مقالة تحقیقی (پژوهشی)
قاسم کاهه؛ میثم محمدی امین؛ آرش سفیدان بنیسی
دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 1-13
چکیده
راهکارهای مختلفی برای افزایش امنیت سرنشینان فضاپیماها توسعه داده شده که در بین آنها سامانة لغو پرتاب به صورت گستردهای مورد استقبال مراکز فضایی جهان قرار گرفته است. سامانه لغو پرتاب باید بتواند در مواقع بحران در مدت زمان کوتاهی محموله حامل سرنشینان را طبق یک پروفایل سرعت و مسیرمشخص از محل حادثه دور کرده و به زمین برگرداند. با توجه ...
بیشتر
راهکارهای مختلفی برای افزایش امنیت سرنشینان فضاپیماها توسعه داده شده که در بین آنها سامانة لغو پرتاب به صورت گستردهای مورد استقبال مراکز فضایی جهان قرار گرفته است. سامانه لغو پرتاب باید بتواند در مواقع بحران در مدت زمان کوتاهی محموله حامل سرنشینان را طبق یک پروفایل سرعت و مسیرمشخص از محل حادثه دور کرده و به زمین برگرداند. با توجه به اینکه اهم حرکت وسیله در فازهای تعقیب و قرارگیری است، کنترل مسیر از طریق کنترل دو کانال فراز و سمت با توجه به محدودیتها و الزامات سیستم انجام میشود. با توجه به مانور بالای سامانه لغو پرتاب، در این مقاله کنترل کنندة وضعیت با استفاده از روش غیرخطی وارون دینامیک طراحی میشود که در آن فرامین کنترلی بر اساس میزان تراست مورد نیاز برای نازلها ارسال میشود. شبیهسازیهای انجام شده نشان میدهد کنترلر طراحی شده قادر است محموله را طبق اهداف تعیین شده هدایت نموده و در مدت تعیین شده از محل حادثه دور کند.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
مصطفی اسماعیلی
دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 15-25
چکیده
محفظة احتراق با گردابة به دام افتاده محفظهای فشرده است که کارایی بالایی در پایداری شعله دارد. در این مطالعه، جریان واکنشی مغشوش در محفظة احتراق با گردابة به دام افتاده به صورت عددی شبیهسازی شده است. مدلهای توربولانسی شبیهسازی مقیاس انطباقی و K-ω-SST، و رویکردهای احتراقی انتقال اجزاء و تابع چگالی احتمال برای مدلسازی توربولانس ...
بیشتر
محفظة احتراق با گردابة به دام افتاده محفظهای فشرده است که کارایی بالایی در پایداری شعله دارد. در این مطالعه، جریان واکنشی مغشوش در محفظة احتراق با گردابة به دام افتاده به صورت عددی شبیهسازی شده است. مدلهای توربولانسی شبیهسازی مقیاس انطباقی و K-ω-SST، و رویکردهای احتراقی انتقال اجزاء و تابع چگالی احتمال برای مدلسازی توربولانس و احتراق مورد استفاده قرار گرفتهاند. به منظور اعتبارسنجی مدل عددی، نتایج عددی با نتایج آزمایشگاهی موجود مقایسه شده است. انطباق مناسبی بین مقادیر متوسط و نوسانی دما، مقادیر صدور آلایندهها (مونوکسید کربن، هیدروکربن نسوخته و اکسیدهای نیتروژن) و همچنین راندمان احتراق بهدست آمده از حل عددی و نتایج آزمایشگاهی وجود دارد. ضمناً، شبیهسازی برای مقادیر مختلف نسبت هم ارزی و دمای ورودی جریان اصلی انجام شد و نتایج نشان میدهد که در یک مقدار ثابت نسبت هم ارزی، با افزایش دمای جریان اصلی، راندمان احتراق افزایش و شاخصهای آلایندگی مونوکسیدکربن و هیدروکربن نسوخته کاهش مییابند.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
فاطمه صادقی کیا
دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 27-34
چکیده
در این مقاله، ویژگیهای استفاده از فناوری پلاسما در آنتن سیستمهای ارتباطی حوزة فضایی مورد بررسی و پژوهش قرار میگیرد. در راستای بررسی قابلیت جایگزینی آنتنهای فلزی با عناصر پلاسمایی معادل در سیستمهای فضایی و ایستگاه زمینی، مشخصات ساختاری و عملکردی آنتن پلاسمای نمونه ارائه میشود. با توجه به نتایج حاصل از تحلیلهای ...
