فرهاد صمدزادگان؛ قاسم عبدی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1391
چکیده
در سالهای اخیر با افزایش قابلیت و کارایی دوربینهای رقومی، پردازشگرها و توسعة الگوریتمهای پردازش تصاویر، روشهای ناوبری هوایی بینائیمبنا بهمنظور غلبه بر محدودیتهای سایر سامانههای ناوبری مورد توجه بسیاری از محققان قرارگرفته است. در این روشها بهمنظور تعیین پارامترهای ناوبری، عمدتاً از تناظریابی اتوماتیک تصویر اخذ ...
بیشتر
در سالهای اخیر با افزایش قابلیت و کارایی دوربینهای رقومی، پردازشگرها و توسعة الگوریتمهای پردازش تصاویر، روشهای ناوبری هوایی بینائیمبنا بهمنظور غلبه بر محدودیتهای سایر سامانههای ناوبری مورد توجه بسیاری از محققان قرارگرفته است. در این روشها بهمنظور تعیین پارامترهای ناوبری، عمدتاً از تناظریابی اتوماتیک تصویر اخذ شده توسط یک سنجنده با اطلاعات موجود در یک پایگاه داده مرجع استفاده میشود. از آنجاکه حل مسئلة تناظریابی در ناوبری اتوماتیک سکوهای پرنده با پیچیدگیهای فراوانی مواجه است، در این تحقیق روشی نوین در زمینة ناوبری بینائیمبنای سکوهای پرنده بهمنظور افزایش قابلیت اعتماد، سرعت و دقت فرآیند زمین مرجعسازی تصاویر هوایی ارائه شده است. بهمنظور ارزیابی توانایی روش ارائه شده، پارامترهای توجیه یک سنجندة هوایی در مناطق با پیچیدگیهای مختلف و با شرایط متفاوت تعیین شد. نتایج حاصل بیانگر توانایی روش ارائه شده به منظور حل مشکلات مطرح در روند زمین مرجع کردن اتوماتیک تصاویر هوایی و افزایش دقت و صحت سامانة ناوبری بینائیمبناست.
حجت قاسمی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1391
چکیده
یکی از پارامترهای تعیینکنندة پیشرانش در یک موتور سوخت جامد، هندسة گرین در هر لحظه است. در این مقاله شبیهسازی پسروی سطح سوزش گرینهای سه بعدی سوخت جامد توسط روش لِوِلسِت انجام شده است. برای این منظور هندسة اولیة گرین در یک نرمافزار CADتولید میشود. سپس سطح سوزش اولیة گرین توسط تابع فاصلة علامتدار به صورت ضمنی تعریف شده، و ...
بیشتر
یکی از پارامترهای تعیینکنندة پیشرانش در یک موتور سوخت جامد، هندسة گرین در هر لحظه است. در این مقاله شبیهسازی پسروی سطح سوزش گرینهای سه بعدی سوخت جامد توسط روش لِوِلسِت انجام شده است. برای این منظور هندسة اولیة گرین در یک نرمافزار CADتولید میشود. سپس سطح سوزش اولیة گرین توسط تابع فاصلة علامتدار به صورت ضمنی تعریف شده، و به عنوان شرط اولیة معادله مرز متحرک در روش لِوِلسِت استفاده میشود. برای تعیین مشخصههای بالستیکی گرین (مانند مساحت سطح سوزش، مساحت عبور گاز، حجم گرین) در هر گام پسروی، از خواص توابع ضمنی بهره گرفته شده است. برای ارزیابی دقت تحلیل پسروی و محاسبه مشخصههای بالستیکی گرین، از چند نمونه تحلیلی استفاده شده، و توافق بسیار خوبی مشاهده شده است. تحلیل پسروی برای چند گرین سهبعدی کاربردی سوخت جامد توسط این روش انجام شده، و قسمتی از نتایج با دادههای تجربی موجود مقایسه شده است.سوزش غیریکنواخت و شرط مرزی اتمام سوزش نیز در مثالهایی مورد بررسی قرار گرفتهاند.
