی صحیح مسیر بهینۀ رسیدن ماهوارهبر به مدار مورد نظر را طراحی کرد. در این مقاله، مبانی طراحی یک کنترلکننده برای سیستم غیر خطی نوین و ساده با هدف کنترل یک نوع ماهوارهبر در جهت ردیابی ...
بیشتر
به دلیل حضور برخی ترمهای غیر خطی در معادلات پرواز یک ماهوارهبر باید یک راهبرد مناسب و پایدار کنترلی برای غلبه بر این ترمها و در نتیجه، فرایند ردیابی صحیح مسیر بهینۀ رسیدن ماهوارهبر به مدار مورد نظر را طراحی کرد. در این مقاله، مبانی طراحی یک کنترلکننده برای سیستم غیر خطی نوین و ساده با هدف کنترل یک نوع ماهوارهبر در جهت ردیابی مسیر بهینۀ آن توضیح داده میشود. مبنای اساسی این استراتژی، خطیسازی برخط معادلات غیر خطی طی پرواز و در نهایت، بازنمایی معادلات سیستم بهصورت ژاکوبین توسعهیافته است. نکتۀ مهم این است که سیستم تنها در برخی نقاط کاری و تعادل خطیسازی نمیشود و در هر بازۀ نمونهبرداری، سعی شده است که سیستم معادلات غیر خطی به معادلات خطی تبدیل و سپس، با استفاده از تئوری جایدهی قطبها، یک کنترلکنندۀ ردیاب مناسب برای سیستم پیشنهاد شود. نتایج طراحی و شبیهسازی حاکی از دقت و همگرایی مناسب سیگنالهای مرجع (سیگنالهای شامل سرعت و زاویۀ پیچش) و در نتیجه، انجام موفقیتآمیز مأموریت است.
محسن دهقانی محمدآبادی؛ سید حمید جلالی نائینی
دوره 9، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 1-12
چکیده
در این مقاله، حل تقریبی سرعت لازم با قید بردار موقعیت نهایی در مدل زمین بیض یگون با استفاده از فرض شتاب گرانش تک های خطی ارائه شد ه است. در این روش، زمان پرواز به چند بازة زمانی تقسیم و شتاب گرانش در هر بازه به صورت خطی تقریب زده م یشود. این روش حل به یک رابطة صریح سهبعدی برحسب بردار موقعیت کنونی، بردار موقعیت نهایی مطلوب و زمان پرواز منجر ...
بیشتر
در این مقاله، حل تقریبی سرعت لازم با قید بردار موقعیت نهایی در مدل زمین بیض یگون با استفاده از فرض شتاب گرانش تک های خطی ارائه شد ه است. در این روش، زمان پرواز به چند بازة زمانی تقسیم و شتاب گرانش در هر بازه به صورت خطی تقریب زده م یشود. این روش حل به یک رابطة صریح سهبعدی برحسب بردار موقعیت کنونی، بردار موقعیت نهایی مطلوب و زمان پرواز منجر خواهد شد. دقت و بار محاسباتی روش یادشده به ازای تعداد باز ههای مختلف با استفاده از حل عددی مسئله به دست آمده و با دو روش تکرارپذیر زارچان و خط یسازی مقایسه شده است. این روش در مقایسه با دو روش یادشده، به ازای بار محاسباتی نسبتاً یکسان، در مدل زمین بیض یگون و مدار حداقل انرژی تا زاویة برد 18 درجه دقت بیشتری دارد. به علاوه، روش ارائه شده برای مسئلة دو یا چند جسم و محاسبة ماتریس حساسیت سرعت لازم قابل استفاده است.
حسن ناصح
دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 1-12
چکیده
هدف از این مقاله، ارائة مدل توسعة فناوری خانوادة حامل فضایی از منظر سامانة پیشرانش است. بنابراین در این مقاله، مدل تخمین و محاسبة هزینه توسعه دو نوع فناوری سامانة پیشرانش سرمازا و نیمهسرمازا با استفاده از پردازش آماری توسعه داده شده و با یکدیگر مقایسه میشوند. این مدل، دارای پنج گام اصلی است که عبارتند از، محاسبات جرمیانرژتیک ...
بیشتر
هدف از این مقاله، ارائة مدل توسعة فناوری خانوادة حامل فضایی از منظر سامانة پیشرانش است. بنابراین در این مقاله، مدل تخمین و محاسبة هزینه توسعه دو نوع فناوری سامانة پیشرانش سرمازا و نیمهسرمازا با استفاده از پردازش آماری توسعه داده شده و با یکدیگر مقایسه میشوند. این مدل، دارای پنج گام اصلی است که عبارتند از، محاسبات جرمیانرژتیک سامانة پیشرانش خانوادة حامل فضایی؛ تحلیل و آنالیز هزینه؛ آنالیز حساسیت حجم مخزن پیشران؛ آنالیز حساسیت کارآیی سامانة پیشرانش نسبت به هزینه؛ محاسبات جرمی- انرژتیک و هزینهای سامانههای پیشرانش سرمازا و نیمهسرمازا. در نهایت ارزیابی نتایج حاصل از اجرای مدل با استفاده از مقادیر یک نمونه سامانة پیشرانش موجود صورت پذیرفته است.
قاسم کاهه؛ میثم محمدی امین؛ آرش سفیدان بنیسی
دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 1-13
چکیده
راهکارهای مختلفی برای افزایش امنیت سرنشینان فضاپیماها توسعه داده شده که در بین آنها سامانة لغو پرتاب به صورت گستردهای مورد استقبال مراکز فضایی جهان قرار گرفته است. سامانه لغو پرتاب باید بتواند در مواقع بحران در مدت زمان کوتاهی محموله حامل سرنشینان را طبق یک پروفایل سرعت و مسیرمشخص از محل حادثه دور کرده و به زمین برگرداند. با توجه ...
