نوع مقاله : مقالة تحقیقی (پژوهشی)
نویسندگان
دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
با توجه به کاربرد وسیع موتورهای پیشرانه مایع در موشکها و اهمیت تعیین پارامترهای اصلی مثل میزان پیشران ، ضربه مخصوص و میزان مصرف پیشرانه در میزان کارایی موشکها، قبل از اینکه این موتورها در شرایط عملیاتی قرار گیرند، آنها را در شرایط مختلف کارکردی مورد آزمایش قرار می دهند. از تجزیه و تحلیل نتایج این آزمایشها برای بهبود طراحی و رفع عیبهای موتور یا گسترش برنامه ساخت موشکهای آینده استفاده میکنند. برای توسعة موتور پیشرانة مایع، انتخاب انژکتور مناسب، اولین مرحله برای بررسی بهبود پارامترهای احتراق است. با توجه به لزوم یافتن راههای مؤثر برای ارزیابی سختافزارهای موتور بدون چشمپوشی از مشخصات اصلی آنها، یکی از این راهها به کاربردن یک موتور کوچک در آزمایشها به جای موتور واقعی است. در این پژوهش فرایند طراحی و ساخت یک میکروموتور پیشرانة مایع با تک انژکتور گریز از مرکز آزمایشگاهی با نیروی پیشران نامی 300 نیوتن نیروی پیشران ارائه شده است. استارتهای اولیه با پیشرانة واقعی برای آزمایش گرم میکروموتور نامؤفق بودند. دبی کم احیاکننده نسبت به اکسیدکننده، کمبودن میزان اختلاط احیاکننده و اکسیدکننده و وجود ناخالصی در احیاکننده خود مشتعل بهعنوان دلایل عدم مؤفقیت مطرح شدند. برطرف کردن موارد مذکور به انجام آزمایشهای مؤفق و نتایج قابل قبول آن انجامید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Satellite Adaptive Attitude Control Based on Decentralized Minimal Control in the Presence of Reaction wheel Accurate Model
نویسندگان [English]
- Ali Mehrabi
- Fathallah Ommi
Department of Mechanical Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
In this paper, an adaptive controller based on decentralized minimal control synthesis is designed n order to control an attitude of specific remote sensing satellite. The main design purposes are performing spinning, three axis and large angle maneuver as well as achieving a stable system and tracking the reference attitude trajectory in the presence of uncertainties. In the design process, the effects of internal and external disturbances, nonlinearities in the satellite dynamic and the accurate model of actuators are regarded. Four reaction wheels with pyramidal structure are modeled as the actuators to accomplish an attitude maneuver. So the exact reaction wheels’ model with regarding the maximum voltage, current, allowable angular velocities and power of wheels is developed. The simulation results show an acceptable performance of controller in the presence of exacts actuators’ model, external and internal disturbances and uncertainties in the satellite parameters.
کلیدواژهها [English]
- Adaptive attitude control
- Reaction wheel model
- satellite
- Uncertainty and actuator saturation