امیرعلی نیکخواه؛ جواد طیبی؛ جعفر روشنی یان
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1393
چکیده
در این مقاله، شبیهسازی سیستم کنترل وضعیت یک نانو ماهواره مجهز به عملگرهای ژیروسکوپی تکقابی با بهکارگیری راهبردهای کنترلی مختلف، ارائه شده است. سیستم کنترل وضعیت در حالت پایداری وضعیت از راهبردهای LQR و LQG و در حالت مانوری ماهواره از راهبرد کنترل فیدبک کواترنیون استفاده میکند. در حالت پایداری وضعیت با خطیسازی معادلات دینامیکی ...
بیشتر
در این مقاله، شبیهسازی سیستم کنترل وضعیت یک نانو ماهواره مجهز به عملگرهای ژیروسکوپی تکقابی با بهکارگیری راهبردهای کنترلی مختلف، ارائه شده است. سیستم کنترل وضعیت در حالت پایداری وضعیت از راهبردهای LQR و LQG و در حالت مانوری ماهواره از راهبرد کنترل فیدبک کواترنیون استفاده میکند. در حالت پایداری وضعیت با خطیسازی معادلات دینامیکی غیرخطی ماهواره و عملگرهای ژیروسکوپی، کنترلرهای LQR و LQG طراحی شدهاند؛ بهطوریکه در سایر تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، از این کنترلرها در پایداری وضعیت استفاده نشده است. در حالت مانوری ماهواره نیز از یک کنترلر فیدبک کواترنیون به فرم خطی به منظور سیستم غیر خطی استفاده شده است. کارایی سیستم کنترل وضعیت و راهبردهای کنترلی ارائه شده برای یک نانو ماهواره مجهز به عملگرهای ژیروسکوپی تکقابی با آرایش هرمی در نرمافزار سیمولینک/ متلب بررسی شده است. نتایج شبیهسازی بیانگر تحقق پایداری وضعیت و مانور ماهواره در زوایای بزرگ و همچنین دقت بیشتر راهبردهای LQR و LQG در مقایسه با روش فیدبک کواترنیون است.
حمید طاهری شهرآئینی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1393
چکیده
در این تحقیق مدلسازی رگرسیونی خطی تک متغیره بهمنظور پایش عمق سکی در دریای خزر با استفاده از دادههای ماهوارهای سقف (سطح 1) و کف (سطح 2) اتمسفر انجام میشود. اندازهگیریهای میدانی عمق سکی در دریای خزر توسط 25 گشت دریایی انجام شد. در اینتحقیق 25 تصویر سطح یک سنجنده MERISمورد استفاده قرار گرفت که توسط پردازشگر C2Rتبدیل به دادههای سطح ...
بیشتر
در این تحقیق مدلسازی رگرسیونی خطی تک متغیره بهمنظور پایش عمق سکی در دریای خزر با استفاده از دادههای ماهوارهای سقف (سطح 1) و کف (سطح 2) اتمسفر انجام میشود. اندازهگیریهای میدانی عمق سکی در دریای خزر توسط 25 گشت دریایی انجام شد. در اینتحقیق 25 تصویر سطح یک سنجنده MERISمورد استفاده قرار گرفت که توسط پردازشگر C2Rتبدیل به دادههای سطح 2 شدند. قابلیت استخراج عمق سکی از دادههای ماهوارهای سطح 1 و سطح 2 توسط رگرسیون خطی تک متغیره بررسی شد. نتایج نشان داد که استفاده از دادههای سطح 2 بهتر از دادههای سطح 1 است و با استفاده از دادههای سطح 2 میتوان به ترتیب با ضریب همبستگی و درصد خطای مطلق حدود 86/0 و 28/6% عمق شفافیت دریای خزر را تخمین زد.در نهایت نقشةعمق سکی در دریای خزر از تصاویر MERISبه کمک مدل مذکور استخراج شد.