بیشتر
راهکارهای مختلفی برای افزایش امنیت سرنشینان فضاپیماها توسعه داده شده که در بین آنها سامانة لغو پرتاب به صورت گستردهای مورد استقبال مراکز فضایی جهان قرار گرفته است. سامانه لغو پرتاب باید بتواند در مواقع بحران در مدت زمان کوتاهی محموله حامل سرنشینان را طبق یک پروفایل سرعت و مسیرمشخص از محل حادثه دور کرده و به زمین برگرداند. با توجه به اینکه اهم حرکت وسیله در فازهای تعقیب و قرارگیری است، کنترل مسیر از طریق کنترل دو کانال فراز و سمت با توجه به محدودیتها و الزامات سیستم انجام میشود. با توجه به مانور بالای سامانه لغو پرتاب، در این مقاله کنترل کنندة وضعیت با استفاده از روش غیرخطی وارون دینامیک طراحی میشود که در آن فرامین کنترلی بر اساس میزان تراست مورد نیاز برای نازلها ارسال میشود. شبیهسازیهای انجام شده نشان میدهد کنترلر طراحی شده قادر است محموله را طبق اهداف تعیین شده هدایت نموده و در مدت تعیین شده از محل حادثه دور کند.
فرشاد شاملو؛ ابوالقاسم نقاش
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 1-8
چکیده
در این مقاله هدف ارائة دیدگاه متفاوتی در مبحث پیشبینی موقعیت مداری ماهواره است. دیدگاه روشهای فعلی دیدگاه جزئینگر است که عوامل مؤثر را بهصورت مجزا به محاسبات اعمال میکند. این روشها مبتنیبر معادلة حرکت کپلری و مهمترین اغتشاشات وارد به ماهواره میباشند. دیدگاه پیشنهادی این مقاله دیدگاه کلینگر است که دیدگاه متفاوت ...
بیشتر
در این مقاله هدف ارائة دیدگاه متفاوتی در مبحث پیشبینی موقعیت مداری ماهواره است. دیدگاه روشهای فعلی دیدگاه جزئینگر است که عوامل مؤثر را بهصورت مجزا به محاسبات اعمال میکند. این روشها مبتنیبر معادلة حرکت کپلری و مهمترین اغتشاشات وارد به ماهواره میباشند. دیدگاه پیشنهادی این مقاله دیدگاه کلینگر است که دیدگاه متفاوت و نوینی در این مبحث بهشمار میآید. این روش با استفاده از دادههای مشاهداتی و هوش مصنوعی محقق میشود که بهصورت غیرمستقیم و ضمنی معادلة حرکت کپلری و تمامی اغتشاشات موجود -چه آنهایی که قابل مدلسازی بوده و چه آنهایی که هنوز امکان مدلسازی ندارند- در محاسبات اعمال میشود. این روش علاوهبر داشتن مزیتهای روشهای موجود، مزیتهای دیگری هم دارد. مهمترین مزیت این روش عدم نیاز به محاسبة مدلهای اغتشاشات مداری است. با استفاده از این روش به نتیجههای قابل قبولی رسیدهایم بهطوریکه در پیشبینی چهارده روز برای المانهای دو خطی، میانگین درصد خطا در حد 1/0 درصد و کمتر بوده است و براین باور هستیم که میتوان به نتایج بهتری نیز رسید.
مهران میرشمس؛ احسان ذبیحیان
دوره 10، شماره 3 ، آذر 1396، ، صفحه 1-14
چکیده
در این مقاله ابزار "آزمین" معرفی شده است. این ابزار با استفاده از روش مطآ (مدل طراحی آماری) برای طراحی ماهوارههای مخابراتی زمین آهنگ در آزمایشگاه تحقیقات فضایی طراحی، تهیه و ارائه شده است. ویژگی و هدف اصلی این نرمافزار، تعیین مشخصات فنی-مهندسی ماهواره در مدت زمان کوتاه با دقت قابل قبول است. مشخصات در سطح ماهواره شامل جرم، توان، ابعاد ...
بیشتر
در این مقاله ابزار "آزمین" معرفی شده است. این ابزار با استفاده از روش مطآ (مدل طراحی آماری) برای طراحی ماهوارههای مخابراتی زمین آهنگ در آزمایشگاه تحقیقات فضایی طراحی، تهیه و ارائه شده است. ویژگی و هدف اصلی این نرمافزار، تعیین مشخصات فنی-مهندسی ماهواره در مدت زمان کوتاه با دقت قابل قبول است. مشخصات در سطح ماهواره شامل جرم، توان، ابعاد و هزینه هستند و در سطح زیرمجموعه شامل جرم، توان و پیشنهاد برای ترکیب المانهای هر زیرمجموعه میباشند. استفاده از این نرم افزار سبب کاهش زمان و به تبع آن هزینه، خواهد شد.. در این مقاله سه بخش اصلی نرم افزار آزمین تشریح شده اند. پایگاه دادهی مورد استفاده در نرم افزار شامل 462 ماهواره مخابراتی زمین آهنگ از سال 2000 تا 2017 است. پس از تشریح بخشهای مختلف نرمافزار، روابط استفاده شده در آن معرفی شدهاند. دقت "آزمین" به دو روش پیادهسازی و آماری صحهگذاری شده است. میانگین خطای نتایج به دست آمده 15% است.