بیشتر
در این مقاله، ویژگیهای استفاده از فناوری پلاسما در آنتن سیستمهای ارتباطی حوزة فضایی مورد بررسی و پژوهش قرار میگیرد. در راستای بررسی قابلیت جایگزینی آنتنهای فلزی با عناصر پلاسمایی معادل در سیستمهای فضایی و ایستگاه زمینی، مشخصات ساختاری و عملکردی آنتن پلاسمای نمونه ارائه میشود. با توجه به نتایج حاصل از تحلیلهای نرمافزاری و اندازهگیریهای انجام شده بر روی آنتن تحت تست درخصوص قابلیت تغییر فرکانس کاری در یک آنتن پلاسمایی، امکان استفادة مشترک و غیرهمزمان از یک آنتن در چند سیستم ارتباطی فراهم است و این ویژگی سبب میشود علاوه بر کاهش تعداد آنتنها در یک فضای محدود، تداخلات الکترومغناطیسی آنها نیز کاهش یابند. بررسی نرمافزاری استفاده از عناصر پلاسمایی در آرایهها، بهویژه آرایههای دایروی، از دیگر دستاوردهای این مقاله پژوهشی است. آرایههای پلاسمایی دایروی میتوانند در جهتیابهای سیگنالهای رادیویی، بهویژه در ایستگاههای زمینی سامانههای بازگشتپذیر، مورد استفاده قرار گیرند و قابلیت چرخش الگوی تشعشعی بسیار جهتدار و با دقت نشانهروی بالا را در فضای دایروی فراهم کنند.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
جواد وزیری نایین نژاد؛ فتح الله امی؛ سید حسین موسوی
دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 35-45
چکیده
افزودن ذرات فلزی با قطر بهینه به سوختهای جوشان موجب افزایش چگالی گازهای خروجی از دهانه موتور و در نهایت افزایش تراست سیستم میشود. از سوی دیگر، در صورت بهینه نبودن قطر ذرات افزوده، ناپایداری احتراق ایجاد میشود. از این رو جداسازی ذرات با قطر مناسب اهمیت بالایی دارد. در این پژوهش از میان روشهای مختلف جداسازی ذرات آلومینیوم ...
بیشتر
افزودن ذرات فلزی با قطر بهینه به سوختهای جوشان موجب افزایش چگالی گازهای خروجی از دهانه موتور و در نهایت افزایش تراست سیستم میشود. از سوی دیگر، در صورت بهینه نبودن قطر ذرات افزوده، ناپایداری احتراق ایجاد میشود. از این رو جداسازی ذرات با قطر مناسب اهمیت بالایی دارد. در این پژوهش از میان روشهای مختلف جداسازی ذرات آلومینیوم موجود در سوخت به بررسی عملکرد جداکنندة سیکلونی مخروطی شکل، پرداخته شده است به این منظور ابتدا شبکهبندی سیکلون با روشهای مناسبی انجام میشود و سپس نتایج عددی با آزمایشات گزارش شده در مقالات صحهگذاری میشود. با بررسی اثرات قطر، سرعت ذره و زاویة شیب میتوان دریافت که در یک قطر و سرعت ذرة مشخص، با کمتر کردن شیب سیکلون یعنی زاویة بدنة آن با افق، بازده جداسازی افزایش مییابد. همچنین هرچه مقطع ورودی ذرات آلومینیوم به سیکلون در نقطة پایینتری از بدنة سیکلون ساخته شود، بازده جداسازی بیشتر خواهد بود.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
امیرحسین توکلی؛ علی فقیهی نیا؛ سید محمد مهدی دهقان
دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 47-53
چکیده
شبیهسازی شرایط محیطی برای حسگرهای تعیین وضعیت ماهواره یکی از نیازمندیهای اساسی برای انجام آزمونهای سختافزار در حلقه سامانه تعیین و کنترل وضعیت ماهواره است. در این مقاله، طرح اجرا شده برای شبیهسازی بردار خورشید و میدان مغناطیسی زمین برای حسگرهای خورشیدی و مغناطیسی ارائه شده است. در این طرح با استفاده از یک شبیهساز خورشید، ...
