نوع مقاله : یادداشت فنی
نویسنده
پژوهشگاه هوافضا
چکیده
سامانههای هوافضایی و زیرسامانههای آنها به دلایل گوناگون مانند روشن و خاموش شدن موتورها، جدایش اجزای گوناگون در طول پرواز و غیره در معرض بار ضربه قرار میگیرند. بار ضربه میتواند سبب خرابی موقت یا دائمی برخی سامانهها گردد. برای پیشگیری از این خرابیها در طراحی مکانیکی اجزای حساس به ضربه و ایزولاسیون آنها باید تمهیدات گوناگونی پیشبینی شود. رویکرد دیگر میتواند کاهش سطح ضربه وارد شده در مسیر انتقال باشد. بدون ایجاد تغییر در منشا ضربه و بدون افزودن اجزای جدید به سامانه و تنها با بهینه سازی طراحی یکی از اجزای موجود در این سامانهها که همان اتصالات سازه هستند میتوان از اثرات مخرب ضربه به میزان قابل توجهی کاست. در این مقاله بر مبنای نتایج رویکردی تحلیلی راهکارهایی عملی برای نیل بدین مقصود ارائه میشود
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Impulsive Load Destructive Effects Reduction in Launch Vehicles Using Structural Joint
نویسنده [English]
- حامد کاشانی
چکیده [English]
Aerospace systems and subsystems are subjected to impulsive loads due to several reasons like engine start and burnout, separation and so on. These loads may make temporary or permanent failures in some sensitive components or subsystems. To avoid these failures some constraints should be consider in design mechanical process. Another approach can be reducing the load level in transmission path without any change in the source of load and without adding any new component and only with design optimization of available components i.e. structural joints destructive effects of impulsive loads. This paper uses analytical results of joints behavior to present practical solution for minimizing load transmission through the joint.
کلیدواژهها [English]
- Impulsive load
- friction joint
- bolted joint
- normal joint
- parallel joint
- oblique joint