حدیثه کریمایی؛ سید مصطفی حسینعلی پور؛ فتح الله امی؛ احسان موحدنژاد؛ رضا شریف زاده
دوره 10، شماره 4 ، اسفند 1396، ، صفحه 1-7
چکیده
در این مقاله، به منظور بررسی ناپایداری سطح لایة سیال خروجی از انژکتور و بهدست آوردن مشخصه های اصلی میکروسکوپیک اسپری، یک انژکتور گریز از مرکز مورد آزمون تجربی قرار داده شد. این انژکتور از نوع جریان چرخشی میباشد و حین کارکرد، یک حفره هوا در مرکز انژکتور شکل میگیرد. بنابراین انژکتوری یک پایه اما با عملکرد دوفازی بوده و از اینرو ...
بیشتر
در این مقاله، به منظور بررسی ناپایداری سطح لایة سیال خروجی از انژکتور و بهدست آوردن مشخصه های اصلی میکروسکوپیک اسپری، یک انژکتور گریز از مرکز مورد آزمون تجربی قرار داده شد. این انژکتور از نوع جریان چرخشی میباشد و حین کارکرد، یک حفره هوا در مرکز انژکتور شکل میگیرد. بنابراین انژکتوری یک پایه اما با عملکرد دوفازی بوده و از اینرو چتر پاششی به صورت یک مخروط توخالی ایجاد مینماید. انژکتوری که مورد آزمون قرار گرفته است قبلاً در مرحلة آزمونهای عملکردی (ماکروسکوپیک) تأیید شده است. از آنجاکه تجهیزات لیزر داپلر برای اندازهگیری مشخصات اسپری، دارای تکنولوژی پیشرفته و قیمت بسیار بالایی است، در مراکز تحقیقاتی داخل کشور در دسترس نمیباشد. از اینرو تلاش شده است تا حد ممکن، این مشخصات و همچنین ناپایداری سطح لایة سیال به کمک عکسبرداری بررسی شود. لایة سیال خروجی از انژکتور دارای نوساناتی بر روی سطح است که از داخل انژکتور نشأت میگیرد. این نوسانات در اثر تقابلات آیرودینامیکی رشد کرده و در نهایت منجر به شکست لایة سیال و شکلگیری لیگامنتها میشود. طول شکست نیز از تصاویر ثبت شده قابل اندازهگیری است. به کمک عکسبرداری با دوربین پرسرعت، حرکت امواج ناپایدار بر روی لایة سیال خروجی از انژکتور و رشد آنها به خوبی دنبال شده است. همچنین، لیگامنتها در ناحیة شکست اولیه و تشکیل قطرات بلافاصله پس از شکست اولیه نشان داده شدهاند.
عاطفه حسین زاده؛ امیرحسین آدمی؛ اصغر ابراهیمی
دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 1-12
چکیده
در مأموریتهای فضایی وسایل بازگشتپذیر (Reentry Vehicle)، فاز بازگشت به جو از مهمترین مراحل مأموریت میباشد. به همین دلیل، هدایت و کنترل وسیلة بازگشتپذیردر این فاز مأموریت از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله یک الگوی هدایت و کنترل بهینه برای وسایل بازگشتپذیر ارائه میشود که در برابر عدم قطعیت در پارامترهای ورودی مقاوم باشد. ...
بیشتر
در مأموریتهای فضایی وسایل بازگشتپذیر (Reentry Vehicle)، فاز بازگشت به جو از مهمترین مراحل مأموریت میباشد. به همین دلیل، هدایت و کنترل وسیلة بازگشتپذیردر این فاز مأموریت از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله یک الگوی هدایت و کنترل بهینه برای وسایل بازگشتپذیر ارائه میشود که در برابر عدم قطعیت در پارامترهای ورودی مقاوم باشد. برای استفاده از هر نوع روش هدایتی، ابتدا باید معادلات حرکت وسیله را بهدست آورد. در این مقاله از روش کنترل غیرخطی کوادراتیک برای هدایت مسیر استفاده میشود. در همین راستا هدف از انجام این مقاله توسعة معادلات حرکت وسایل بازگشتپذیر به فرم فضای حالت و استخراج ماتریسهای سیستمی و کنترلی وابسته به متغیرهای حالت و کنترل میباشد. در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از کنترلر غیرخطی کوادراتیک و تعقیب یک مسیر مرجع، خطای برخورد وسیلة بازگشتی در نقطة پایانی حداقل شود. بدین منظور برای یک مسیر مشخص با پارامترهای ورودی مختلف، با استفاده از روش تکاملی الگوریتم ژنتیک برای کاهش خطای برخورد در نقطة پایانی با تغییرات ماتریسهای وزنی Q و R تلاش شده است. برای بررسی و امتحان صحت این روش از طریق آنالیز مونت کارلو، این روش برای 1000 مسیر مختلف تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که با استفاده از توسعة ماتریسهای سیستمی وابسته به متغیرهای حالت و کنترل، خطای برخورد در حضور عدم قطعیتهای پارامترهای ورود 90% بهبود مییابد.
وحید بهنام گل؛ احمدرضا ولی؛ علی محمدی
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 1-10
چکیده
در این مقاله هدایت مد لغزشی نهایی غیر سینگولار برای برخورد با زاویه خط دید مطلوب در فاز نهایی پیشنهاد شده است. به منظور دستیابی به زاویه خط دید از پیش تعریف شده و برخورد با هدف، یک متغیر لغزش نهایی غیر سینگولار تعریف شده است. در فاز رسیدن در حضور نامعینیهایی از قبیل مانورهای هدف، هدایت مد لغزشی نهایی غیر سینگولار برای صفر کردن متغیر ...
