نوع مقاله : مقالة تحقیقی (پژوهشی)
نویسندگان
1 گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران
2 گروه مهندسی هوافضا، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران
چکیده
در این پژوهش به طراحی محفظهی احتراق لولهای برای موتور رمجت، مطالعه عملکرد این محفظه و بررسی نقش شعلهنگهدار در آن پرداخته شده است. به همین منظور در ابتدا ضمن آشنایی با انواع موتور رمجت، مطالبی دربارهی محفظه احتراق بیان شده است. سپس فرآیند طراحی محفظه و تعیین هندسهی آن از طریق روابط منطقی موجود در مراجع تشریح شده است. پس از مشخص شدن فرآیند محاسبهی ابعاد، اعمال شرایط ورودی به منظور تعیین هندسه انجام شده است که این شرایط ورودی به کمک نرمافزار GasTurb استخراج شده و هندسهی محفظه به کمک کدهای محاسباتی، معین شده است. با ارزیابی هندسهی به دست آمده و اطمینان از صحت طراحی، شبیهسازی احتراق با روش غیرپیشآمیخته فاز مایع در نرمافزار Fluent انجام گرفته و ضمن ارائهی نتایج، اثر اندازه، فاصله و تعداد شعلهنگهدار بررسی شده است. بر همین اساس میتوان گفت که استفاده از شعلهنگهدار در موتورهای رمجت امری ضروری بوده و استفاده از شعلهنگهدارهای با اندازه بزرگ توصیه نمیگردد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigation the effect of flameholder on the combustion chamber performance of a ramjet engine
نویسندگان [English]
- Sajjad Gharezi 1
- Mohammad Mehdi Doustdar 2
1 Mechanical Engineering Group, Faculty of Engineering, Imam Hossein Comprehensive University, Tehran, Iran
2 Aerospace Engineering Group, Faculty of Engineering, Imam Hossein Comprehensive University, Tehran, Iran
چکیده [English]
In this research, the design of a can combustion chamber for a ramjet engine, the performance of this chamber and the role of flameholder have been studied. For this purpose, after talking about ramjet engine types, some general information about the combustion chamber has been explained. Then the process of chamber designing and determining its geometry has been discussed. The dimensions of the chamber were determined by using input conditions extracted from GasTurb software as well as applying a calculation code, and the geometry of the chamber have been determined by applying calculation codes. By evaluating the obtained geometry and ensuring the accuracy of the design, simulation of combustion with non-premixed liquid phase was carried out using Fluent software. While presenting the results, the effects of size, distance and number of flameholder have been investigated. It is shown that the use of flameholder in ramjet engines is essential but the use of large flameholder is not recommended.
کلیدواژهها [English]
- Ramjet Engine
- Combustion Chamber
- Design
- Numerical Analysis
- Flameholder