بیشتر
شبیهسازی شرایط محیطی برای حسگرهای تعیین وضعیت ماهواره یکی از نیازمندیهای اساسی برای انجام آزمونهای سختافزار در حلقه سامانه تعیین و کنترل وضعیت ماهواره است. در این مقاله، طرح اجرا شده برای شبیهسازی بردار خورشید و میدان مغناطیسی زمین برای حسگرهای خورشیدی و مغناطیسی ارائه شده است. در این طرح با استفاده از یک شبیهساز خورشید، یک مجموعه دو درجه آزادی برای تغییر وضعیت حسگر خورشیدی و یک سیمپیچ هلمهولتز سهمحوری، شرایط مناسبی برای شبیهسازی محیط عملکردی حسگرهای تعیین وضعیت ایجاد شده است. نتایج اندازهگیریهای حسگرها نشان دادند با استفاده از این مجموعه میتوان بردارهای خورشید و مغناطیسی را بر اساس موقعیت مداری ماهواره و وضعیت آن در هر لحظه با دقت قابل قبولی شبیهسازی کرد. بنابراین این بستر آزمایش میتواند برای پیادهسازی بخش تعیین وضعیت در یک مجموعه سخت افزار در حلقه مورد استفاده قرار گیرد.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
علیرضا رضائی؛ نیلوفر نوبهاری؛ حکیمه برقی زنجانی
دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 55-60
چکیده
به دلیل با ارزش بودن منابع توان در سیستمهای مخابرات ماهوارهای، استفادة بهینه از آنها بسیار اهمیت مییابد. بنابراین برای این سیستمها، تخصیص توان حائز اهمیت است. در این سیستمها به دلیل غیر صفر بودن لوب جانبی، تداخل بین بیمی وجود دارد که روی مسئله تخصیص توان اثر میگذارد. در این مقاله این اثر مهم و همچنین تأثیر شرایط کانال ...
بیشتر
به دلیل با ارزش بودن منابع توان در سیستمهای مخابرات ماهوارهای، استفادة بهینه از آنها بسیار اهمیت مییابد. بنابراین برای این سیستمها، تخصیص توان حائز اهمیت است. در این سیستمها به دلیل غیر صفر بودن لوب جانبی، تداخل بین بیمی وجود دارد که روی مسئله تخصیص توان اثر میگذارد. در این مقاله این اثر مهم و همچنین تأثیر شرایط کانال روی تخصیص توان بررسی شده و برای بهینهسازی از الگوریتم ازدحام ذرات ((PSO استفاده شده است. همچنین برای نشان دادن کیفیت این الگوریتم برای مسئله مدنظر، این روش با تئوری دوگانگی در قالب سه سناریو مقایسه شده است. در سناریوی اول فرض میشود که هر بیم با سه بیم مجاور خود تداخل دارد و در سناریوی دوم فرض میشود که تنها بیم اول با سایر بیمها تداخل دارد و در نهایت در سناریوی سوم به بررسی وضعیت کانال هر بیم و تأثیری که روی تخصیص توان میگذارد، پرداخته میشود. معیار مورد بررسی برای بهبود پاسخ در این مسائل، ظرفیت کل سیستم و جمع مربع تفاضل بین ترافیک درخواستی و توان اختصاصی به هر بیم، در نظر گرفته شده است. با بررسی پاسخها مشاهده میشود، این الگوریتم در هر سه سناریو پاسخ را بهبود بخشیده و موجب تخصیص بهینه توان شده است