فائزه راثی مرزآبادی؛ رضا مشکانی؛ حسین پوریاوی؛ محمدعلی فارسی؛ محمد ابراهیمی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1393
چکیده
در این تحقیق، با توجه به اینکه دانستن پارامترهای ایرودینامیکی مجموعه چترهای فرود، برای دست یافتن به یک سیستم بازیابی قابل اطمینان، نقش اساسی دارد، یکسری آزمونهای پرتابی انجام شد و با به سرعت رساندن یک راکت آزمایشی و مجموعه چتر دو مرحلهای بهکار رفته، شرایط بازیابی محمولة فضایی شبیهسازی شد. همچنین از یک کد نرمافزاری برای ...
بیشتر
در این تحقیق، با توجه به اینکه دانستن پارامترهای ایرودینامیکی مجموعه چترهای فرود، برای دست یافتن به یک سیستم بازیابی قابل اطمینان، نقش اساسی دارد، یکسری آزمونهای پرتابی انجام شد و با به سرعت رساندن یک راکت آزمایشی و مجموعه چتر دو مرحلهای بهکار رفته، شرایط بازیابی محمولة فضایی شبیهسازی شد. همچنین از یک کد نرمافزاری برای شبیهسازی رفتار مجموعه چترها، استفاده شد که با کمک دادههای تجربی حاصل از نتایج آزمونها، بر این کد نرمافزاری صحهگذاری شد. بهمنظور تصحیح پارامترهای ایرودینامیکی تخمین زده شده در طراحی، با تحلیل دادههای استخراج شده از زیرسامانة اندازهگیری، ضریب پسا و ضریب نیروی بازشوندگی و پارامترهای فرآیند باز شدن، شامل زمان و فاصله باد شدن و تابع تغییرات سطح پسا برای هر چتر در شرایط مختلف استخراج شد. نتایج نشان داد در مورد چترهای ترمزی اول و دوم که دارای بارگذاری کنوپی بزرگی هستند، وابستگی پارامترهای باز شدن چتر با چگالی یا ارتفاع، کمتر است. اما در مورد چتر اصلی که بارگذاری کنوپی کوچکی دارد، وابستگی زمان باد شدن با چگالی بیشتر است. در مورد چتر ترمزی اول، تابع تغییرات سطح پسا نسبت به زمان در حین فرآیند باد شدن، بهصورت خطی و در مورد چتر ترمزی دوم و چتر اصلی، توابع درجه دو و سه تخمین زده شد. بهدلیل وجود چتر ترمزی دوم در جلوی چتر اصلی، زمان باز شدن چتر اصلی افزایش مییابد که میزان این تأخیر به پارامترهای مختلفی همچون فاصلة دو چتر از هم، نسبت قطر آنها و سرعت محموله وابسته است. با استفاده از پارامترهای بهدست آمده برای نوع چترهای استفاده شده، میتوان آنها را در طراحی یک مجموعه کاهندة سرعت، با دقت مناسبی بهکار برد.
اسد صاغری؛ مهران میرشمس؛ علی جعفرصالحی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1393
چکیده
در این مقاله، نتایج حاصل از تحقیق برای رسیدن به کد جامع طراحی مفهومی ماهوارههای سنجش از دور ارائه شده است. در تدوین کد طراحی با درنظر گرفتن فلسفة طراحی «بهتر، سریعتر و ارزانتر» تلاش بر این بوده که علاوه بر استفاده از فناوریهای روز و همچنین نظر کارشناسان خبره، محدودیتهای بومی مانند محدودیتهای پرتابگر داخلی نیز لحاظ ...
بیشتر
در این مقاله، نتایج حاصل از تحقیق برای رسیدن به کد جامع طراحی مفهومی ماهوارههای سنجش از دور ارائه شده است. در تدوین کد طراحی با درنظر گرفتن فلسفة طراحی «بهتر، سریعتر و ارزانتر» تلاش بر این بوده که علاوه بر استفاده از فناوریهای روز و همچنین نظر کارشناسان خبره، محدودیتهای بومی مانند محدودیتهای پرتابگر داخلی نیز لحاظ شود. مزیت اصلی کد ارائه شده نسبت به نمونههای متداول، استفاده از روشهای شبیهسازی دقیقتر و مدلهای به روزتر در روند طراحی مفهومی زیرسیستمهاست. همچنین با درنظر گرفتن تجربیات گذشته برای انتخاب بهترین نقطة شروع طراحی، دستیابی به یک طرح عملیاتی با کاهش احتمال تغییرات پرهزینة مراحل بعدی طراحی محقق شده است.
