مقالة تحقیقی (پژوهشی)
زهیر صبوحی
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1398، صفحه 1-13
چکیده
در این مقاله طراحی دیفیوزر یک تونل باد زیرصوت مکشی که سه فن محوری نیروی رانش آن را تأمین می-کنند، به کمک دینامیک سیالات عددی مورد توجه قرار گرفته است. اتاق آزمون تونل باد یاد شده به ابعاد cm140x cm195 است. برای مدلسازی فن محوری یاد شده که شامل 10 پره روتور و 13 پره استاتور می-باشد، از روش مدلسازی سه بعدی پرهها استفاده شده است. در روند ...
بیشتر
در این مقاله طراحی دیفیوزر یک تونل باد زیرصوت مکشی که سه فن محوری نیروی رانش آن را تأمین می-کنند، به کمک دینامیک سیالات عددی مورد توجه قرار گرفته است. اتاق آزمون تونل باد یاد شده به ابعاد cm140x cm195 است. برای مدلسازی فن محوری یاد شده که شامل 10 پره روتور و 13 پره استاتور می-باشد، از روش مدلسازی سه بعدی پرهها استفاده شده است. در روند طراحی دیفیوزر و مدلسازی تونل باد از مدلسازی سهبعدی پرهها استفاده شده است. این روش به بهترین شیوه اثرات چرخش جریان را مدل میکند. در بخش طراحی دیفیوزر سعی شد تا با بررسی حالات مختلف هندسی، دیفیوزری با بهترین عملکرد انتخاب شود. طرح نهایی دیفیوزری با زاویه مخروط معادل 4 درجه و طرح دایروی میباشد. همچنین نشان داده شد که طرح دایروی در مقایسه با طرحهای سهگوش و محاطی عملکرد بهتری از لحاظ افت فشار کل تونل باد و دبی عبوری از آن را دارا میباشد.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
سعید ظهوری؛ سعید شاخصی
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1398، صفحه 15-30
چکیده
استفاده از امواج هدایت شده ورقی، یکی از قابل اطمینانترین روشهای پایش سلامت است. اغلب به منظور شناسایی عیوب داخلی از امواج حجمی استفاده میگردد که در تشخیص موقعیت ترکهای سطحی ناکارآمد است. در این مقاله، فرآیند استفاده از روش توموگرافی امواج ورقی جهت تشخیص ترک در یک ورق آلومینیومی بررسی گردیده و برای سه ترک با طولهای 4، 7 و 10 میلیمتر ...
بیشتر
استفاده از امواج هدایت شده ورقی، یکی از قابل اطمینانترین روشهای پایش سلامت است. اغلب به منظور شناسایی عیوب داخلی از امواج حجمی استفاده میگردد که در تشخیص موقعیت ترکهای سطحی ناکارآمد است. در این مقاله، فرآیند استفاده از روش توموگرافی امواج ورقی جهت تشخیص ترک در یک ورق آلومینیومی بررسی گردیده و برای سه ترک با طولهای 4، 7 و 10 میلیمتر پیادهسازی شده است. روابط تحلیلی و شبیهسازیهای عددی جهت استخراج منحنی دیسپرژن به عنوان ابزاری جهت انتخاب ضخامت ورق و مشخصات پیزوالکتریک، مورد استفاده قرار گرفته است. تعیین چیدمان قرارگیری تراگذرها و ایجاد مدلهای عددی و تجربی، گامهای بعدی در فرآیند بازرسی است. سپس تمام پیزوالکتریکها به ترتیب تحریک شدهاند و سایز تراگذرها به عنوان حسگر مورد استفاده قرار گرفتهاند و سیگنال خروجی آنها در هر دو حالت سالم و معیوب در مدلهای عددی و تجربی ذخیره گردیده است. تعیین معیار اختلاف سیگنالها، بازسازی سیگنالها و ایجاد توموگرام، مراحل نهایی فرآیند ارائه شده در این مقاله میباشند.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
سنجش از دور
مسعود طایفی فیجانی؛ عباس علیمحمدی سراب؛ محمد جواد ولدان زوج
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1398، صفحه 31-42
چکیده
هدف از این پژوهش دستیابی به مدلی کارآ، ساده و با دقت مناسب برای پایش روند تغییرات تراکمی جنگلهای هیرکانی است. مبنای نگارگر تاج پوشش جنگل تلفیق شاخصهای طیفی است. در این پژوهش، به منظور بهبود نتایج، از تلفیق دادهها استفاده میشود. بدین منظور، با حفظ مشخصههای طیفی و رادیومتریکی، از دو الگوریتم پاسخ طیفی و smoothing filter based intensity modulation ...