بیشتر
در این مقاله هدایت مد لغزشی نهایی غیر سینگولار برای برخورد با زاویه خط دید مطلوب در فاز نهایی پیشنهاد شده است. به منظور دستیابی به زاویه خط دید از پیش تعریف شده و برخورد با هدف، یک متغیر لغزش نهایی غیر سینگولار تعریف شده است. در فاز رسیدن در حضور نامعینیهایی از قبیل مانورهای هدف، هدایت مد لغزشی نهایی غیر سینگولار برای صفر کردن متغیر لغزش در مدت زمان رسیدن محدود طراحی شده است. سپس در فاز لغزش به دلیل تعریف متغیر لغزش به صورت نهایی غیرسینگولار، پایداری زمان محدود خط دید و نرخ چرخش خط دید بدون رخ دادن سینگولاریتی در دستور شتاب به عنوان سیگنال کنترل تضمین میشود. نتایج شبیهسازی عددی برای نشان دادن پتانسیل قانون هدایت پیشنهادی ارائه شده است.
مهران میرشمس؛ محمد تشنه لب؛ مرتضی رمضانی
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1397، ، صفحه 1-8
چکیده
از دیر باز مسئله مدلسازی و تحلیل سیستمها خصوصاً در سیستمهای پیچیده با دینامیک بالا همراه با نویز و عدم قطعیت در شناخت رفتار سیستمها و تصمیمگیری بسیار با اهمیت بوده و هست. این مقاله نشان میدهد که سیستمهای عصبی- فازی میتوانند برای مدلسازی طراحی آرایههای خورشیدی زیرسیستم تأمین توان الکتریکی ماهوارههای سنجش از دور در ...
بیشتر
از دیر باز مسئله مدلسازی و تحلیل سیستمها خصوصاً در سیستمهای پیچیده با دینامیک بالا همراه با نویز و عدم قطعیت در شناخت رفتار سیستمها و تصمیمگیری بسیار با اهمیت بوده و هست. این مقاله نشان میدهد که سیستمهای عصبی- فازی میتوانند برای مدلسازی طراحی آرایههای خورشیدی زیرسیستم تأمین توان الکتریکی ماهوارههای سنجش از دور در فاز طراحی مفهومی بهطور مؤثری مورد استفاده قرار گیرند. در طراحی مدل سیستم عصبی- فازی مورد نظر از سیستم استنتاج تاکاگی- سوگینو، روش آموزش ترکیبی و توابع تعلق گوسی استفاده میشود. نتایج شبیهسازی بدست آمده در طراحی مفهومی دارای دقت بسیار مناسبی در مقایسه با دادههای تجربی و محاسبات کلاسیک ماهوارههای سنجش از دور میباشند.
حدیثه کریمایی؛ رامین قربانی؛ سید مصطفی حسینعلی پور
دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 1-10
چکیده
پدیده ناپایداری و تجزیه جتهای سیال به خاطر کاربرد فراوانی که این جتها در صنعت دارند، همواره مورد توجه بسیاری از محققین بوده است. یکی از موضوعاتی که بسیار مورد توجه قرارگرفته است، بحث دینامیک تشکیل قطرات و عوامل تأثیرگذار بر آن است. در فرآیند اتمیزاسیون، اختلالهای کوچک در جت یا لایه مایع رشد میکنند و در نهایت موجب تجزیه آن به ...
بیشتر
پدیده ناپایداری و تجزیه جتهای سیال به خاطر کاربرد فراوانی که این جتها در صنعت دارند، همواره مورد توجه بسیاری از محققین بوده است. یکی از موضوعاتی که بسیار مورد توجه قرارگرفته است، بحث دینامیک تشکیل قطرات و عوامل تأثیرگذار بر آن است. در فرآیند اتمیزاسیون، اختلالهای کوچک در جت یا لایه مایع رشد میکنند و در نهایت موجب تجزیه آن به لیگامنتها و قطرات ریزتر میشوند. به فرآیند شکست ابتدایی جت سیال، شکست اولیه گفته میشود. مرحله شکست اولیه در فرآیند اتمیزاسیون با توجه به حرکت امواج روی سطح لایه سیال، به کمک تحلیلهای ناپایداری، معین و قابل تعیین است. نظریه ناپایداری تا کنون در تحقیقات پیشین به صورت خطی و غیرخطی ضعیف بر روی لایه استوانهای شکل سیال پیادهسازی شده است و اثر مخروطی بودن لایه در مدل لحاظ نشده است. بنابراین به منظور اصلاح این مدل، در این مقاله تلاش شد تا تئوری ناپایداری خطی بر روی لایه مایع مخروطی شکل پیادهسازی گردد و بدین ترتیب علاوه بر سرعتهای محوری و محیطی، سرعتهای شعاعی فاز مایع و گاز نیز به معادلات حاکم اضافه گردد. از نتایج این مدل اصلاح شده شامل مشخصه های ناپایدارترین موج سطح لایه سیال (عدد موج و نرخ رشد بیشینه)، برای تخمین قطر میانگین قطرات و همچنین طول شکست میتوان استفاده نمود. پیش بینی این مدل اصلاح شده، همخوانی خوبی با نتایج تجربی موجود دارد.
علیرضا فتحی؛ مهدی آهنگر
دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 1-10
چکیده
پدیده تخلیه کرونا که در گذشته پدیدهای نامطلوب تلقی میگردید، طی یک دهه گذشته برای استفاده در مقاصد مختلف از جمله رانشگرهای فضایی مورد مطالعه قرار میگیرد. یک پیکربندی ساده شامل دو الکترود با سطح مقطع نابرابر، که یکی از آنها به منبع تغذیه ولتاژ بالا و دیگری به زمین یا ولتاژ مخالف متصل میباشد، اساس تمامی کاربردهای این پدیده است ...
