نوع مقاله : مقالة‌ تحقیقی‌ (پژوهشی‌)

نویسنده

استادیار، گروه پژوهشی حقوق، پژوهشکده مدیریت، حقوق و استانداردهای هوافضایی، پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران

چکیده

اجرام سماوی از جمله ماه از منابع با ارزش اقتصادی زیادی برخوردارند وامکان ارسال فضاپیمای کوچک با فناوری‌های جدیدبرای معدن کاوی اجرام سماوی و استفاده از منابع معدنی آنها ایجاد شده است و  دیگر نیازی به ارسال فضا پیماهای بزرگ و انسان نیست. شرکت‌های خصوصی با توجه به سودآوری بالقوه در این حوزه بطور جد تمایل خود را برای بهره برداری نشان داده‌اند و شروع به سرمایه گذاری در این حوزه کرده‌اند. با ورود شرکت های خصوصی برای فعالیت و  استفاده از منابع طبیعی در اجرام سماوی، و حمایت دولت ها ازسرمایه گذاری آنها، موضوع مالکیت و تخصیص این منابع در سطح بین الملل بوجود آمده است. اسناد بین‌المللی حقوقی حاکم بر فعالیت‌های فضایی به طور خاص به بهره برداری اجرام سماوی توسط بخش خصوصی توجه نکرده است و متمرکز بر فعالیت دولتها و تعیین حقوق و وظایف آنها در عرصه حقوق بین الملل است. از آنجا که  فقدان مقررات بین‌المللی در این خصوص منجر به محیطی غیر قابل کنترل برای بهره برداری از منابع اجرام سماوی توسط بخش خصوصی می شود، برخی کشورها نظیر آمریکا و لوکزامبورگ برای حمایت از بخش خصوصی و نظامند کردن و اعمال نظارت خود بر این فعالیت ها، اقدام به تصویب قانون ملی خاص نموده اند و  این قانونگذاری را بر این اعتقاد بنا داشته اند  که تخصیص آنچه توسط بخش خصوصی از منابع طبیعی از اجرام سماوی بدست می آید متعارض مقررات بین المللی نیست. در حالی که دیدگاه غالب  بر این باور است که تصویب قوانین ملی در بهره برداری از اجرام سماوی و همچنین منابع آنها بر خلاف ظاهر مقررات بین المللی در معاهده فضای ماورای جو و  بالاخص موافقت نامه ماه و اجرام سماوی در خصوص ممنوعیت مالکیت و تخصیص ماه و اجرام سماوی و اصل میراث مشترک بشریت است. این تحقیق با تجزیه وتحلیل اسناد حقوقی بین‌المللی فضایی کنونی نظیر معاهده فضای ماورای جو 1967 و موافقت نامه ماه 1979، در صدد است دو دیدگاه را به هم نزدیک کرده و  پیشنهاد ایجاد یک رژیم بین‌المللی حاکم بر فعالیت فضایی بخش خصوصی را ارائه می دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Legal Aspects of the mining of celestial bodies and its challenges

نویسنده [English]

  • Hamid Kazemi

Assistant Professor, Aerospace Research Institute of Iran, Ministry of Science Research and Technology, Tehran. IRAN

چکیده [English]