حسین بلندی؛ مهران حق پرست؛ مصطفی عابدی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1391
چکیده
هدف از این مقاله، طراحی یک زیرسیستم کنترل وضعیت تحملپذیر عیب است که قابلیتهای تشخیص، شناسایی و اصلاح عیب را در این زیرسیستم ایجاد میکند. در این راستا، استفاده از روش تاکاگی- سوگنو برای مدلسازی دقیق دینامیک غیرخطی ماهواره مدنظر قرار گرفته است، که بر اساس آن میتوان از قابلیت رؤیتگرهای تطبیقی خطی برای دینامیک غیر خطی ماهواره ...
بیشتر
هدف از این مقاله، طراحی یک زیرسیستم کنترل وضعیت تحملپذیر عیب است که قابلیتهای تشخیص، شناسایی و اصلاح عیب را در این زیرسیستم ایجاد میکند. در این راستا، استفاده از روش تاکاگی- سوگنو برای مدلسازی دقیق دینامیک غیرخطی ماهواره مدنظر قرار گرفته است، که بر اساس آن میتوان از قابلیت رؤیتگرهای تطبیقی خطی برای دینامیک غیر خطی ماهواره بهرهگیری کرد. در رؤیتگر تطبیقی طراحی شده، عیب حادث شونده در چرخهای عکسالعملی بر اساس یک الگوریتم تطبیقی، تخمین زده شده که امکان تشخیص و شناسایی عیب در عملگرها را ایجاد میکند. ایدة مورد استفاده در بخش اصلاح عیب، استفاده از یک قانون کنترل خطیسازی فیدبک پسگام است که از عیب تخمین زده شده توسط رؤیتگر تطبیقی بهعنوان بخش جبرانساز در این الگوریتم بهرهگیری شده است. بر این اساس، محدود ماندن خطای کنترل وضعیت بهرغم بروز عیب در عملگرها تضمین میشود. در انتها با انجام شبیهسازی، الگوریتمهایطراحی شده ارزیابی میشوند.
جعفر اسکندریجم؛ میلاد نورآبادی؛ سیدحسین تقویان؛ ندا گرشاسبینیا
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1391
چکیده
در این مطالعه، رفتار مکانیکی آداپتور کامپوزیتی ماهوارهبر (سازة مشبک مخروطی) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در ابتدا، پارامترهای هندسی سازة مشبک مخروطی بررسی و با انتخاب بهترین مسیر برای پیچش الیاف (مسیر ژئودسیک)، معادلات هندسی آن استخراج و سپس با توجه به این معادلات، ماتریس سفتی معادل بهدست میآید. در نهایت با مدلسازی اجزای ...
بیشتر
در این مطالعه، رفتار مکانیکی آداپتور کامپوزیتی ماهوارهبر (سازة مشبک مخروطی) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در ابتدا، پارامترهای هندسی سازة مشبک مخروطی بررسی و با انتخاب بهترین مسیر برای پیچش الیاف (مسیر ژئودسیک)، معادلات هندسی آن استخراج و سپس با توجه به این معادلات، ماتریس سفتی معادل بهدست میآید. در نهایت با مدلسازی اجزای محدود یک نمونه، رفتار مکانیکی نتیجه شده از روش حل تحلیلی با روش اجزای محدود مقایسه شده است. نتایج عددی و تحلیلی نشان میدهد که با افزایش ضخامت و پهنای ریب کرنش در جهت محوری سازه بهصورت غیرخطی کاهش مییابد.
محمد نوابی؛ محمد براتی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1391
چکیده
حرکت نسبی ماهوارهها در پرواز آرایشمند توسط مدلهای دینامیکی مختلفی قابل بررسی است. این مدلها در دو فضای کارتزین و المانهای مداری توصیف شده و هر یک دارای فرضیات، قیود و ویژگیهای مختلف هستند. از جمله، مدلهایی بر پایة معادلات خطی حرکت نسبی که کاربرد فراوانی در مدلسازی ملاقاتهای مداری و مانورهای اتصال فضاپیماها داشته است، ...