بیشتر
هدف از این پژوهش دستیابی به مدلی کارآ، ساده و با دقت مناسب برای پایش روند تغییرات تراکمی جنگلهای هیرکانی است. مبنای نگارگر تاج پوشش جنگل تلفیق شاخصهای طیفی است. در این پژوهش، به منظور بهبود نتایج، از تلفیق دادهها استفاده میشود. بدین منظور، با حفظ مشخصههای طیفی و رادیومتریکی، از دو الگوریتم پاسخ طیفی و smoothing filter based intensity modulation به اختصار SFIM استفاده شد. حوزه آبخیز هراز به منظور پیادهسازی، و ارزیابی نتایج انتخاب گردید. نقشه مرجع به تفکیک کلاسهای تراکمی تنک، نیمه انبوه، انبوه و فاقد پوشش جنگل، مورد استفاده قرار گرفت. مدل در برآورد تاجپوششهای میانی تنک و نیمهانبوه ضعیف بوده و در تشخیصپوششهای متراکم و مناطق فاقد تاجپوشش دقت مطلوبی دارد. این نتیجه از تصاویر حاصل از همافزایی باندها نیز احصاء شد. از اینروی مدل مناسبی برای پایش جنگلهای هیرکانی است. استفاده از تصاویر با قدرت تفکیک مکانی بالاتر منجر به افزایش دقت مکانیابی مدل و بالطبع دقت طبقهبندی خواهد شد.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
سیستمهای مکانیابی جهانی و ناوبری
محمدولی ارباب میر؛ مسعود ابراهیمی کچویی
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1398، صفحه 43-54
چکیده
در چند دهه اخیر استفاده از سیستم ناوبری تصویری بهعنوان یک سیستم کمک ناوبری در کنار سیستم ناوبری اینرسی برای پرندههای بدون سرنشین مورد تحقیق بسیاری از محققان بوده است. در این تحقیق رویکردی جدید از الگوریتم ردیابی ویژگیها بهمنظور بهبود خطای سیستم ناوبری اینرسی ارائه شده است. در این رویکرد از اطلاعات سیستم ناوبری اینرسی، ویژگیهای ...
بیشتر
در چند دهه اخیر استفاده از سیستم ناوبری تصویری بهعنوان یک سیستم کمک ناوبری در کنار سیستم ناوبری اینرسی برای پرندههای بدون سرنشین مورد تحقیق بسیاری از محققان بوده است. در این تحقیق رویکردی جدید از الگوریتم ردیابی ویژگیها بهمنظور بهبود خطای سیستم ناوبری اینرسی ارائه شده است. در این رویکرد از اطلاعات سیستم ناوبری اینرسی، ویژگیهای تصویر قبلی و معادلات دینامیکی جهت پیش گویی نقاط ویژگی استفاده شده است. همچنین در این رویکرد بهمنظور بهبود دقت محاسبه نقاط شاخص زمینی، نقاط ویژگی پیشگویی شده نامطلوب در مقایسه با خروجی الگوریتم سیفت حذف میشوند. در این رویکرد جهت بهبود خطای ارتفاع از یک بارومتر در کنار سیستم تصویر استفاده شده است. نتایج شبیهسازی بیانگر دقت مطلوب مشاهدات سیستم تصویر و بارومتر در مرحله بهروزرسانی فیلتر کالمن توسعهیافته و عملکرد مطلوب سیستم ناوبری تلفیقی مذکور در تعیین پارامترهای ناوبری یک پرنده بدون سرنشین است.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
طراحی زیرمجموعههای فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
محمد حسین شفیعی؛ نگین وزیرپور
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1398، صفحه 55-61
چکیده
در این مقاله، با استفاده از رویکرد پایدارسازی جزئی گسستهزمان، یک قانون هدایت مقاوم در برابر مانورهای هدف، به صورت سه بعدی طراحی میشود. در پایدارسازی جزئی، سیستم به دو زیرسیستم تقسیم میشود که تنها در زیرسیستم اول دستیابی به پایداری مجانبی مطلوب است. از طرف دیگر باوجود پیشرفتهای گسترده در پیادهسازی دیجیتال کنترلکنندهها، ...