مصطفی هادی دولابی؛ علی محمد گرجی؛ حمیدرضا تاجیک
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1393
چکیده
در این مقاله، تحلیل جامعی در شبیهسازی آیرودینامیکی و دینامیکی جدایش بوستر در ماهوارهبرهای شامل بوسترهای موازی با استفاده از نرم افزارهای موجود انجام گرفته است. در این شبیهسازی، معادلات شش درجه آزادی و معادلات حاکم بر جریان به صورت کوپل و هم زمان حل شدهاند. بررسی کاملی روی اثرات طول بوستر و سرعت ماهواره بر در لحظة جدایش انجام ...
بیشتر
در این مقاله، تحلیل جامعی در شبیهسازی آیرودینامیکی و دینامیکی جدایش بوستر در ماهوارهبرهای شامل بوسترهای موازی با استفاده از نرم افزارهای موجود انجام گرفته است. در این شبیهسازی، معادلات شش درجه آزادی و معادلات حاکم بر جریان به صورت کوپل و هم زمان حل شدهاند. بررسی کاملی روی اثرات طول بوستر و سرعت ماهواره بر در لحظة جدایش انجام شده و نتایج حاصل نشاندهندة آن است که اثرات امواج شوک و انبساطی حاصل از بدنة اصلی روی بوستر، مسیر حرکت بوستر را به گونهای تعیین مینماید که یا منجر به برخورد بوستر با موشک حامل و در نهایت یک جدایش ناایمن شده یا اینکه جدایش ایمن را به همراه دارد.
امیرحسین تقوی؛ احمد سلیمانی؛ تقی شجاعی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1393
چکیده
اخیرًا عملگرهای جدیدی به نام کنترلرهای مومنتوم سیالی برای کنترل وضعیت ماهواره پیشنهاد شده است. این عملگرها نسبت به دیگر عملگرهای ذخیرهساز مومنتوم مثل چرخهای عکسالعملی و CMGها، دارای نسبت گشتاور اعمالی به وزن بالاتری، جانمایی و مونتاژ راحتتر، ارتعاش انتقالی کمتر و... هستند. اما یکی از مشکلات پیادهسازی چنین سیستمهایی در ...
بیشتر
اخیرًا عملگرهای جدیدی به نام کنترلرهای مومنتوم سیالی برای کنترل وضعیت ماهواره پیشنهاد شده است. این عملگرها نسبت به دیگر عملگرهای ذخیرهساز مومنتوم مثل چرخهای عکسالعملی و CMGها، دارای نسبت گشتاور اعمالی به وزن بالاتری، جانمایی و مونتاژ راحتتر، ارتعاش انتقالی کمتر و... هستند. اما یکی از مشکلات پیادهسازی چنین سیستمهایی در عمل، پیچیدگی در مدلسازی ریاضی این عملگرها میباشد. این امر باعث شده است که اکثر محققان از یک مدل ساده شده، برای طراحی سیستم کنترلی استفاده کنند، بدون آنکه عدم قطعیتها در مدل ساده شده را در نظر بگیرند. در این مقاله برای رفع این مشکل از یک روش کنترلی مود لغزشی- تطبیقی استفاده شده که در برابر این نبود قطعیتها در مدل مقاوم است و همچنین میتواند حد بالای این عدم قطعیتها را تخمین بزند، بدون آنکه نیاز باشد تا از عملگرهای بزرگتر برای اطمینان از پایداری سیستم استفاده کرد. با توجه به نتایج شبیهسازی، میتوان مشاهده کرد که سیستم کنترلی مورد طراحی قادر است که ماهواره را در کمترین زمان ممکن و بدون فراجهش به وضعیت مطلوب برساند.