بیشتر
حرکت نسبی ماهوارهها در پرواز آرایشمند توسط مدلهای دینامیکی مختلفی قابل بررسی است. این مدلها در دو فضای کارتزین و المانهای مداری توصیف شده و هر یک دارای فرضیات، قیود و ویژگیهای مختلف هستند. از جمله، مدلهایی بر پایة معادلات خطی حرکت نسبی که کاربرد فراوانی در مدلسازی ملاقاتهای مداری و مانورهای اتصال فضاپیماها داشته است، اما خطای موجود در این معادلات محدودیتهایی برای استفادة آن در مأموریتهای پرواز آرایشمند فضاپیما که حرکت نسبی بلندمدت دارد، ایجاد میکند. در این مقاله، علاوه بر استخراج معادلات غیرخطی حرکت نسبی، 6 مدل دیگر از مدلهای قابل استفاده برای مدلسازی آرایشهای پروازی ارائه میشوند. در ادامه با شبیهسازی یک مأموریت پرواز آرایشمند ارتفاع پایین شامل دو ماهواره با تصویر دایروی مدار نسبی بر روی زمین، اعتبارسنجی مدلها از سه منظر اغتشاش غیرکرویبودن زمین، میزان فاصلة ماهوارهها در آرایش، و میزان بیضویبودن مدار مرجع بررسی میشود. تحلیل نتایج شبیهسازی برای 7 مدل مذکور، اهمیت دقت مدلسازی دینامیکی سیستم را بازگو میکند.
سید مجتبی هاشمی دولابی؛ حسین دارابی؛ جعفر روشنییان
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1391
چکیده
یکی از مهمترین مسائلی که در حال حاضر در سطح محافل هوافضایی مطرح است و در کشور ما نیز از موضوعات بهروز است، بحث بهینه سازی طراحـی اجسام پرنـده است. از آنجا که اجسام پـرنـده و بهطـور مثال ماهوارهبـرهایی که مـورد بحـث ایـن پژوهش هستند، از چندین زیرسیستم با تأثیر متقابل بر یکدیگر تشکیل شدهاند، برای انجام بهینهسازی طراحی آنها ...
بیشتر
یکی از مهمترین مسائلی که در حال حاضر در سطح محافل هوافضایی مطرح است و در کشور ما نیز از موضوعات بهروز است، بحث بهینه سازی طراحـی اجسام پرنـده است. از آنجا که اجسام پـرنـده و بهطـور مثال ماهوارهبـرهایی که مـورد بحـث ایـن پژوهش هستند، از چندین زیرسیستم با تأثیر متقابل بر یکدیگر تشکیل شدهاند، برای انجام بهینهسازی طراحی آنها از ساختارهای مختلف بهینهسازی طراحی چندموضوعی (MDO)، استفاده میشود. در استفاده از روشهای چند موضوعی برای بهینهسازی موضوعات کاری مختلف یکی از مسائل مهم که بسیار تأثیـر گـذار است، انتخاب الگوریتم بهینهسازی مناسب است. در این پژوهش، الگوریتم طراحی ماهوارهبر سبک سوخت مایع در فاز طراحی مفهومی به روش همه در یک مرتبه (AAO)، با درنظرگرفتن چهار موضوع سازه، آیرودینامیک، مسیر پرواز و پیشرانش با هدف کمینهسازی جرم لحظة برخاست مدلسازی شــده و عملکــرد الگوریتمهای بهینـهسازی گرادیانـی (SQP)، و تکاملی (GA)، بر روی آن از نظر سرعت رسیدن به جواب با حل یک مسئله طراحی مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج با روش طراحی سنتی (روش طراحی آماری) مورد مقایسه واقع شده است و نشان داده شده است که چنانچه از جواب طراحی آماری بهعنوان نقطة شروع در بهینهسازی با الگوریتم گرادیانی استفاده شود، میتوان به بهینه سراسری رسید.