بیشتر
در این مقاله، با استفاده از رویکرد پایدارسازی جزئی گسستهزمان، یک قانون هدایت مقاوم در برابر مانورهای هدف، به صورت سه بعدی طراحی میشود. در پایدارسازی جزئی، سیستم به دو زیرسیستم تقسیم میشود که تنها در زیرسیستم اول دستیابی به پایداری مجانبی مطلوب است. از طرف دیگر باوجود پیشرفتهای گسترده در پیادهسازی دیجیتال کنترلکنندهها، تاکنون طراحی قانون هدایت با رویکرد پایدارسازی جزئی گسستهزمان انجام نشده است. کنترلکننده پیشنهادی در این مقاله، علیرغم محدودیتهای گسستهسازی و توابع لیاپانوف گسستهزمان متغیرهای حالت سیستم را به خوبی پایدار میسازد. همچنین با توجه به اینکه تابع لیاپانوف بر مبنای فیزیک مسئله هدایت (صفر شدن نرخ چرخش خط دید) انتخاب شده است، نشان داده میشود که امکان پایدارسازی مجانبی با فرض مانورهای بالای هدف وجود ندارد. بنابراین به محدود نمودن نرخ چرخش خط دید به یک مقدار قابل تنظیم، به نحوی که برخورد موشک به هدف در زمان کوتاه تضمین شود، اکتفا میشود. نتایج شبیه سازیها عملکرد مطلوب قانون هدایت پیشنهادی را نشان میدهد.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
بررسی تشعشعات فضایی
حمیده دانشور؛ مسعود خوش سیما؛ ابوالفضل دیانی
دوره 12، شماره 3 ، مهر 1398، صفحه 63-71
چکیده
یکی از مسائل مهمی که باید در طراحی سامانههای فضایی مد نظر قرار گیرد، توجه به اختلاف محیط زمینی با محیط فضا میباشد. این مسئله باعث تغییر در طراحی شده و بر همه زیرسیستمهای سامانههای فضایی تأثیر میگذارد. آسیبهای پرتویی ناشی از تشعشعات فضایی میتواند موجب اختلال و خرابی در عملکرد سیستمهای فضایی شود. در مقاله حاضر با رویکرد ...
بیشتر
یکی از مسائل مهمی که باید در طراحی سامانههای فضایی مد نظر قرار گیرد، توجه به اختلاف محیط زمینی با محیط فضا میباشد. این مسئله باعث تغییر در طراحی شده و بر همه زیرسیستمهای سامانههای فضایی تأثیر میگذارد. آسیبهای پرتویی ناشی از تشعشعات فضایی میتواند موجب اختلال و خرابی در عملکرد سیستمهای فضایی شود. در مقاله حاضر با رویکرد محاسباتی به بررسی مهمترین آسیبهای پرتویی شامل TID، DD و SEU در ماهوارهای که دارای ماموریت در مدار LEO میباشد، پرداخته میشود. محاسبات با استفاده از نرم افزار OMERE انجام شده و در نهایت بین مدلهای مختلف دستیابی به انواع آسیب پرتویی مقایسه صورت گرفته است.