بیشتر
پدیده تخلیه کرونا که در گذشته پدیدهای نامطلوب تلقی میگردید، طی یک دهه گذشته برای استفاده در مقاصد مختلف از جمله رانشگرهای فضایی مورد مطالعه قرار میگیرد. یک پیکربندی ساده شامل دو الکترود با سطح مقطع نابرابر، که یکی از آنها به منبع تغذیه ولتاژ بالا و دیگری به زمین یا ولتاژ مخالف متصل میباشد، اساس تمامی کاربردهای این پدیده است که با تغییر تعداد الکترودها و فاصله بین آنها میتوان راندمان تخلیه کرونا را بهبود بخشید. در پژوهش حاضر با افزایش تعداد الکترودها با هدف مطالعه یک رانشگر الکتروهیدرودینامیک، مشخصات جریان به صورت عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. معادلات الکترواستاتیکی و معادلات نویر استوکس به صورت کوپل و با استفاده از روش المان محدود حل شدهاند. نتایج نشان میدهند که با افزایش تعداد کاتد، نیروی پیشران، جریان الکتریکی و راندمان نیروی پیشران افزایش مییابند. در هندسه و شرایط آزمایشگاهی یکسان، بیشینه سرعت بدستآمده در هر ولتاژ اعمالی در حالت دوکاتده نسبت به حالت تککاتده حدودا 30% افزایش دارد.
طراحی سامانههای فضایی: فضاپیماها، ماهوارهها، ایستگاههای فضایی وتجهیزات آنها
محمد رزمجویی؛ محمد شهبازی؛ فتح الله امی
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 1-26
چکیده
این مقاله شامل گسسته سازی معادلات و تهیه یک برنامه کامپیوتری برای آنالیز جریان گاز در محفظه و نازل همگرا-واگرا با دیواره عایق فناشونده می باشد. شرایط مرزی فرض شده در نازل کاملاً مشابه یک نازل واقعی میباشد. به این منظور ابتدا با روابط ریاضی مربوطه پروفیل نازل مخروطی و رائو طراحی شده است و برای حل جریان در نازل همگرا-واگرا از ...
بیشتر
این مقاله شامل گسسته سازی معادلات و تهیه یک برنامه کامپیوتری برای آنالیز جریان گاز در محفظه و نازل همگرا-واگرا با دیواره عایق فناشونده می باشد. شرایط مرزی فرض شده در نازل کاملاً مشابه یک نازل واقعی میباشد. به این منظور ابتدا با روابط ریاضی مربوطه پروفیل نازل مخروطی و رائو طراحی شده است و برای حل جریان در نازل همگرا-واگرا از روش صریح مک کورمک استفاده شده است. معادلات انتقال حرارت و جرم در دو بعد در بدنه و عایق مورد نظر در نظر گرفته شده است. برای حل این معادلات از روش حجم محدود و از روش ضمنی برای وابستگی زمانی استفاده شده است. همچنین معادله تجزیه که به فرم آرنیوس نوشته شده با استفاده از رانگ-کوتای مرتبه 4 حل شده و چگالی و شار جرمی گاز تولیدی در هر گام زمانی بدست آمده است. سپس در ادامه به بررسی فناشوندگی در یک نازل همگرا-واگرای مخروطی در دو حالت متفاوت با و بدون فناشودگی زغال پرداخته شده و نتایج با همدیگر مقایسه شده و برای حل مش غیرمتعامد در نازل همگرا-واگرا از روش Over-Relaxed استفاده شده است. در نهایت با در نظر گرفتن پروفیل نازل رائو برای یک موتور واقعی توزیع دما و چگالی بدست آمده است. نتایج شبیه سازی مورد نظر با تست تجربی انجام شده مقایسه شده است. که نتایج حاصله نشان از دقت قابل قبول کد نوشته شده در عایق کربن اپوکسی میباشد.
حقوق فضایی
پیمان نمامیان؛ سبحان طیبی؛ سجاد طیبی
دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 1-12
چکیده
با آغاز فعالیتهای انسان در فضا، مسائلی همچون حاکمیت، صلاحیت و بسیاری مسائل حقوقی دیگر، تحت بررسی از سوی حقوقدانان قرار گرفت. در حقیقت، از یک سو باید پذیرفت پیشرفت فناوری نمی تواند با وجود خلأهای حقوقی صورت پذیرد و از سوی دیگر حقوق همواره به سهولت متحول شده و در معرض توسعه قرار میگیرد. در این راستا گسترش حقوق بینالملل در خصوص ...
بیشتر
با آغاز فعالیتهای انسان در فضا، مسائلی همچون حاکمیت، صلاحیت و بسیاری مسائل حقوقی دیگر، تحت بررسی از سوی حقوقدانان قرار گرفت. در حقیقت، از یک سو باید پذیرفت پیشرفت فناوری نمی تواند با وجود خلأهای حقوقی صورت پذیرد و از سوی دیگر حقوق همواره به سهولت متحول شده و در معرض توسعه قرار میگیرد. در این راستا گسترش حقوق بینالملل در خصوص حقوق حاکم بر فضای ماورای جو ضروری است. از اینرو، حقوق بینالملل فضایی به مثابة جدیدترین شاخة حقوق بینالمللی، مفاهیم نوینی را در ارتباط با صلاحیت کیفری ارائه میدهد. بنابراین، در این نوشتار سعی بر آن شده تا ضمن تبیین صلاحیت کیفری در نظام حقوق بینالمللی، جایگاه آن را در چارچوب حقوق بینالمللی فضایی در موضوعات و مسائل مرتبطی همچون اقتدار فرماندهی، اختیار فرماندهی ایستگاه فضایی بینالمللی، اختیارات فرمانده و ایستگاههای فضایی خصوصی در پرتو معاهده فضای ماورای جو سازمان ملل متحد را مورد ارزیابی قرار دهد.