سید محمدمهدی شریفی؛ حسن غلامی مزینان؛ کامران شهانقی؛ مهدی کرباسیان
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1391
چکیده
شناسایی انواع خرابی سیستمها به خصوص در مورد محصولات حیاتی و حساس و محاسبة قابلیت اطمینان آنها قبل از بهکارگیری، نقش مؤثری در بهبود طراحی این سیستمها ایفا میکند. از سویی دیگر، تخمین قابلیت اطمینان برخی از سیستمها مانند اکثر محصولات فضایی به علت فقدان یا کمبود داده بسیار مشکل و بعضًا نشدنی است. روش شبکههای بیزین روش گرافیکی ...
بیشتر
شناسایی انواع خرابی سیستمها به خصوص در مورد محصولات حیاتی و حساس و محاسبة قابلیت اطمینان آنها قبل از بهکارگیری، نقش مؤثری در بهبود طراحی این سیستمها ایفا میکند. از سویی دیگر، تخمین قابلیت اطمینان برخی از سیستمها مانند اکثر محصولات فضایی به علت فقدان یا کمبود داده بسیار مشکل و بعضًا نشدنی است. روش شبکههای بیزین روش گرافیکی بسیار قوی و کارآ برای تخمین قابلیت اطمینان سیستمهای پیچیده است که مشکل کمبود داده را نیز از بین میبرد. بر همین اساس، در این مقاله، ابتدا درخت خطای مربوط به شکست سازة یک ماهوارهبر سوخت مایع طراحی و سپس به شبکة بیزین تبدیل شده است. در نهایت با استفاده از نظرات خبرههای سیستم و تخمین پارامترهای شرطی مدل با استفاده از زنجیرة ماکوف مونت کارلو، قابلیت اطمینان کارکرد صحیح سازة یک ماهوارهبر تخمین زده شده است.
حسین بلندی؛ امیر میرزا قیطاقی؛ بهمن قربانیواقعی؛ سید مجید اسماعیلزاده؛ محمدرضا طلایی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1391
چکیده
وظیفة سیستم کنترل حرارت یک ماهواره، نگهداری دمای تجهیزات در محدودة دمایی مجازشان، در تمام شرایط محیطی و کارکردی است. بهمنظور تعیین محدودة دمای تجهیزات در طول مأموریت، روشهای عددی و نرمافزارهای گوناگونی وجود دارد. در این مقاله، مدلسازی ریاضی هندسی ماهواره با روابط موجود در مراجع انجام شده و با نرمافزار ترمال دسکتاپ تأیید ...
بیشتر
وظیفة سیستم کنترل حرارت یک ماهواره، نگهداری دمای تجهیزات در محدودة دمایی مجازشان، در تمام شرایط محیطی و کارکردی است. بهمنظور تعیین محدودة دمای تجهیزات در طول مأموریت، روشهای عددی و نرمافزارهای گوناگونی وجود دارد. در این مقاله، مدلسازی ریاضی هندسی ماهواره با روابط موجود در مراجع انجام شده و با نرمافزار ترمال دسکتاپ تأیید میشود. از مدل هندسی، مقادیر شار حرارتی محیطی و ضرایب دید تشعشعی بهدست میآید. سپس روش شبیهسازی الکتریکی، برای حل مدل ریاضی حرارتی یک ماهوارة چرخان معرفی میشود. بهطوریکه تجهیزات و سازة ماهواره، به چندین گره تقسیم شده و هر ترم معادلة بالانس حرارتی با المانهای الکتریکی معادل (خازن، مقاومت، منبع جریان و ...) شبیهسازی شده و مدار الکتریکی حاصله با برنامة HSPICEبه سادگی و سرعت حل میشود. مقادیر ولتاژ و جریان در هر گره به ترتیب متناظر با دما و شار حرارتی است. نتایج نشاندهندة سرعت بالای روش شبیهسازی الکتریکی در مدلسازی حرارتی ماهواره و ارائه پاسخهای دمایی دقیق است. با استفاده از کنترل حرارت نیمهفعال، نیازمندیهای حرارتی تأمین شده و تأثیر رنگ رادیاتور بررسی شده است.