Because the lack of international regulations for exploiting the sources of celestial bodies, so some countries, such as the United States and Luxembourg, start to support the private sector, and to regulate and monitor their activities. , Have adopted a special national law that legislate that the appropriation of what is achieved by the private sector from natural sources of celestial bodies is not conflicting with international regulations. While the prevailing view is that the adoption of national laws on the use of celestial bodies as well as their sources contrary to the appearance of international on the Prohibition of Ownership and appropriation of the Moon and the celestial bodies and the principle of the common heritage of mankind. By analyzing current international space legal instruments such as the Outer Space Treaty 1967 and the Moon Agreement1979, the Article seeks to bring two perspectives together and propose an international regime governing the private sector's activity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Treaties Space
  • Celestial Bodies
  • Mining
  • Space Activitie
  • National Law
[1] Bryan, V. and Sheahan, M., “Europe Makes Space History as Philae Probe Lands on Comet,” Reuters 12 November 2014, Available: [on line], http://www.reuters.com/article/2014/11/12/spacecometidUSL6N0T232S20141112.
[2] Greenstein, G., Understanding the Universe: An Inquiry Approach to Astronomy and the Nature of Scientific Research, Cambridge New York, Cambridge University Press, 2013, p 289.
[3] Elvis, M., Prospecting Asteroids Resources, in V. Badescu (ed.), Asteroids: Prospective Energy and Material Resources, Berlin New York, Springer, 2013, pp. 81-86.
[4] Cutright, B., “The Near-Earth Asteroids on the Pathway to Earth’s Future in Space,” in W. Ambrose, J. Reilly and D. Peters (eds.), Energy Resources for Human Settlement in the Solar System and Earth’s Future in Space, Tusla, American Association of Geologists, 2013, 75 (83).
[5]Virginie Blanchette-S ´Eguin, Reaching for the Moon: Mining in Outer Space, J. International Law and Politics, Vol. 49, 2017, P.959
[6] Troncheti, F., Fundamentals of Space Law and Policy, New York, Springer, 2013, p7.
[7] Tronchetti, F., The Exploitation of Natural Resources of the Moon and Other Celestial Bodies, Leiden, Martinus Nijhoff Publishers, 2009, p. 23.
[8] Tan, D., “Towards a New Regime for the Protection of Outer Space as the Province of All Mankind,” Yale J. Int'l L. Vol.25, No. 1, 2000, p. 163.
[9] Lee, R., Law and Regulation of Commercial Mining of Minerals in Outer Space, Dordrecht New York, Springer, 2012, p154.
[10] Baslar, K., The Concept of the Common Heritage of Mankind in International Law, The Hague, Kluwer Law International, 1998, p. 40 and J. Crawford, Brownlie’s Principles of Public International Law, Oxford University Press, 2012, p. 203.
[11] Lee, R., “Article II of the Outer Space Treaty: Prohibition of State Sovereignty, Private Property Rights, or Both?,” Australian journal of International law, 2004, p.130.
[12] Gorove, S., “Interpreting Article II of the Outer Space Treaty,” Fordham Law Review, Vol. 37, No. 3, 1969, p. 351.
[13] Goedhuis, D., “Some Recent Trends in the Interpretation and the Implementation of the Rules of International Space Law,” Colum. J. Transnat'l L., Vol. 19, 1981, p. 219.
[14] Von Der Dunk, F. “International space law,” in F. Von Der Dunk, and F. Tronchetti (eds.), Handbook of Space Law, Cheltenham, Edward Elgar Publishing, 2015, (29) 71.
[15] Available, [on line]: http://www.unoosa.org/oosa/ 
[16] SpaceLaw/moon.html
[17] Available, [on line]: http://www.unoosa. org/pdf/ limited/c2/AC105_C2_2014_CRP07E.pdf.
[18] Cook, K., “The Discovery of Lunar Water: An Opportunity to Develop a Workable Moon Treaty,” Geo. Int’l Envtl. L. Rev 1999, p 666.
[19] Marko, D., “A Kinder, Gentler Moon Treaty: A Critical Review of the Current Moon Treaty and a Proposed Alternative,” J. Nat. Resources & Envtl. L,. Vol. 8-12, 1992-93, p. 313.
[20] Cooper, S., “The 1979 Agreement Governing The Activities on The Moon and Other Celestial Bides: Does It Create A Moratorium on The Commercial Exploitation of The Moon’s Natural Resources?,” J. L.& Tech., 1990, p77.
[21] Blaser, A., “The Common Heritage in its Infinite Variety: Space Law and the Moon in the 1990’s,” J.L. & Tech., 1990, p 85.
[22] Griffin, N., “Americans and The Moon Treaty,” Journal of Air Law and Commerce, Vol. 46. N0. 3, 1981, p. 755.
[23] Viikari, L., “Natural Resources on the Moon and Legal Regulation,” in V. Badescy (ed.), Moon: Prospective Energy and Material Resources, Berlin New York, Springer, 2012, pp. 519-543.
[24] David, L., Is Asteroid Mining Possible? Study Says Yes, for $2.6 Billion, Available, [on line]: https://www. space.com/15405-asteroid- mining-feasibility-study.html 
[25] Shaer, M., Available, [on line]: http:// foreignpolicy. com/2016/04/28/the-asteroid-miners-guide-to-thegalaxy- space-race- mining-asteroids-planetary-researchdeep- space-industries/.
[26] The official version of the CSLCA is available at <www.congress.gov/bill/114th-congress/housebill/ 2262/text>.
[27] Commercial Space Launch Competitiveness Act, H.R.2262, 114th Congress, 2015-2016, Available, [on line]: US Congress, https://www. congress.gov /bill/114th-congress/house-bill/2262/ text. On 25 November 2015, the Act was signed by the President and became Public Law No: 114-90 –see information herein, online: US Congress, Available, [on line]: https://www.congress.gov/bill /114th-congress/housebill/2262/all-info.
[28] Available, [on line]: http://spacenews.com/ luxembourg -toinvest- in-space-based-asteroid-mining/. See information relevant herein, online: Space Resources, http://www. spaceresources. public.lu/en/index.html.
[29] Available, [on line]: https://deepspaceindustries. com/
[30] deep-space-industries-partners-with-luxembourg-totestasteroid-mining-technologies/.
[31] Space Resources.Lu: New Space Law to Provide Framework for Space Re-source Utilization’ (3 June 2016)
actualities/articles/2016/06/03space/index>
[32] Freeland, S. and Jakhu, R., Article II, in S Hobe, Schmidt-Tedd, K-U Schrogl & G Meishan Goh, eds, Cologne Commentary on Space Law, Vol. 1, Outer Space Treaty (Carl Heymanns Verlag, 2009) p 50.
[33] IISL, Position Paper on Space Resource Mining, adopted by consensus by the Board of Directors on 20 December 2015, Available, [on line]: IISL, http://www. iislweb.org/html/20151220_news.html.
[34] Publications of the Permanet Cour?’ of International Justice, Series A.-No. 70 September 7th, 1927 Collection of Judgments the Case of The Case of The S. S. "LOTUS" Available, [on line]: http://www.icjcij. org/files/permanent-court-of-internationaljustice/ serie_A/A_10/30_Lotus_Arret.pdf
[35] Pascual, K., U.S., Space Mining Law Is Potentially Dangerous and Illegal: How Asteroid Mining Act May Violate International Treaty, Available, [on line]:http://www.techtimes.com/articles/111534/20151128/u-sspace- mining-law-ispotentially- dangerous-and-illegalhow- asteroid-mining-act-may-violate-internationaltreaty. html.
[36] Available, [on line]: http://law.leiden.edu/ organisation/publiclaw/iiasl/working-group/thehague- spaceresources-governance-working-group.html.
[37] Available, [on line]: www.iislweb.org/docs/Space ResourceMining.
[38] Lee, R., Law and Regulation of Commercial Mining of Minerals in Outer Space, Dordrecht New York, Springer, 2012, p 270.
[39] Listner, M., “The Moon Treaty: Failed International Law or Waiting in the Shadows?,” The Space Review 24 October 2011, http://www. thespacereview. com/article/1954/1.