فتح اله امی؛ دومان پوررجب صوفیانی؛ داوود دومیری گنجی؛ سید حسین موسوی
دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 1-11
چکیده
در این تحقیق سعی شده با توجه به مشخصات جریان بالادست و بدون نیاز به اندازهگیری تجربی، توزیع قطر و سرعت تعیین -گردد. در ابتدا با استفاده از نرم افزار فلوئنت، جریان توربولانس داخل نازل به وسیله مدل دو معادلهای k-ε شبیهسازی شده و انرژی توربولانس نازل در خروجی نازل تعیین میگردد، سپس با استفاده از تحلیل رشد غیرخطی اغتشاشات طول ...
بیشتر
در این تحقیق سعی شده با توجه به مشخصات جریان بالادست و بدون نیاز به اندازهگیری تجربی، توزیع قطر و سرعت تعیین -گردد. در ابتدا با استفاده از نرم افزار فلوئنت، جریان توربولانس داخل نازل به وسیله مدل دو معادلهای k-ε شبیهسازی شده و انرژی توربولانس نازل در خروجی نازل تعیین میگردد، سپس با استفاده از تحلیل رشد غیرخطی اغتشاشات طول شکست افشانه و فرکانس حداکثر ناپایداری تعیین گشته و در نتیجه آن قطر میانگین شکست اولیه تعیین میگردد. همچنین مدل ماکزیمم انتروپی چهارمعادلهای با توجه به ورودی جریان بالادست توسعه یافته و در ادامه ترمهای چشمه ممنتوم و انرژی مدل ماکزیمم انتروپی با استفاده ازنتایج شبیهسازی جریان توربولانس نازل و تحلیل ناپایداری تعیین میگردد. در ادامه نتایج مدل ماکزیمم انتروپی ابتدا با ورودیهای تجربی ارزیابی شده و سپس نتایج مدل با ورودی جریان بالادست تعیین میگردد. این نتایج نیز با نتایج تجربی مقایسه گردیده که همخوانی مناسبی را نشان میدهد
طراحی سامانههای فضایی: فضاپیماها، ماهوارهها، ایستگاههای فضایی وتجهیزات آنها
امیررضا قائدامینی هارونی؛ سید حامد هاشمی مهنه
دوره 12، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 1-17
چکیده
در این پژوهش، بهینه سازی مقاوم چندموضوعی پیکربندی کپسول بازگشتی با توجه به ملاحظات آیروترمودینامیک، مسیر، پایداری و هندسه بصورت چندهدفه انجام شده است. بیشینه سازی بازده حجمی، کمینه سازی ضریب بالستیک و بیشینه سازی پایداری استاتیکی کپسول بازگشتی اهداف در نظر گرفته شده در فرایند بهینه سازی مقاوم پیکربندی کپسول بازگشتی در حضور عدم ...
بیشتر
در این پژوهش، بهینه سازی مقاوم چندموضوعی پیکربندی کپسول بازگشتی با توجه به ملاحظات آیروترمودینامیک، مسیر، پایداری و هندسه بصورت چندهدفه انجام شده است. بیشینه سازی بازده حجمی، کمینه سازی ضریب بالستیک و بیشینه سازی پایداری استاتیکی کپسول بازگشتی اهداف در نظر گرفته شده در فرایند بهینه سازی مقاوم پیکربندی کپسول بازگشتی در حضور عدم قطعیت ها می باشند؛علاوه بر این، قیودی در زمینه های هندسه، بار حرارتی و ضریب بار در فرایند بهینه سازی لحاظ شده اند. برای کاهش زمان و هزینه بهینه سازی مقاوم، از روش شبیه سازی مونت کارلو تطبیقی استفاده شده تا تعداد ارزیابی های مورد نیاز در حین بهینه سازی مقاوم کاهش یابد. با استفاده از الگوریتم ژنتیک چندهدفه مقید، مجموعه ای از پیکربندی های بهینه مقاوم کپسول بازگشتی بدست می آیند. نتایج بدست آمده نشان می دهند که عملکرد پیکربندی های بهینه مقاوم حاصله به نحوی است که قیود درنظرگرفته شده حتی در حضور عدم قطعیت ها با سطح اطمینان 8/99% نقض نمی شوند.
طراحی سامانههای فضایی: فضاپیماها، ماهوارهها، ایستگاههای فضایی وتجهیزات آنها
حامد معینی؛ ابراهیم افشاری؛ کریم مظاهری
دوره 15، ویژه نامه انگلیسی ، فروردین 1401، ، صفحه 1-13
چکیده
در این مقاله به بررسی تاثیرات تغییر پارامترهای هندسی کانالهای جریان بر روی توزیع دما و دانسیته جریان الکتریکی و همچنین عملکرد پیل سوختی غشا پلیمری پرداخته شده است. هدف، بررسی موارد مذکور با تغییر عرض و عمق کانالهای جریان و همچنین تغییر عرض شانه کانال می باشد. برای این منظور شبیه سازی عددی به صورت دو بعدی و با استفاده از معادلات بقای ...
بیشتر
در این مقاله به بررسی تاثیرات تغییر پارامترهای هندسی کانالهای جریان بر روی توزیع دما و دانسیته جریان الکتریکی و همچنین عملکرد پیل سوختی غشا پلیمری پرداخته شده است. هدف، بررسی موارد مذکور با تغییر عرض و عمق کانالهای جریان و همچنین تغییر عرض شانه کانال می باشد. برای این منظور شبیه سازی عددی به صورت دو بعدی و با استفاده از معادلات بقای پتانسیل الکتریکی، قانون دارسی در محیط متخلخل، معادلات استفان-ماکسول برای انتقال جرم، معادله انرژی، معادلات الکتروترمال و معادله ولمر- باتلر، انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که تغییر در ابعاد و فاصله بین کانالها بر روی توزیع دانسیته جریان الکتریکی، توزیع دما و همچنین عملکرد پیل سوختی غشا پلیمری تاثیرات قابل توجهی دارد. نتایج نشان می دهند که با کاهش عرض شانه و عمق کانالهای جریان و همچنین افزایش عرض کانالها، مقدار عملکرد کلی پیل افزایش یافته و حداکثر دما نیز کاهش می یابد.
