نوع مقاله : مقالة تحقیقی (پژوهشی)
نویسندگان
1 دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر، دانشکدة شهید منتظری، دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی، ایران
2 پژوهشکده سامانه های ماهواره، پژوهشگاه فضایی ایران، تهران، ایران
چکیده
در این مقاله، مود آرامسازی سهمحوره سرعت زاویهای یک ماهواره در بستر نرمافزار و سختافزار در حلقه، با عملگر مغناطیسی طراحی و پیادهسازی شده است. در این راستا، مدل میدان مغناطیسی توسط سیمپیچ هلمهولتز ایجاد شده و ماهواره با جانمایی روی میز سهدرجه آزادی، در میدان مغناطیسی معادل موقعیت مداری قرار میگیرد. الگوریتم کنترلی که بر روی برد پردازشی پیادهسازی شده، با اندازهگیری میدان مغناطیسی و تغییرات آن، اقدام به تحریک عملگرهای مغناطیسی نموده، از تعامل دو میدان مدار و میدان تولیدی عملگر، نهایتاً گشتاور ترمزی ایجاد شده و سرعت زاویهای مستهلک میشود. ملاحظات و محدودیتهای عملی ویژهای، از جمله عدمهمزمانی کارکرد عملگر و حسگر مغناطیسی، غلبه گشتاور تولیدی بر اصطکاک میز و اندازه سرعت زاویهای اولیه در پیادهسازی مورد توجه بوده که در نرمافزار درحلقه نیز لحاظ شده است. با شناسایی مدل اغتشاشی میز، نتایج نرمافزار و سختافزار در حلقه با یکدیگر مقایسه شده که علاوه بر تطابق زیاد نتایج، نشانگر توانمندی این بستر در استهلاک سرعت زاویهای است.
کلیدواژهها
- آرام سازی سرعت زاویه ای
- کنترل وضعیت ماهواره
- نرم افزار و سختافزار در حلقه
- میز سه درجه آزادی
- سیم پیچ هلمهولتز
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Damping mode of satellite angular velocity using magnetic actuators in hardware/software in the loop
نویسندگان [English]
- Vahid Bohlouri 1
- Hossein Haghighi 2
- Soheil Seyedzamani 2
1 Department of Electrical and Computer Engineering, Shahid Montazeri College, Khorasan Razavi Technical and Vocational University, IRAN
2 Satellite Systems Research Institute, Iranian Space Research Center, Tehran, IRAN
چکیده [English]
In this paper, damping mode of a satellite attitude control is designed and implemented using magnetic actuators in software /hardware-in-the-loop testbed. To this end, the equivalent of Earth’s magnetic field is designed using Helmholtz coil, frictionless is made by air-bearing, and algorithms are developed on designed control board. By measuring the Earth’s magnetic field, actuator commands are generated by the damping algorithm then braking torque is produced. Some applied restrictions and special requirements such as non-simultaneous operation between magnetic sensor and magnetic actuators, air-bearing friction, initial angular velocity are considered. By identifying the air-bearing frictional model, the results are compared in software/hardware-in-the-loop. The compared results show that the ability of the designed system to perform damping mode.
کلیدواژهها [English]
- Angular Velocity Damping
- Satellite Attitude Control
- Software/Hardware in the Loop
- 3-Axis Air-bearing
- Helmholtz Coil