سجاد خدادادیان؛ رضا فرخی؛ داوود رمش
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1393
چکیده
هدف اصلی این مقاله، ارائة روشی مبتنی بر شبکة عصبی هوشمند همراه با شبیهسازی دینامیکی برپایة تحلیلهای ریاضی برای عیبیابی موتور سوخت مایعی است که امکان وجود اختلال در سامانة دادهبرداری آن وجود دارد. عیب، به شکل وقوع گرفتگی در مسیرهای متفاوت موتور و اختلال در سامانة دادهبرداری به صورت وجود اغتشاش در اندازهگیری یک پارامتر ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، ارائة روشی مبتنی بر شبکة عصبی هوشمند همراه با شبیهسازی دینامیکی برپایة تحلیلهای ریاضی برای عیبیابی موتور سوخت مایعی است که امکان وجود اختلال در سامانة دادهبرداری آن وجود دارد. عیب، به شکل وقوع گرفتگی در مسیرهای متفاوت موتور و اختلال در سامانة دادهبرداری به صورت وجود اغتشاش در اندازهگیری یک پارامتر خروجی از موتور مدل میشود. نقطة کلیدی این طرح، بهکارگیریشبکههای عصبی موازی چند لایة «پیشخور» در تشخیص محل وقوع و میزان عیب،با استفاده از پارامترهای خروجی سامانة دادهبرداری معیوب است. شبیهسازی دینامیکی موتور انجام شده است تا بهوسیلة آن بتوان به دادههای مورد نیاز برای آموزش شبکة عصبی دست یافت. از یک الگوریتم فیلترینگ برای شناسایی و حذف داده اغتشاشی استفاده شده است. الگوریتم، ماتریس دادة تشکیل شده را به عنوان ورودی برای شبکة عصبی در نظر میگیرد که با دادههایی از همان جنس آموزش دیده است. روش عیبیابی مورد نظر، بهوسیلة دادههای آزمایشگاهی یک موتور سوخت مایع اعتبارسنجی شده است.
بهمن شهگلی؛ پیمان معلم؛ مسعود کاوشتهرانی؛ شهرام پروینجهرمی؛ سیدامین حسینی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1393
چکیده
از جایروکامپس در توجیه و نشانهروی موشکها، همچنین در تجهیز موضع پرتاب و صحت تجهیز موضع پرتاب برای پیداکردن آزیموت نقاط خاصی استفاده میشود. مشاهدات و قرائت در این نوع قطبنما بهصورت چشمی انجام میشود که دقت پایین و خطای مشاهداتی را به دنبال دارد. در این مقاله، الگوریتمی ساده برای قرائت خودکار یک قطبنمای ژیروسکوپی تجاری، ...
بیشتر
از جایروکامپس در توجیه و نشانهروی موشکها، همچنین در تجهیز موضع پرتاب و صحت تجهیز موضع پرتاب برای پیداکردن آزیموت نقاط خاصی استفاده میشود. مشاهدات و قرائت در این نوع قطبنما بهصورت چشمی انجام میشود که دقت پایین و خطای مشاهداتی را به دنبال دارد. در این مقاله، الگوریتمی ساده برای قرائت خودکار یک قطبنمای ژیروسکوپی تجاری، با استفاده از روشهای مبتنی بر پردازش تصویر دیجیتال و شبکههای عصبی، پیشنهاد شده است. در روش پیشنهادی، در ابتدا، با استفاده از تحلیل تفاضل تصاویر متوالی گرفته شده از صفحةنمایشگر قطبنمای مورد نظر، قاب برگشتی مشخص میشود. در ادامه با استفاده از لبهیابی و عملیات انبساط تصویر بر روی قاب برگشتی، ناحیةمورد قرائت استخراج شده، ارقام موجود در این ناحیه تفکیکشده و با عبور تکتک این ارقام از شبکههای عصبی ارقام مورد نظر، بازشناسی میشوند. در انتها با تحلیل هندسی موقعیت نسبی صفحةمدرج و شاخص نمایش، زاویةژایروسکوپ با دقت ثانیه قوسی محاسبه میشود. استفاده از روش پیشنهادی در مرحلة تشخیص قاب بازگشتی روی 6 قطعه فیلم واقعی و مراحل بعدی آن روی بیش از 300 تصویر واقعی ارزیابی شده است.