طراحی سامانههای فضایی: فضاپیماها، ماهوارهها، ایستگاههای فضایی وتجهیزات آنها
مهران نصرت الهی؛ محمد فاتحی؛ امیرحسین آدمی
دوره 13، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 1-16
چکیده
بلوکهای انتقال مداری وظیفهی انتقال ماهوارهها از مدار پارکینگ به سایر مدارهای هدف را دارند، در این مقاله به طراحی چند موضوعی بهینه یکی از مهمترین زیر سیستمهای آن یعنی زیرسیستم پیشرانش و از نوع دومؤلفهای مایع، بهصورت چندهدفه مبتنی بر حداقل جرم و حداکثر ضربه مخصوص پرداخته شده و درنهایت به مقایسه هزینهای آن نیز اشارهای ...
بیشتر
بلوکهای انتقال مداری وظیفهی انتقال ماهوارهها از مدار پارکینگ به سایر مدارهای هدف را دارند، در این مقاله به طراحی چند موضوعی بهینه یکی از مهمترین زیر سیستمهای آن یعنی زیرسیستم پیشرانش و از نوع دومؤلفهای مایع، بهصورت چندهدفه مبتنی بر حداقل جرم و حداکثر ضربه مخصوص پرداخته شده و درنهایت به مقایسه هزینهای آن نیز اشارهای گردیده است. برای ترکیبهای NTO (اکسید نیتروژن) بهعنوان اکسیدانت و سوختهای UDMH ، MMH ، Hydrazine و RP-1 (کراسین-نوع1) و برای سازههای معمول مورد استفاده در این سیستمها طراحی و بهینهسازی توسط الگوریتم ازدحام ذرات (PSO ) هیبریدی چند هدفه صورت گرفته است.
مهدی جعفری ندوشن؛ کوثر آرامخواه
دوره 14، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 1-13
چکیده
در این مقاله از مدل دمبلی برای میدان گرانشی سیارک 216 کلوپاترا استفاده شده است. با استفاده از این مدل، معادلات حاکم بر حرکت فضاپیما حول سیارک به فرم معادلات حرکت فضاپیما در مسئله سه جسم محدود دایروی در خواهند آمد. بر این اساس نقاط تعادل و نواحی ژاکوبی حول این سیارک محاسبه شده و با بهرهگیری از روشهای جستوجوی شبکهای و پرتابی ...
بیشتر
در این مقاله از مدل دمبلی برای میدان گرانشی سیارک 216 کلوپاترا استفاده شده است. با استفاده از این مدل، معادلات حاکم بر حرکت فضاپیما حول سیارک به فرم معادلات حرکت فضاپیما در مسئله سه جسم محدود دایروی در خواهند آمد. بر این اساس نقاط تعادل و نواحی ژاکوبی حول این سیارک محاسبه شده و با بهرهگیری از روشهای جستوجوی شبکهای و پرتابی مدارهای تناوبی متقارن محاسبه شدهاند. این تقارن نسبت به صفحه xz در نظر گرفته شده است. پس از استخراج مدارها، پایداری مدارهای تناوبی با تئوری فلوکه مورد ارزیابی قرار گرفته که بیانگر ناپایداری مدارها است. با اضافه کردن فشار تشعشع خورشیدی به معادلات حاکم، مجددا مدارهای تناوبی متقارن استخراج و شاخص پایداری آنها محاسبه شده است. نتایج حاکی از آن است که فشار تشعشع خورشیدی هر چند مقادیر شاخص پایداری را تغییر میدهد ولی تغییری در پایداری یا ناپایداری آن ایجاد نمیکند. بنابراین پایدارسازی فضاپیما بر روی این مدارهای ناپایدار مستلزم اعمال کنترل بر روی فضاپیما است.
سید حمید جلالی نائینی؛ علی عربیان آرانی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1399، ، صفحه 1-12
چکیده
در تحقیق حاضر، عملکرد قانون هدایت تناسبی حقیقی با پروفیلهای مختلف ضریب ناوبری متغیر برحسب زاویه بین بردار سرعت نسبی و خطدید در حالت خطای سمت اولیه و هدف با مانور ثابت بررسی شدهاست. از آنجایی که انتخاب پروفیل مناسب در حالت خطای سمت اولیه و مانور ثابت هدف، تقریباً عکس یکدیگر شده-است، یک ضریب ناوبری متغیر تابعی از دو پارامتر زاویة ...
بیشتر
در تحقیق حاضر، عملکرد قانون هدایت تناسبی حقیقی با پروفیلهای مختلف ضریب ناوبری متغیر برحسب زاویه بین بردار سرعت نسبی و خطدید در حالت خطای سمت اولیه و هدف با مانور ثابت بررسی شدهاست. از آنجایی که انتخاب پروفیل مناسب در حالت خطای سمت اولیه و مانور ثابت هدف، تقریباً عکس یکدیگر شده-است، یک ضریب ناوبری متغیر تابعی از دو پارامتر زاویة مذکور و نرخ آن ارائه شدهاست. به این طریق فاصله خطا، بطور نمونه برای ضریب ناوبری 4، برای دو قله نخست نمودار فاصله خطای بیبعد برحسب زمان بیبعد کاهش مییابد. تحلیل حاضر با استفاده از معادلات بیبعد در مختصات قطبی برای دو سیستم کنترل ایدهال و دوجملهای مرتبه 5 بدون شتاب اشباع انجام شدهاست. به لحاظ کاربردی، نتایج به ازای ضرایب ناوبری 3 تا 5 تنظیم شدهاست.
زهیر صبوحی
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1398، ، صفحه 1-13
چکیده
در این مقاله طراحی دیفیوزر یک تونل باد زیرصوت مکشی که سه فن محوری نیروی رانش آن را تأمین می-کنند، به کمک دینامیک سیالات عددی مورد توجه قرار گرفته است. اتاق آزمون تونل باد یاد شده به ابعاد cm140x cm195 است. برای مدلسازی فن محوری یاد شده که شامل 10 پره روتور و 13 پره استاتور می-باشد، از روش مدلسازی سه بعدی پرهها استفاده شده است. در روند ...
بیشتر
در این مقاله طراحی دیفیوزر یک تونل باد زیرصوت مکشی که سه فن محوری نیروی رانش آن را تأمین می-کنند، به کمک دینامیک سیالات عددی مورد توجه قرار گرفته است. اتاق آزمون تونل باد یاد شده به ابعاد cm140x cm195 است. برای مدلسازی فن محوری یاد شده که شامل 10 پره روتور و 13 پره استاتور می-باشد، از روش مدلسازی سه بعدی پرهها استفاده شده است. در روند طراحی دیفیوزر و مدلسازی تونل باد از مدلسازی سهبعدی پرهها استفاده شده است. این روش به بهترین شیوه اثرات چرخش جریان را مدل میکند. در بخش طراحی دیفیوزر سعی شد تا با بررسی حالات مختلف هندسی، دیفیوزری با بهترین عملکرد انتخاب شود. طرح نهایی دیفیوزری با زاویه مخروط معادل 4 درجه و طرح دایروی میباشد. همچنین نشان داده شد که طرح دایروی در مقایسه با طرحهای سهگوش و محاطی عملکرد بهتری از لحاظ افت فشار کل تونل باد و دبی عبوری از آن را دارا میباشد.
طراحی زیرمجموعههای فضایی: (هدایت، کنترل، سازه و...)
سید حمید جلالی نائینی؛ علی عربیان آرانی
دوره 13، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 1-13
چکیده
در این مقاله، قانون هدایت تناسبی با بازخورد ترکیب وزنی شتاب خطی و شتاب زاویهای خطدید پیشنهاد شده است. برای این منظور، تحلیل فاصله خطای جامعی برای هدایت تناسبی با بازخورد شتاب خطی و هدایت تناسبی با بازخورد شتاب زاویهای خطدید ناشی از خطای سمت اولیه، مانور هدف و نویز جستجوگر صورت پذیرفته است. سیستم هدایت و کنترل با تابع تبدیل دوجملهای ...
بیشتر
در این مقاله، قانون هدایت تناسبی با بازخورد ترکیب وزنی شتاب خطی و شتاب زاویهای خطدید پیشنهاد شده است. برای این منظور، تحلیل فاصله خطای جامعی برای هدایت تناسبی با بازخورد شتاب خطی و هدایت تناسبی با بازخورد شتاب زاویهای خطدید ناشی از خطای سمت اولیه، مانور هدف و نویز جستجوگر صورت پذیرفته است. سیستم هدایت و کنترل با تابع تبدیل دوجملهای مرتبة پنجم مدل شده است. در حالت خاص و بر مبنای تحلیل فاصلة خطا، هدایت تناسبی با بازخورد شتاب زاویهای با اصلاح بهره برای جستجوگرهای مادون قرمز پیشنهاد شده است. مقایسة استراتژیهای هدایت تناسبی با استفاده از ضریب ناوبری مؤثر معادل که بر اساس حل پروفیل نرخ چرخش خطدید تعریف شده، صورت پذیرفته است. به علاوه، قانون هدایت بهینة مرتبه اول به فرم هدایت تناسبی با بلوک تناسبی– مشتقی با بهرههای متغیر تبدیل شده است.
طراحی سامانههای فضایی: فضاپیماها، ماهوارهها، ایستگاههای فضایی وتجهیزات آنها
علیرضا طلوعی؛ محمد فاتحی؛ بهروز کشته گر
دوره 14، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 1-14
چکیده
در مسائل طراحی واقعی و صنعتی متغیرها همیشه به صورت معین نمیباشند زیرا عدم قطعیتها در بسیاری از بخشهای مختلف طراحی خودنمایی میکنند که میتوانند منجر به شکست و یا ناکارآمدی طراحی گردند. با پیشرفت فنّاوری در دهه های گذشته، روش های مختلفی برای مقابله با اثرات عدم قطعیت ورودی در مسائل بهینه سازی طراحی، ارائه شده است. یکی از این روشها روش ...
بیشتر
در مسائل طراحی واقعی و صنعتی متغیرها همیشه به صورت معین نمیباشند زیرا عدم قطعیتها در بسیاری از بخشهای مختلف طراحی خودنمایی میکنند که میتوانند منجر به شکست و یا ناکارآمدی طراحی گردند. با پیشرفت فنّاوری در دهه های گذشته، روش های مختلفی برای مقابله با اثرات عدم قطعیت ورودی در مسائل بهینه سازی طراحی، ارائه شده است. یکی از این روشها روش بهینهسازی بدترین حالت است. در پژوهش حاضر به طراحی یک سیستم کنترل عکس العملی هیدرازینی با سه نوع مختلف این روش، مبتنی بر حداکثر درست نمایی برای بیان عدم قطعیتها بدون هیچ فرض خاصی بر روی نوع توزیع و حتی عدم قطعیت در پارامترهای توزیع توسط مجموعه خانواده جانسون پرداخته شده است. همچنین یک فرمول بندی جداسازی شده برای متغیرها و پارامترهای طراحی پیشنهاد شده که سازگار با هر دو نوع عدم قطعیت شناختی و غیرشناختی با هر سه نوع داده تنک، چند بازهای و تک بازهای است.